1660-64

ناکامی تیم فوتبال بانوان ایران در رسیدن به المپیک

1660-65

به گزارش ایرنا؛ در ادامه مرحله دوم انتخابی المپیک 2020در قاره آسیا و از گروه Cکه دیدارهای آن به میزبانی دوحه قطر برگزار شد، تیم بانوان ایران در سومین بازی خود برابر چین تایپه قرار گرفت و با نتیجه سنگین چهار بر صفر شکست خورد تا از گردونه مسابقات حذف شود.
ترکیب تیم ملی ایران: زهرا خواجوی (دروازبان)، ملیکا متولی، فاطمه سهرابی، فاطمه امینه برازجانی، بهناز طاهرخانی، شقایق روزبهانی، زهرا سربالی، مونا حمودی، سمانه چهکندی، زهرا قنبری (کاپیتان) و هاجر دباغی یازده بازیکن ایران در این دیدار بودند. حدود ۱۰۰ تماشاگر ایرانی در ورزشگاه حضور داشتند.
مرحله مقدماتی رقابت های قهرمانی فوتبال زنان آسیا و کسب سهمیه بازی های المپیک از 14 فروردین ماه با حضور 12 تیم در سه گروه آغاز شد تا تیم های اول هر گروه به مرحله نهایی صعود کنند. با توجه به شکست فیلیپین در دومین دیدار خود برابر چین تایپه، تیم ملی فوتبال زنان ایران این شانس را داشتند که با پیروزی برابر چین تایپه در آخرین دیدار خود به مرحله نهایی مسابقات صعود کنند.
مرحله نهایی رقابت ها با حضور تیمهای استرالیا، کره شمالی، کره جنوبی، چین، تایلند و سه تیم صعود کننده از مرحله دوم برگزار می شود. تیم‌های میانمار، ویتنام و چین تایپه با صعود از گروه‌های خود به مرحله نهایی راه یافتند. سهمیه قاره آسیا برای فوتبال زنان در بازی های المپیک سه تیم است که با توجه به میزبانی ژاپن در المپیک 2020 و حضور بدون دردسر همه تیم های ورزشی این کشور در المپیک، در نهایت 2 تیم، قهرمان و نایب قهرمان رقابت های فوتبال زنان قهرمانی آسیا، جواز حضور در المپیک را کسب می کنند.
تیم ایران در دیدار نخست با حساب 2 بر صفر مغلوب فیلیپین شد و سپس با 9 گل مقابل تیم فلسطین به برتری دست یافت.

کشتی‌گیر دیگری عضو تیم ملی جمهوری آذربایجان شد
آذرشکیب: در ایران به فکر خودشان‌ هستند

1660-66

فارس نوشت: محمدرضا آذرشکیب که سابقه حضور در تیم ملی کشتی آزاد ایران را دارد به تیم ملی جمهوری آذربایجان پیوست.
اسامی تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی جمهوری آذربایجان برای حضور در مسابقات قهرمانی اروپا در رومانی در حالی اعلام شد که نام محمدرضا آذرشکیب، دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی سال 2010 آسیا به عنوان نماینده وزن 125 کیلوگرم این کشور به چشم می خورد.
صباح شریعتی دیگر کشتی گیر ایرانی که سالهاست برای تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان کشتی می‌گیرد و حتی موفق به کسب مدال برنز بازی‌های المپیک 2016 ریو نیز شده است، نیز در این فهرست حضور دارد. سنگین وزن سابق تیم ملی ایران و دارنده مدالهای برنز بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۰، دو نقره جوانان جهان ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و نقره جوانان آسیا ۲۰۰۶ که با قبول تابعیت جمهوری آذربایجان قرار است از این پس برای این کشور کشتی بگیرد،گفت: در ایران فراموش شده بودم و کسی سراغی از من نمی‌گرفت.
محمدرضا آذرشکیب با اشاره به میزان حمایت از کشتی‌گیران و ورزشکاران از سوی مسئولان آذربایجان خاطرنشان کرد: مسئولان آذربایجان خیلی به ورزش اهمیت می‌دهند و هوای قهرمانانشان را دارند. مثلاً جبرئیل حسن‌اف، طغرل عسگراف، شریف شریف‌اف یا بقیه کشتی‌گیرانی که مدال جهانی و المپیک دارند ماهی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به پول ما حقوق می‌گیرند و خانه، ماشین و همه امکانات رفاهی نیز در اختیارشان است. اگر یک کشتی‌گیر یا یک ورزشکار آذربایجان در بازی‌های اروپایی مدال طلا بگیرد به پول ایران در حدود دو و نیم میلیارد تومان پاداش می‌گیرد. پس از رقابت‌های جهانی یا المپیک هم ارگان‌های مختلف حمایت می‌کنند و علاوه بر پاداش نقدی که قابل توجه است، ماشین، آپارتمان و پول به مدال‌آورانشان می‌دهند. کشتی‌گیرانی که مدال ندارند زندگی نسبتاً عادی دارند اما مدال‌آوران با پاداش‌هایی که می‌گیرند زندگی بسیار خوبی دارند.
آذرشکیب با بیان اینکه متأسفانه ورزشکاران در ایران تاریخ انقضا دارند، گفت: مثلاً الان علیرضا گودرزی چون ۳۰ ساله شده مورد توجه قرار نمی‌گیرد و می‌گویند سن او بالا رفته اما در آذربایجان سن اصلاً ملاک نیست و هر ورزشکاری که بهتر باشد به مسابقات اعزام می‌شود. اینجا خیلی به ورزشکارانشان انگیزه و روحیه می‌دهند و به آنها احترام می‌گذارند. به خدا کشتی‌گیران آذربایجان نصف کشتی گیران ایران هم تمرین نمی‌کنند اما چون روحیه و انگیزه بالایی دارند نتایج بهتری می‌گیرند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران بازخوردهای منفی از سوی مردم ایران بخاطر مبارزه زیر پرچم آذربایجان بوده یا خیر، خاطرنشان کرد: در ایران به من توجهی نمی‌شد و چند سال هیچ‌کس سراغی از من نگرفت. چند سال من را به هیچ مسابقه‌ای اعزام نکردند و کاملاً کشتی را رها کرده بودم. الان شرایط در ایران بگونه‌ای است که همه فقط به فکر خودشان هستند اما مردم ایران ورزشکارانشان را دوست دارند و بخوبی در جریان مشکلات و مسائل آنها هستند.
ابراهیم جوادی دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ در واکنش به تغییر تابعیت محمدرضا آذرشکیب در گفتگو با مهر گفت: ما در سالهای گذشته هم شاهد این روند بودیم و برخی از قهرمانان ملی در رشته‌های مختلف به کشورهای مختلف مهاجرت کردند. به نظر من یکی از مقصران اصلی این اتفاق، رفتار وزارت ورزش و عدم حمایت کافی مالی و معنوی از قهرمانان ملی است. وی تصریح کرد: زمانی که پاداش‌های قهرمانی را با تأخیر چند ساله و با کاهش در میزان جوایز به ورزشکاران ملی می‌دهند، ورزشکاران با دلسردی و ناامیدی مواجه شده و بلافاصله با یک پیشنهاد خارجی، در تصمیمی احساسی و فوری به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کنند. به نظر من وزارت ورزش در بحث حمایت از ورزشکاران و حمایت از قهرمانان ملی، بیشتر دافعه دارد تا جاذبه! جوادی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی قهرمانان ملی ما بعد از اینکه سالها با سرمایه گذاری در ایران پرورش می‌یابند و به دوران باروری و افتخارآفرینی می رسند به دلیل رفتار متولیان امر رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند. واقعاً حیف است که این همه سرمایه گذاری برای ساخته و پرداخته کردن ورزشکاران صورت گیرد اما در نهایت شاهد رفتن و مهاجرت آنها باشیم.

واگذاری بزرگترین استخر ملی پوشان به بخش خصوصی:
غرق شدن شنای ایران در آزادی!
هر چیزی را که اجاره نمی‌دهند!

1660-68

مرتضی رضایی: خبر کوتاه بود؛ واگذاری استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی به بخش خصوصی. شاید رشته های شنا، شیرجه و واترپلو از معدود رشته هایی باشند که واگذاری اماکن متعلق آنها به بخش خصوصی واکنش های زیادی را به همراه دارد چرا که نبود استخرهای استاندارد آن هم به تعداد کافی در کشور کار را برای ملی پوشان سخت می کند. تابستان ۹۷ بود که ملی پوشان واترپلوی ایران برای نخستین بار پس از انقلاب توانستند در بازی های آسیایی مدال برنز به دست بیاورند و برای بازی های دور بعدی مصمم به تغییر رنگ مدال شان هستند اما حالا مهمترین محل تمرین شان را از آنها گرفته اند. نه فقط واترپلوئیست ها، بلکه شناگران و شیرجه روها هم وضعیتی مشابه دارند.
وزارت ورزش،شرکت تجهیر یا هر مقام مسئولی که به فکرش رسیده تا با اجاره دادن استخر مجموعه آزادی کسب درآمد کند اصلا حواسش به این هست که دارد تیشه به ریشه سه رشته ورزشی می زند؟شنا،شیرجه و واترپلو شاید زیر نظر یک فدراسیون باشند،اما سه رشته مجزا هستند و در خیلی از کشورهای دنیا هم فدراسیون های مخصوص خودشان را دارند.خبرها نگران کننده است.ظاهرا تصمیم تان را گرفته اید و خانه هزاران نفر را اجاره داده اید.کاش حداقل بیایید،شفاف سازی کنید و بگویید که با چه مبلغی این مجموعه را اجاره داده اید تا برای خیلی ها مثل من روشن شود که متر و معیار چیست و آیا این رقم اجاره به مدالی که مثلا واترپلوییست ها پس از 40 سال در آسیا گرفتند می ارزد یا نه!این کمترین انتظاری است که می توان داشت،کمترین انتظار.
در گفتگو با خبرنگار مهر، مهدی انصاری برترین شناگر لیگ برتر درباره تعطیلی استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی و واگذاری این استخر گفت: به همراه اعضای تیم ملی برای حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک در حال تمرین بودیم حال با وضعیتی که پیش آمده با مشکل مواجه شده‌ایم. نمی‌دانم چه باید بگویم. چرا باید این استخر که مخصوص فعالیت‌های قهرمانی شنا و شیرجه است از فدراسیون گرفته شود؟
مسئولانی که در رأس کار قرار دارند با چه منطقی چنین تصمیمی گرفته اند. وزیر ورزش همیشه اعلام کرده پول در ورزش نیست اما جوایز تیم ملی فوتبال در صورت باخت و پیروزی دلاری پرداخت می‌شود. فقط برای شنا پول ندارند ظاهراً!
بعد از رفتن ورزشکاران از کشور تازه می‌پرسند چرا این اتفاق رخ می‌دهد و چرا از ایران فرار می‌کنند؟ طبیعی است همین کارها باعث فرار ورزشکاران می‌شود. هر بار خواستار توجه و نگاه مسئولان شدیم؛ این هم نتیجه نگاه مدیران شد ظاهراً توجه نکنند بهتر است!
وی افزود: ابتدا انتظار کسب مدال از شناگران دارند تا بعد از آنها حمایت کنند، مگر می‌شود بدون بذر و کاشت، برداشت کنند؟ با وضعیت موجود باید به خانه‌هایمان بازگردیم و من نیز اگر شرایط اینگونه پیش برود از ایران می‌روم.

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در جایگاه دوم رنکینگ جهان

1660-69

در آخرین رنکینگ جهانی فوتبال ساحلی اعلام شده از سوی سازمان جهانی ، تیم ملی فوتبال ساحلی کشور با 2492 امتیاز همچنان در جایگاه دوم جهان پس از برزیل قرار گرفته است.
گفتنی است در این رنکینگ اعلام شده تیم ملی فوتبال ساحلی ژاپن توانسته با 2 پله صعود در رتبه نهم جدول قرار گرفته و عنوان تیم برتر ماه را به خود اختصاص دهد.
همچنین رتبه بندی 10 تیم ملی برتر فوتبال ساحلی جهان در جدول بالا مشاهده می شود.

جنجال جهانبخش و خطای کایل واکر درفوتبال انگلیس

1660-70

علی‌رضا جهانبخش به عنوان گران‌ترین خرید تاریخ برایتون سرانجام خبری بیش از حضور عمدتا ناقص در ترکیب تیمش برای ایرانی‌ها و طرفداران فوتبال جزیره داشت.
به گزارش تابناک ورزشی، در جریان اولین بازی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس بین منچسترسیتی و برایتون، حرکتی که منجر به درگیری با کایل واکر، ملی‌پوش منچسترسیتی شد، تنها بخشی از اتفاقات رخ داده پیرامون بازیکن تیم ملی ایران بود. او در اولین حادثه‌سازی خودش کوین دی‌بروینه را دریبل کرد و سپس خودش را به زمین انداخت؛ اتفاقی که از چشم داور دور ماند و او خطای دی‌بروینه را گرفت. این اتفاق جهانبخش را به سوژه بازیکنان رقیب تبدیل کرد و سرانجام وقتی او کنار خط روی واکر خطا کرد، ملی‌پوش انگلیسی از خود بی‌خود و با بازیکن ایرانی درگیر شد. پس از حل و فصل شدن ماجرا و پایان غائله، ماجرا به صورت جدی‌تری در شبکه‌های اجتماعی دنبال شد.
این بار نوبت واکر شد!
پس از ستاره‌های سرشناس دنیای ورزش این بار نوبت به واکر رسید تا مورد هجوم کاربران ایرانی اینستاگرام واقع شود؛ با این تفاوت که بخشی از هموطنان راه را اشتباه رفتند و به یک «کایل واکر» دیگر توهین کردند. ماجرا آنجایی شکل گرفت که هموطنان ما به اشتباه یک نفر دیگر به نام کایل واکر را هدف فحاشی‌ها خودشان قرار دادند و این شخص مجبور شد با انتشار عکسی خاص از خودش اعلام کند آن کایل واکر مشهور نیست و برای اطمینان حساب کاربری واکر مشهور را هم ضمیمه عکس و پست خودش کرد! از جمله اظهارات قابل چاپ هموطنان ما در صفحه شخصی واکر، امر به عذرخواهی واکر از جهانبخش در قالب یک پست بود! نویسنده این اظهارنظر شرط رها کردن واکر را عمل به این خواسته دانست! به هرحال تحت تاثیر این حواشی، بازی قابل قبول جهانبخش در جریان رقابت چندان مورد توجه قرار نگرفت و او در پایان بازی به اندازه همه ۳۲ هفته قبل مورد توجه واقع شد!
در این بین، واکنش کارشناسان فوتبال انگلیس جالب بود. مارتین کیون، بازیکن سابق آرسنال و کارشناس فعلی تلویزیون، حق کایل واکر به خاطر سر به سر شدن با جهانبخش را اخراج دانست و از این بازیکن بابت رفتارش انتقاد کرد. آلن شیرر مشهور هم از واکر انتقاد کرد و به وضوح گفت که مدافع تیم ملی انگلیس با خوش‌شانسی از اخراج گریخت.