1650-31

شکست تیم ملی ایران برابر ژاپن

1650-32

شکست تیم ملی ایران برابر ژاپن و ناکامی در رسیدن به فینال جام ملتهای آسیا وضعیت فوتبال کشور را با ابهامات و پیچیدگی‌های تازه‌ای مواجه کرد که تبعاتش ماهها ادامه خواهد داشت.
مهر نوشت: تراژدی تلخی (که از بیش از انقلاب ۴۰ سال قبل) هر چهار سال یکبار تکرار می شود، این بار هم سنت شکنی نکرد و به بدترین شکل ممکن کام مردم را تلخ کرد. حالا تلخکامی عادت مردم شده است. پنج بازی خوب همه را امیدوار کرد که این بار جام به ایران چشمک خواهد زد. خوان ششم اما سخت بود و نفسگیر. از این شش بازی در دو دیدار حریفان درجه اول آسیا را داشتیم؛ با عراق که بدون گل مساوی شدیم و ژاپن که سه گل خوردیم! چهار بازی دیگر حریفان درجه دوم را به چهار میخ کشیدیم! آماده جشن و شادمانی رسیدن بودیم که مردان سرزمین آفتاب تابان، (سوسوی شمعک) آرزویمان را خاموش کردند. آنهم به دست خودمان. آن ۲نفر(بازیکنان ژاپن) از جنگجویان کوهستان درسی به آن ۵ نفر(بازیکنان ایرانی بی جهت معترض به داور) دادند که می شود در موردش مثنوی ها نوشت و سالها صحبت کرد. آن تصویر را تمام مسئولان کشور باید به دیوار اتاقشان بزنند و هر روز در موردش صحبت کنند شاید… تیم ملی باخت و دستش از رسیدن به جام خالی ماند. حالا چهار سال دیگر باید صبر کرد. شاید هم بیشتر. به قول جهانبخش با این روند باید 100 سال دیگر صبر کرد!
اما بعد از این شکست و ناکامی و خداحافظی تلخ چه بر سر فوتبال می آید؟ کی روش رفت چه کسی به جایش می آید؟ تاج می ماند یا می رود؟
سوالات در مورد دوران «پسا کی روش» زیاد است. همانطور که در مورد پس از کنار رفتن از جام ملت های آسیا و سرنوشت فوتبال ملی سوال زیاد است. طبیعتا تیم ملی چند ماهی به امان خدا رها می شود. تکلیف سرمربی مشخص نمی شود و چند ماهی در مورد انتخاب جانشین کی روش صحبت خواهد شد. موافقان و مخالفان به جان هم می افتند و تا می توانند «حرف» می زنند. هم مفت هم گرانقیمت! اما انتهایش چیزی عاید فوتبال نمی شود چون همه‌اش برای منافع خودشان است نه منافع ملی. وزارت ورزش در سایه حرکت خواهد کرد و تلاش می کند ریشه بازنشسته‌ها را بزند. جنگها دوباره شروع می شود. تاج و دوستان بازنشسته یک طرف، وزیر و سربازهای سواره و پیاده اش از یکطرف می تازند تا زورشان را بهم نشان دهند. تیم ملی هم در امان خدا رها می شود.
گردِ مرده بر این پیکره پاشیده می شود. تیم ملی در سکوت فرو می رود و بازیهای لیگ شروع می شود تا تکلیف قهرمان مشخص شود. قهرمانی که نه ریالی جایزه می گیرد و نه می تواند در لیگ قهرمانان آسیا حسرت سالها قهرمان نشدن را از بین ببرد. آنجا هم مثل اینجا حسرت… دوباره ناکامی، دوباره تلخکامی، دوباره شکست، دوباره اشک و گریه؛ خدا به داد این مردم برسد!

ایران 3 – چین صفر
طارمی بازی نیمه نهایی را از دست داد

1650-33

تیم‌های ملی فوتبال ایران و چین در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019، در ورزشگاه ابوظبی و به‌قضاوت عبدالرحمن جاسم از قطر به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری 3 بر صفر به‌سود ایران به پایان رسید.
ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش (68 ــ سامان قدوس)، سردار آزمون (86 ــ کریم انصاری‌فرد)، اشکان دژاگه (76 ــ روزبه چشمی) و رامین رضاییان.
دقیقه 18: گل اول ایران/ مهدی طارمی: سردار آزمون با یک توپ ربایی بی نظیر از جناج راست و سرتوپ به موقع، مهدی طارمی را مقابل دروازه خالی دید و با پاس عرضی زمینه ساز گل اول ایران شد تا هم تیمی اش بدون مزاحم گلزنی کند.
دقیقه 31: گل دوم ایران/ سردار آزمون: ارسال بلند محمدی از جناح چپ را طارمی ضربه سر سایید تا آزمون با فرار سریع، دریبل تماشایی و بی نقص دروازه بان چین، توپ را به زیبایی وارد دروازه شاگردان لیپی کند. استفاده داور از وی ای آر هم گل دوم ایران را تایید کرد.
دقیقه 91: گل سوم ایران
توپ‌گیری طارمی در در دقیقه ۹۱ کریم انصاری فرد را با دروازه بان چین تک به تک کرد که انصاری فرد توانست نخستین گل خود را در این جام به ثمر برساند.
تیم ملی در پنج مسابقه خود در جام ملت‌های آسیا گل نخورد تا با پنج کلین‌شیت، مسافر نیمه‌نهایی شود. کره جنوبی در دوره گذشته با ثبت چنین رکوردی در جام ملت‌های ۱۶ تیمی به فینال رسید ولی ۲ بر یک برابر استرالیا شکست خورد.

1650-34

علیرضا بیرانوند با ثبت پنجمین کلین‌شیت خود مقابل چین در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 از رکورد چهار کلین‌شیت منصور رشیدی در جام ملت‌های 1972 عبور کرد تا نام خود را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند. بیرانوند همچنین با ثبت پنجمین کلین‌شیت خود با «جین هیون کیم»، دروازه‌بان کره جنوبی که در دوره گذشته مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال 2015 به این رکورد دست یافته بود، برابر شد.
مهدی طارمی گلزن نخست ایران در این بازی که تا قبل از این بازی تک اخطاره بود، با دریافت کارت زرد از داور بازی در نیمه دوم دو اخطاره شد و بازی نیمه‌نهایی را از دست داد. مهدی طارمی با دریافت کارت زرد در نیمه دوم دیدار ایران و چین در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 بازی نیمه نهایی ایران مقابل ژاپن را از دست داد تا کریم انصاری فر، مهدی ترابی و باقی نفرات هجومی ایران شانس بازی پیدا کنند.

ایران صفر – ژاپن 3
زخم عمیق سامورایـی ها بر پیکر یوزها در یک‌قدمی فینال

1650-35

هفدهمین دوره جام ملت های آسیا هم به کام تیم پرستاره ایران نشد و در حالی که خوش بین ترین هواداران تیم رقیب هم شانس صعود به فینال را به ایران می دادند، در یک‌قدمی شکستن طلسم، حسرت صعود به فینال جام ملت ها بر دلها ماند.
به گزارش تابناک، باخت غیرمنتظره و باورنکردنی مقابل ژاپن، آب سرد بر پیکر تیمی بود که همه رقبایش را گلباران کرده بود اما با از دست دادن تمرکز در یک تقابل ورزشی، میدان و نتیجه را واگذار کرد.
ترکیب تیم ایران: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، وحید امیری (58- کریم انصاری‌فرد)، اشکان دژاگه(71- سامان قدوس)، علیرضا جهانبخش(71- مهدی ترابی)، احسان حاج‌صفی و سردار آزمون.
بازی با میدان داری و حملات ژاپنی ها آغاز شد و مشخصا این تیم در پی وارد آوردن ضربه در همان دقایق ابتدایی به تیم ایران بود چرا که تصور اینکه شاگردان کی روش در دقایق ابتدایی تمرکز لازم را ندارند، اساس تاکتیک حریف را تشکیل می داد.
در آغاز نیمه دوم، تیم کی روش بازی برتر خود را پی گرفت و به حریف نامدار فشار وارد کرد و دفاع این تیم را در درون محوطه جریمه حبس کرد. بازی مستقیم ایران در نیمه نخست جای خود را به بازی مالکانه و ارسال های کناری داده بود و تصور می شد جریان بازی منجر به گل برتری ایران شود. در حالی که کی روش انصاری فرد را برای وارد کردن ضربه نهایی فراخوانده بود، یک اشتباه آماتورگونه از بازیکنی چون پورعلی گنجی مدافع زحمتکش و کلیدی ایران، باعث شد، بازیکنان ایران جریان بازی را رها کرده و سمت داور استرالیایی بروند و از ارسال توپ غافل شوند.
دریافت این گل که به هیچ عنوان در جهت جریان بازی نبود، تیم ایران را متلاشی کرد و تعویض های پیاپی مرد پرتغالی هم نتوانست جریان بازی را برگرداند و تمرکز ستاره های حیرت زده ایران را که دریافت گل از حریفان آسیایی را تجربه نکرده بودند، به حالت طبیعی برگرداند. ایران نتوانست روی جبران گل خورده متمرکز شود و وارد شدن ترابی و قدوس هم نتوانست چیزی را عوض کند.
دقیقه 56: گل برای ژاپن/ اوساکو: پورعلی گنجی بعد از دفع اولیه توپ از اندو؛ آن را رها کرد و بازیکنان ایران به جای رفتن دنبال توپ به سمت داور رفتند! که بازیکن ژاپن هم به راحتی توپ را روی دروازه ایران فرستاد و در غفلت تیم ایران اوساکا با یک ضربه سر، قفل دروازه بیرانوند را باز کرد.
دقیقه 67: گل دوم ژاپن/ یویا اوساکو : پورعلی گنجی برای دفع توپ تکل زد که توپ در حالت تکیه روی زمین به دست او خورد و داور استرالیایی پنالتی گرفت. پنالتی را یویا اوساکو بر خلاف جهت بیرانوند زد تا اختلاف دو برابر شود.
دقیقه 2+90: گل سوم ژاپن / گنکی هاراگوچی: سامورایی‌ها با توپ‌گیری از ملی پوشان ایران در میانه میدان، حمله سریعی تدارک دیدند که هاراگوچی با عبور از سد رامین رضاییان و شوت پای چپ در مصاف تک به تک با بیرانوند گل سوم تیمش را به نام خود ثبت کرد.
حالا صدرنشین رنکینگ قاره آسیا در شکستی تلخ به 39 ماه بی شکستی مقابل حریفان آسیایی پایان داده و بار دیگر در فتح جام ناکام ماند تا سامورایی ها برای فتح پنجمین جامشان مهیا شوند.