1644-65

رفعتی: ناظمی و فتحی، افتخار دیگری برای داوران ایرانی

1644-66

روزی که علیرضا فغانی به عنوان یکی از داوران جام جهانی و بعدتر برای دیدار رده‌بندی انتخاب شد، یا حتی قبل آن وقتی فینال المپیک را سوت زد، همه تقریبا انتظار چنین اتفاقی را داشتند. فغانی در داوری چهره‌ای شناخته شده بود و رسیدن به قله داوری فوتبال اتفاقی بود که برای جماعت هوادار فوتبال پیش‌بینی‌اش کار سختی نبود. اما وقتی خبر رسید که یک داور زن ایرانی برای داوری در بالاترین سطح مسابقات فوتسال جهان انتخاب شده همه شگفت‌زده شدند. چون کمتر کسی بود که او را بشناسد و شاید معدود افرادی که پیگیر ورزش زنان بودند او را می‌شناختند. گلاره ناظمی که با انتخابش برای داوری فینال المپیک جوانان همه نگاه‌ها را به خود خیره کرد، ۱۷سال است که قضاوت می‌کند و حالا شناخته‌شده‌ترین داور زن ایرانی است.
به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، داود رفعتی رئیس دپارتمان داوری گفت: برای اولین بار اتفاق بزرگی در جامعه داوری رخ داده است. گلاره ناظمی و زری فتحی داوران بین المللی فوتسال بانوان کشور جهت قضاوت به مسابقات جام ملتهای فوتسال زنان اروپا می روند و این می تواند اتفاق خیلی مهمی برای جامعه داوری بانوان باشد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: این مسابقات از ۱۵ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ (۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه ۹۷) به میزبانی پرتغال برگزار میشود.

مظفر و ناظم‌الشریعه نامزد بهترین مربیان جهان شدند

1644-67

به‌ گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، بعد از معرفی نامزدهای بهترین بازیکنان و تیم‌های فوتسال جهان، سایت فوتسال پلنت ۱۰ نامزد برتر مربیان جهان و تیم‌های باشگاهی را اعلام کرد. براین اساس مس سونگون در بین نامزدهای برترین تیم‌های جهان قرار گرفت.
در این فهرست نام دو ملی‌پوش ایرانی نیز به چشم می‌خورد و حسین طیبی به همراه فرهاد توکلی با هشت رقیب دیگرشان برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال 2018 می جنگند. در بین نامزدهای مربیان برتر جهان نیز نام شهرزاد مظفر و سیدمحمد ناظم‌الشریعه دیده می‌شود.
پیش از این در بخش بانوان فرزانه توسلی نامزد بهترین گلر و فاطمه اعتدادی نامزد بهترین بازیکن جهان شدند. گلاره ناظمی داور بین‌المللی فوتسال ایران هم از طرف این سایت در بین ۱۰ داور برتر سال ۲۰۱۸ قرار گرفت. ناظمی در مسابقات فوتسال المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داد و به عنوان سر داور، فینال این مسابقات را هم قضاوت کرد. اسامی برترین‌ها ۳۱ دسامبر اعلام می‌شود.

لیست اولیه تیم ملی  پیش از جام ملتهای آسیا

1644-68

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی اسامی ۳۵ بازیکن اولیه را جهت آماده باش برای اردوی نهایی تیم ملی و جام ملت‌های آسیا اعلام کرد.
لازم به توضیح است لیست پیوست، اسامی بازیکنان در لیست آماده باش بوده و اسامی بازیکنان نهایی برای مسابقات جام ملت‌های آسیا روز شنبه ۲۴ آذر اعلام خواهد شد. بر این اساس پس از اعلام اسامی نهایی بازیکنان در روز شنبه و حضور آنها در اردوی تیم ملی، کاروان ایران برای حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا و اردوی قطر، دوشنبه ۲۶ آذر ماه تهران را به مقصد قطر ترک خواهد کرد.
اسامی بازیکنان:
دروازه‌بان‌ها: ۱- علیرضا بیرانوند – پرسپولیس تهران ۲- امیرعابدزاده – ماریتیمو پرتغال ۳- محمدرشید مظاهری – ذوب آهن اصفهان ۴- سید حسین حسینی – استقلال تهران ۵- پیام نیازمند – سپاهان اصفهان
مدافعان: ۶- رامین رضائیان – الشحانیه قطر ۷- وریا غفوری – استقلال تهران ۸- صادق محرمی – دیناموزاگرب کرواسی ۹- مرتضی پور علی گنجی – یوپن بلژیک ۱۰- پژمان منتظری – استقلال تهران ۱۱- محمدرضا خانزاده – الاهلی قطر ۱۲- سید مجید حسینی – ترابوزان اسپور ترکیه ۱۳- روزبه چشمی – استقلال تهران ۱۴- محمدحسین کنعانی زادگان – ماشین سازی تبریز ۱۵- احسان حاج صفی – تراکتورسازی تبریز ۱۶- میلاد محمدی – احمد گروژنی روسیه ۱۷- سعید آقایی – سپاهان اصفهان
هافبک‌ها: ۱۸- سعید عزت الهی – ردینگ انگلستان ۱۹- امید ابراهیمی – الاهلی قطر ۲۰- احمد نورالهی – پرسپولیس تهران ۲۱- سامان قدوس – امیانس فرانسه ۲۲- اشگان دژاگه – تراکتورسازی تبریز ۲۳- علی کریمی – استقلال تهران ۲۴- وحید امیری – ترابوزان اسپور ترکیه ۲۵- مسعود شجاعی – تراکتورسازی تبریز ۲۶- احمد عبدالله زاده – نساجی قائمشهر
مهاجم‌ها: ۲۷- مهدی طارمی – الغرافه قطر ۲۸- علی قلی زاده – شارلوا بلژیک ۲۹- علی علیپور – پرسپولیس تهران ۳۰- علیرضا جهانبخش – برایتون انگلستان ۳۱- مهدی ترابی – سایپا تهران ۳۲- فرشاد احمدزاده – شلاسک وروتسواف لهستان ۳۳- سردار آزمون – روزبین کازان روسیه ۳۴- کریم انصاریفرد – ناتینگهام فارست انگلستان ۳۵- کاوه رضایی – کلوب بروژ بلژیک

رسوایی‌جنسی‌ درتیم‌دختران افغانستان و دخالت فیفا

1644-69

در پس رسوایی ایجاد شده مبنی بر آزار جنسی دختران تیم زنان افغانستان، شش عضو این فدراسیون و وظایف‌شان به حالت تعلیق درآمد.
به گزارش تابناک و به نقل از استار، فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا قصد دارد ادعاهای مطرح شده درباره آزار جنسی و فیزیکی در تیم فوتبال زنان افغانستان را مورد بررسی قرار دهد. این اتهامات علیه مسوولان بلندپایه فدراسیون فوتبال افغانستان از جمله کرم الدین کریم، رییس فدراسیون فوتبال این کشور مطرح شده ولی فدراسیون فوتبال افغانستان این ادعاها را به شدت محکوم و رد کرده است.
یکی از مشاوران ارشد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان درباره این موضوع گفت: در ارتباط با پرونده آزار جنسی بانوان ورزشکار در تیم ملی زنان افغانستان، شش عضو فدراسیون تعلیق شدند. این گزارش ابتدا در روزنامه گاردین منتشر شد و خیلی از حامیان مالی فدراسیون فوتبال افغانستان نیز تهدید به لغو قراردادشان کردند.
خالده پوپلزی، رئیس سابق کمیته زنان فوتبال افغانستان که در تهیه گزارش روزنامه گاردین دخیل بوده، به بی‌بی‌سی گفت که کمک‌مربیان تیم ملی فوتبال زنان “مشکلات اخلاقی” داشتند و هربار که این مساله با فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد، به جای اینکه این افراد “تنبیه شوند، ترفیع می‌کردند.”
خانم پوپلزی گفته که دو تن از مربیان مرد در اردوی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در اردن به زور وارد اتاقهای دختران می‌شده و تلاش می‌کردند در برابر وعده‌های کاری و پولی از آنها سوءاستفاده کنند. به گفته او فساد در ساختار فوتبال افغانستان بیداد می‌کند و آنها از چند سال قبل دراین زمینه اسناد را به فیفا داده است. او گفت که “آزار و اذیت به یک روال عادی تبدیل شده بود، خواست‌های نامشروع از بازیکنان داشتند و شماری ازاین دختران مجبور شدند به همین دلیل فوتبال را برای همیشه ترک کنند.”
فیفا هم‌چنین اعلام کرده است قصد دارد با دقت این پرونده را مورد بررسی قرار دهد. اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان نیز گفت: این خبر برای همه افغان‌ها شوک‌آور است. چنین رفتارهایی علیه مردان و زنان به هیچ وجه قابل تحمل نیست. این صحبت‌های غنی بعد از ملاقات با دادستان کل کشور صورت گرفته است.

انتقاد بی سابقه قلعه‌نویی:
فغانی قلدرخان فوتبال ایران شده است!
رفتی جام جهانی که رفتی!

1644-72

به گزارش مهر، امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان درباره تساوی تیمش مقابل پرسپولیس به علیرضا فغانی داور این مسابقه به شدت انتقاد کرد و گفت: آقای فغانی در این مملکت شده قلدرخان فوتبال ما. از کمیته داوران یا دپارتمان داوری نمی توانیم حرفی بزنیم. اگر هم در زمین حرفی بزنیم می گوید بیرونت می کنم. ایشان هفته گذشته چه بلایی سر سپیدرود آورد. آقای فغانی رفتی المپیک و جام جهانی که رفتی! دلیل نمی شود هرکاری که دلت می خواهد در فوتبال انجام بدهی. با سند می گویم فغانی با شخص بنده مشکل دارد.
وی با بیان اینکه فغانی در بازی با پرسپولیس بالای ۲۰ سوت اشتباه زده است، یادآور شد: ایشان مغرورانه داوری می کند و نگاه از بالا به پایین و خودشیفتگی دارد. از قدیم گفته اند هرچه درخت پربارتر باشد افتاده تر است. اگر یک داور جوان باشد با این اشتباهات چهار هفته محروم می شود. هر هفته ای که فغانی سوت زده جنجال داشته است.
وی افزود: تو (فغانی) با قلعه نویی مشکل داری مردانه بگو دیدار تیم های قلعه نویی را سوت نمی زنم. او با قضاوتش روز گذشته اشک ۵۰ هزار نفر را در آورد. زمانی که من در تراکتورسازی هم بودم همین کار را کرده بود. این رفتارها درست نیست. سرمربی سپاهان با بیان اینکه از جایی که حقیقت است دفاع می کند، گفت: ما در داوری بیشترین ضرر را دیدیم. ان شاءالله آقای فردوسی پور در برنامه اش اینها را کارشناسی کند. پاک‌ترین جای فوتبال ما داوری است ولی فغانی خودش را تافته جدا بافته می داند. قلعه نویی درباره اینکه تیم سپاهان هم از اشتباهات داوری سود برده است، پیشنهاد عجیبی را مطرح کرد و گفت: قبول دارم. مرد است و حرفش. آقای فردوسی پور و یک گروه کارشناسی که پرسپولیس مشخص می کند کارشناسی کنند هر تیمی که بیشتر سود کرده بود، امتیازش را کم کنند! آقایان پرسپولیس و مدیران! برنامه نود کارشناسی کند و هر تیمی بیشتر از اشتباهات داوری سود کرده بود، امتیازش را کسر کنند. یقین دارم ذوب آهن، سپاهان و نساجی بیشترین ضرر را کرده اند. بله شاید یک جا در بازی با نساجی ما هم از اشتباه داوری سود کرده باشیم. قلعه نویی ادامه داد: فوتبال زبان و قانون خودش را دارد. اینجا فامیل فلان وزیر و معاون پارلمانی یا فلان بستگان وزیر را به باشگاه ها می آورند تا پدر یک تیم مثل استقلال را در آورند. آنها الان کجا هستند که جواب بدهند. استقلال می توانست قهرمان آسیا شود ولی مدیرانش معلوم نیست از کجا آمدند. این چه ورزش و فوتبالی است. وی مجددا با اشاره به داور بازی با پرسپولیس، گفت: آقای فغانی! بگو تیم هایی که قلعه نویی سرمربی اش است را قضاوت نمی کنم! بازیکن خارجی من می گوید این داور رفته است جام جهانی؟ این داور در زمین به من فحش داده است. وی افزود: فغانی دنبال این بود که کی روش (بازیکن سپاهان) را اخراج کند. ۲۰ سوت اشتباه داشت. ما هم کتاب داوری می خوانیم. قوانین داوری را اندازه فغانی بلد هستیم. وقتی یک کرنر را اشتباه بگیرید، سه دقیقه طول می کشد برگردد. صحنه ای که خطای کی روش را گرفته و منجر به اخراج کی روش شده را نشان بدهید! فغانی دنبال این بود تا که بازیکن ما در آن ۵ دقیقه آخر فشار از روی هوا به تیم پرسپولیس نیاوریم. من در این فوتبال بزرگ شده‌ام و همه قوانین را بلدم.اگر یک پرسپولیس در آن صحنه بگوید کی‌روش خطا کرد هر چه آقایان بگویند من قبول می‌کنم.
از سوی دیگر، برانکو، سرمربی تیم پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که آیا از داوری بازی راضی بودید یا نه، تصریح کرد: نمی‌خواهم به گذشته بروم، اما اعلام کردم که در ۴ سال اخیر بیشترین ضرر از داوری‌ها متوجه پرسپولیس بوده و ما فقط داوری عادلانه می‌خواهیم. «فغانی» امروز نشان داد که بی جهت جزو ۴ داور برتر دنیا نیست و با لیاقت نشان داد که چطور قضاوت می‌کند. مطمئن باشید اگر می‌باختیم هم همین حرف‌ها را می‌زدم.
به گزارش خبرآنلاین؛ دو روز پس از بازی جنجالی سپاهان مقابل پرسپولیس علیرضا فغانی استوری جدیدی در اینستاگرام منتشر کرد(تصویر بالا). درباره قضاوت فغانی در آن بازی حرف های زیادی زده شد و امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی سپاهان به او لقب قلدرخان فوتبال ایران را داد. به نظر می رسد داور رده بندی جام جهانی روسیه علاقه ای به صحبت درباره این موضوع نداشته باشد.