1640-59

پایان کار دختر تاریخ ساز در رقابت های شطرنج قهرمانی جهان: ۸ هزار دلار جایزه علی نسب

1640-60

مبینا علی نسب که توانسته بود با صعود به دور سوم رقابت های شطرنج قهرمانی بانوان جهان تاریخ سازی کند در دور سوم مقابل نماینده لهستان شکست خورد.
به گزارش ایسنا، مبینا علی نسب با ریتینگ ۲۲۳۶ در بازی دوم دور سوم رقابت‌های ۲۰۱۸ قهرمانی بانوان جهان مقابل ماریا موزیچوک با ریتینگ ۲۵۴۵ شکست خورد تا با کسب تنها ۰.۵ امتیاز از دور سوم نتواند به مرحله نیمه نهایی این رقابت ها برسد.
مبینا علی نسب در رقابت‌های قهرمانی جهان تاریخ ساز و شگفتی ساز شد. او توانست در دور نخست با کسب ۱.۵ امتیاز مقابل الیزابت پتز آلمانی به دور دوم راه یابد. این اولین صعود دختران ایران به دور دوم رقابت های قهرمانی بانوان جهان بود. همچنین مبینا در دور دوم با کسب امتیاز کامل مقابل مونیکو سوکو استاد بزرگ لهستان به دور سوم رسید و شگفتی ساز شد. علی نسب در دور سوم مقابل ماریا موزیچوک استاد بزرگ اوکراینی با کسب ۰.۵ امتیاز یعنی یک تساوی و یک شکست از رسیدن به دور چهارم بازماند. علی نسب با صعود به دور سوم این رقابت ها جایزه خود را به ۸۰۰۰ دلار افزایش داد. جایزه حضور در دور نخست این رقابت‌ها (حتی در صورت حذف) ۳۷۵۰ دلار و جایزه حضور در دور دوم ۵۵۰۰ دلار بود.
مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان ۲۰۱۸ تا ۲ آذر به میزبانی روسیه در حال برگزاری است. ۶۴ شطرنج‌باز از کشورهای جهان به صورت تک حذفی در دور نخست رقابت کردند و ۳۲ ورزشکار به دور دوم راه یافتند. علی نسب تنها نماینده ایران در این مسابقات بود که تاریخ ساز و شگفتی ساز شد و تا دور سوم این مسابقات رقابت کرد.

سومی تیم ناقص ایران در وزنه برداری قهرمانی جهان

1640-61

به گزارش ایسنا،مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد و در پایان تیم ایران مقام سوم تیمی را به دست آورد.
ایران با ترکیب ناقص(هشت نفره ) در این مسابقات شرکت کرده بود و با 448 امتیاز تیم سوم و در رده بندی مدالی هم با ۵طلا، ۱ نقره و ۲برنز دوم جهان شد. ایران در سال ۲۰۱۷ قهرمان جهان شده بود اما امسال نتوانست از عنوان قهرمانی خوددفاع کند و تیم چین عنوان قهرمانی را به دست آورد.
*رده بندی تیمی براساس امتیاز: ۱-چین 724 امتیاز ۲-بلاروس 482 امتیاز ۳-ایران 448 امتیاز.
*رده بندی تیمی براساس مدال: ۱-چین 9 طلا،11 نقره و 5 برنز ۲-ایران 5 طلا، یک نقره و 2 برنز ۳-گرجستان 3 طلا و 2 برنز.
*عملکرد وزنه برداران ایران در مسابقات جهانی: ۷۳کیلوگرم: حسین سلطانی، مقام نوزدهم – ۸۹ کیلوگرم: عارف خاکی، مقام دوازدهم – ۹۶کیلوگرم: سهراب مرادی ، قهرمان (۳مدال طلا) – امیر حقوقی، مقام دوازدهم.
۱۰۲ کیلوگرم: علی هاشمی، قهرمان (طلا مجموع، نقره یک ضرب و برنز دو ضرب) – رضا بیرالوند، مقام سوم (طلا دوضرب و برنز مجموع) – ۱۰۹ کیلوگرم: محمدرضا براری، مقام ششم – ۱۰۹+ کیلوگرم: علی داودی، مقام هشتم.

نخستین نایب قهرمانی کاراته مردان ایران در جهان با ۷ مدال
افت کاراته بانوان در روزهای سکوت مسئولان

1640-62

تیم ملی کاراته ایران با کسب ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ اسپانیا را کسب کرد.
به گزارش ایسنا، بیست و چهارمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان با حضور ۱۱۱۷ کاراته‌کا از ۱۴۰ کشور در مادرید اسپانیا برگزار شد که تیم ملی کاراته ایران توانست با کسب ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز برای اولین بار عنوان نایب قهرمانی را کسب کند. در دور گذشته رقابت‌های قهرمانی جهان در اتریش، تیم ملی ایران با کسب ۳ مدال طلا و ۳ مدال برنز در جایگاه سوم جهان قرار گرفته بود. به این ترتیب تیم ژاپن با ۴ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۲ مدال برنز قهرمان شد، تیم فرانسه با ۲ مدال طلا در جایگاه سوم ایستاد و تیم کشور میزبان (اسپانیا) نیز با یک مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز چهارم شد. هدایت تیم ملی کاراته مردان ایران را شهرام هروی به عنوان سرمربی و هدایت تیم بانوان ایران را که تنها به یک مدال برنز دست یافت ستاره موسوی برعهده داشتند.
اسامی مدال آوران کاراته ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ – اسپانیا:
*مدال‌های طلا: ۱) کومیته تیمی مردان با ترکیب: سجاد گنج‌زاده، صالح اباذری، بهمن عسگری، علی‌اصغر آسیابری، مهدی خدابخشی و ذبیح‌الله پورشیب. ۲) بهمن عسگری در کومیته انفرادی مردان
*مدال‌های نقره: ۱) سجاد گنج‌زاده در کومیته انفرادی مردان
*مدال‌های برنز: ۱) کاتای تیمی مردان با ترکیب: ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد دلیخون. ۲) سارا بهمنیار در کومیته انفرادی بانوان ۳) ذبیح‌الله پورشیب در کومیته انفرادی مردان ۴) هامون درفشی‌پور در کومیته انفرادی مردان
برخلاف انتطاراتی که از ترکیب باتجربه تیم بانوان می‌رفت، نفراتی چون حمیده عباسعلی که از شانس‌های اصلی برای کسب مدال بود در همان مسابقه نخست مقابل حریف مصری شکست خورد و حذف شد، اتفاقاتی که می‌توان ریشه آن را در حواشی قبل از اعزام تیم بانوان به اسپانیا جویا شد.
انتقادها از شرایط تیم کاراته بانوان تا روز پیش از اعزام به اسپانیا وجود داشت، نقدهایی که از برخی مسئولان فدراسیون و گاها به صورت مستقیم از محسن آشوری به دلیل دخالت در امور تیم بانوان می‌شد. از انتخابی‌های پر حاشیه گرفته تا عدم پاسخگویی‌های کادرفنی و مسئولان به صحبت‌های موجود در مورد این تیم! اتفاقاتی که همگی نشان از روزهای نگران کننده تیم کاراته بانوان بود.
ترکیب تیم ملی کاراته بانوان (بخش کومیته) در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که تنها به یک مدال برنز رسید:
وزن ۵۰- کیلوگرم، سارا بهمنیار (مدال برنز)- وزن ۵۵- کیلوگرم، فاطمه چالاکی (حذف)- وزن ۶۱- کیلوگرم، رزیتا علیپور (حذف)- وزن ۶۸- کیلوگرم، پگاه زنگنه (حذف)- وزن ۶۸+ کیلوگرم، حمیده عباسعلی (حذف)
کومیته تیمی نیز با ترکیب فاطمه چالاکی، رزیتا علیپور، پگاه زنگنه و حمیده عباسعلی حذف شد.

زنان در “آزادی”: حاشیه‌ای فراتر از فینال

1640-63

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در مارس امسال به ایران رفته بود تا شخصأ به حسن روحانی تاکید کند که ایران باید اجازه دهد زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. با این حال دولت حاکم بر ایران زیر بار نرفت. در جریان آن بازی که اینفانتینو در ورزشگاه حضور داشت، ۲۵ دختر به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه بازداشت شدند.
فاطمه سامورا که نخستین دبیرکل زن فیفا است در این باره اعلام کرد: «این موضوع در صدر دستور کار حقوق بشر فیفا قرار دارد و مذاکرات ادامه خواهد یافت».
به گزارش دویچه وله، فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران گرچه پایانی تلخ برای پرسپولیس داشت اما حضور محدود و یک درصدی زنان علاقمند به تماشای فوتبال در استادیوم، آنها را در صدر اخبار نشاند و آغازی بر امیدهای تازه شد. تنها یک درصد تماشاچیان مسابقه پرسپولیس-کاشیما را زنان تشکیل می‌دادند اما شماری از رسانه‌های ایرانی آنها را برنده اصلی بازی و عبورشان از دروازه‌های استادیوم را مهم‌ترین اتفاق خوانده‌اند. با فشارهای بین‌المللی و اصرار فیفا، درهای استادیوم آزادی به روی زنان باز شد اما تنها ۸۰۰ نفر شانس عبور از دروازه‌های ورزشگاه‌ها را یافتند. این بار نیز مثل مسابقه ایران و بولیوی، تماشاچیان زن را دستچین و غربال کرده بودند. صدها دختر که فکر می‌کردند این دفعه نیازی به گریم مردانه ندارند، پشت درها ماندند. این حضور محدود اما در اکثر رسانه‌های داخلی، به مثابه سرآغازی بر گشایش‌های بیشتر تعبیر شد.
عصرایران در گزارشی تحت عنوان “عبور زنان از دیوار آزادی” نوشت: «حضور این زنان از بازی فینال مهم‌تر بود. هر نتیجه‌ای از بازی حاصل شد، این زنان بودند که توانستند دیوار آزادی را بشکنند و به یکی از مخوف‌ترین ورزشگاه‌های آسیا راه پیدا کنند.» اما روزنامه “قانون” در یادداشتی انتقادی با عنوان “آزادی بدون روتوش” نوشت: «حضور بانوان آنقدر نمایشی و گزینشی بود که هیچ رنگ و بویی از حضور شهروندان زن ایرانی در ورزشگاه نداشت. اما این بار و تلاش برای دفاع از حیثیت فوتبال ایران و البته رعایت قوانین جهانی، چند صد تماشاگر زن توانستند از خط آزادی عبور کنند و بر روی سکوهای آزادی، به تشویق جوانان فوتبالیست بپردازند آن‌هم در شرایطی که سال‌ها برخی افراد با تندروی‌ها، زنان را پشت درهای بسته آزادی نگه داشتند. اما فینال دیروز، به همگان نشان داد که خیلی از نگرانی‌هایی که سال‌ها از حضور زنان مطرح می‌شد، می‌توانست با مدیریت صحیح و اعتماد به شهروندان وجود نداشته باشد.»
با این همه، دو رئیس فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مشترکا از حضور تماشاگران زن در ورزشگاه برای دیدن فینال لیگ قهرمانان آسیا تمجید کرده‌اند. همکاران زن رسانه‌ها نیز توانستند برای اولین مرتبه کارت حضور در جایگاه ویژه خبرنگاران را دریافت کنند. خانم خبرنگار ایرنا در گزارش مفصلی می‌نویسد، با خودش قرار گذاشته بود تنها در صورت گرفتن یک کارت شناسایی معتبر پا به ورزشگاه بگذارد و با تقلای فردی به آزادی نرود: «بخش مهمی از این مسابقه با مدیریت کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شد و به همین دلیل هم رویکردهای داخلی مثل عدم اجازه به خبرنگاران زن برای ورود به ورزشگاه دیگر موضوعیت نداشت.» این خبرنگار از مشاهدات خودش نوشته که مسئولان حراست و یگان ویژه فقط آماده هدایت تماشاچیان زن به جایگاه ویژه شده بودند و او برای رفتن به جایگاه خبرنگاران چانه زده و یک ساعت وقت صرف کرده است.در بخشی از گزارش وی آمده است: «در چنین شرایطی که ایران از همه سو در فشار است و هیچ چیزی به اندازه شادی‌های همگانی با بستر ورزش نمی‌تواند مردم را خوشحال کند، حذف کردن نیمی از جامعه قطعا راهکار عاقلانه‌ای نیست. اگرچه گفته می‌شود این ورود تحت فشار فیفا رخ داده است اما تجربه خوبی بود.»
رئیس فراکسیون ورزش مجلس نیز تجربه حضور زنان در ورزشگاه آزادی را موقعیت مناسبی برای پیگیری چنین خواستی دانست و آن را “اراده نظام” خواند. خبرگزاری “خانه ملت” به نقل از محمدرضا تابش نوشت: «متاسفانه این کار با تأخیر و تعلل انجام شد؛ به گونه‌ای که فیفا یا فدراسیون‌های بین‌المللی وارد میدان شدند در حالی که خودمان می‌توانستیم قبل از اینکه فشارهای بین‌المللی بر ما وارد شود برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصمیماتی بگیریم که هم رضایتمندی مردم را در بر داشته باشد وهم شرایط و ضوابط شرعی رعایت شود.»
محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران، پس از حضور ۲۰۰ تماشاچی گزینش شده زن در بازی ایران- بولیوی هشدار داده بود که دستگاه قضایی در برابر این بسترسازی‌ها ساکت نخواهد ماند. او در توضیح گفته بود که زن‌ها با دیدن مردان نیمه‌لخت در ورزشگاه‌ها به گناه خواهند افتاد.
به هر حال، ۸۰۰ نفر از زنان موفق شدند در استادیوم بازی پرسپولیس را تماشا کنند. در بین این زنان دخترهای محمود خوردبین و علی پروین هم حضور داشتند که باعث ایجاد حواشی زیادی شد و بعضی ها از آنها به عنوان افراد گزینشی یاد کردند. دختر خوردبین درباره حضورش در استادیوم گفت:« فضای فوق العاده ای را تجربه کردیم اما این آخرین باری است که به استادیوم می رویم. خیلی ها به ما حمله کردند و گفتند ما گزینشی بودیم، اما ما گزینشی نبودیم و حقمان بود به استادیوم برویم. صبح بازی به هتل المپیک رفتیم و در یک صف بسیار طولانی قرار گرفتیم که کارتهای ملی ما را چک می کردند. پس از چک کارت شناسایی با یک اتوبوس به استادیوم و پیست دوچرخه سواری رفتیم. 4 ساعت در محل مورد نظر نشستیم و حتی برای ما نگهبان گذاشته بودند و حق رفتن به جای دیگر را نداشتیم. پس از 4 ساعت ما را به استادیوم فوتبال بردند اما آنجا هم دو ساعت پشت در ماندیم تا اول آقایان وارد استادیوم شوند و بعد ما وارد شویم. پس از بازی به ما گفتند باید صبر کنید تا آقایان اول خارج شوند بعد ما برویم. هوا سرد شده بود و گرسنه بودیم و اذیت شدیم.»