یونسکو: پویش زنان و فوتبال؛ بازی را تغییر دهید

1668-39

در آستانه هشتمین دوره جام جهانی زنان که به مدت یک ماه از ۷ ژوئن تا ۷ ژوئیه در فرانسه برگزار می شود، یونسکو بنا دارد گفتگو در مورد فوتبال زنان در سراسر جهان را با شعار «زنان و فوتبال؛ بازی را تغییر دهید» اجرایی کند.
آمریکا با کسب دو عنوان قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۵ پرافتخارترین تیم جام جهانی فوتبال زنان است. به گزارش ایرنا، این برنامه گفتگو در مرکز ستاد سازمان با حضور خانم «ادری آزولای» مدیرکل یونسکو و گروهی از بانوان فوتبالیست و شخصیت‌های مشهور بین المللی دنیای فوتبال برگزار می‌شود.
در این پویش، نادیا ندیم بازیکن تیم فوتبال بانوان دانمارک که پناهنده افغانی با حرکات ورزشی استثنایی است و «جودی براون» بازیکن تیم فوتبال بانوان جامائیکا و ستاره در حال رشد فوتبال بین المللی همراه با بازیکنان دیگر این تیم در مورد نقش کلیدی که ورزش می‌تواند در ارتقا تنوع و برابری جنسیتی بازی کند صحبت خواهند کرد. همچنین «آن لوربنت» روزنامه نگار ورزشی، «حوریه الطاهری» نخستین مربی تیم فوتبال حرفه‌ای خلیج فارس و مربی ملی امارات، و «اویلین لارونی» اوگاندایی، مدیر ملی ابتکار صلح و توسعه و سرپرست برنامه صلح از طریق ورزش از دیگر شرکت کنندگان این گفتگو خواهند بود.
فوتبال بانوان به طور فزاینده ای به رسمیت شناخته شده است که نشان دهنده وجود شور و شوق برای رفتن به جام جهانی است. بر همین مبنا، یونسکو، به عنوان سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد که مسئول ارتقای تدریس و تربیت بدنی و ورزش است، تلاش دارد ارزشهای ورزشی و نقش آن در ایجاد جوامع فراگیر را ارتقا دهد.
ارتقای فوتبال بانوان می‌تواند یک موتور قدرتمند برای ترویج رهایی زنان و دختران از قید و بندهای جنسیت زدگی باشد و جوامع را وسیع‌تر نماید. در همین راستا بود که در ژانویه ماه گذشته، مشارکت بین یونسکو و فیفا در داووس با عنوان “فوتبال برای مدارس” امضا شد.
این پویش هم در پی آن است تا تلاش‌های مربوط به عدالت جنسیتی در ورزش از جمله در فوتبال را در سراسر جهان تقویت کند. فرصتی است برای بسیج بازیکنان فوتبال، طرفداران و متخصصان در برابر تبعیض، جنسیت گرایی، ازار و اذیت، سقف شیشه‌ای و سایر موانع پیش روی زنان برای حضور در میادین ورزشی.
حال باید دید در ایران در مسیر اجرای تأمین عدالت جنسیتی در ورزش چه اقداماتی را در دستور کار دارند؟ آیا گزارش دقیقی در این زمینه به اطلاع جامعه خواهد رسید؟
همچنین، از نکات جالب‌ توجه مسابقات پیش رو، ۱۴تیم از ۲۴ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها از لباس‌های شرکت نایک استفاده می‌کنند که ویژگی به خصوصی دارند. در واقع هر کدام از این لباس‌ها از بقایای ۱۲ بطری پلاستیکی مستعمل ساخته شده‌اند. این بطری‌ها ابتدا به صورت الیاف بسیار ریز درآمده‌اند و سپس در لباس به کار رفته‌اند. رنگ‌ پیراهن بازیکنان نیز از رنگ‌های طبیعی گرفته شده است. ورزشگاه‌هایی که در آن‌ها رقابت‌های جام جهانی زنان برگزار می‌شود نیز از ویژگی‌های محیط زیستی برخوردار هستند. برای مثال، ورزشگاه لیون که محل مسابقه ماقبل از فینال است برق مورد نیاز خود را از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند و آبیاری چمن آن از محل آب باران است که توسط یک سیستم زهکشی مجهز جمع آوری شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

گزارش سایت آلمانی از حضور «هلی‌کوپتر»
در کادر فنی تیم ملی ایران

1668-40

سایتSportbuzzer به حضور وحید هاشمیان در کادرفنی تیم ملی ایران اشاره کرده است: “وحید هاشمیان که سه سال در عضویت تیم هانوفر در فوتبال آلمان بود و از سابقه ۵۰ بازی ملی در کارنامه خود دارد، به عنوان دستیار مارک ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است. هاشمیان در حال حاضر باید در کشور خودش مربیگری را ادامه دهد.
بازیکن سابق ۴۲ ساله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در عضویت تیم هانوفر بود. او به خاطر توانمندی در بازی هوایی و زدن ضربات سر، لقب “هلی کوپتر” را به خود اختصاص داد. هاشمیان نیز مانند ویلموتس سالها سابقه بازی در فوتبال آلمان را دارد و به همین خاطر می‌توانند به زبان آلمانی با هم مکالمه کنند. هاشمیان روزهای بسیار خوبی را در تیم بوخوم در فوتبال آلمان سپری کرد؛ جایی که طی ۱۰۷ بازی موفق شد ۲۹ گل به ثمر برساند. در هانوفر تعداد گل‌های هاشمیان کاهش یافت. به طوری که در ۸۵ بازی برای این تیم تنها یازده گل به ثمر رساند. او با ۵۰ بازی ملی برای تیم ملی فوتبال ایران از جمله بازیکنان با سابقه محسوب می‌شود.
مارک ویلموتس قرارداد سه ساله‌ای را با تیم ملی فوتبال ایران منعقد کرده است و در اولین حضور در نیمکت تیم ملی فوتبال ایران باید برابر سوریه به میدان برود.”
در همین رابطه، خبرآنلاین مینویسد: مهمترین طلب فوتبال ایران بی شک بحث دستیاران ویلموتس است. اینکه کی‌روش اگرچه دوره ای منصوریان، زمانی کوتاه کریمی و چند ماهی هم نکونام را در کنارش داشت ولی هیچ گاه غیر از مارکار آقاجانیان ، با مربی ایرانی دیگری همکاری بلند مدت نکرد. مارکار هم گزینه ای برای آینده فوتبال مان نبود و نیست.
امروز اما در شروع به کار ویلموتس، او نام وحید هاشمیان را به عنوان دستیارش معرفی کرد. وحید یکی از ۵ لژیونر نامی تاریخ فوتبال‌مان . یکی از با اخلاق‌ترین‌های تاریخ ملی و یکی از منظم ترین‌ها. او که هم استقلالی‌ها دوستش دارند و هم پرسپولیسی‌ها. وحید در این سال‌ها در آلمان عالی‌ترین مدارج مربیگری را گذرانده و در لیگ های سطح پایین‌تر آلمان، تجربه مربیگری را هم بدست آورده است. حضور وحید و نظم خاصش می‌تواند نوید از روزی دهد که حشمت مهاجرانی را کنار دست اوفارل گذاشتند. وحید البته این آرامش خاطر را به نفر اول نیمکت می دهد که دستیارش چشم به صندلی او ندارد و در اردو بازیکنان می دانند او کسی نیست که حتی لحظه ای از هنجارهای حرفه ای عدول کند. این انتخاب بی شک به قوام بیشتر نیمکت تیم ملی کمک کرده است و بی تردید وحید هاشمیان و انتخابش نشان امیدوارکننده ای است از حداقل بلوغ فکری در شیوه مدیریت..
مصاحبه مفصل بهروز افراخان و وحید هاشمیان را در سایت یوتیوب می توانید مشاهده کنید.

Vahid Hashemian interview with Behrooz Afrakhan on YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=_-QE-NzdYLE

پدرو بالاتر از همه بازیکنان جهان فوتبال

1668-41

هافبک اسپانیایی تنها بازیکن در جهان فوتبال است که توانسته ۶ جام مهم را فتح کند.
به گزارش آس، پدرو رودریگس یکی از بازیکنان برجسته فینال لیگ اروپا ۲۰۱۹ بود. هافبک اسپانیایی در پیروزی ۴ بر یک چلسی مقابل آرسنال یک گل به ثمر رساند و توانست یک جام دیگر به افتخاراتش اضافه کند. او اکنون هر ۶ جام مهم جهان را در ویترین افتخاراتش دارد. پدرو تنها بازیکنی است که توانسته قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، سوپر جام اروپا، جام جهانی باشگاه‌ها، جام جهانی و یورو را به دست آورد.
هافبک اسپانیایی پیش از این سه بار فاتح سال لیگ قهرمانان شده بود (۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵). همچنین سه سوپر جام اروپا را به دست آورده بود. او در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ نیز قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها را تجربه کرد. همه این عناوین در دوران درخشان بارسا به دست آمد.
علاوه بر عناوین باشگاهی پدرو در عصر طلایی تیم ملی اسپانیا نیز حضور داشت. او در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و یورو ۲۰۱۲ بازی کرد. اسپانیا در هر دو رقابت جام قهرمانی را بالای سر برد.

عرب: می‌خواهند لوگو پرسپولیس را توقیف کنند!

1668-42

به گزارش خبرآنلاین، ایرج عرب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در برنامه «ورزش و مردم» حاضر شد و درباره شرایط فعلی باشگاه پرسپولیس توضیحاتی ارائه داد. او در ابتدا گفت: «حتی وقتی یک توپ وارد دروازه نشود مدیرعامل باید پاسخگو باشد. برای راهکار مالی، ۵۰ جلسه داشتیم که ۱۱ جلسه با حضور هیات مدیره جدید بود.»
او درباره فینال جام حذفی گفت: «برای ما قابل پیش بینی بود که در این مقطع با توجه به قهرمانی که در لیگ برتر داشتیم، برای به حاشیه بردن تیم و بر هم زدن تمرکز مجموعه با چنین حاشیه‌سازی‌هایی روبرو شویم.»
عرب در ادامه به احتمال توقیف لوگوی باشگاه اشاره کرد: «بدهی مالیاتی بالای ۱۰۰ میلیارد است ولی بدهی‌های دیگر سر رسید شده است. برای یک هتل ۳۳۰ میلیون تومان اجراییه داشتیم که لوگوی پرسپولیس را دارند توقیف می‌کنند. اگر لوگو توقیف شود اسپانسرها دیگر به ما کمک نمی‌کنند. یکسری بدهی‌ها از جاهایی می‌رسد که غیر قابل پیش بینی است. مدتی پیش ۶۰ هزار دلار حکم اجرایی برای سال ۹۰ یا ۹۱ بود. آقایی آن موقع به تیم کمک کرده بود. امروز ما میراث دار آن هستیم. این مبلغ امروز می‌شود ۹۰۰ میلیون تومان. زمانی که پاداش به ما تعلق گرفت دلار ۱۶ هزار تومان بود و اگر کل مبلغ را یک جا به ما می دادند حدود ۳۲ میلیارد تومان دست ما را می گرفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا بخشی از این مبلغ را به عنوان خیریه برداشت. بخشی از این مبلغ هزینه برگزاری فینال آسیا شد. هزینه های دیگری هم بود. وقتی آن پول به دستمان رسید که دلار شد ۱۱ هزار تومان و در مجموع ۱۸ میلیارد دستمان را گرفت. ما بالاتر از درآمدمان هزینه کردیم.»

می‌خواهم حاجی مایلی باشم و زار بزنم: «این فوتبالو نمی‌خوام»

1668-43

فرهاد عشوندی: شاید احساسی باشد اما همان چند لحظه تصویری که امیرحسین خیرخواه و مسعود اکبری عکاسان ورزشی از پسرک در اصفهان گرفته اند که چشمش آسیب دیده، چنان آزار دهنده است که دلم بخواهد مثل محمد مایلی کهن اشک بریزم و فریاد بزنم:«من این فوتبالو نمی خوام…»
بیش از ۲۰۰ آسیب دیده از پایان بازی فوتبال بین سپاهان و پرسپولیس در اصفهان. حتما ارزشش را دارد که جناب مربی بعد از بازی در کنفرانس مطبوعاتی همچنان از مهندسی نتیجه می گوید و سرمربی عزیز دیگر لبخندی ملیح بر لب دارد که انگار نه انگار گروهی سلاخی شده اند. داور هم الان اگر بپرسی می گوید دیشب توپ توپ خوابیده! داور همانی است که چندی قبل تصاویر داوری عجیب و غریبش در لیگ دسته های پایین تر رسانه ای شد و حملاتی که به او و کمک‌هایش شد را همه دیده اند. اینجا هم در چنین شرایط حساسی با چند اشتباه چنان جو را متشنج کرد که دعواها از همان وسط زمین آغاز شود و آن جنایات پایان شبش گریزی نداشته باشد.
این دعوا ولی از یک ماهی پیشتر آغاز شد. از حوادث بازی دو تیم در تهران که مثل ماجراهای تقابل تیم‌های تهرانی با تبریزی ، مدیریت صحیح نشدند. جمعیتی که در فضایی بسته محصور شدند و هواداران رقیب را بالای سرشان هم نشاندند. درگیری های آن روز و بازیکنان وقیحی که تهدید جانی کردند برای بازی انتقامی در اصفهان.
یک ماه درگیری، کری ، شاخ و شانه و التهاب افزایی برای مسابقه‌ای که انگار برنده اش قهرمان جهان می‌شود، بازی را چنان متشنج کرد که در زمین دیدیم. حالا کلی شیشه شکسته، کلی ماشین آسیب دیده و کلی خسارت مالی به جای مانده که تمام شان پشیزی اهمیت ندارد وقتی بحث چشمان یک پسر بچه خردسال در میان است. وقتی سلامتی چند صد نفر به خطر افتاده و ورزشگاه در تملک گروهی قداره کش هتاک بوده. اینجا دیگر ماجرا فوتبالی نیست. بحث جنایت است. کاش قوه محترم قضاییه پرونده ای تشکیل دهد و تمامی آمرین چه سهوی و چه عمدی و تمامی ضاربین را به عنوان مجرم فرا بخواند. آنها هم آرامش شهری را به خطر انداخته اند و هم امنیت عمومی جامعه را. این مصداق عملی مجرمانه است و مستوجب برخورد قضایی. با این وجود همچنان بر طبل خود می کوبند و دنبال نتیجه ای هستند که به دست آمده یا از دست رفته.
نه فقط قلعه نویی، سپاهان و بازیکنان بی ادبی که تصویر فحاشی یکی‌شان را دوربین ها شکار کردند و باقیشان پشت به دوربین بودند، داور یا فتاحی مسئول برگزاری مسابقه که راستش همه آنهایی که در مقام بوقچی روی سکوها و در صفحات اجتماعی اجتماعی، فارغ از جایگاه اجتماعی‌شان چنین دو قطبی ناثوابی را برای جماعتی ساختند تا خود را برای ارتکاب جرم و جرح تعمدی افراد صاحب حق بداند، مقصرند. همه در خطری که سلامتی این کودک و ده ها نفر دیگری که اینچنین خونین و مالین در بیمارستان ها تحت درمان قرار گرفتند، مقصرند.
کاش یکبار تمام این مسببین و آمرین در پیشگاه عدالت بایستند و اقلا توضیح دهند بهای قهرمانی‌شان با کرور کرور پول‌های بیت‌المال، باید چنین فجایعی باشد؟ سقف چنین خشونت زاییهایشان در مسیر بردن به هر قیمتی کجاست؟ به راه افتادن استخر خون چون ورزشگاه و بازی الاهلی مصر؟ اگر اینچنین است و اراده‌ای برای برخورد با چنین رفتارهای مجرمانه‌ای نیست، من یکی دوست دارم مثل حاجی مایلی فریاد بزنم:«این فوتبالو نمی‌خوام…» دوست دارم گفته از سر منیت محمد دادکان را تکرار کنم: «اقلا سه سالی در این فوتبال را تعطیل کنید »