1647-22

جام ملت های آسیا 2019
سیاسی ترین تورنمنت فوتبالی
دورهمی کشورهای متخاصم و جنگ‌زده!

1647-23

هفدهمین دوره جام ملت های فوتبال آسیا با برگزاری دیدار حیثیتی دو تیم امارات و بحرین در امارات متحده عربی رسما آغاز شد و برای نخستین بار 24 تیم از سراسر قاره کهن در شش گروه بر سر فتح جام 15کیلیویی اش رقابت خواهند کرد.
به گزارش تابناک ؛ تیم ملی ایران صدرنشین رنکینگ فیفا در قاره آسیا طی چند سال گذشته، در حالی چهاردهمین حضورش در این تورنمنت جذاب را تجربه خواهد کرد که بیش از ۴۲ سال از آخرین قهرمانی اش در این مسابقات می گذرد و حالا با هدایت کارلوس کی روش معروف، خود را برای کسب چهارمین جام آماده کرده است؛ هرچند رقیبان سرسختی چون استرالیا (قهرمان دوره قبلی)، ژاپن (پرافتخارترین تیم این مسابقات)، کره جنوبی و عربستان سعودی را مقابل هدف بزرگ خود می بیند. البته تیم های شگفتی ساز و مستعدی چون عراق، امارات، چین و قطر نیز می توانند معادلات را برهم زده و شانس قهرمانی داشته باشند.
جام ملت های 2019 امارات را می توان به جرأت سیاسی ترین رخداد در تاریخچه 63ساله این رقابت ها دانست، چون شمار دیدارهایی که دو کشور متخاصم در صحنه سیاست مقابل هم صف آرایی خواهند کرد، بیش از هر زمان دیگری است و بوی برخوردهای سیاسی و کارشکنی های آلوده به تعارضات بین مقامات کشورها، از قبل از شروع مسابقات به مشام می رسد. ممانعت اماراتی ها از ورود شاهزاده قطری به امارات و فشار فیفا و ای اف سی برای مطیع کردن سران امارات، نشان می دهد جام پرجنجالی در پیش خواهد بود.
هرچند امارات از لحاظ تجهیزات و امکانات، یکی از شایسته ترین میزبانان در غرب آسیا محسوب می شود و به مراتب نسبت به سال 1996 که نخستین میزبانی اش را تجربه کرده بود، پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک داشته است، حجم اختلافات سیاسی شیوخ آن با همسایگان نشان می دهد، باید منتظر تنش های سیاسی متعددی در این رقابت ها باشیم.
دیدار عربستان و قطر در گروه پنجم، سرآمد تقابل های سیاسی این مسابقات و زنگ آغازی برای بازی هایی است که بوی خون می دهد. کره جنوبی و چین نیز در مرحله مقدماتی می تواند جذابیت فوق العاده ای داشته باشد؛ اما قطعا تقابل احتمالی ایران و عربستان در مراحل حذفی می تواند اوج زورآزمایی فوتبالی دو کشوری باشد که روابط سیاسی تیره ای دارند.
در ادامه می توان این دیدارهای مهیج و حیثیتی را نیز انتظار داشت؛ امارات با قطر، کره شمالی با کره جنوبی، ایران با امارات، عربستان با عراق، ژاپن با کره جنوبی، سوریه با اردن، چین با ژاپن و … قطعا در هیچ تورنمت فوتبالی دنیا این حجم از دشمنان سیاسی گرد هم نمی آیند و کشورهای حاضر تا این اندازه درگیر جنگ نبوده اند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا جمعا 14میلیون دلار میان تیم های شرکت کننده در دوره هفدهم این بازی ها تقسیم خواهد کرد که هنوز نمی تواند مبلغ چشمگیری در دنیای فوتبال باشد.
جالب است با حضور هندوستان و چین در این دوره نیمی از جمعیت زمین بیننده مسابقات خواهند بود که پیروزی بزرگی برای AFC محسوب می شود؛ اما فوتبال ورزش نخست این کشورها نیست. به همین دلیل، باید روی ارقام نجومی با احتیاط حرف زد.
چین ، ژاپن و کره جنوبی سه قدرت برتر تولید و تکنولوژی در دنیا از شرق آسیا در کنار عربستان، ایران، قطر، عراق و امارات بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان در خاورمیانه، نشان می دهد این بازی ها رقابتی میان اقتصادهای متمول دنیاست که با حضور هند و استرالیا، یک جام جهانی کوچک است اما مجموع ارزش دلاری بازیکنان شرکت کننده در این تورنمنت، تعجب آور و فوق العاده کم است.
با افزایش تعداد تیم ها از ۱۶ به ۲۴ تیم، ۵۵۲ بازیکن در این دوره از بازی ها حضور دارند که ارزش کل این بازیکنان در بازار بین المللی ۳۸۹ میلیون یورو برآورد شده است که امروزه قیمت انتقال دو فوق ستاره فوتبال در تیمهایی نظیر پاریسن ژرمن یا بارسلونا و منچسترسیتی است. کره جنوبی با ۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو، گرانترین بازیکنان جام ملت ها را در اختیار دارد و به تنهایی از ۱۷ کشور دیگر گرانتر است. ژاپن با ۷۰.۴ میلیون یورو، استرالیا با ۵۰.۶۰ میلیون یورو، ایران با ۴۵.۳۵ میلیون یورو و ازبکستان با ۲۱.۶۸ میلیون یورو به ترتیب در رده های دوم تا پنجم گرانترین تیم های جام ملت های آسیا هستند. عربستان هم با ۱۹.۸۸ میلیون یورو ششمین تیم گران جام و گران ترین تیم کشورهای عربی محسوب می شود.
دو بازی نخست تیم ملی ایران مقابل یمن و ویتنام در ابوظبی برگزار می شود و سومین دیدار بچه های کی روش در دوبی خواهد بود اما انتخاب استادیوم بسیار کوچک آل مکتوم در دوبی از جمله تصمیمات سیاسی میزبان در این دوره است. در حالی که تقابل دو تیم حتی در استرالیا نیز باعث پر شدن استادیومی با سه برابر گنجایش شده بود، اماراتی ها کوچکترین ورزشگاهشان را با تنها 12 هزار نفر ظرفیت برای این دیدار حساس معرفی کرده اند! این نحوه گزینش باعث شده بلیت این بازی مهم و تعیین کننده، در بازار سیاه با چند برابر قیمت واقعی فروخته شود، در حالی که می شد استادیوم بزرگتری برای برگزاری آن برگزید.
گفته می شود، شیعه بودن اغلب تماشاگران دو تیم، مسئولان حکومتی امارات را به فکر ایجاد محدودیت در پذیرش تماشاگران این بازی کرده است تا بتوانند جو پیش و پس از بازی را در شهر دوبی کنترل کنند. در حالی که رفتار عجیب اماراتی ها در انتخاب ورزشگاه کوچک برای بازی پرتماشاگر ایران و عراق باعث تعجب شده است، آنها نتوانستند تمام صندلی های بازی افتتاحیه را رایگان پر کنند!
جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با برگزاری ۵۱ دیدار به پایان خواهد رسید و شعار این رقابت‌ها نیز “Bringing Asia Together” است. از ایران، علی دایی و مهدوی‌کیا به عنوان مهمان به افتتاحیه جام ملت‌های آسیا دعوت شدند.

عراق به سختی ویتنام را برد

1647-24

به گزارش خبرآنلاین؛ ویتنام و عراق دو تیم هم‌گروه ایران در جام ملت‌های آسیا برابر هم به میدان رفتند که این دیدار با برتری ۳ بر ۲ عراقی ها به پایان رسید. دو تیم فوتبال جسورانه‌ای را به نمایش گذاشتند. در دقیقه ۲۴ مسابقه در شلوغی دروازه، علی فائز به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا ویتنام با یک گل از حریف خود پیش بیفتد. با این حال عراقی‌ها جلو کشیدند و در دقیقه ۳۵ مسابقه مهند علی توانست به زیبایی با عبور از دو بازیکن، دروازه ویتنام را باز کند.
بعد از این گل، بازیکنان ویتنام صاحب یکی دو موقعیت نصفه و نیمه شدند ولی نتوانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند. در نهایت نگوین کونگ در دقیقه ۴۲ کوفق شد روی ریباند، دروازه عراق را برای بار دوم باز کند تا نیمه نخست با برتری ۲ بر یک ویتنامی‌ها به پایان برسد.
در نیمه دوم عراقی ها که بشار رسن هافبک پرسپولیس و طارق همام بازیکن استقلال را به عنوان بازیکن تعویضی در زمین بازی داشتند، توانستند گل تساوی بخش را در دقیقه ۶۰ به ثمر برساند. طارق همام توانست در این صحنه با هوشیاری گلزنی کند. در دقیقه ۷۲ جلال دروازه‌بان عراق درخشید و مانع باز شدن دروازه تیمش از روی شوت مهاجم ویتنامی شد.
در ادامه بازی دو تیم کند شد و از سرعت بازی کاسته شد تا این که عراقی‌ها در دقیقه ۸۷ صاحب یک ضربه ایستگاهی شد تا این که علی عدنان توانست به زیبایی دروازه ویتنام را باز کند و این دیدار در نهایت با برتری ۳ بر ۲ عراقی‌ها به پایان رسید.
کارلوس کی روش که به همراه دستیارانش دیدار تیم های ویتنام و عراق را از نزدیک تماشا کرد پس از پیروزی 3 بر 2 اصلی ترین حریف ایران در گروه چهارم رقابت های جام ملت های آسیا اظهار نظر کرد. وی در این مورد گفت: عملکرد تیم ویتنام مرا متعجب کرد. آنها سزاوار نتیجه بهتری بودند. یک ضربه ایستگاهی نتیجه بازی را عوض کرد اما حق ویتنام این بود که از این بازی حداقل یک امتیاز بگیرد.
کی روش ادامه داد: این نشان می دهد که همه تیم ها آماده هستند و تورنمنت سختی در پیش است.

ایران 5 – یمن صفر
غرش یوزها با سوپرگل قدوس و
گلهای برق‌آسای طارمی و دژاگه

1647-25

تیم ملی ایران در همان مصاف ابتدایی با تیم یمن در هفدهمین دوره جام ملت‌ها، برای قهرمانی آسیا اعلام حضور کرد.
به گزارش تابناک؛ فوتبال ایران که امیدوار است با تدابیر کارلوس کی‌روش و تلاش ستاره هایش بخصوص مهاجمان لژیونر این بار جام را فتح کند، در این دیدار با هجوم همه جانبه و برتری قاطع بر یمنی ها غلبه کرد و نشان داد از سوی کادر فنی به خوبی برای این بازی توجیه شده بود.
یمنی ها از همان دقایق ابتدایی، نقشه تمارض را پیاده کردند؛ اما داور ژاپنی تحت تأثیر حرکات عجیب و غریب و وقت کشی این تیم که در عربستان اردو زده و طبق گزارش خبرگزاریها، هزینه هایش نیز توسط سعودی ها تأمین شده بود، قرار نگرفت. تیم ایران با اطلاع از اهمیت تفاضل گل در رقابت با عراقی ها، برای صدرنشینی گروه، مقتدرانه بازی کردند و شروعی توفانی داشتند. بازیکنان ایران با رویای قهرمانی در جام ملت‌ها به امارات سفر کرده و سعی دارند از همین ابتدا برتری خود را بر حریفان دیکته کنند. بازیکنان یمن که چهارده تن از آنها بیرون از کشور جنگ زده شان بازی می کنند، در نیمه اول دو سه موقعیت خوب روی دروازه ایران خلق کردند که ضربات نهایی شان در چارچوب نبود؛ اما در نیمه دوم این تیم کامل به لاک دفاعی رفت و حتی یک توپ هم به محوطه جریمه ایران نیاورد. تعویض منتظری با حسینی در پوشش ضعف های نیمه اول مؤثر بود که نشان از هوش کی روش داشت.
در نیمه دوم ورود سامان قدوس و گل استثنایی و بازی موثر او نشان داد که این لژیونر ایران در لیگ فرانسه می تواند در ترکیب اصلی هم بازی کند. یمن حریف بزرگی نبود اما سرسختی آنها در سراسر بازی نشان داد که آنها مأموریتی خاص برای وارد کردن ضربه به تیم ایران دارند. آنها در نیمه دوم با خطاهای متوالی جریان بازی را مختل کردند و تکل های خطرناکشان احتمال مصدومیت بازیکنان ایران را زیاد کرده بود.
ریوجی ساتو داور سرشناس ژاپنی، قضاوت دیدار ایران و یمن را بر عهده داشت. جان کوچیان سرمربی تیم ملی فوتبال یمن بعد از شکست سنگین مقابل ایران در نشست خبری حرف‌هایش را با تمجید از ایران آغاز کرد ودر ادامه افزود: بازیکنان ایران در لیگ حرفه ای ایران هستند و برخی از آنها هم در قطر بازی می‌کنند و به همین دلیل شرایط خوبی از نظر بدنی دارند ولی ما لیگ پویایی نداشتیم و تیم را در عرض ۲ ماه به اینجا رساندیم. تیم ما در ۳۰ دقیقه ابتدایی خوب بود ولی به خاطر مشکل بدنی در ادامه راه به مشکل خورد.ما زمان خیلی کوتاهی برای آماده سازی داشتیم چون لیگ مناسبی نداریم و برای بهتر شدن شرایط نیاز به یک زمان طولانی داریم.
کارلوس کی‌روش برای نخستین دیدار ایران در گروه D جام ملت‌های آسیا 2019 آسیا برابر یمن، ترکیب زیر را انتخاب کرد که برخلاف اعلام اولیه و حضور انصاری فرد، مهدی ترابی در میان نفرات اولیه حضور داشت و خبری از مسعود شجاعی هم نبود. همچنین رضاییان بار دیگر به وریا غفوری ترجیح داده شد.
ترکیب تیم ملی ایران: علیرضا بیرانوند، سیدمجید حسینی (پژمان منتظری – 46)، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، مهدی ترابی، مهدی طارمی (کریم انصاری‌فرد – 70)، وحید امیری (سامان قدوس – 60) و سردار آزمون.
دقیقه 12- گل اول ایران: شوت قدرتمند سردار از پشت محوطه جریمه را سعود السوادی ناقص برگشت داد و مهدی طارمی با هشیاری در ریباند و بغل پای حرفه ای و خونسردانه اش دروازه یمن را گشود.
دقیقه 23 – گل دوم ایران: ضربه ایستگاهی اشکان دژاگه، کاپیتان ایرانکه با خطای هند یمنی ها اعلام شده بود بعد از برخورد به تیرک عمودی دروازه به بدن سعود السوادی برخورد کرد و به تور دروازه چسبید.
دقیقه 25 – گل سوم ایران: سانتر استادانه رضاییان از راست روی سر مهدی طارمی نشست تا توپ به گوشه دروازه یمن رفته و اختلاف به 3 گل برسد.
دقیقه 52 – گل چهارم ایران: ارسال از جناح راست با دفع ناقص مدافعان یمن و خروج ناموفق السوادی همراه شد تا سردار آزمون در یک قدمی دروازه توپ را از خط عبور دهد.
دقیقه 77 – گل پنجم ایران: سامان قدوس، ستاره لوشامپیونایی ایران، توپ برگشتی از روی خطایی که خودش گرفته بود، به شوتی دیدنی و سرضرب به تور دروازه یمن چسباند. ارسال خوب اشکان و ضربه سر پورعلی گنجی در این گل مؤثر بود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا اشکان دژاگه را به عنوان برترین بازیکن دیدار ایران و یمن انتخاب کرد و از کنار نام طارمی و آزمون گذشت.
اشکان دژاگه با اشاره به این پیروزی پرگل گفت: سعی ما این بود که بازی را کنترل کنیم و بازی خوبی را ارائه دهیم. اگر پنج گل بزنیم یک طور می گویند اگر هم دو گل بزنیم می گویند چرا دو گل زدیم! خدا را شکر که خیلی خوب بودیم. من در این دو سال اخیر سختی کشیدم. مصدومیت زیاد داشتم و آسان نبود که برگردم. در جام جهانی نتوانستم به بازی برسم که ضربه خیلی بزرگی برای من بود. الان بدون مصدومیت تمرین می کنم.
مهدی طارمی توانست در بازی برابر یمن دو گل به ثمر برساند. وی البته در اواسط نیمه دوم تعویض شد تا فرصت هت تریک نداشته باشد. همین دو گل نیز کافی بود تا مهدی طارمی ۱۵ گله شود و در رده ۱۰ برترین گلزنان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران در کنار حمید علی دوستی قرار گیرد.
سردار آزمون با ۲۵ گل و کریم انصاری فرد با ۱۸ گل زده در ترکیب ایران جلوتر از طارمی قرار دارند. تیم ملی ایران شنبه ۱۲ ژانویه در ساعت ۲ بامداد بوقت غرب آمریکا در دومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا برابر ویتنام قرار می‌گیرد .