1651-45

وقتی پاداش نجومی فوتبال پرداخت می‌شود اما پاداش ۲۲ میلیونی بانوان نه!

1651-46

تیم ملی فوتسال بانوان ایران ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ برای دومین دوره پیاپی به مقام قهرمانی آسیا رسید. پس از این قهرمانی قرار شد از طرف وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال مبلغ ۲۲ میلیون تومان به آنها پاداش داده شود، اما با گذشت حدود ۹ ماه از این قهرمانی هنوز پاداشی پرداخت نشده و پیگیری‌های ملی‌پوشان هم با وعده‌های مسئولان فدراسیون روبرو شده است.
فاطمه اعتدادی، ملی پوش فوتسال بانوان و خانم گل فصل گذشته لیگ برتر فوتسال در این مورد به خبرنگار ایسنا گفت: هر بار که به خانم صوفی زاده (نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال) و آقای تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) در این مورد گفتیم، آخرین حرفشان این بود که هم مبلغ دلاری و هم مبلغ ریالی که قرار بود به ما بدهند تصویب شده و تا قبل از عید پرداخت می‌شود. ما هم امیدوار هستیم این پاداش را تا عید بدهند. او افزود: در این مدت فقط صبر کردیم و الان هم منتظریم تا عید این پاداش را بدهند. اردیبهشت امسال قهرمان شدیم. آن موقع شرایط اقتصادی با الان کاملاً متفاوت بود و ۲۰ میلیون ارزش داشت اما الان پراید ۴۰ میلیون تومان شده است. به نظرم در این مورد کوتاهی کردند، اما قول دادند تا قبل عید بدهند.
ملی پوش فوتسال بانوان در مورد پرداخت سریع پاداش یک میلیون دلاری به تیم ملی فوتبال مردان در حالی که این تیم در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا حذف شد، گفت: همیشه اعتقاد داشتیم نباید خودمان را با مردان مقایسه کنیم چون این فرق همیشه وجود داشته و اگر به این موضوع توجه کنیم باید فوتبال را کنار بگذاریم. اما واقعاً پاداش ما کمترین مبلغ است و هنوز پرداخت نشده است. این موضوع انگیزه بازیکنان تیم را پایین می‌آورد. می‌گویند در مسابقات برای چه بدویم؟ البته وقتی به مسابقات می‌رویم اصلاً به پول و پاداش فکر نمی‌کنیم و فقط برای دلمان، مردم و پرچممان می‌جنگیم ولی وقتی می‌بینیم اتفاقی نمی‌افتد انگیزه‌مان پایین می‌آید. امیدوارم تا قبل عید پرداخت کنند چون اگر به بعد عید موکول شود، فکر نمی‌کنم اتفاقات خوبی بیفتد.
اعتدادی در پایان به سختی‌هایی که در راه قهرمانی در آسیا کشیدند اشاره و بیان کرد: هیچکس نمی‌داند ما برای مسابقات آسیایی چقدر سختی، فشار و استرس کشیدیم. افراد ورزشی از سختی‌ها باخبر هستند ولی افراد عادی فقط قهرمانی را می‌بینند و همیشه تمجید می‌کنند اما کسی از پشت پرده خبر ندارد که چقدر سختی کشیدیم. یک سال کامل در اردو بودیم و کمترین چیز می‌تواند همین پاداش باشد که پرداختش را این همه طول دادند.

از قهرمانی «قطر» چماق نسازیم!

1651-47

عصر ایران (رسانهٔ داخلی ایران) نوشت: «حالا تکلیف این همه فیلم مستند که صداوسیما از سبک زندگی، پشتکار و فرهنگ سامورایی‌ها ساخته، چی میشه؟» این یکی از هزاران واکنش ایرانیان در فضای مجازی به قهرمانی قطر در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات پس از پیروزی ۳-۱ مقابل ژاپن بود. آمیزه‌ای از طعنه و خنده!
حتی وقتی ایران در تورنمنت حضور داشت، قطر به یکی از تیم‌های محبوب بسیاری از ایرانیان تبدیل شد. فوتبال شجاعانه، شناور و تهاجمی چیزی است که ما دوستش داریم. طبیعی است کسانی هم باشند که از فوتبال مبتنی بر دفاع آهنین و ضدحمله لذت ببرند اما عنابی‌ها در حالی که کشور میزبان با آنها رفتاری غیر ورزشی داشت قاطعانه قهرمان شدند. امارات متحده‌عربی در راستای سیاست‌های غیرفوتبالی، مقابل حضور مقامات قطر و تماشاگران این کشور سنگ اندازی کرد. تماشاگران اماراتی با پرتاب لنگه کفش و صندل و هو کردن قطری‌ها هنگام پخش سرود ملی جسارت را به حد اعلی رساندند اما قطری‌ها «نه رمیدند نه گسستند» و پاسخ آن همه توهین و تحقیر را با توپ گرد در زمین سبز دادند. پیش چشم میلیون‌ها نفر! کوبنده و تحسین‌برانگیز. تا هیچکس حتی اماراتی‌ها نتواند آنها را انکار کند. پس از این پیروزی موجی از تحسین‌ها در ایران نثار قطری‌ها شد و مثل همیشه خودتخریبی و سرزنش کادر فنی و بازیکنان و مدیران آغاز شد و از این پیروزی چنان چماقی ساختیم که هنوز سرمان درد می‌کند! در این که آنها با شکست دادن چهار قهرمان آسیا یعنی عربستان، عراق، کره‌جنوبی و ژاپن قهرمان شدند، میزبان را با چهار گل در هم شکستند، با ۱۹ گل زده و تنها یک گل خورده تمام عناوین فردی از بهترین مهاجم تا بهترین دروازه‌بان و گل‌ساز و… را به خود اختصاص دادند تردیدی نیست.
آنها را به خاطر تدوین برنامه ۲۰ ساله با ۲۰ میلیون دلار، تأسیس کمپ اسپایر با ۵ میلیون دلار، پرورش حدود ۳۵۰۰ نونهال و نوجوان در کمپ از سال ۲۰۰۶ و به کارگیری فلیکس سانچس کم نام و نشان اما بسیار مؤثر می‌توان تحسین کرد اما خودزنی کمکی به پیشرفت‌مان نمی‌کند.
آیا وقتی از ابتدای “انقلاب” تا امروز، جام ملت‌ها را فتح نکرده‌ایم، به المپیک صعود نکرده‌ایم، ۲۸ سال است هیچ تیم باشگاهی ایرانی فاتح جام باشگاه‌های آسیا نشده و… می‌توانیم خودمان را قدرت اول آسیا بنامیم؟
افتخار به رنکینگ «یک» آسیا دستاورد است یا دلخوشی؟ ما با رتبه ۲۹ در این رنکینگ به خانه برگشتیم، ژاپن با رتبه ۵۰، سه گل زد و به فینال صعود کرد و قطر با رتبه ۹۳ قهرمان با کیفیتی بود، آیا وقت آن نیست صریح‌تر با کیفیت واقعی‌مان روبرو شویم؟ ما بودجه نداریم، زمین تمرین خوب نداریم، روانشناس نداریم، فرهنگ کار تیمی نداریم، روی تیم‌های پایه کار نمی‌کنیم و… این دست مسائل در باور عموم مردم «بهانه» است. بهانه‌هایی که ضعفهایمان را پشت آن پنهان کنیم.
طبیعی است در کشوری که کارگرها ماهها حقوق نمی‌گیرند، مسائل اقتصادی، زندگی مردم را دچار تشنج کرده، نتوانیم مثل قطر برای ورزش سرمایه‌گذاری کنیم اما…

انتقاد شدید از حمایت یک‌جانبه فردوسی‌پور از کی‌روش

1651-48

به گزارش ایسنا، دوشنبه شب یک کلیپ در برنامه ۹۰ پخش شد که به بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌ها اشاره داشت. در این کلیپ که با یک موسیقی حماسی همراه بود، گل‌های بازیکنان تیم ملی مقابل تیم‌های نه چندان مطرح آسیا همچون یمن، ویتنام، عمان و …که توأم با پخش تصاویر یوزپلنگ، عقاب، بتمن، صحنه‌های جنگ و کوه دماوند و…بود پخش شد اما در زمان به تصویر کشیدن شکست ۳-۰ تیم ملی فوتبال از ژاپن، این تصاویر با شکست حمید سوریان دارنده ۷ طلای جهان و المپیک مقابل کشتی‌گیر ژاپنی در المپیک ریو میکس شده بود.
نحوه ساخت این کلیپ به گونه‌ای بود که اگر بیننده‌ای بدون اطلاع از نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا نظاره‌گر آن بود به این باور می‌رسید که قطعاً تیم ملی با اقتدار موفق به کسب عنوان در جام ملت‌های آسیا شده است. با توجه به بکار رفتن تصاویر شکست حمید سوریان در این کلیپ برنامه ۹۰ با اجرا و تهیه کنندگی عادل فردوسی‌پور، پژمان درستکار یکی از قهرمانان اسبق کشتی ایران به انتقاد شدید از این اقدام دست اندرکاران برنامه ۹۰ پرداخت و در بخش‌هایی از پست خود نوشت:
“فردوسی ۳۰ سال زحمت کشید زبان فارسی را زنده کند، فردوسی پور هم اعتباری را که ۳۰ سال برایش زحمت کشیده بود را دارد به باد می‌دهد. دیشب وقتی برنامه ۹۰ را دیدم فکر کردم ما ۳ بر صفر ژاپن را شکست دادیم، رفتیم فینال و بجای قطر قهرمان شدیم!
برای فردوسی پور متأسفم که روی کلیپ خنده‌دار و شرم آور برنامه، گل به یمن وویتنام را با شیر و یوزپلنگ و بتمن و کوه دماوند و رزمندگان دفاع مقدس میکس کرده بود اما برای شکست تاریخی مقابل ژاپن، فیلم شکست حمید سوریان در المپیک ریو را گذاشته بود. در آرشیو صدا وسیما فیلم شکست آقا تختی را پیدا نکرده بود وگرنه برای توجیه کی‌روش از آقا تختی هم مایه می‌گذاشت. چطور موقع پاداش‌ها می‌گوید فوتبال با بقیه رشته‌ها فرق دارد اما موقع شکست‌ها یاد کشتی می‌افتد. دغدغه فردوسی‌پور تیم ملی نبود، فوتبالیست‌ها برایش مهم نیستند. او فدایی کی‌روش است.
چطور جرأت کرد حرمت اسطوره ۷ طلایی کشتی ایران را خرج کی‌روش کند که طلا را در رده بزرگسالان فقط در طلافروشی‌ها دیده است؟ باورم نمی‌شود این همان عادل است که در المپیک پکن با دوربین و میکروفن دنبال استاد محسن فرح‌وشی و زنده یاد محمود معزی‌پور می‌دوید که بیا به مردم جواب بده! اما جلوی کی‌روش دست به سینه می‌نشیند؟ اعتبارش را خرج او می‌کند و برایش فیلم هندی درست می‌کند. کسی که به پشتوانه سکوت و حمایت‌های عادل، در چند ماه اخیر جز هتاکی و قلدری و توهین به بزرگان فوتبال چیزی از او ندیدیم.”

استوری عجیب ؛ حمله چند ملی‌پوش و
حمایت قهرمانان از بهداد سلیمی در مقابل فوتبالیست‌ها

1651-49

به گزارش خبرآنلاین؛ بهداد سلیمی وزنه بردار قهرمان المپیک 2012 لندن نسبت به پاداش ملی پوشان فوتبال که در نیمه نهایی جام ملتها مقابل ژاپن مغلوب شدند واکنش تندی نشان داد.
مهدی طارمی، کریم انصاری فرد، وریا غفوری به استوری وی واکنش نشان دادند و متنی مشترک در اینستاگرام خود منتشر کرده اند که در بخشی از آن نوشته شده:
«ورزشکار محترم همین بس که شما در المپیک ریو حذف شدی و مانند مدال آوران، پاداش ریالی و ارزی و سکه‌های دولت و کمیته ملی المپیک و بخش خصوصی را دریافت کردی، چطور به خودت اجازه می‌دهی ما بازیکنان تیم ملی فوتبال را که با جان و دل، برای ارتقای فوتبال کشورمان جنگیده‌ایم و دو ماه است شدیدترین فشارها را تحمل کردیم، بی غیرت بنامی؟ ضمنا طی این چند سال اخیر تیم ملی فوتبال مبلغی نزدیک به بیست میلیون دلار ارز آوری به کشور داشته اما شخص شما چه!؟
آقای سلیمی مگر شما بابت توهین به داوران، نامه رسمی عذرخواهی به فدراسیون جهانی وزنه برداری ننوشتی؟ پس چرا به بهانه ناداوری، مثل بقیه مدال آوران از رییس جمهور پاداش گرفتی؟ مگر تیرماه امسال نگفتی که اگر پاداش‌ها کم شود، در مسابقات جهانی شرکت نمی‌کنی؟ لطفاً احترام خودت را نگه دار. چطور به خودت اجازه می‌دهی ما را فاسد و بی غیرت و بی وطن بنامی؟ … هرگز حق نداری به ما توهین کنی.»
بعد از واکنش فوتبالیست‌ها به حرف‌های سلیمی، برخی از ورزشکاران همچون حمید سوریان، احسان لشگری، حسن رنگرز قهرمانان کشتی، حسین توکلی، بهادر مولایی، نواب نصیرشلال و رسول تقیان قهرمانان وزنه‌برداری، حسین کیهانی قهرمان دو و امیر مهدی زاده قهرمان کاراته به حمایت از بهداد سلیمی پرداختند و به کسب عنوان‌ها و قهرمانی‌های به دست آمده توسط سلیمی اشاره کردند.