1676-59

ورود زنان ایران به ورزشگاه‌ها؟؟؟

1676-60

به گزارش ورزش سه و به نقل از آسوشیتدپرس، فیفا اعلام کرده است که فدراسیون فوتبال ایران موافقت خود را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده است ولی هنوز موافقت دولت در این زمینه باقی مانده است.
فیفا مدتهاست که برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران با فدراسیون فوتبال این کشور مذاکره کرده است و در بازی فینال لیگ قهرمانان بین پرسپولیس و کاشیما نیز تعدادی از بانوان توانستند در حضور اینفانتینو این بازی را از نزدیک ببینند. فیفا خواستار این است که این مساله قبل از بازی اول ایران در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی که برابر کامبوج است حل و فصل شود. فیفا اعلام کرده که مهدی تاج در نامه‌ای عنوان کرده کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال ایران موافقت خود را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در انتخابی جام جهانی اعلام کرده است. او همچنین اعلام کرده که موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها به طور مستقیم با وزیر ورزش و جوانان ایران بررسی می‌شود.
اما حرفها و حدیثهای متفاوت در رسانه های مختلف درجریان هستند که به مرور بخشی از آنها میپردازیم:
ایرنا نوشت: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: وعده دولت برای ورود زنان به ورزشگاه توسط وزیر ورزش و جوانان در حال پیگیری است. معصومه ابتکار افزود: برای توسعه این موضوع اقدامات لازم در حال پیگیری است.
بی بی سی نوشت: “اتمام حجت فیفا به ایران: زنان نیایند فوتبالتان محروم می‌شود. علاقمندان فوتبال باشگاهی در ایران این روزها سردرگم شده اند: از یک طرف هنوز تاریخ مشخصی برای شروع لیگ اعلام نشده از طرف دیگر مسابقه‌های دوستانه پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار می شود و بعضی مسابقه ها هم عقب می افتند یا اصلا برگزار نمی شوند. کسانی که دستی بر آتش دارند می گویند ترس فدراسیون فوتبال ایران از مقررات سختگیرانه فیفا در مورد ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث این همه بلاتکلیفی شده است.”
در گزارش ‘مشرق’ با تیتر “بی‌بی‌سی استادیوم را ترک نمی‌کند”چنین آمده است: “بزرگنمایی یک مسأله با توسل به تکرار و تمرکز تبلیغاتی، از تکنیک‌های قدیمی برای جابجایی اولویت‌ها در حوزه‌های گوناگون اعم از سیاسی و غیرسیاسی است. در تازه‌ترین نمونه، حاشیه‌های مربوط به ماجرای صدور مجوز جهت ورود زنان به استادیوم فوتبال، برجسته‌ترین سوژه بی بی سی فارسی در روزهای اخیر بوده که بیشترین تمرکز خود را به پمپاژ خبر و گزارش در این باره معطوف کرده و باید دید از این پروپاگاندا چه اهدافی را تعقیب می‌کند و با بزرگنمایی یک مسأله فرعی، در صدد است کدام مسائل اصلی را به حاشیه براند؟!” و یک گزارش دیگر از بی بی سی فارسی:
“-توضیحات مهدی تاج درباره دلایل تأخیر در شروع لیگ برتر فوتبال ایران
اول گفتند فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران عقب افتاده، و حالا رسانه‌های نزدیک به دولت می‌گویند سه هفته دیگر قرار است این لیگ، برگزار شود. رئیس فدراسیون فوتبال ایران دلایلی مربوط به امکانات ورزشگاه‌ها را برای این تاخیر برشمرده؛ ولی خیلی‌ها می‌گویند شاید دلیل اصلی را نگفته باشد: پیگیری فدراسیون جهانی فوتبال برای اجازه حضور زنان در ورزشگاه، و تهدید به تعلیق فوتبال ایران. تنها کشوری که هنوز زنان نمی‌توانند به استادیوم بروند. حالا وزیر ورزش وعده داده زنان بتوانند مهرماه بازی تیم ملی را در ورزشگاه تماشا کنند. اما آیا این برای فیفا کافی است؟”
ایران وایر هم مینویسد: «فدراسیون و وزارت، هم دختران را دور می‌زنند و هم فیفا را».
روز دوازدهم تیرماه، بعد از آخرین جلسه‌ای که بین فدراسیون فوتبال و شورای امنیت ملی برگزار شد، فدراسیون ایران به صراحت اعلام کرد که در صورت محقق نشدن درخواست فدراسیون جهانی فوتبال و باز نشدن درهای ورزشگاه‌های ایران به روی زنان، نه تنها رقابتهای لیگ برتر و جام حذفی را برگزار نخواهد کرد که از هر بازی ملی با حضور تماشاگران خودداری می‌کند.”
دویچه وله فارسی: سلطافی‌فر وزیر ورزش و جوانان ضمن انتقاد از ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «این چه چیزی است که ما جلوی آن را می‌گیریم و برای نظام هزینه‌ای ایجاد می‌کنیم به‌عنوان تنها کشوری که در دنیا به خانم‌ها اجازه حضور در استادیوم‌هایش را نمی‌دهد. من که سراغ ندارم دیگر کشوری به غیر از ما باقی مانده باشد.»
مسیح علینژاد “خبرنگار آزاد”:« برای تحریم فوتبال ایران تلاش می‌کنم! گام بعدی این است که اتحادیه اروپا را همراه کنیم، فیفا را همراه کنیم تا فوتبال ایران را تحریم کند وبه رسمیت نشناسد…»
تیتر روزنامه خبرورزشی: اینفانتینو گفت سر بانوان تعلیق‌تان می‌کنم
رادیو فردا: “دستور فیفا این بار صریح و واضح است و تخطی از آن منجر به محرومیت تیم ملی فوتبال ایران خواهد شد. با توجه به صراحت نامه اینفانتینو، فدراسیون فوتبال ایران بر سر دو راهی قرار گرفته و ناگزیر است از بین رفع تبعیض جنسیتی یا محرومیت تیم ملی، یک گزینه را انتخاب کند.”

تاریخ‌سازی تیم ملی جوانان ایران:
قهرمانی والیبال جهان با شکست غولها

1676-61

تیم ملی والیبال جوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان که در منامه بحرین برگزار ‌شد، کاری تاریخی کرد و برای اولین بار قله قهرمانی جهان را در نوزدهمین دوره این رقابت ها فتح نمود تا بزرگترین افتخار والیبال کشور در تاریخ این رشته رقم بخورد. شاگردان عطایی در حالی فینال منامه را از ایتالیا بردند که در مرحله یک‌چهارم مغلوب این غول اروپایی شده بودند.
ملی پوشان جوان والیبال ایران با هدایت یک سرمربی ایرانی موفق شدند بزرگترین افتخار تاریخ این ورزش را رقم زده و با پیروزی بر ایتالیا در فینال رقابتهای جوانان جهان، نام قهرمانی را برای نخستین بار در نوزده دوره این رقابتها به دست آورند.
به گزارش تابناک؛ تیم ملی والیبال جوانان ایران در مرحله نهایی مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال جهان که در کشور بحرین برگزار شد، ناکامی ماه گذشته بزرگسالان در مرحله نهایی لیگ ملت های 2019 را جبران کرده و بعد از شکست برزیل مدعی در نیمه نهایی، در بازی فینال به مصاف ایتالیا رفت و این دیدار نفس گیر و حساس را در ست پنجم ۳ بر ۲ به سود خود پایان داد. حالا جوانان والیبال ایران روی سکویی ایستاده اند که هیچ نسلی در والیبال ایران تجربه آن را نداشته و فقط در رده نوجوانان چنین اتفاقی برای والیبال ایران رخ داده بود. پسران بلندقامت ایران با رفتن روی سکوی قهرمانی دنیا و شکست تیمی که خولیو ولاسکو را کنار خود می‌دید، در تاریخ نام خود را ثبت کردند؛ این شاهکار از دست و ذهن توانای یک مربی بومی برآمده است. حالا بی صبرانه منتظر رسیدن این نسل به تیم ملی بزرگسالان هستیم تا بلکه آنها بتوانند باز هم کار‌های بزرگ خود در رده‌های پایین‌تر را تکرار کنند. شاگردان بهروز عطایی با ترکیب امیرحسین توخته، امیرمحمد فلاحت‌خواه، مهران فیض‌امام‌دوست، امیرحسین اسفندیار (کاپیتان)، پوریا یَلی، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) این بازی را آغاز کردند.
شاگردان عطایی موفق شدند در ست‌های دوم با نتیجه ۲۵ بر ۱۷، سوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ و پنجم با نتیجه ۱۵ بر ۱۲ به پیروزی برسند و در ست اول با نتیجه ۲۵ بر ۱۷ و چهارم ۲۵ بر ۲۲ را واگذار کنند تا در مجموع یکی از غولهای والیبال جهان را به زانو درآورند. شیرینی مضاعف این پیروزی آنجا بود که تیم ایران یک بار هم در این مسابقات در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ایتالیا قرار گرفته بود، اما با نتیجه ۳ بر یک مغلوب این تیم شده بود و با پیروزی امشب به نوعی انتقام خود را از لاجوردی‌پوشان گرفت.
بهترین عملکرد ایران در مسابقات جوانان جهان، مربوط به سال ۲۰۰۷ بود که ایران با هدایت مصطفی کارخانه توانست عنوان سومی را کسب کند. در دیدار رده‌بندی هم برزیل که به صخره جوانان ایران خورده بود، با نتیجه ۳ بر صفر از سد روسیه گذشت و به مقام سوم دست پیدا کرد.

ماجرای پاداش ۲۰۰هزاردلاری لیگ ملت‌ها و قهر والیبالیست‌ها

1676-62

ملی‌پوشان والیبال ایران از عدم دریافت پاداش خود از مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ گلایه دارند.
به گزارش تابناک، تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ توانست عنوان پنجمی را کسب کند. طبق اعلام فدراسیون جهانی هر تیم در لیگ ملت‌ها به ازای هر پیروزی ۹ هزار دلار و برای هر شکست ۴ هزار دلار پاداش دریافت کرد. تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی ۱۲ پیروزی و ۳ شکست در کارنامه داشت و در نهایت هم عنوان پنجم را به خود اختصاص داد و ۷۵ هزار دلار هم از این بابت دریافت کرد تا در مجموع مبلغی بیش از ۲۰۰ هزار دلار به حساب فدراسیون والیبال واریز شود، اما حالا با گذشت حدود یک‌ماه از پایان این مسابقات هنوز هیچ مبلغی به بازیکنان داده نشده است!
در برخی محافل شنیده می‌شود که بازیکنان نسبت به این موضوع بسیار گلایه دارند و حتی یکی از دلایل لغو اردوی تدارکاتی بلغارستان هم همین موضوع است.

حمله فوتبالی ترامپ به فیفا؛ پول ایران را ندهید!

1676-63

خبرورزشی نوشت: به تازگی خبری به دستمان رسیده که در نوع خود جالب است. ترامپ به فیفا و اینفانتینو اعلام کرده حق ندارند یک دلار هم به فدراسیون فوتبال ایران بدهند. این خبر خوبی برای ایران نیست. در حال حاضر فوتبال ایران ۹ میلیون دلار از فیفا طلبکار است. یعنی پول در حساب مانده و آنها نمی‌توانند به حساب فدراسیون واریز کنند. بخشی از این پول متعلق به باشگاه‌هاست. استقلال و پرسپولیس هم از جمله طلبکاران از فیفا هستند.
علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در مورد میزان اعتباراتی که ایران در فیفا دارد، اظهار داشت: در فیفا پول داریم، اما فیفا تا زمانی که نام ایران از لیست تحریم‌ها خارج نشود، به هیچ وجه نمی‌تواند به ما پولی بدهد. راههای مختلفی هم رفته‌ایم و آقای تاج چندین بار با اینفانتینو جلسه داشته و آخرین بار هم در پاریس با او صحبت کرد. اینفانیتنو در آخرین جلسه با آقای تاج حتی قول داد که خودش به صورت مستقیم با ترامپ رئیس جمهور آمریکا موضوع را مطرح کند تا راهی برای انتقال پولهای ما پیدا کند. اینفانتینو می‌گوید اگر پول را به حساب ایران واریز کند قطعاً بلوکه خواهد شد. همین چند سال قبل و در دوران ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال، آمریکا یک میلیون دلار ایران را بلوکه کرد و این پول به طور کلی ناپدید شد. سال گذشته هم آمریکا حساب کی‌روش در سوئیس را مسدود کرد. آنها هر روز عرصه را برای ورزش ایران تنگ‌تر می‌کنند.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اخیراً در دیداری که با مسئولان بانک مرکزی داشته از محدودیتهای شدید آمریکا علیه ایران گفته و تأکید داشته وقتی از سوی خارج از کشور در فشار هستند حداقل در داخل به آنها توجه ویژه‌ای شود. فدراسیون فوتبال در حال حاضر علاوه بر اینکه نمی‌تواند پول خود را از فیفا بگیرد، موفق نشده پولی هم به حساب ویلموتس و دستیارانش واریز کند. آنها در تلاش هستند بخشی از پول را نقداً به مربی جدید بدهند و بخشی دیگر را از یک کانال اقتصادی به حساب او واریز کنند. منتهی مشکل اینجاست که فدراسیون دلار ندارد. تاج از مسئولان بانک مرکزی خواسته با دولت درباره کمک به فوتبال به جمع‌بندی برسند و در صورتیکه دولت در این زمینه به فدراسیون فوتبال کمک نکند، هیچ بعید نیست همکاری با ویلموتس هم خیلی زود به پایان برسد، چون این مربی تأکید دارد فدراسیون به او قول داده و باید پولش را پرداخت کند.
از سوی دیگر، طبق گزارش رسانه های داخلی، فیفا طی نامه‌ای به وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ و مسدودسازی حسابهای فدراسیون فوتبال ایران را دخالت مستقیم سیاست در فوتبال دانست و خواهان لغو این تحریمها شد.