1661-56

اشک‌ شوق تاریخی بوکس زنان ایران: ‌
اما صدف خادم به ایران برنمی‌گردد

1661-62

1661-58

صدف خادم، بانوی «بی حجاب» بوکسور ایرانی اولین مسابقه‌اش را زیر نظر فدراسیون جهانی بوکس برگزار کرد و موفق شد به پیروزی برسد.
این مسابقه تاریخی در فرانسه برگزار شد و تبلیغات زیادی پیرامون این مسابقه وجود داشت.
طبق گزارش روزنامه اعتماد، صدف در شهر ساحلی رویان در مقابل دیدگان وزیر ورزش فرانسه موفق شد بوکسور فرانسوی را شکست بدهد. در سرتاسر شهر پوسترهایی از مسابقه این مشت‌زن ایرانی دیده می‌شد و حضور وزیر ورزش فرانسه اهمیت این مبارزه را نشان می‌داد.
سایت رادیو فردا در این رابطه مینویسد: صدف یادآور شد: انرژی ۸۰ میلیون ایرانی را پشت سرم احساس می‌کردم. این لحظات را هزار بار در خواب دیده بودم و با تمام وجودم بازی کردم. بوکسور زن ایرانی گفت: «اگر افرادی مثل مهیار منشی‌پور (مربی‌) نبودند باید رؤیایم را به گور می‌بردم. این نقطه شروع بود. از بازی خودم راضی نبودم. ایراداتم را رفع می‌کنم تا به المپیک برسم.»
احمد ناطق نوری سه دهه عنوان ریاست فدراسیون بوکس ایران را در اختیار داشت. وقتی در نشست خبری از او دربارهٔ راه‌اندازی بوکس زنان پرسیدند گفت: «همین که بوکس مردان را نگه داریم هنر کرده‌ایم.»
به گزارش سایت فدراسیون بوکس، پس از اینکه صدف خادم در فرانسه به عنوان دختر بوکسور ایرانی با پرچم دولت حاکم بر ایران به روی رینگ رفت، فدراسیون بوکس عدم دخالت و ورود خود به این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای اطلاع رسانی کرد.
مهیار منشی‌پور مربی‌ صدف در گفتگوی تلفنی با ایران اینترنشنال گفت پس از شنیدن خبرهایی مبنی بر وجود احتمال بازداشت صدف در ایران تصمیم گرفته اند به ایران بر نگردند.
به گفته منشی پور دو دوره آموزشی که قرار بود در بیجار و بم برگزار کند از طرف وزارت ورزش لغو شده است. منشی پور قهرمان نامدار ایرانی فرانسوی پس از زلزله بم به ایران سفر کرد و در آنجا با کمک یونسکو یک مجتمع آموزشی تاسیس کرد که قرار بود در این سفر یک دوره آموزشی در آن برگزار کند.
طبق گزارش بی‌بی‌سی، حضور صدف بدون پوشش اجباری دولتی در مسابقه موجب شده تا نگرانیهایی در مورد واکنش مسئولان حکومت ایران در هنگام بازگشت او (که گفته شده بود طی روزهای آتی خواهد بود) به وجود بیاید. با این حال مهیار منشی‌پور، قهرمان پیشین بوکس جهان و مربی صدف پیش از این معتقد بود که “فقط باید به عملکرد این ورزشکار افتخار کرد” و در بازگشت به ایران هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد. آقای منشی‌پور به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: “دست به او بزنند کاری می‌کنم که رئیس جمهوری فرانسه اقدام کند. فدراسیون جهانی بوکس و کمیته ملی المپیک فقط منتظر این است که اتفاقی بیافتد. قبلا به ایران و عربستان سعودی گفته شده که تمام ورزش‌ها از جمله بوکس باید با شرکت دو جنس انجام شود. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. همه از این کار مغرور هستند. فقط غرور هست و نه هیچ چیز دیگر.”
نزدیک به سه سال پیش قوه قضاییه ایران دو ورزشکار زن را که در مسابقات بدنسازی خارج از ایران شرکت کرده بودند به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار کرد.
اما صدف خادم کیست؟
صدف خادم 24 ساله در تهران متولد شده است. او لیسانس مهندسی ورزش دارد و کارش را از ورزش شنا آغاز کرد و مدتی هم با بسکتبال سرگرم بوده. اما از 20 سالگی به صورت حرفه‌ای بوکس را دنبال می‌کند و 2 سال پیش بود که مهرزاد منشی‌زاده استعداد او را به عنوان یک بوکسور حرفه‌ای و فوق‌العاده کشف کرد.
صدف کار بسیار سختی برای محقق شدن رویایش داشت. بوکس زنان در ایران مراحل مقدماتی خودش را طی می‌کند و در تاریخ 29 آبان 1397 رییس فدراسیون بوکس، حسین ثوری اعلام کرد: «با توجه به خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان، از این‌ موضوع جلوگیری نکرده‌ایم. طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد.»
خادم در مورد سختی‌هایی که در ایران و برای رسیدن به رویایش کشیده به رویترز گفته: «بالاخره هر کشوری یک سری محدودیت‌ها دارد و نمی‌توان گفت که محدودیت‌ها تنها در ایران وجود دارد. ایران یک سری خوبی‌ها دارد و یک سری بدی‌ها. ولی آدم هر کاری دلش بخواهد را می‌تواند هر جایی که باشد، انجام دهد.»
پیمان یزدانی، عکاس مطرح ایرانی در توییترش با انتشار عکسی قدیمی از صدف خادم نوشته: «سه سال پیش بهش تو اینستاگرام مسیج دادم که ازش عکاسی کنم. رفتیم جنوبی‌ترین نقطه تهران تو یه محله و تو یه باشگاه ازش عکس گرفتم. هر روز این مسیر رو با مترو می‌اومد و پر از انرژی بود و خواستن. دیگه ندیدمش تا امشب که در اولین مبارزه رسمی زنان ایرانی در بوکس برده. قدرت اراده.» اشک شوق صدف در پایان مبارزه و بعد از اعلام شدن نامش به عنوان برنده مبارزه لحظه‌ای تاریخی و مهم در ورزش زنان ایران است.
خادم بعد از پیروزی با شور و حالی حماسی اعلام کرد: «این پیروزی را به تمام کسانی که جانشان را تقدیم کردند تا از کشورم دفاع کنند، تقدیم می‌کنم.»
پیام یونسی‌پوردر همین رابطه در ایران وایر مینویسد: رییس فدراسیون بوکس ایران در واکنش نسبت به حضور صدف خادم در فرانسه گفت: «خانم خادم یک روز به فدراسیون آمدند و درخواست کردند که برای حضور در رقابت‌های فرانسه که دعوت‌نامه‌اش به دستشان رسیده بود، اقدام کنند. ولی من با احترام بسیار زیاد به ایشان گفتم که از طرف فدراسیون نمی‌توانیم به او مجوزی بدهیم، چون بوکس زنان ما تا به الان فقط در حد حرف راه‌اندازی شده و مجوزی برای فعالیت نداریم. نمی‌دانم خانم خادم به چه شکلی رفتند و در این مسابقات شرکت کردند.»
فدراسیون بوکس ایران هیچ مجوزی صادر نکرد، ویزا نگرفت، هزینه‌ای نداد، سالن تمرین هم نداد، حتی به او اجازه نداد از نام «ایران» برای حضور در این رقابت استفاده کند. اما صدف با لباسی که به رنگ پرچم ایران بود روی رینگ ایستاد.
حریفش «آن شووان» فرانسوی بود که لااقل یک دهه بیش از او اجازه استفاده از سالن و امکانات بوکس کشورش را داشت و مثل او برای اولین بار روی رینگ نمی‌ایستاد. اما مقهور صدفی شد که او را به گوشه رینگ برد و بی‌وقفه ضربه‌اش می‌زد، می‌زد، می‌زد و باز هم می‌زد. اینها انگار فریادهای فروخورده دختری بود که سال‌ها ممنوعیت و محرومیت را یکجا پیش چشم‌هایش می‌دید. شاید «آن‌شووان» تصور چنین اراده‌ای را نداشت.
نشریه «اکیپ» در توصیف این بازی نوشت: «صدف پیروز شد. اما نتیجه این بازی برای کسی اهمیتی نداشت. این مسابقه در تضاد با تاریخ زنان ایران بود. سدها شکسته می‌شوند.»
«ژیل فستور» گزارش‌نویس «فیگارو» هم در یادداشتی نوشت: «این زن زیبای ۲۴ ساله ایرانی بوکسوری همانند دیگر زنان بوکسور نیست. به یاد داشته باشیم او از دل ممنوعیت‌ها بیرون آمده بود.»

هدیه‌ میلیارد دلاری پادشاه‌ عربستان‌ به‌ عراق:شهرک‌ ورزشی

1661-59

رئیس هیأت عربستان در نشست‌های شورای هماهنگی ریاض-بغداد اعلام کرد که این کشور به عراق یک میلیارد دلار برای ساخت یک شهرک ورزشی کمک می‌کند.
به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، ماجد القصبی، رئیس هیأت عربستان در دومین دوره نشست‌های شورای هماهنگی عربستان-عراق اعلام کرد که این کشور یک میلیارد دلار برای ساخت یک شهرک ورزشی به عراق کمک خواهد کرد. القصبی تأکید کرد که این یک هدیه از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان است. وی گفت: ما ۱۳ توافق‌نامه آماده برای امضا داریم و اقدامات لازم برای فعالیت گذرگاه مرزی عرعر ظرف شش ماه انجام خواهد شد.
القصبی تأکید کرد که دفتر دیپلماتیک عربستان در بغداد برای دادن ویزا به عراقی‌ها افتتاح می‌شود و سه دفتر دیگر نیز در سایر استان‌های عراق افتتاح خواهد شد. طرح ایجاد شورای هماهنگی عراق-عربستان در سال ۲۰۱۷ با هدف تقویت روابط میان دو کشور ایجاد شد و هدیه اخیر هم به منشور جذب لایه های مردمی به خصوص جوانان عراق به سمت دربار سعودی اجرا شده است.

دیدار‌ مقام‌ ایرانی‌ با مقام‌ آمریکایی: اینبار در فوتبال!

1661-63

در میان دیدارها و تبریکات متعدد تاج در اجلاس ای اف سی، تبریک آمریکایی به رییس فدراسیون ایران بعد از نایب رئیسی AFC سوژه رسانه های بین المللی شد.
به گزارش تابناک، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در کنگره‌ ای اف سی به عنوان رئیس منطقه آسیایی میانه و نایب رئیس AFC برگزیده شد. مهدی تاج به مدت چهار سال آینده ریاست فوتبال کشور‌های آسیای میانه را برعهده خواهد داشت. اما نکته مهم اینکه وی پس از انتخاب در کنگره ای اف سی در کوریدور سالن اجلاس با رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا روبرو و با تبریک کارلوس کوریدرو روبرو شد و با او برخورد گرم و صمیمی داشت.
رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا به عنوان مهمان ویژه کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور در کنار اینفانتینو و فاطیما سامورا در بیست و نهمین کنگره‌ای اف سی در بین مدعوین حضور داشت.
طبق گزارش خبرگزاریها، در ارتباط با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، از مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یکی از اعضای سابق سپاه یاد میشود!

واکنش مجری زن ممنوع الکار به قضیه عادل ومیثاقی

1661-61

یکی از مجری های مشهور که مدت هاست برنامه ای در سیما اجرا نکرده، وارد ماجرای اختلاف بین عادل فردوسی پور و رفیق قدیمیش شد.
به گزارش تابناک، آزاده نامداری که چهره جنجالی سال‌های اخیر سیمای ایران لقب دارد، به اختلاف بین عادل فردوسی پور و محمدحسین میثاقی واکنش نشان داد.
نامداری در تازه‌ترین استوری خود، با انتشار عکسی از این دو و نشاندن استیکر عصبانتیت، در کنار عکس میثاقی نوشت: «همه ما روزی در زندگی مان یک محمدحسین میثاقی داشته ایم! کسی که بزرگش کرده ایم و به او خواندن آموخته ایم تا امروز در جایگاه ما بنشیند و برایمان دعای پس از مرگ بخواند. مواظب میثاقی‌های زندگیتان باشید!»