1677-58

ادامه ماجرای ورود خانمهای ایرانی به ورزشگاه‌ها؟؟؟

1677-59

روزنامه دولتی ایران ورزشی، با انتشار گزارشی از آیین نامه جدید فیفا، از آخرین هشدار فدراسیون جهانی فوتبال به ایران پرده برداشت. ممنوعیت تبعیض جنسیتی که از آن به عنوان اجبار ورود زنان به ورزشگاه یاد می شود در این دستورالعمل آمده است و در صورت عدم تن دادن به آن فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. تمامی موارد روی جلد این روزنامه دولتی مشخص است.
فیفا در گام اول روی تبعیض جنسیتی و نژادی تمرکز کرده است و با نهادهای مربوط به فدراسیون جهانی، درصورت تخلف از این اتفاق برخورد خواهد کرد و ربطی این موضوع به فوتبال ملی و داخلی ندارد و باید قوانین هم در بازی‌های داخلی و هم در بازی‌های خارجی رعایت شود. با مکاتباتی که “ایران ورزشی” با فیفا انجام داده است، معلوم شده که فدراسیون‌ها باید قوانین خود را مطابق با آیین‌نامه جدید تطبیق دهند و درصورت هر گونه اختلاف اشتباه خود را اصلاح کنند.
در راستای این معضل سیاسی ـ ورزشی ایران، حرفها و حدیثهای گوناگون همچنان در رسانه های مختلف درجریان هستند که به مرور برخی از آنها میپردازیم:
تابناک: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال این روز‌ها با هشدار‌هایی که فدراسیون جهانی فوتبال داده بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. در چنین شرایطی هنوز ابهام‌های زیادی در این خصوص وجود دارد و وزیر ورزش و جوانان نیز چند روز قبل اعلام کرد زنان در بازی‌های ملی اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا می‌کنند. اما حالا داریوش مصطفوی رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال از تعیین ضرب‌الاجل فیفا برای فوتبال ایران حرف می‌زند. مصطفوی با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما در این خصوص گفت: «تا نهم شهریور فیفا مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در استادیوم مشخص شود، شوخی هم ندارد. دست دولت هم نیست؛ ممکن است من زنده نباشم، ولی به زودی زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم حاضر می‌شوند.» او درباره اینکه سلطانی‌فر اعلام کرده زنان در بازی‌های ملی در مرحله اول وارد استادیوم می‌شوند، بیان کرد: «فیفا نگفته فقط زنان در بازی‌های ملی وارد استادیوم شوند. فیفا می‌گوید زنان در ایران در بازی‌های لیگ هم باید بتوانند وارد استادیوم شوند و جدی هم هشدار داده است.»
از سوی دیگر، سعید فتاحی رئیس جنجالی و پرحاشیه کمیته مسابقات لیگ برتر ایران بعد از پایان مراسم قرعه‌کشی لیگ نوزدهم در خصوص اینکه آیا صحت دارد مسابقات به خاطر عدم حضور بانوان به تعویق افتاده است، واکنشی قاطع ارایه داد که می توان این جواب را موضع رسمی سازمان لیگ ایران قلمداد کرد. وی گفت: مطمئن باشید هیچ الزامی برای ورود بانوان به لیگ برتر نداریم. اگر نامه‌ای وجود دارد دوستان بگویند. من شنیدم آقای رفیعی در مورد این قضیه صحبت کرده، ولی اگر او نامه‌ای دارد آن را ارائه کند تأخیر در برگزاری مسابقات تنها دلیلش الزامات امنیتی است.
روزنامه خبرورزشی نوشت: بهناز شفیعی، همسر زنده‌یاد ناصر حجازی اسطوره فوتبال ایران درخصوص احتمال حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: هر اتفاقی یک‌سری هزینه‌ها دارد و باید دید ارزش یک کار چقدر است. خود من در جوانی برای دیدن بازی‌های همسرم به ورزشگاه می‌رفتم و هیچ اتفاق زشت یا بدی ندیدم. شفیعی ادامه داد: اگر حضور بانوان آزاد اعلام شود، برای یکی، دو ماه همه شوق دارند بروند ببینند دیدن فوتبال از داخل ورزشگاه چه لذتی دارد و بعد دل‌شان را می‌زند! حساب یک‌سری بازی‌های مهم مثل بازی پرسپولیس و استقلال جداست، اما می‌خواهم بگویم برای فرهنگ خودمان هم شده باید رعایت ادب و نزاکت را بکنیم. اگر مسئولان ببینند عرف رعایت می‌شود، مخالفتی با حضور بانوان در ورزشگاه نمی‌کنند، اما خطاب به همین مسئولان هم باید بگویم کسانی که دنبال یک‌سری کارها هستند، همان کارها را در پارک، خیابان، منزل، اتومبیل و… انجام می‌دهند و استادیوم‌ها امن‌تر از جاهای دیگر هستند، چون صدها و هزاران نفر در ورزشگاه‌ها حضور دارند و ما ایرانی‌ها عادت داریم در جمع خودمان را خوب نشان بدهیم. همسر مرحوم حجازی در پایان گفت: وقتی حضور بانوان در ورزشگاه حتی در کشوری مثل سعودی آزاد است و در عراق که تازه از شر جنگ و داعش خلاص شده، خانم‌ها به ورزشگاه‌ها می‌روند، برای کشور ما با فرهنگ چند هزار ساله زشت است زنان حق حضور در ورزشگاه نداشته باشند.
به گزارش اعتماد آنلاین، پاسخ ناصر مکارم شیرازی از “مراجع تقلید”، به سوال یکی از رسانه ها درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها چنین بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند. بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به خصوص این که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.» او سال گذشته هم در این باره واکنش صریحی داشت و اظهار داشت که مراجع با درخواست دولت قبل نیز در این زمینه مخالفت کرده اند و حضور بانوان در ورزشگاه خواه یا ناخواه منجر به ایجاد فساد خواهد شد. مکارم شیرازی ۸ آذر سال گذشته در مسجد اعظم قم با اشاره به مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: این طرح در دولت قبل نیز مطرح شد، اما هم رهبری و هم مراجع مخالفت کردند و باز هم متاسفانه برخی با وجود اطلاع از این کار به دنبال تصویب آئین نامه هستند. مگر مشکلِ کشور ما ورود زنان به ورزشگاه است؟ مشکل مردم گرانی نان و بیکاری جوانان تحصیلکرده و اشتغال و مشکل بانک است که مردم را بیچاره کرده است.
وی با بیان اینکه خواه ناخواه این مسئله مفاسدی در پی دارد عنوان کرد: دولت به جای نوشتن آئین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، برای گران نشدن نان و رفع مشکلات بیکاری و معیشتی مردم آئین نامه بنویسد.
تیترایسنا: داورزنی حرفش را پس گرفت؟ پشت پرده آغاز لیگ چه خبر است؟
محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که چرا تاریخ برگزاری لیگ مشخص نیست، گفت: فکر می‌کنم تا قبل از پایان مرداد برگزار شود البته از سازمان لیگ بپرسید خیال‌تان راحت‌تر است. او در مورد اینکه که گفته شده داورزنی به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعتقادی ندارد، تاکید کرد: بحث لیگ داخلی بود که استادیوم‌ها شرایط و پتانسیل حضور خانم‌ها را ندارند. همه استادیوم‌ها این آمادگی را ندارند که بانوان بروند و، اما بازی‌های هایی ملی که در آزادی یا نقش جهان و از قبیل برگزار شود این شرایط را دارد. برای لیگ برتر جلو باید برویم و شرایط استادیوم‌ها آماده‌تر شود. البته پیش از این، داورزنی درباره حضور خانم‌ها در استادیوم‌های ورزشی گفته بود: در هر جایی که شرایط حضور بانوان با رعایت شرایط شرعی مهیا باشد، بانوان می‌توانند حضور داشته باشند. ورودی‌ها و خروجی‌ها جدا باشد. بپذیریم که فضای عمومی و فعلی ما برای لیگ‌های داخلی، مناسب و در شان خانم ها نیست. فرهنگ‌سازی ما، باشگاه ها و صدا و سیما در فضای فعلی نقش داشته است. فضای ملتهب داخل باشگاه‌ها و مسابقات را نمی‌توان یک شبه مدیریت کرد. این فضا باید برای حضور خانواده ها مناسب شود. خانواده ها، خواهر و همسر ما هستند. در مسابقات ملی، ۹۹ درصد هیچ مشکلی نداریم. همه تیم ملی را تشویق می‌کنند. برای تیم های ملی و مسابقات ملی، زیر ساخت‌ها و فضا وجود دارد ولی برای باشگاهی نمی‌توانیم این مسئله را تضمین کنیم. خیلی باید تلاش کنیم. حداقل‌ها را باید داشته باشیم تا شرایط فرآهم شود. جمعیت چند هزار نفره را نمی‌توان با این چیزها کنترل کرد. حفظ حرمت و کرامت خانواده ها بر همه ما واجب است. در خیلی از رشته ها، خانواده ها مشکلی ندارند. فقط در محیط های فوتبالی هنوز فضا مناسب نیست.
خبرورزشی نوشت: خداداد درباره تأخیر در شروع لیگ برتر گفت: خروجی ۱۸ دوره قبلی لیگ برتر چه بوده است؟ فوت شدن، نابینا شدن، شکسته شدن سر و دست و پا، کتک خوردن، آتش زدن خودروها، اهانت به مربیان و بازیکنان؛ آیا باید این مسائل بشود ماهیت فوتبال؟… باید پیگیر باشیم تا افراد خاطی برای مدت‌ها تنبیه شوند تا بتوان مشکلات را ریشه‌کن کرد. در همه دنیا ورزشگاه‌ها طوری ساخته شده که اگر روی سکوها اتفاقی افتاد، مثلاً اگر زلزله‌ای آمد، مردم سریعاً وارد زمین چمن شوند، اما اینجا باید دور زمین را کلی حفاظ بکشند تا تماشاگران به هر بهانه‌ای داخل زمین نپرند. عزیزی درباره احتمال حضور بانوان در استادیوم‌ها گفت: در همه دنیا خانواده‌ها کنار هم روی سکوها می‌نشینند حالا اگر محدودیتی وجود دارد، می‌توان برای خانم‌ها سکوهای جداگانه تعریف کرد. فضای ورزشگاه‌هایمان خیلی سالم‌تر و ایمن‌تر از فضای پارک‌ها و حتی خیلی از خیابان‌هاست و این را هر شهروندی می‌تواند درک کند. پس کمک کنیم خانم‌ها هم بتوانند تماشاگر فوتبال باشند. فوتبال با همه مشکلات و بدی‌هایش از خیلی جاها بهتر و مثبت‌تر است.

مفت‌بازی برای کشتی ایران بس است!
وقتی قهرمانی جهان بخاطر دست ندادن پرید!

1677-60

به گزارش ایسنا، در حالیکه تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران بخت نخست کسب عنوان قهرمانی جهان در صوفیه بلغارستان بود اما یک اعتراض نابجا و دست ندادن کشتی‌گیر وزن ۵۱ کیلوگرم ایران با مربی حریف باعث شد تا براحتی آب خوردن، روسیه جای ایران را در جایگاه نخست بگیرد!
علی قلی‌زادگان در دیدار رده‌بندی وزن ۵۱ کیلوگرم قهرمانی جهان در حالیکه تا ۳۰ ثانیه پایانی مقابل حریف اوکراینی پیش بود بر اثر یک غافلگیری “با فن سر و ته یکی” ضربه فنی شد و شکست خورد، هر چند یک مدال برنز جهان از چنگ ایران و قلی زادگان خارج شد اما هنوز ایران بخت نخست قهرمانی تیمی در این رقابت‌ها بود و جای نگرانی وجود نداشت.
قلی‌زادگان با پنجمی جهان ۱۰ امتیاز به اندوخته امتیازات ایران اضافه کرده بود و ایران هنوز هم بالاتر از روسیه بخت نخست عنوان قهرمانی بود، موضوعی که تا حد زیادی تلخی از دست رفتن مدالهای طلا و برنز در روز آخر را از بین می‌برد.
اما همزمان با نواخته شدن سوت پایان مبارزه، اپیدمی”اعتراض” بار دیگر گریبان کشتی ایران را اینبار در رده نوجوانان گرفت؛ قلی‌زادگان بی‌توجه به اهمیت ۱۰ امتیازش برای قهرمانی ایران، شدیدا به عملکرد داوری اعتراض داشت (در حالی که تصمیم داور درست بود و کشتی‌گیر ایران ضربه شد). در حالی که کشتی‌گیر ایران به وسط میدان نمی‌رفت تا داور دست حریف را به عنوان برنده بالا ببرد، امیر توکلیان سرمربی تیم ملی نوجوانان با اصرار، او را به وسط تشک فرستاد تا داور دست حریف را به علامت فرد پیروز بالا ببرد، اما کشتی‌گیر نوجوان ایران از اعتراض دست بردار نبود و اینبار برای اینکه نشان دهد بیماری”اعتراض” بیش از اینها در جان کشتی و ورزش ایران رخنه کرده به سمت مربی حریف نمی‌رود و با او دست نمی‌دهد. همین بی‌توجهی به قانون صریح اتحادیه جهانی کشتی که بی‌احترامی به مربی حریف تعریف شده است، کافی است تا قلی‌زادگان بلافاصله از مسابقات اخراج(دیسکالیفه) شود و هیچ امتیازی به او تعلق نگیرد.
بعد از این اتفاق و از دست رفتن عنوان قهرمانی ایران با اختلاف ۲ امتیازی نسبت به روسیه، سرمربی تیم ملی و دیگر مسئولان این تیم بجای قبول اشتباه، در توجیه کردن این کشتی‌گیر نوجوان، باز هم از توطئه و تصمیمات پشت پرده برای گرفتن عنوان قهرمانی از ایران و تقدیم آن به روسیه با عنوان”سر تیم ما را بریدند” صحبت کردند.
در جایی‌که کشتی ایران سال‌هاست جایگاه و نفوذی در اتحادیه جهانی کشتی و تصمیمات و لابی های پشت پرده کشتی جهان ندارد و با سیاه‌نمایی شاید چشم دیدن موفقیت کشتی ایران را نیز ندارند آیا مسئولان تیم ملی نباید با حساسیت بیشتر نسبت به ارائه آموزش‌های لازم به کشتی‌گیران نوجوان که شدیدا بنا بر اقتضای سنی در معرض تصمیمات احساسی هستند، اقدام کنند؟
سالهاست نه تنها کشتی بلکه ورزش ایران از اینگونه رفتارها ضربه می خورد و مسئولان ورزش نه تنها بدنبال یافتن راه چاره برای آن نبوده‌اند، بلکه هر بار سعی کرده‌اند با یافتن بهانه‌های واهی و یا مقصر جلوه دادن ورزشکاران از قبول اشتباهات خود طفره بروند.

خوشحالی صیادمنش از بازی مقابل رئال و بایرن مونیخ

1677-61

به گزارش تابناک، باشگاه فنرباحچه ترکیه در روز‌های اخیر با تیم‌های بایرن مونیخ و رئال مادرید دو مسابقه برگزار کرده که البته در هر دو شکست خورده است. الله یار صیادمنش، مهاجم جوان فنرباحچه در برابر بایرن مونیخ ۲۴ دقیقه و در مقابل رئال مادرید هم ۸ دقیقه به میدان رفت. این بازیکن پیش از این در دیدار با هرتابرلین برای تیمش به میدان رفت و موفق به گلزنی شد.
مهاجم جوان تیم ملی ایران بیان کرد: نام این بازیها تدارکاتی است و قطعا شرایط بهتری در لیگ ترکیه خواهیم داشت. در بازیهای تدارکاتی نتیجه مهم نیست. من همیشه سعی می‌کنم به عنوان یک ایرانی نماینده خوبی برای کشورم باشم. در بازی با بایرن مونیخ فرصت زیادی به من داده شد تا بازی کنم. وقتی شما مقابل بهترین‌ها قرار می‌گیرید، سعی می‌کنید بهترین نمایش را داشته باشید.
بازیکن ایرانی تیم فنرباحچه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: من در این بازی‌ها سعی کردم بهترین تلاش و بهترین عملکرد را داشته باشم و خداراشکر می‌کنم و خوشحالم که سرمربی تیم در این دیدار‌ها فرصت بازی به من داد.

عکس جنجالی داوری زنان در بازی پسران بوشهری

1677-62

فستیوال فوتبال زیر 12 سال در استان بوشهر جنجال آفرین شد.
این جشنواره در حال جریان است و نکته جالب این رقابت ها، قضاوت داوران زن بود. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید، در این دوره از رقابتها، قضاوت برخی از بازی ها به داوران دختر سپرده شده است. در پی انتشار این تصویر مدیر ورزش و جوانان استان بوشهر دستور توقف داوری زنان را صادر کرد