1639-69

تاریخ سازی دختر شطرنج باز ایران در قهرمانی بانوان جهان

1639-70

نماینده شطرنج ایران در بازی اول دور دوم رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان مقابل استاد بزرگ لهستانی به برتری رسید.
به گزارش ایسنا، مبینا علی نسب در بازی اول دور دوم مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان مقابل مونیکو سوکو استاد بزرگ لهستان با ریتینگ ۲۴۶۳ رقابت کرد و توانست به برتری برسد.
مبینا علی نسب پیش از این در دور نخست این رقابت‌ها مقابل الیزابت پتز آلمانی رقابت کرده بود و توانسته بود در بازی اول به برتری و در بازی دوم به تساوی برسد و با کسب ۱.۵ امتیاز به دور دوم این رقابت‌ها صعود کند. این اولین صعود دختران ایران به دور دوم رقابت های قهرمانی جهان بانوان بود. او حداقل با تساوی در بازی دوم دور دوم می تواند به دور سوم این رقابت ها راه یابد.
مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان ۲۰۱۸ از ۱۱ آبان ماه تا ۲ آذر به میزبانی روسیه در شهر خانتی مانسیسک در حال برگزاری است. ۶۴ شطرنج‌باز از کشورهای جهان به صورت تک حذفی در دور نخست رقابت کردند و ۳۲ ورزشکار به دور دوم راه یافتند. علی نسب تنها نماینده ایران در این مسابقات است که تاریخ ساز شد و به دور دوم این رقابت ها راه یافت.

مربیان تیم ملی کشتی نقش «بادبزن» را ایفا می‌کردند
حمله طالقانی به اطرافیان خادم و حمایت از رسول

1639-71

رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی که طی ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی دست به گریبان بود پس از ناکامی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی در مسابقات جهانی از مسئولیت خود استعفا کرد و خواستار برگزاری مجمع شد.
خادم در بیانیه استعفایش گفت: اینکه بخواهی هر روز از مقامی عالیرتبه، طلب حق وحقوق ورزش ملی‌ات را داشته باشی و بنا به سنت سیاسیون، پاسخی جز سکوت و یا همین است که هست دریافت نکنی، نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.
پس از استعفای رئیس فدراسیون، مدیر فنی و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، دبیر، نایب رئیس فدراسیون و نایب رئیس کشتی بانوان نیز از سمت خود استفعا دادند.
استعفای خادم باعث شد تا اعضای شوراهای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی هم وارد عمل شوند و با فراری رو به جلو یکی یکی از سمت خود استعفا کنند. تصمیماتی که سال گذشته هم بعد از استعفای قبل خادم رخ داد. نکته جالب توجه اینکه اعضای شورای فنی چاره ای جز استعفا ندارند چراکه بزرگترین حامی خود یعنی خادم را از دست دادند و با توجه به ناکامی بزرگ رقابتهای جهانی باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند. به هر حال ابراهیم جوادی و منصور برزگر بلافاصله بعد از استعفای خادم، چراغ اول کناره گیری از شورای فنی کشتی آزاد را روشن کردند. با حکم وزیر ورزش و جوانان حمید بنی تمیم به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی منصوب شد و تا برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون، وظیفه سرپرستی را عهده دار است.
به گزارش مهر، بسیاری از منتقدان فدراسیون فدراسیون کشتی و سیاست های رسول خادم در طول سالهای اخیر، همواره از حجم سنگین تمرینات و برگزاری اردوهای پرتعداد سخن گفتند و معتقد بودند ملی پوشان کشتی نباید تا این حد زیر فشار تمرین و اردوهای خسته کننده باشند. در همین راستا «علی اکبر حیدری» دارنده مدال برنز کشتی آزاد المپیک ۱۹۶۴توکیو در خصوص دلایل ناکامی کشتی ایران در رقابتهای جهانی مجارستان گفت: من به هیچ عنوان توجیه جوانگرایی در تیم ملی در رقابتهای جهانی را قبول ندارم، چراکه فدراسیون کشتی بیشتر از اینکه در ترکیب تیم ملی جوانگرایی کند، در بین مربیان و اعضای کادر فنی، دست به جوانگرایی زد. روش رسول خادم باید تغییر می کرد تا در مجارستان شاهد چنین اتفاقی نبودیم. پیشکسوت کشتی معتقد است مربیانی که در تیم ملی حضور دارند به هیچ عنوان از اختیارات و استقلال کافی برخوردار نیستند و همه چیز با نظارت مستقیم خادم اداره می شد. حیدری در ادامه گفت: وقتی عملکرد مربیان تیم ملی را در حال کُچینگ کشتی گیران در رقابتهای جهانی مجارستان و حتی مسابقات قبلی می بینیم به وضوح مشخص می شود که همه کاره کادر فنی رسول خادم بود. مربیان اختیاری از خود نداشتند و در واقع کسی که کچینگ کشتی گیران را انجام می داد شخص رسول خادم بودکه پشت صندلی مربی و از فاصله ای دورتر مشغول هدایت کشتی گیران بود. در واقع مربیان تیم ملی نقش «بادبزن» کشتی گیران را ایفا می کردند که در بین دو تایم کشتی، فقط به تر و خشک کردن آنها می پرداختند!
حیدری در پایان اظهاراتش از ادامه این روند اظهار نگرانی کرد و گفت: رسول خادم در طول سالهایی که به عنوان رئیس فدراسیون کشتی سکاندار این رشته بود، اقدامات مثبت و مفید فراوانی انجام داد اما باید قبول کرد که درب فدراسیون کشتی به روی همه باز نبود. کشتی نیاز به سیاست های جدید و تازه ای دارد. برنامه هایی که در طول این سالها هیچ سودی برای کشتی نداشت باید تغییر کند چراکه ادامه این روند واقعا نگران کننده است. بد نبود رسول خادم همه چیز را در معدود نفرات و اطرافیان خود خلاصه نمی کرد و از نیروهای باتجربه و تازه نفس دیگری هم استفاده می شد که بنا به هر دلیلی با فدراسیون کشتی زاویه پیدا کرده بودند.
از سوی دیگر، محمدرضا طالقانی، رئیس اسبق فدراسیون کشتی گفت: کشتی‌گیری که می‌گوید در بوداپست پول نوشابه خریدن نداشتیم، هم مقصر است، کشتی گرفتن کجایش به نوشابه خوردن ربط دارد؟ به گزارش تابناک، طالقانی در مورد ناکامی تیم های ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی 2018 بوداپست اظهار داشت: چه زمانی که در کشتی بودم و چه حالا که از کشتی رفته‌ام نه در مورد رئیس قبل از خودم و نه رئیس بعد از خودم صحبت نکرده‌ام اما برخی دوستان همیشه به خود اجازه می‌دهند که این کار را انجام دهند. من بلد نیستم انتقاد کنم چون می‌دانم کار سخت‌تر از اینهاست که عده‌ای فکر می‌کنند. کشتی واقعا سخت است، در نتیجه خیلی چیزها تاثیر دارد از قرعه بد گرفته تا ده‌ها مورد دیگر. گاهی هر کاری می‌کنی توپ به گل نمی‌رود، انتقاد سنگین برای این وجود دارد که ما نتیجه گرا هستیم. طالقانی ادامه داد: نمی‌خواهم خیلی در مورد حرف‌هایی که می‌شنوم صحبت کنم، اما همه از فدراسیون نفع می‌برند پس وقتی مشکلی پیش می‌آید نباید خود را کنار بکشند. باخت برای همه آنهاست. من هم آن روزها حرف زیاد شنیدم، تیمم دوم جهان شد و بلاهای زیادی سرم آوردند و تهمت زیادی به من زدند که اصلا رویم نمی‌شود دوباره آنها را بازگو کنم. همه چیز را سر من خراب کردند، عیب ندارد. مهم این بود که کار انجام می‌شد. رئیس پیشین فدراسیون کشتی با اشاره با تاکید بر اینکه هم کشتی گیر و هم همه عوامل روی باخت کشتی سهم دارند، تصریح کرد: تقصیر خودمان هم هست. کشتی‌گیری که می‌گوید در بوداپست پول نوشابه خریدن نداشتیم، هم مقصر است. کشتی گرفتن کجایش به نوشابه خوردن ربط دارد. شما سالیانه پای سفره فدراسیون می‌نشینید و برای شما زحمات زیادی کشیده می‌شود حالا یک بار وضعیت به شکلی است که پول نوشابه خریدن ندارید. این دلیل نمی‌شود که در 10 ثانیه آخر ببازید. این حرف‌ها بد است. کشتی‌گیر باید کشتی‌اش را می‌گرفت.
این پیشکسوت کشتی با حمایت از خادم ادامه داد: من رسول را از وقتی که 35 کیلوگرم بود می‌شناختمش. او یک انسان عاشقِ مملکت و کشتی است. شنیده‌ام که در روز 16-17 ساعت برای کشتی کار می‌کند. چطور می‌گویند او کشتی را نابود کرده؟! او هم در کار کشتی و هم تحصیلات دانشگاهی مدارج ترقی را طی کرده، در سه وزن قهرمان ایران، جهان شده و مدال طلای المپیک دارد. یک چیزی که هست به هرحال این شرایط پیش آمده و طبیعی هم هست. کسانی که کنارش هستند باید به کمکش بیایند و بیشتر روی بحث پشتوانه سازی کار شود. احساسم این است که بعد از قهرمانی جهان، خیلی روی آینده تیم کار نشده درحالیکه باید روی رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان بیشتر کار می‌شد. من نمی‌پذیرم که همه چیز را فقط گردن رسول خادم بیندازند، این شکست برای همه است. رسول به سهم خودش کار کرده، 1000 تا آدمی که از کنارش منتفع هستند هم باید کار کنند. متاسفانه اینجا وقتی یک نفر زمین می خورد همه به او لگد می‌زنند درحالیکه این اصلا جایز نیست و باید دستش را بگیریم تا از زمین بلند شود.

تاثیر تحریم‌ها بر ورزش ایران

1639-72

بخشهائی از مقاله پیام یونسی‌پور عضو تحریریه ایران وایر در وب سایت بی بی سی فارسی:
تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا، طی بیش از یک دهه اخیر، تاثیرات مستقیمی روی ورزش ایران داشته است. نشانه‌های تحریم‌های بانکی و اقتصادی، ابتدا در تامین نشدن بودجه فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها نمایان شد و سپس حتی به عدم اعزام تیم‌های ورزشی ایران به اردوهای آماده‌سازی یا رقابت‌های بین‌‌المللی انجامید. شاید نخستین نشانه تحریم‌ها در ورزش ایران به سال ۱۳۸۸ برگردد. فیفا قرار بود آذر ۱۳۸۸ بابت بازی‌های انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۱۰، یک میلیون دلار به فدراسیون فوتبال ایران بپردازد. اما علی کفاشیان رییس وقت فدراسیون به خبرگزاری ایسنا گفت: “پول فدراسیون از کوالالامپور به نیویورک رفت و همانجا ضبط شد.” آقای کفاشیان از این اتفاق به عنوان آغازی بر نشانه‌های تحریم در ورزش ایران نام برد. اما یک‌ میلیون دلار ضبط شده ناشی از تحریم‌های بانکی علیه ایران دقیقا زنگ خطری شد برای فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و حتی ورزشکاران ایرانی که در مراوده مالی با خارج از ایران بودند.
بخشی از امیدواری‌های ورزش ایران برای دست یافتن پول‌هایی که به دستور “وزارت خزانه‌داری” آمریکا بلوکه می‌شد، بانکی بود به نام “فی‌بانک” در کوالالامپور. این بانک از سال ۱۳۸۶ وظیفه انتقال وجوهی که از سوی کنفدراسیون‌های آسیایی باید به حساب فدراسیون‌‌های ورزشی واریز می‌شد را برعهده گرفت. اما سال ۸۸ مشخص شد که “فی‌بانک” توسط بانک ملت و برای باز کردن گره مشکلات در کوالالامپور آغاز به‌ کار کرده و در حقیقت مرکزی‌ بود برای دور زدن تحریم‌های بانکی علیه ایران. نخستین پول مسدود شده فدراسیون فوتبال ایران، محل مناقشه‌ای بود برای جرمی لوین و همسرش، دو خبرنگار آمریکایی که اوایل دهه ۸۰ میلادی در لبنان اسیر شده بودند.
خبرگزاری ایرنا سال ۱۳۸۹ از قول آقای کفاشیان نوشت: “دو خبرنگار آمریکایی که در لبنان اسیر شده بودند، برای جبران خسارت‌های وارده شده به خود، درخواست غرامت کرده بودند. دادگاه آمریکایی ایران را متهم کرده و حالا این دو خبرنگار درخواست تامین این مبلغ از یک میلیون دلار فدراسیون ایران را دارند.” فدراسیون فوتبال ایران، در مسیر تحریم‌های بانکی تنها نبود. دی‌ ۱۳۹۳ محمود مشحون رییس سابق فدراسیون بسکتبال به روزنامه اعتماد گفت: “ما دیگر هیچ حساب ارزی برای فدراسیون بسکتبال ایران نداریم. تمام حساب‌های خارج از کشور ما مسدود شده است. ماه‌های اول امیدوار بودیم که این تحریم‌ها به زودی برداشته شود ولی اوضاع بدتر شد.”
چهارده اسفند ۱۳۹۳ علی کفاشیان به ایسنا گفت: “ما هیچ حساب ارزی نداریم. به همین دلیل وقتی می‌خواستیم حقوق کی‌روش را پرداخت کنیم، از فیفا خواستیم این مبلغ را به حساب آقای (هوشنگ مقدس یکی از دوستان تاجرش) واریز کند. او هم یک ساعت بعد همین مبلغ را به حساب کارلوس کی‌روش واریز کرد.”این در حالی بود که فروردین ۱۳۹۴ هوشنگ مقدس در برنامه تلویزیونی نود این ادعای رییس وقت فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد. نمونه همین سیاست را مهدی هاشمی، رییس برکنار شده فدراسیون تیراندازی ایران هم داشت. او در آستانه المپیک ریو ادعا کرد “تحریم‌های بانکی، کمر ورزش ایران را خم کرده است.”
الهه احمدی یکی از تیراندازان دختر ایران که در المپیک ریو حضور داشت، پیش از اعزام به این رقابت‌ها به روزنامه ایران ورزشی گفت: “بیش از سه ماه است که تفنگ‌های ما تیر ندارد.” تیراندازهای ایرانی با تفنگ‌های خالی برای حضور در المپیک تمرین کرده بودند.
کشتی شاید یکی از رشته‌های ورزشی بود که بیشترین ضربه را از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران خورد. رسول خادم رئیس مستعفی فدراسیون کشتی ایران روز چهارم آبان ماه سال جاری طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، از فشارهایی که کشتی‌گیران ایران طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها تحمل کرده‌اند پرده برداشت.
آخرین راه حلی که تا امروز مدیران ورزش ایران به آن چنگ زده‌اند، گفتگوی مستقیم با کمیته بین‌المللی المپیک بوده است. شهریور امسال رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران با حضور در مقر کمیته بین‌المللی المپیک با توماس باخ، رئیس این سازمان دیدار کرد. سایت کمیته ملی المپیک ایران در گزارشی از این دیدار، “نوید برداشته شدن موانع بانکی” برای ورزش ایران را داد. این سایت مدعی شد که آقای باخ به صالحی امیری گفته است: “در شرایط تحریم در کنار شما خواهیم بود چرا که فلسفه ورزش توسعه صلح جهانی است.ما به هیچ وجه از کسانی که می‌خواهند به ایران لطمه بزنند حمایت نکرده و همواره به اهداف جنبش المپیک که حمایت از کمیته‌های المپیک است پایبند خواهیم بود.” با این حال هنوز موانع بانکی و تحریم‌های اقتصادی، روی سر ورزش ایران است. اسپانسرها مایل به همکاری با فدراسیون‌های ایران نیستند و مهمترین نمونه آن را می‌توان در تامین البسه تیم ملی از سوی شرکت آدیداس دید. بخشی از مناقشه فدراسیون فوتبال ایران با دو کمپانی آدیداس و نایک از تحریم‌های جدید دولت آقای ترامپ علیه ایران ریشه می‌گرفت. پانزدهم خرداد امسال شرکت نایک اعلام کرد بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران حق استفاده از محصولات بخصوص کفش‌های تولیدی این کمپانی ورزشی را ندارند. مسئله‌ای که اعتراض سرمربی تیم ملی و شکایت فدارسیون فوتبال ایران را در پی داشت. همین طور در همان مقطع زمانی شرکت آدیداس به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود طرفداران تیم ملی فوتبال ایران برای خرید پیراهن این تیم فقط می‌توانند به فدراسیون فوتبال ایران مراجعه کنند و پیراهن اصل تیم ملی ایران جای دیگری فروخته نمی‌شود. پس از پایان جام جهانی، کمپانی آدیداس همکاری محدود خود با فدراسیون فوتبال ایران را به صورت کامل قطع کرد.