1671-57

نامه مهم رییس فیفا:
ورود زنان ایران به ورزشگاهها را آزاد کنید
دولت روحانی به قولش عمل نکرد

1671-58

رییس کل فیفا با انتشار نامه‌ای اضطراری از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرد تا مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 را با حضور زنان در ورزشگاه‌ها آغاز کند.
به گزارش خبرگزاریها، جیانی اینفانتینو با انتشار نامه‌ای فوری به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد باید مراتب حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران هرچه زودتر فراهم شود. در متن این نامه که توسط رییس فیفا برای مهدی تاج نوشته شده، آمده است: «نوامبر سال گذشته سفر بسیار خوبی به تهران داشتم. در این اقامت کوتاه در ایران، فیفا روابط دوستانه خودش را تقویت کرد. می‌خواهم یک بار دیگر از شما بابت این پذیرایی دوستانه تشکر کنم. من واقعا احساس خوبی از حضور در مرحله برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران داشتم. در دیدار پرسپولیس و کاشیما، در یک دیدار تاریخی حاضر بودم. وقتی بعد از 40 سال زنان ایرانی توانستند دوباره به ورزشگاه بیایند و از یک مسابقه فوتبال رسمی لذت ببرند. این یعنی بیش از هزار زن ایرانی توانستند تیم محبوبشان را در فینال لیگ قهرمانان آسیا تشویق کنند، در مهم‌ترین بازی فصل.
باید صادقانه بگویم که این تجربه، بدون شک، تاکنون یکی از مهمترین و شاخص ترین دستاوردهای من در سمت ریاست فیفا بوده است. به خصوص که به شخصه شاهد پیشرفت در وضعیت تضمین حضور بانوان برای حضور در ورزشگاه بودم. هیچ چیز برای من با اهمیت تر از این نیست من قصد دارم تشکر صمیمانه خودم را به شما و مسئولان مربوطه در این امر ابراز کنم که تلاش کردید این مهم اتفاق بیفتد و برای رسیدن به آن تلاش کردید.
این حقیقت که این گامهای اولیه برداشته شدند و من شخصا شاهد آن بودم، من را بیشتر ناامید می‌کند که نتوانستم خاطرات مثبتش را در ذهنم حفظ کنم و بیش از این شاهد پیشرفت در این موضوع در بازی دوستانه میان ایران و سوریه باشم. جاییکه درهای ورود به ورزشگاه به روی هواداران خانم بسته بود و جاییکه تعدادی از بانوان خواهان حضور در ورزشگاه بودند و توسط نیرهای امنیتی ساعتها بازداشت شدند! متاسفانه، مجبورم که بگویم این برخلاف قولی است که در مارس 2018 دکتر روحانی به ما داد. جاییکه به ما اطمینان داده شد که به زودی پیشرفتهای مهمی در این زمینه حاصل خواهد شد.»
در این رابطه، بی بی سی فارسی مینویسد: ریشه مشکل را اما فقط باید درون ایران جستجو کرد. کشوری که تقریبا ۱۳ سال قبل از تشکیل تیم ملی زنان آمریکا – قهرمان فعلی جهان و شانس اول قهرمانی در جام جهانی فرانسه – لیگ فوتبال زنان داشت. تیمهایی مثل تاج ، دیهیم ، پرسپولیس، افسر، تهرانجوان و انجمن بانوان در سال ۱۳۵۰ مشغول بازی در لیگ داخلی بودند. با همت افرادی همچون سپهبد خسروانی و حسین فکری که به رغم اختلافات سیاسی (یکی متمایل به دربار و دیگری متمایل به حرکتهای چپ) پیگیر فوتبال زنان بودند. حالا بعد از نیم قرن نه تنها فاصله زیادی بین سطح فوتبال زنان ایران و بقیه کشورهای صاحب فوتبال ایجاد شده بلکه در ایران زنان علاقمند به فوتبال همچنان از یکی از اساسی‌ترین حقوق خود محروم هستند. در واقع ایران تنها کشور جهان است که چنین وضعیتی در آن در جریان است. سختگیرترین کشورهای “مسلمان” مثل کویت، برونئی و بحرین هم جلوی حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال را نمی‌گیرند. حتی عربستان سعودی از بیشتر از یک سال پیش حضور زنان در استادیومهای فوتبال را آزاد کرده است.

فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا: فینال تاریخی برای افغان‌ها
آن هم در منطقه ورود ممنوع برای اتباع شان در ایران

1671-62

تیم‌ ملی امیدهای افغانستان در تورنمنتی رویایی توانست در حالی که ایران میزبان از پس رسیدن به فینال برنیامد، فینالیست زیر ۲۰ سال آسیا شود و نهایتأ، ژاپن با کسب برتری ۳-۱ مقابل افغانستان، به مقام قهرمانی در شهر تبریز برسد. نکته قابل توجه این دیدار حضور پرشور هواداران تیم ملی افغانستان در سالن پورشریفی تبریز بود که سالن را به تصرف خود در آورده بودند.
بچه های تیم ملی افغانستان در تبریز با مشکلی بزرگ روبرو بودند. در یکی دو ماه گذشته بر سر گفته‌های عراقچی معاون وزیر خارجه ایران درباره بازگشت همسایگان افغان به کشورشان در صورت تشدید فشار تحریم‌ها، جوی سنگین در حمایت از همسایگان شرقی به پا شد اما هنوز استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز منطقه ممنوعه برای ورود اتباع افغانستانی است.
این استان از دیرباز اجازه سکونت به اتباع افغانستانی را ممنوع اعلام کرده و تنها کسانی که مسافرتی و با پاسپورت وارد خاک کشور شوند، می توانند وارد این استان شوند. اتفاقی که سبب شده بود تا تیم ملی افغانستان در بازیهای تبریز تنها بماند. این سبب شد تا تعدادی از اتباع افغانستانی مقیم ایران در درخواست‌هایی توئیتری داشته باشند تا بتوانند این فینال رویایی و تاریخی برای ورزش کشورشان را در ورزشگاه پورشریفی تبریز به تماشا بنشینند و در رخدادی بی‌سابقه، افغانستان از حمایت چهار هزار هوادار پرشور برخوردار شد که حضور پرتعداد زنان نیز چشمگیر بود..
پیش از دیدار فینال هم در دیدار رده‌بندی رقابت‌های فوتسال قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا تیم های ایران و اندونزی به مصاف هم رفتند که ایران با پیروزی ۹-۱، توانست در رتبه سوم این مسابقات قرار بگیرد.

یک ایرانی رئیس فدراسیون فوتبال بلژیک شد

1671-59

به گزارش تابناک، مهدی بیات در انتخابات اخیر با کسب آرای لازم ، رئیس فدراسیون فوتبال بلژیک شده است. این در شرایطی است که بازیکنان متعددی از لیگ ایران در سالهای اخیر راهی شارلروا شده بودند.
انتخاب بیات به عنوان یک ایرانی در راس فدراسیون بلژیک در شرایطی است که تیم ملی این کشور در فوتبال اروپا یکی از بهترین تیم‌ها محسوب می‌شود و در رده‌های بالای رنکینگ فدراسیون جهانی فیفا قرار دارد. ستاره های بزرگی چون ادن آزارد و کورتوا از بلژیک اکنون بازیکن رئال مادرید محسوب می شوند و چندین ستاره برجسته دیگر در بزرگترین تیمهای اروپا دارد.
بیات مالک باشگاه شارلواست که در دو سال گذشته بازیکنان ایرانی چون کاوه رضایی، یونس دلفی، امید نورافکن و علی قلی زاده را به خدمت گرفته است. او توانسته با استفاده از شم اقتصادی بالایش، یکی از موفق ترین چهره های فوتبال بلژیک شود. او یکبار در مصاحبه ای گفته بود عاشق این است که به فوتبال ایران خدمت کند.

ملی‌پوش ایران اولین مدال جهانی بسکتبال زنان را کسب کرد

1671-60

شادی عبدالوند برای اولین بار موفق شد به مدال برنز مسابقات مهارت‌های انفرادی جام جهانی هلند دست یابد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، شادی عبدالوند ملی پوش بسکتبال “3-3” دختران که در مسابقات جام جهانی هلند در بخش رقابت مهارت‌های انفرادی آمستردام شرکت کرد، موفق شد بعد از بازیکنان تیمهای بزرگ و قدرتمند فرانسه و ایتالیا به مدال برنز این رقابتها دست پیدا کند.
این برای اولین بار است که یک دختر ایرانی در سطح جهانی موفق به کسب چنین مدال ارزشمندی می‌شود.

چند استقلالی قدیمی ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شدند

1671-61

استقلال پر از بحرانهای تمام‌نشدنی است. مدیریت‌های اشتباه، باشگاه را تقریبا به بن‌بست رسانده و خروج از این مسیر مسدود، نیاز به زمان زیادی دارد. بدهی‌های بی‌پایان، باعث شده طلبکاران به دنبال شکایت از باشگاه باشند و خطر کسر شش امتیاز هم باشگاه را تهدید می‌کند.
به گزارش خبرآنلاین، در شرایطی که فتحی مدیرعامل استقلال بتازگی آندره‌آ استراماچونی مربی ایتالیایی را به عنوان سرمربی باشگاه معرفی کرد، تعدادی از مدیران باشگاه استقلال به علت بدهی مالیاتی این باشگاه از طرف اداره مالیات ممنوع‌ المعامله و ممنوع‌ الخروج اعلام شده‌اند. نکته مهمتر آن که حساب‌های آنها بسته شده است.
علی فتح‌الله‌زاده، سیدرضا افتخاری، امیرحسین فتحی، اکبر عباس‌ملکی، احمد رسولی‌نژاد، جواد زرینچه، مقداد نجف‌نژاد و عبدالرضا ساور از جمله افرادی هستند که نام آنها در لیست بدهی مالیاتی دیده شده است. ضمن این که اسامی فوق، فقط بخشی از افرادی هستند که اسم آنها منتشر شده است.