1649-51

چوپان دروغگو را بردارید، بیرانوند را بگذارید!

1649-57

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: سیلی دقیقه یک عمان به ایران می‌توانست به قیمت از دست رفتن رویاهای یک تیم پرامید و تداوم یک طلسم ۴۳ ساله تمام شود اما درست در لحظاتی که کارگردان تلویزیونی تصویر صورت رنگ‌پریده کارلوس کی‌روش را به نمایش کشیده بود، دست معجزه از آستین علیرضا بیرانوند بیرون آمد و ایران را در بازی نگه داشت.
از نظر فوتبالی، گل شدن پنالتی دقیقه یکم با چنین شرایطی، به معنای یک فروپاشی کامل روحی و روانی است که تا دقایق طولانی تیم را گیج و منگ نگه می‌دارد اما «بیرو» کاری کرد که کل قصه عوض شد؛ آن‌ قدر که شوک ناشی از به باد دادن این فرصت تاریخی، خود عمانی‌ها را اسیر کرد و باعث شد مدافع میانی آنها گل اول را به علیرضا جهانبخش هدیه کند. بعضی از مربیان فوتبال عبارت غلوشده و مطایبه‌آمیزی دارند که می‌گوید: «گلر خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است.» و حالا در پیشروی ماجراجویانه ایران در جام‌ ملت‌های آسیا، این علیرضا بیرانوند است که به واژه‌واژه این شوخی قدیمی جان می‌بخشد. او در دیدار با ویتنام تک‌به‌تک بازیکن حریف را گرفت و در مسابقه با عراق هم با آن سوپر سیو جادویی مانع از شکست ایران شد.
به زانو درآمدن بیرو روی هر کدام از این دو توپ می‌توانست صدرنشینی ایران را به فنا بدهد و تیم ما را به مسیر مرگ بفرستد اما مقاومت پسر خرم‌آبادی آتش جهنم را سرد کرد. سریال نجات‌بخشی‌های علیرضا اما در دقیقه یکم بازی با عمان تکمیل شد؛ جایی که اگر او نبود، شاید امروز رسانه‌های ایران به‌ جای کری‌خوانی برای مارچلو لیپی در حال محاکمه بی‌رحمانه کارلوس کی‌روش بودند. صدالبته فراموش نمی‌کنیم که بیرانوند در مقابل پرتغال هم با مهار پنالتی کریس رونالدو، قطار تیم‌ ملی را از ریل یک باخت پر گل و خداحافظی تحقیرآمیز با جام‌ جهانی، به ریل امیدواری و صعود کشاند؛ هر چند ضربه بی‌دقت طارمی در دقیقه پایانی رویاهای یک ملت را نقش بر آب کرد.
هنر و استعداد ناب علیرضا بیرانوند شایسته بالاترین ستایش‌ها به‌ نظر می‌رسد اما آنچه ارزش کار او را دوچندان می‌کند، پیشینه این پسر است؛ آنجا که او با اسم رمز همت، به پشتوانه مرارت و خودباوری از سخت‌ترین شرایط خودش را بالا کشید و سر به آسمان سایید. علیرضا متولد روستای سرابیاس در استان لرستان است و کودکی و نوجوانی‌اش را در شرایطی دشوار پشت‌ سر گذاشته است. سر و شکل زندگی او طوری بود که اولین‌ بار به‌ جای نود، سر از برنامه اشک‌انگیز ماه‌ عسل درآورد. بیرانوند اما گریه‌هایش را خیلی قبل‌تر از این حرف‌ها تمام کرده بود؛ همان زمانی که در شب‌های سرد تهران دور میدان آزادی می‌خوابید و برای سیر کردن شکمش، از کارگری در کارواش هم ابا نداشت.
در روزگاری که بعضی بچه پولدارهای پایتخت نابرده رنج، به برکت «جیب بابا» سر از فهرست تیم‌های لیگ برتری درمی‌آورند و مجال درخشیدن را از ستاره‌های تهیدست می‌دزدند، بیرو با حلواشکری عقاب، عقاب آسیا شد. سخت است که بربری خشک بخوری و دستکش پاره دستت کنی اما آرزوهای دور و درازت را از یاد نبری. روزی که بیرانوند چند ماه قبل از جام‌ جهانی از فاصله هزاران کیلومتری فریاد زد: «چطوری کریس؟» خیلی‌ها به او خندیدند اما برای پسری که با اراده‌اش سرنوشت را هم به بازی گرفته بود، رونالدو حریف قدری نبود. بیرانوند هنوز دارد سطرهای تازه به داستانش اضافه می‌کند و چه مشتاقیم برای خواندن خط او که خودش تک‌خال روزگار است.
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند یکی از مشکلات اساسی سیستم آموزشی در ایران، مربوط به کم‌وکاستی‌های قهرمانان کتاب‌های درسی است. الگوهای مکتوبی که چندین نسل از کودکان و نوجوانان ما با آن بزرگ شدند، عمدتا شامل شخصیت‌های بسیار معمولی و ناتوان بوده است که ارزش «ستاره» بودن را نداشته‌اند؛ از کوکب خانم که اوج هنرش خانه‌داری و فراهم کردن ماست و نیمرو برای میهمانان سرزده بود تا دختری به نام کبری که در یک روز بارانی تصمیم گرفت دیگر کتابش را گم نکند و البته هیچ نفهمیدیم سر قولش ماند یا نه. از پترس که اسطوره وارداتی بود و انگشتش را در سوراخ سد فرو کرد تا آقای هاشمی که چون نامه انتقالی به دستش رسیده بود، دست زن و بچه‌اش را گرفت و از شهری به شهر دیگر رفت؛ بی‌آن‌که بدانیم این مثلا چگونه کار شاقی بوده است!
شاید وقتش رسیده باشد با کنار گذاشتن آنها، داستان علیرضا بیرانوندها را در کتاب‌های درسی بچه‌های‌مان بگنجانیم و به آنها یادآوری کنیم در جهان خلقت «غیر ممکن» معنی ندارد. هزاران بیرانوند نشکفته که در شهرها و روستاهای دورافتاده و محروم به دنیا آمده‌اند، باید به این الگوهای ملموس و واقعی نگاه کنند و بفهمند که با عنصر اراده می‌توان از همه محالات عبور کرد. ۱۰ هزار بیت شعر حماسی در باب خواستن و توانستن هم شاید برای بچه‌ها به اثرگذاری مرور زندگی یکی مثل بیرانوند نباشد. بچه‌محصل‌های ما به الگوهای مرئی و حقیقی نیاز دارند تا بفهمند با استعداد، تمرین، تحصیل، هنر، نبوغ، کارآفرینی یا امثال آن هر مرزی کمرنگ خواهد شد و سقف هر طبقه‌ای در هم خواهد شکست. باید به آنها بفهمانیم راهی نیست بین سنگ پراندن در روستاهای لرستان تا پرتاب‌های ۷۵ متری روی چمن مخملین ابوظبی، از دویدن با کفش‌های پاره تا به چارمیخ کشیدن رونالدو و از گمنامی و حسرت پشت یک نیمکت رنگ و رو رفته تا جایی که امید یک ملت فوتبالدوست باشی و با افتخار از تو یاد کنند. چوپان دروغگو را حذفش کنید و قصه بیرانوندها را بنویسید، شاید یاد گرفتیم جغرافیای تلاش وسیع‌ترین بلاد دنیاست.»

ایران صفر – عراق صفر
صعود ایران به عنوان صدرنشین گروه!

1649-53

تیم ملی کشور در سومین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا برابر تیم ملی عراق به تساوی صفر-صفر دست یافت تا با هفت امتیاز و به لطف تفاضل گل بیشتر به عنوان صدرنشین گروه به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کند. تیم ملی پیش از این، یمن و ویتنام را از پیش ‌روی برداشته بود.
سومین بازی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا در گروه D با تساوی به پایان رسید تا دو تیم ایران و عراق صعود خود را از این گروه قطعی کنند. تیم ملی که پیش از این با دو پیروزی برابر یمن و ویتنام و زدن هفت گل صعود خود را قطعی کرده بود، هم برای کسب صدرنشینی و هم برای گرفتن انتقام بازی قبلی با عراق در جام ملت‌های قبلی به میدان رفته بود اما سرانجام در یک بازی پرفشار و کمی پر برخورد به مدد لطف داور ازبکستانی به تساوی رضایت داد.
به گزارش تابناک؛ دو تیم ملی ایران و عراق آخرین بار چهار سال پیش در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا برابر هم قرار گرفته بودند که در آن بازی معروف و جنجالی با قضاوت عجیب ویلیامز و نهایتا در ضربات پنالتی تیم ملی کشور حذف شد. از آن زمان تا کنون، تلخی حذف ناعادلانه، یکی از بهترین تیم‌های ملی‌ ایران در جام ملت‌ها با هواداران تیم ملی همراه بود تا اینکه ایران و عراق بار دیگر در مرحله گروهی این جام به هم رسیدند. هرچند این تقابل نتیجه‌ای بهتر از صفر ـ صفر پیدا نکرد.
ترکیب تیم ملی ایران در این بازی باز هم تغییرات قابل توجهی داشت. در سه بازی دور گروهی تیم ملی با سه ترکیب متفاوت در دفاع وسط به میدان رفت و پورعلی‌گنجی نیمکت نشین شد تا کنعانی‌زادگان و حسینی ترکیب دفاع وسط ایران را تشکیل دهند. میلاد محمدی دیگر سوپرایز ترکیب امروز تیم ملی است که جای احسان حاج‌صفی را گرفته و دیگر اینکه روزبه چشمی اولین بازی‌اش در جام ملت‌های ۲۰۱۹ را در این بازی در کنار امید ابراهیمی تجربه کرد. در فاز هجومی اما یک اتفاق مهم رخ داده است. جهانبخش رها شده از بند مصدومیت، جای مهدی طارمی را گرفت تا ترکیب فوق‌العاده‌ی قدوس، جهانبخش و آزمون برای اولین بار آزمایش شوند. در نبود اشکان دژاگه هم امید ابراهیمی بازوبند کاپیتانی را به بازو بسته.
ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، محمد حسین کنعانی زادگان، سید مجید حسینی، وریا غفوری، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، روزبه چشمی(۸۰- اشکان دژاگه)، وحید امیری، سامان قدوس(۷۴- مهدی ترابی)، علیرضا جهانبخش(۶۳- مهدی طارمی) و سردار آزمون.

ایران 2 – عمان صفر، صعود به جمع هشت تیم
با سوپر مهارهای بیرانوند و درخشش جهانبخش
فیفا: رونالدو تنها نیست

1649-54

تیم ملی ایران در همان ثانیه های ابتدایی مسابقه، روی فرار مهاجم عمان غافلگیر شد و یک پنالتی به حریف داد که با رشادت بیرانوند دروازه اش در این جام بسته ماند. در ادامه تیم کی روش به عمان امان نداد و به جز دو گل، چندین بار بخت مسلم گل را توسط طارمی و آزمون از دست داد.
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 موفق شد در ورزشگاه محمد بن‌زائد شهر ابوظبی، مقابل عمان پیروز شده و به جمع هشت تیم برتر جام هفدهم صعود کند و پنجشنبه باید به مصاف چین و شاگردان لیپی برود.
به گزارش تابناک؛ تیم ملی که بازی را با لغزش عجیب حسینی آغاز کرد، نزدیک بود کار خودش را گره بزند اما بیرانوند با دلاوری ایران را در بازی نگه داشت. تیم ایران که در نیم ساعت نخست بازی اسیر اشتباهات پیاپی خط دفاعیش بود، در ادامه با نمایش مقتدر خط هافبک و ارایه یک بازی منظم و منطقی، توانست عمان را به عقب براند و این تیم را از دروازه دور کند. ایران در این بازی با درخشش هافبک های خود پیروز شد و حالا در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا باید خود را آماده مصاف سخت تر مقابل چین کند. تقابل کارلوس کی روش و مارچلو لیپی، مربی معروف ایتالیایی در این مرحله دیدنی خواهد بود. تیم ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ ، چین را با لیپی در ورزشگاه آزادی و با گلزنی طارمی شکست داده بود و در چین نیز یک مساوی منطقی از حریف گرفت.
در این بازی سردار آزمون بار دیگر از فرم ایده آل خود خارج شده بود و فرصت های استثنایی را از دست داد که منجر به تعویضش در چند دقیقه پایانی شد. او از عملکرد خودش ناراحت بود و البته به دلیل دوندگی زیاد، توان لازم را از دقیقه 75 از دست داده بود.
ترکیب تیم ملی ایران: علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی، رامین رضاییان، وحید امیری، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش (69- روزبه چشمی)، سیدمجید حسینی، سردار آزمون (88- مسعود شجاعی)، اشکان دژاگه (78- سامان قدوس)
دقیقه 32: گل اول ایران / علیرضا جهانبخش: ارسال بلند مجید حسینی از گوشه چپ زمین به پشت مدافعان با کنترل سینه ناقص مدافع عمان همراه شد تا جهانبخش تند و تیز از پشت سر برسد و با گرفتن توپ در حالت تک به تک با یک تکل به موقع و بلند توپ را وارد دروازه حریف کند
دقیقه 41: گل دوم ایران/ اشکان دژاگه: با خطای دو مدافع عمان روی طارمی پنالتی اعلام شد که آن را اشکان دژاگه به مرکز دروازه عمان زد .
این پیروزی شاگردان کارلوس کی‌روش در شرایطی رخ داد که ایران از جام ملت‌های ۲۰۰۴ که با هدایت برانکو ایوانکوویچ به مقام سوم رسید، نتوانسته بود در مرحله حذفی به پیروزی برسد. در نتیجه پیروزی ایران مقابل عمان طلسم ۱۵ ساله نبردن تیم‌ملی در مرحله حذفی را شکست.
تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی شکست خورد. در جام ملت‌های ۲۰۱۱ دوباره مقابل کره‌جنوبی و با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد و در نهایت در جام ملت‌های ۲۰۱۵ در ضربات پنالتی مقابل عراق شکست خورد تا ایران در کسب پیروزی در مرحله حذفی ناکام باشد. البته جام ملت‌های ۲۰۱۹ نخستین جام ملت‌هایی است که مراحل حذفی آن از دور یک هشتم نهایی آغاز می‌شود و دوره‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ مراحل حذفی از دور یک چهارم نهایی آغاز می‌شد.صفحه توئیتری جام جهانی فیفا در واکنش به درخشش علیرضا بیرانوند در بازی برابر عمان نوشت: یک کاپیتان دیگر و داستان تکراری. کریستیانو رونالدو تنها بازیکنی نیست که علیرضا بیرانوند موفق به مهار پنالتی او می شود. او علاوه بر مهار پنالتی رونالدو در جام جهانی، این بار پنالتی احمد المهاجری کاپیتان تیم ملی عمان را نیز مهار کرد.

نکات بارز یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا:
سهم زیاد ایتالیا و پرتغال!

1649-55

دو مربی ایتالیایی و دو مربی پرتغالی هدایت چهار تیم از هشت تیم حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را بر عهده دارند.
به گزارش ایسنا، با صعود قطر به عنوان هشتمین تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، چهره هشت تیم نهایی مسابقات مشخص شد. از نکات بارز این مرحله می‌توان به دفاع قدرتمند ایران و قطر اشاره کرد که بعد از گذشت چهار بازی، همچنان بدون گل خورده هستند و می‌توانند با حفظ این روند، رکورد جدیدی را در آسیا به ثبت برسانند. تیم‌های ملی ایران، ژاپن و کره‌جنوبی برای هفتمین بار متوالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا حضور دارند. قطری‌ها با تک گل یک بازیکن عراقی الاصل، توانستند تیم ملی عراق را شکست دهند و به مرحله بعد صعود کنند.
تیم‌های ایران و ویتنام از گروه D و تیم‌های کره‌جنوبی و چین از گروه C، تنها تیم‌هایی هستند که از یک گروه مشترک به یک چهارم نهایی صعود کردند.
معز علی با هفت گل زده آقای گل مسابقات محسوب می‌شود و تنها یک گل برای برابری با رکورد هشت گل زده علی دایی در جام ملت‌های ۹۶ فاصله دارد. جام ملت‌های ۹۶ نیز در امارات برگزار شده بود. در جمع هشت تیم نهایی جام ملت‌های آسیا، دو مربی پرتغالی(ایران ـ کره جنوبی)، دو مربی ایتالیایی(چین ـ امارات)، یک مربی اسپانیایی(قطر)، یک مربی کره‌ای (ویئتنام) و یک مربی استرالیایی(استرالیا) و یک مربی ژاپنی( ژاپن) حضور دارند.

از کلین‌شیت‌های تیم ملی تا فوتبال از نگاه افلاطون!

پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا با حذف عمان، مریم شبانی، روزنامه‌نگار حوزه اندیشه با گریزی به کتاب فوتبال و فلسفه ترجمه عیسی عظیمی، یادداشت جالبی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.
شبانی می نویسد: “توی یکی از فصل‌های کتابِ «فوتبال و فلسفه»، تیم فوتبالِ مطلوب افلاطون اینطور تصویر شده: تیمی که طبیعت دوگانۀ بازی را به حد کمال برساند؛ یعنی هرگاه توپ را در اختیار دارد گل بزند و هرگز گل نخورد. حالا با کمی تساهل می‌شود تا اینجایِ بازی‌های جام ملت‌های آسیا به خود ببالیم که تیم فوتبال‌مان افلاطونی است! که هنوز گل نخورده (دمِ بیرانوند هم گرم) و یکه‌تازِ میدان است. ولی پیشِ خودمان بماند که همین ایده‌ی افلاطون می‌توانست بهانه‌ی بحثِ تیزهوش‌ترین شاگردش با او باشد. ارسطو اگر فوتبال می‌دید لابد پیوستگی فوتبال را تحسین می‌کرد چرا که این حالت از بازی است که بازیکنان را مجبور می‌کند با فضیلت‌تر باشند. چطور؟ بازیکنان باید برای رسیدن به لحظۀ باشکوه پیروزی بر نفسِ خود غلبه کنند (تکروی نکنند و در خدمتِ جمع باشند). این همان چیزی است که ارسطو دربارۀ فضیلت شجاعت می‌گوید. ارسطو به انگیزش توأمان ذهن و جسم برای رسیدن به فضیلت معتقد است، و جالب اینکه در فوتبال است که طبیعت بشری می‌تواند کامل و کافی به رخ کشیده شود حتا اگر نتیجۀ به‌کارگیری بی‌وقفۀ ذهن و جسم، برنده شدن در بازی نباشد. اصلا بهترین حالت این است که فوتبال را ارسطویی بازی کنیم اما افلاطونی نتیجه بگیریم. آخ چه شود!”