1646-85

دومین مدال نقره جهان برای خادم الشریعه بانوی شطرنج ایران

1646-86

سارا سادات خادم الشریعه در پایان بخش برق آسای رقابت‌های قهرمانی جهان روسیه به عنوان نایب قهرمانی رسید.
به گزارش ایسنا، دور پایانی بخش برق آسای رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان سن پترزبورگ روسیه برگزار شد و سارا سادات خادم الشریعه تنها نماینده شطرنج بانوان ایران در این رقابت‌ها با ۱۳ امتیاز در رده دوم ایستاد. شطرنج باز روس با ۱۳.۵ امتیاز و نماینده چین با ۱۲.۵ امتیاز در رده های اول و سوم ایستادند.
خادم الشریعه پیش از این در بخش سریع نیز مدال نقره را کسب کرده بود. “خادم الشریعه” با نایب قهرمانی در بخش سریع و برق آسا به ترتیب برنده جایزه های ۲۵ و ۳۰ هزار دلاری شد. همچنین بابت نفر اول مجموع این رقابت ها جایزه ۴۰ هزار دلاری هم نصیب او خواهد شد. بدین ترتیب و در مجموع “خادم الشریعه” برنده ۹۵ هزار دلار جایزه شد.

۱۰سرمربی بزرگ جهان در جام ملت‌ها
کی‌روش علیه قهرمان جهان و اروپا

1646-87

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از پنجم ژانویه تا اول فوریه در ۷ استادیوم در امارات برگزار می شود و برای نخستین بار ۲۴ تیم در این مسابقات حاضر خواهند بود.
به گزارش تابناک، در جمع ۲۴ تیم حاضر در جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا، ۱۰ تیم با سرمربیانی وارد این دوره از رقابتها می شوند که در عالم فوتبال شناخته شده تر از بقیه هستند. از هر گروه دو تیم برتر به همراه ۴ تیم سوم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد. در این دوره بر خلاف دوره های قبلی دیدار رده بندی وجود ندارد.
نگاهی گذرا به نیمکت تیم‌های حاضر در این مسابقات مشخص می کند اسامی بزرگی همچون مارچلو لیپی، آلبرتو زاکه رونی، کارلوس کی روش، هکتور کوپر و … روی صندلی رهبری برخی تیم های مدعی نشسته اند و تقابل اندیشه های این مربیان بزرگ رویدادی جذاب را نوید خواهد داد. در ادامه به افتخارات این ۱۰ سرمربی به ترتیب گروه بندی این مسابقات پرداخته شده است:
۱ – میزبان امارات، در گروه A در این مسابقات با هدایت آلبرتو زاکه رونی حضور پیدا می کند که از سال ۲۰۱۷ هدایت این تیم را در دست گرفته است.این ایتالیایی ۶۵ ساله سابقه سرمربیگری در تیم های باشگاهی آ. ث.میلان، اینترمیلان و یوونتوس را دارد و پیش از این هدایت تیم ملی ژاپن را در دست داشته است.
زاکه رونی با میلان قهرمان سری آ ایتالیا شده و با تیم ملی ژاپن در سال ۲۰۱۱ عنوان قهرمانی جام ملتهای آسیا را بدست آورد و همراه این تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ نیز صعود کرد.
۲ – تیم ملی چین که در گروه C این دوره از مسابقات حضور دارد با هدایت مارچلو لیپی به مصاف رقبای خود خواهد رفت.این مربی ۷۰ ساله ایتالیایی سابقه سرمربیگری در تیم های باشگاهی یوونتوس، اینترمیلان و “گوانگژو اورگراند” چین را دارد. لیپی با تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد. همچنین با تیم فوتبال یوونتوس ۵ دوره قهرمانی سری آ ایتالیا را بدست آورد. لیپی و ویسنته دل بوسکه سرمربی اهل اسپانیا، تنها دو مربی هستند که موفق شده اند در کسوت مربیگری عناوین قهرمانی جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا را بدست بیاورند.
۳ – تیم ملی کره جنوبی برای دومین بار در تاریخ خود یک سرمربی پرتغالی به نام پائولو بنتو را روی نیمکت دارد و با تیم ملی پرتغال در جام ملتهای اروپا ۲۰۱۲ و هم جام جهانی ۲۰۱۴ حضور یافته است. این مربی پرتغالی به تازگی (از ۴ ماه پیش) هدایت کره ای ها را به دست گرفته و در گروه C و با حضور لیپی (سرمربی چین) و اریکسون (سرمربی فیلیپین) تقابل های جالبی خواهند داشت.
۴ – تیم ملی فیلیپین با هدایت اسون گوران اریکسون ۷۰ ساله سوئدی در جام ملتها حضور پیدا خواهد کرد که برخلاف دوران مربیگری باشگاهی اش، در رده ملی هرگز موفقیت خاصی بدست نیاورد. اریکسون در تیم های باشگاهی معتبر بنفیکا، آ. اس. رم، منچسترسیتی و لسترسیتی و شانگهای SIPG چین فعالیت داشته و البته روی نیمکت سرمربیگری تیم های ملی انگلیس، مکزیک و ساحل عاج هم نشسته است. اریکسون اولین سرمربی غیر انگلیسی تاریخ فوتبال انگلیس بود که در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ روی نیمکت این تیم نشست.
۵ – تیم ملی عراق همگروه ایران در گروه D با هدایت سرچکو کاتانچ مربی یوگسلاو ۵۵ ساله وارد مسابقات می شود. کاتانچ که در این سال‌ها هدایت تیم باشگاهی المپیاکوس و تیم های ملی اسلوونی، مقدونیه و امارات را در دست داشته است، چند ماه قبل به عنوان سرمربی عراق معرفی شد.
۶ – کارلوس کی روش پرتغالی در مدت زمان حدود ۸ ساله حضورش در رأس کادر فنی تیم ملی دو دوره صعود به جام جهانی را در کارنامه دارد و در تیم باشگاهی منچستریونایتد سالها دستیار سر آلکس فرگوسن بود. او همچنین در مقطعی هدایت تیم رئال مادرید را نیز در دست داشت. کی روش در جام جهانی ۲۰۰۲ هدایت آفریقای جنوبی و در جام جهانی ۲۰۱۰ هم روی نیمکت تیم ملی پرتغال نشست .
۷ – تیم ملی عربستان در گروه E این دوره از رقابتها با هدایت خوان آنتونیو پیتزی مربی ۵۰ ساله آرژانتینی راهی امارات می شود. سرمربی که با همین تیم عربستان یقه اروگوئه را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گرفت. پیتزی با تیم ملی شیلی قهرمانی کوپا آمه ریکا ۲۰۱۶ را بدست آورد و پس از آن هدایت تیم ملی عربستان را در دست گرفت. او در آن مسابقات با عبور از سد تیم هایی مانند کلمبیا و مکزیک به فینال رسید و در دیدار پایانی برابر آرژانتین و در ضربات پنالتی عنوان قهرمانی را برای شیلیایی ها به ارمغان آورد.
۸ – تیم ملی فوتبال ژاپن با هدایت یک مربی ۵۰ ساله وطنی و پرافتخار به نام هاجیمه موریاسو راهی امارات می شود.این مربی به همراه تیم سانفرس هیروشیما ۳ دوره قهرمانی در جی لیگ و ۲ دوره قهرمانی سوپرکاپ و سومی جام باشگاه های جهان را بدست آورده است. موریاسو در دوران بازیگری هم در جام ملتهای ۱۹۹۲ با ژاپن قهرمان شد.
۹ – عمان هم حالا حدود ۲ سال است که با به خدمت گیری پیم فربیک ۶۲ ساله هلندی دنبال کسب نتایجی آبرومندانه در جام ملت‌های آسیاست. پیم فربیک درتیم ملی کره جنوبی به همراه افشین قطبی دستیار گاس هیدینگ و سپس ادوو کات بوده است. این مربی هلندی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ هدایت کره جنوبی را در دست گرفت و در جام ملتهای ۲۰۰۷ پس از شکست ژاپن در دیدار رده بندی به عنوان سوم دست یافت. او در همان دوره تیم ملی ایران را که هدایتش بر عهده امیر قلعه نویی بود، در دور یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی شکست داد و حذف کرد. فربیک پس از آن هدایت تیم ملی استرالیا را در دست گرفت و آن تیم را به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برد
۱۰ – تیم ملی ازبکستان که یک دیدار را با هدایت هکتور کوپر آرژانتینی مربی ۶۳ ساله جدیدش روبروی تیم ملی برگزار کرد، در تیم های معروف باشگاهی اینترمیلان و رئال بتیس و تیمهای ملی گرجستان و مصر سرمربیگری کرده است. کوپر تیم مصر را پس از ۲۸ سال به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رساند و پس از جام جهانی بلافاصله هدایت ازبکستان را در دست گرفت. از افتخارات این مربی کسب سوپرکاپ اسپانیا با مایورکا و والنسیاست.

فهرست نهایی تیم ملی ایران برای آسیا

1646-88

به گزارش “ورزش سه” کارلوس کی روش لیست نهایی بازیکنان تیم ملی برای جام ملتهای آسیا 2019 امارات را اعلام کرد.
اسامی بازیکنان به این شرح است:
دروازه‌بان‌ها: 1- علیرضا بیرانوند (پرسپولیس تهران) 2- امیر عابدزاده (ماریتیمو پرتغال) 3- پیام نیازمند (سپاهان اصفهان)
مدافعان: 4-رامین رضاییان (الشحانیه قطر) 5- وریا غفوری (استقلال تهران) 6- پژمان منتظری (استقلال تهران) 7- محمد حسین کنعانی زادگان (ماشین‌سازی تبریز) 8- مرتضی پورعلی گنجی (یوپن بلژیک) 9- سید مجید حسینی (ترابزون اسپور ترکیه) 10- احسان حاج صفی (تراکتورسازی تبریز) 11- میلاد محمدی (اخمت گروژنی روسیه)
هافبک ها: 12- روزبه چشمی (استقلال تهران) 13- امید ابراهیمی (الاهلی قطر) 14- احمد نورالهی (پرسپولیس تهران) 15- وحید امیری (ترابزون اسپور ترکیه) 16- اشکان دژاگه (تراکتورسازی تبریز)
17- مسعود شجاعی (تراکتورسازی تبریز)
مهاجمان: 18- مهدی ترابی (پرسپولیس تهران) 19- مهدی طارمی (الغرافه قطر) 20- سامان قدوس (آمیان فرانسه) 21- علیرضا جهانبخش (برایتون انگلیس) 22- کریم انصاری فرد (ناتینگهام فارست انگلیس) 23- سردار آزمون ( روبین کازان روسیه)
به این ترتیب محمدرضا خانزاده، سید حسین حسینی، علی قلی زاده، علی علیپور و علی کریمی از فهرست تیم ملی کنار گذاشته شدند تا تیم ملی با 23 بازیکن به جام ملتهای امارات برود . در فهرست ۲۳ نفره ایران نسبت به جام جهانی چهار تغییر دیده می‌شود. در خط دروازه رشید مظاهری جای خود را به پیام نیازمند داد. در بین مدافعان محمدحسین کنعانی‌زادگان جای محمد خانزاده را گرفت. در خط میانی احمد نوراللهی جای سعید عزت‌اللهی مصدوم را پر کرده است. تغییر چهارم کنار رفتن رضا قوچان‌نژاد و حضور وریا غفوری است. مظاهری، خانزاده، قوچان‌نژاد و عزت‌اللهی چهار بازیکنی‌اند که در روسیه حاضربودند اما به امارات نمی‌روند.
در بین این چهار نفر گوچی از تیم ملی خداحافظی کرد، عزت‌اللهی هم به دلیل آسیب دیدگی جام ملت‌ها را از دست داد.
نکات: * در جام جهانی ۲۰۱۸، هفده بازیکن لیست تیم ملی لژیونر بودند و برای تیم‌های خارجی بازی می‌کردند. اما در حال حاضر دوازده بازیکن منتخب کی‌روش برای جام ملت‌های آسیا جز لژیونرها هستند.
* کنعانی‌زادگان، پیام نیازمند و احمد نوراللهی اولین تورنمنت رسمی و بزرگ خود را همراه با تیم ملی ایران پشت سر می‌گذارند.
* علی قلی‌زاده، هافبک شارلوا بلژیک که می‌توانست یکی از ستاره‌های ایران‌ در جام ملت‌های آسیا باشد به علت آسیب دیدگی در کنار سعید عزت‌اللهی از لیست تیم ملی خط خورد.
* علیرضا جهانبخش، دیگر ستاره تیم ملی هم که چند ماهی است با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و چند بازی آخر برایتون را از دست داده است، با تصمیم کی‌روش در لیست نهایی تیم ملی قرار گرفته تا در صورت بهبودی کامل راهی ترکیب شود.
* در حالی که در جام جهانی روسیه، خط حمله تیم ملی به طور کامل در اختیار لژیونرها بود، حالا مهدی ترابی با حضورش این انحصار را از بین برده است.
* روزبه چشمی که در تورنمت قبلی به عنوان دفاع میانی به بازی گرفته می‌شد حالا با تصمیم کی‌روش و به علت مصدومیت بازیکنان، به خط میانی منتقل شده است.
* استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی با سه بازیکن و ترابزون اسپور ترکیه با دو بازیکن بیشترین نماینده را در ترکیب منتخب کی‌روش برای جام ملت‌های آسیا دارند.
* صادق محرمی و کاوه رضایی بدون حضور در تمرینات تیم ملی در قطر از لیست منتخب برای حضور در جام ملت‌های آسیا خط خوردند که این نکته جالب توجهی است.

کی‌روش: فینال جام ملت‌ها برای ما بازی با یمن است

1646-89

به‌ گزارش سایت AFC، تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران باید از همین دوشنبه ۷ ژانویه (از۷:۳۰ صبح پخش اختصاصی از تلویزیون پارس و رادیوی ITN همراه با HealthMedia.TV) کار خودش را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ آغاز کند. ایران در این جام با تیمهای یمن، ویتنام و عراق، همگروه شده است. ۴۲ سال از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا می‌گذرد و این بار شاگردان کی‌روش امیدوار هستند بتوانند در امارات قهرمان شوند.
کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با AFC اظهار کرد: بازی اول ما بازی مهمی است. همیشه بازیهای اول بازیهای دشواری از آب درمی‌آیند. همه تیم‌ها با آرزو و جاه‌طلبی رقابت‌ها را شروع می‌کنند و به همین خاطر مسابقه نخست همیشه دشوار است. مهم است که بتوانیم بازی نخست را پیروز شویم. مانند همیشه شروع یک تورنمنت اهمیت زیادی دارد و ما باید بتوانیم برنده از زمین خارج شویم.
تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران تیم نخست آسیا در رده بندی باید برابر یمن تیم ۲۶ آسیا و ۱۳۵ جهان قرار گیرد. با این حال کارلوس کی‌روش نمی‌خواهد تیم یمن را دست کم بگیرد و معتقد است که بازیکنانش باید کاملا متمرکز باشند. سرمربی پرتغالی اضافه کرد: من نتایج تیم‌های ملی فوتبال ایران در سطوح مختلف یعنی زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال را بررسی کرده‌ام و متوجه شدم ایران هیچ وقت در مسابقات رسمی یمن را شکست نداده است. یمن بازی سخت و دشواری برای ما خواهد بود. وقتی بازی شروع شود، باید از تمام ناامیدی‌های حول محور تیم رها شویم و به کسب پیروزی تمرکز کنیم. یازده بازیکن برابر حریف قرار می‌گیرند. این بازی مربوط به بازیکنان و مربیان می‌شود. شما نمی‌توانید بازی با یمن را شروع کنید و به فکر چیزهای دیگری در جام ملت‌ها باشید. ۹۰ دقیقه باید برای مردم کشورتان بازی کنید. ۹۰ دقیقه باید برای خوشحالی و افتخار مردم ایران به رقابت بپردازید.
تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران از سال ۱۹۷۶ تاکنون نتوانسته است قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. حالا بعد از یک جام جهانی خوب ایران امیدوار به کسب این موفقیت تاریخی است.
کارلوس کی‌روش گفت: این که تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران پیشرفت خیلی خوبی از نظر نگرش، سازماندهی و نظم داشته، کاملا مشخص و شناخته شده است ولی بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است رخ دهد این است که وقتی شما دوران خوبی را سپری می‌کنید برخی از مردم فکر می‌کنند که این کافی است و به چیز دیگری نیاز نداریم. این نگرش کامل اشتباه خواهد بود چون تیم‌هایی همچون قطر، عربستان و امارات ننشسته‌اند و ما را تماشا کنند،‌ بلکه سخت تلاش می‌کنند تا به موفقیت برسند. آنها پیشرفت ایران را می‌بینند و تلاش زیادی می‌کنند تا خودشان را به سطح ما برسانند. حتی تیم‌هایی مثل فلسطین و یمن . مردم فکر می‌کنند که جام ملت‌های آسیا آسان است ولی ویتنام در چند سال گذشته پیشرفت خیلی خوبی داشته و در حال‌ حاضر شرایط خوبی دارد. آنها اخیرا موفق شده‌اند قهرمان تورنمنت در جنوب شرق آسیا شوند. ما نباید سوار بر این موج شویم که جام ملت‌های آسیا برای ما آسان است، بلکه کاملا برعکس است. کسانی که می‌خواهند فکر کنند که در فوتبال این مسائل و بازی‌ها آسان است، فقط تلاش می‌کنند که امید ما را به خطر بیندازند. ما فروتن خواهیم بود و به تمام حریفانمان احترام خواهیم گذاشت و تلاش می‌کنیم بهترین عملکردمان را نشان دهیم.
سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در پایان صحبت‌های خود گفت: در چنین مسابقاتی فردایی وجود ندارد اگر ما حال را پیروز نشویم. در حال‌ حاضر فینال جام ملت‌های آسیا برای ما بازی با یمن است و به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنیم. وقتی بازی با یمن تمام شد به سراغ ویتنام خواهیم رفت و بعد از آن به عراق فکر می‌کنیم. در حال‌ حاضر می‌خواهم چنین نگرشی در تیم جا بیفتد تا بتوانیم تمام تلاش خودمان را برابر یمن در بازی نخست نشان دهیم. فعلا به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم.