1678-61

دادستان کشور: فیفا چه کار به ورزشگاه رفتن زنان ایران دارد؟
وزیرورزش:فیفافقط‌خواهان‌حضورِزنان‌دربازیهای‌ملی‌است

1678-62

الزام یا توصیه ورود بانوان تماشاگر به ورزشگاه‌های فوتبال از سوی فیفا در فصل پیش رو، به یک چالش جدی میان مسئولان عالیرتبه ایران و فدراسیون جهانی فوتبال تبدیل شده است.
دادستان کل کشور با اشاره به بحثهای اخیر درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گفت: اینکه گیر داده‌اند که حتماً در ورزشگاه‌های ایران زن هم باید راه پیدا کنند، دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالن‌های ورزشی ما سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زنها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟ این را ساده نگیرید. به گزارش تابناک، محمدجعفر منتظری اعلام کرد: ما براساس اطلاعات دقیق و معلوماتی که داریم دشمن در عرصه‌های مختلف و با ابزار‌های گوناگون به شدت در حال تهاجم و شبیخون زدن به جوانان، مردم، دختران و پسران ماست، با اخباری که به ما می‌رسد می‌بینیم که دشمن با تمام توان، تلاش و با ابزار‌های مختلف به دنبال این است که مقاومت تسلیحاتی را در هم بشکند و با اتاق فکر‌های دقیق به دنبال نفوذ و هدف قرار دادن اعتقادات جوانان است.
دادستان کل کشور افزود: آنقدر سرمایه‌گذاری می‌کنند، نفوذی که دشمن در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و هنری برای آن تلاش می‌کند، باید خیلی مراقب بود. امروز یکی از مهمترین وسایلی که باید در زندگی به آن توجه کنیم مقاومت است، دشمن می‌خواهد مقاومت ما و تار و پود اجتماعی و اعتقادی ما را از بین ببرد. منتظری افزود: اینکه فیفا می‌آید رسماً اعلام میکند اگر چنانچه ورزش ایران زنان را در‎ ورزشگاه‌ها راه ندهد ما ایران را از حضور در بازی‌های بین‌المللی محروم می‌کنیم این را شما ساده می‌اندیشید؟ این حرف ساده‌ای نیست، فیفا چه کار دارد به اینکه در کشوری ۱۰، ۵۰۰، هزار یا پنج هزار تماشاگر برای فوتبال می‌رود حتماً تعدادی از آنان باید زن باشند؟
وی اضافه کرد: اینکه گیر داده‌اند که حتما در ورزشگاه‌های ایران باید زنان هم راه پیدا کنند دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالنهای ورزشی ما سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زنها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟ این را ساده نگیرید.
در همین حال، بحث و نظر درباره دلیل تعویق در آغاز لیگ نوزدهم فوتبال ایران بالا گرفته و هفته هاست که کارشناسان دلیل اصلی این تاخیر را نه در امکانات ورزشگاه ها که در نامه مهم فیفا مبنی بر لزوم حضور زنان در استادیوم ها می بینند. با اینحال هنوز هم مسوولان ورزش ایران معتقدند چنین اجباری نیست و اگر هست تنها برای بازی های ملی است!
مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد لزوم صدور مجوز برای حضور بانوان در رقابت‌های لیگ برتر در فصل جاری فوتبال تصریح کرد که هیچ تهدیدی برای ورود بانوان در ارتباط با دیدار‌های لیگ برتر وجود ندارد و انشاءلله مشکل خاصی نداریم. سلطانی فر هم‌چنین خاطرنشان کرد: کشور ما ملاحظات شرعی و فرهنگی خود را با رییس فدراسیون بین المللی فوتبال مطرح کرده است که برای وی نیز کاملا قابل درک بود، هرچند درخواست شده شرایط خاصی فراهم شود تا با رعایت ملاحظات فرهنگی اخلاقی و حدود شرعی، بانوان بتوانند وارد ورزشگاه شوند و از نزدیک دیدار‌های ملی را ببینند. وزیر ورزش چندی پیش نیز با اشاره به هم نظر بودن وزارت ورزش و جوانان با فدراسیون فوتبال به منظور تعویق زمانی رقابتهای لیگ برتر تا آماده شدن زیرساخت‌های لازم تأکید کرد که به صورت صددرصدی با استانداردسازی ورزشگاه‌ها موافق است و باید الزامات بین‌المللی در این رابطه مدنظر قرار گیرد.
نکته قابل تامل، اما بخش دوم اظهارات وزیر بود. بخشی که عنوان کرد: «همه کشور‌های دنیا قوانین داخلی خود را دارند و علاوه بر این نهاد‌های بین‌المللی به قوانین و ملاحضات فرهنگی داخلی کشور‌ها نیز توجه می‌کنند.» با این واکنش جدید وزیر ورزش باید حدس زد که ایران در حال رایزنی را نهادهای بین المللی فوتبال برای رفع نگرانی از محرومیت ها و تعلیق احتمالی است. هنوز زمان آغاز رقابت‌های لیگ برتر مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که آیا همزمان با الزام باشگاه‌های لیگ برتری در رعایت سه شرط تعیین شده از سوی سازمان لیگ به منظور تجهیز ورزشگاه ها، پای بانوان به تماشای رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با رعایت ملاحظات شرعی و فرهنگی باز خواهد شد یا صرفا صحبت‌های مطرح شده در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صرفا در خصوص رقابت‌های ملی است و مسابقات باشگاهی جایی در این پازل ندارند؟
باید دید کشمکش‌های موجود و سرانجام تعویق طولانی لیگ که حالا دیگر مراسم قرعه کشی اش هم برگزار شده، چگونه ختم خواهند شد؟!

ناکامی زنان والیبالیست آرژانتین به خاطر سفر سرمربی به ایران!

1678-63

به گزارش تسنیم، تیم ملی والیبال زنان آرژانتین، نخستین شانس خود را برای حضور در المپیک 2020 توکیو از دست داد. یکی از مهمترین دلایلی که زنان آرژانتینی نتوانستند در این مرحله به المپیک برسند، غیبت هرنان فرارو، سرمربی آنها در تورنمنت انتخابی المپیک در آمریکا بود.
مسابقات انتخابی المپیک برای آرژانتین در لوییزیانای آمریکا با حضور تیمهای بلغارستان، قزاقستان و آمریکا انجام شد و این تیم در نهایت به مقام سوم رسید تا دومین و آخرین شانس خود را در ژانویه 2020 امتحان کند.
دلیل اصلی عدم موفقیت آرژانتین، غیبت سرمربی این در کنار بازیکنان بود. دولت آمریکا به هرنان فرارو به دلیل سفری که سال گذشته به ایران داشته، اجازه ورود به خاک این کشور را نداد.
فرارو در این مورد گفت: من گذرنامه ایتالیایی دارم و به همین خاطر به ویزا نیازی نداشتم. من در سیستم الکترونیکی مسافرت و امنیت آمریکا، ثبت‌نام کردم و باید ظرف 72 ساعت، جواز سفر من صادر می‌شد اما آنها پاسخی به من ندادند. وقتی دلیل آن را پرسیدم،‌ فرمی برای من ارسال شد که یکی از سوالات آن حضور من در ایران یا عراق بود. آمریکایی‌ها به من گفتند که چون به ایران سفر کرده‌ام باید بیشتر منتظر بمانم. وقتی با حضور من در آمریکا با پاسپورت ایتالیایی مخالفت شد، از طریق پاسپورت آرژانتینی خود اقدام کردم و باز هم پاسخ مشابهی دریافت کردم.به گزارش یک منبع آرژانتینی، فرارو، یکی از دستیاران خولیو ولاسکو، سرمربی پیشین تیم ملی ایران بود و بارها به خاطر مسابقات و تورنمنت‌های مختلف به ایران سفر کرده بود.

مورد شاهکارو شگفت‌انگیز لوگوهای استقلال و پرسپولیس!

1678-65

علیرضا جوادی: لوگوی ستاره‌دار تیم‌های سرخابی پایتخت در آستانه واگذاری است و هر لحظه امکان دارد که مراحل توقیف این دو لوگو تکمیل شود و این دو باشگاه با یک مشکل عظیم روبه‌رو شوند. این دو باشگاه درصورتی که طلب‌کارهایشان را راضی نکنند، حتی نمی‌توانند از نشان‌هایشان استفاده کنند و کم‌ترین تبعات این اتفاق، آغاز مشکلات تجاری و اسپانسرینگ است. این اتفاق درحالی در فوتبال ایران می‌افتد که باشگاه‌ها و برندهای معتبر جهانی برای نشان و لوگوهای تجاری خود ارزش زیادی قائل هستند و تمام تلاش خودشان را برای حفظ آن انجام می‌دهند.
اگر کمی دقیق‌تر به اخباری که پیرامون صادر شدن حکم توقیف باشگاه پرسپولیس است نگاه کنیم به خبری می‌رسیم که در آن ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس به طلب‌کار باشگاه گفته هر کاری می‌خواهید انجام دهید تا هوادار بداند که ما چه شرایطی داریم! در طرف مقابل هم خلیل‌زاده، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال اعلام کرده که این موضوع صحت ندارد. اما با نامه‌ای که در خبرگزاریها منتشر شد، احتمال اینکه یکی از طلب‌کاران باشگاه استقلال، موفق شده باشد که حکم توقیف لوگو را بگیرد، بسیار بالاست. واکنش وزارت ورزش هم به‌عنوان متولی این دو تیم هم قابل تفکر و تامل است؛ مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش در گفت‌وگویی که در هفته گذشته داشت اعلام کرد که در جریان این اتفاق نیست و این حرف‌ها را جدی نمی‌گیرد.
در فوتبال اروپا اما شرایط کاملا برعکس است و باشگاه ها تمام تلاششان را برای استفاده حداکثری از لوگوهایشان انجام می‌دهند. حتی برای مدت‌ طولانی با یکدیگر دچار درگیری می‌شوند تا اعتبارشان را حفظ کنند؛ باشگاه بارسلونا در سال 2015 متوجه شد که باشگاه «اوتلول گالاتی» رومانی به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیسش، لوگوی خود را دوباره طراحی کرده و این لوگو، شبیه لوگوی بارسلونا است. بارسلونا از این اتفاق عصبانی شد و پیام‌هایی را برای باشگاه خاطی فرستاد. مدیر ورزشی باشگاه رومانیایی هم اعلام کرد که حق را به بارسلونا می‌دهد و این لوگو را به دو دلیل عوض خواهند کرد؛ دریافت پیامی از سمت بارسلونا و راضی نبودن هواداران.
اهمیت لوگو و نشان برای باشگاه‌ها قابل درک است، اما گاهی این اتفاقات بین یک باشگاه فوتبال و کمپانی‌های بزرگ جهانی شکل می‌گیرد. از 5 سال پیش و سال 2014 میلادی، جنگی میان باشگاه والنسیای اسپانیا و کمپانی دی‌سی، خالق بتمن، شکل گرفت. کمپانی دی‌سی معتقد بود، باشگاه والنسیا که لقب خفاش‌ها را هم به دوش می‌کشد، خفاش را از روی اثر این کمپانی کپی‌برداری کرده و حق استفاده از آن را ندارد، اما باشگاه اسپانیایی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد از سال 2012 در تلاش است تا از لوگوی جدید خود رونمایی کند و به هیچ وجه از کمپانی دی‌سی کپی‌برداری نکرده است. آن‌ها همچنین اعلام کردند که از سال 1922 از خفاش در لوگوی خود استفاده می‌کردند و هیچ مشکلی هم برای استفاده از آن نخواهند داشت. این ماجرای برای مدتی مسکوت ماند و در سال میلادی جاری، بازهم کمپانی دی‌سی اعلام کرد که بتمن و خفاش نماد آن‌هاست، اما این‌بار باشگاه والنسیا و یکی از سخنگویان این باشگاه اعلام کردند که زمانی که این باشگاه علامت خفاش را در نمادش داشته، مردم آمریکا (کشوری که کمپانی دی‌سی فعالیتش را از آن‌جا آغاز کرده) به‌دنبال بوفالوها می‌دویدند. از حرف‌هایی که طرفین هر چند وقت یکبار به همدیگر می‌زنند این‌گونه برداشت می‌شود که تا فوتبال‌دوستان و علاقه‌مندان به شخصیت‌های ابرقهرمانی کمپانی دی‌سی، باید این دعواها را تحمل کنند. با مقایسه همین نکات ساده و پیش پا افتاده است که مشخص می‌شود فوتبال ایران و سطح اول فوتبال اروپا فرسنگ‌ها با یکدیگر فاصله دارند و در هر لحظه و با هر مقایسه‌ای این اختلاف بیش از هر زمانی خود را نشان می‌دهد و این ادعا ثابت می‌شود که فاصله میان فوتبال ایران و اروپا، فاصله‌ای نیست که به راحتی جبران شود، باید خون تازه‌ای به رگ‌های فوتبال تزریق شود تا شاید فرصتی برای کم کردن فاصله شکل بگیرد. اتفاقی که اخیرا برای لوگو دو باشگاه استقلال و پرسپولیس افتاده، نمونه ای بی نظیر در سطح فوتبال جهان است. اینکه لوگو دو باشگاه بزرگ قاره در خطر توقیف قرار بگیرد، به جز درباره کپی رایت که قوانین بین المللی دارد، رخ نداده و تا به حال هیچ باشگاهی نبوده که لوگو آن به خاطر بدهی توقیف شود. چنین اتفاقاتی است که فوتبال ایران را از همه جای دنیا مجزا می کند و نشان می دهد مدیریت فوتبال ایران تا چه اندازه نسبت به استانداردهای جهانی، عقب افتاده و توسعه نیافته است.

معاون سیما: مزدک میرزایی
فهم سیاسی نداشت و برای همین رفت

1678-64

باشگاه خبرنگاران نوشت: مرتضی میرباقری با حضور در جمع خبرنگاران به مهاجرت مزدک میرزایی واکنش نشان داد.
مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی با حضور در جمع خبرنگاران، در واکنش به خبر مهاجرت مزدک میرزایی گزارشگر فوتبال به خارج از کشور گفت: «کاری که آقای میرزایی کرد نه یک اتفاق عام است و نه حرفه‌ای؛ ما خیلی متاسف هستیم که مزدک میرزایی از ایران رفت. البته دلیل رفتن او اصلاً نبود کار و مشکلات ناشی از آن در صدا و سیما نمی‌تواند باشد. به نظر من این یک اشتباه استراتژیک بود که آقای میرزایی مرتکب شد.» وی تصریح کرد: «هر طور مرور کنیم، به صلاح نبود که ایشان چنین تصمیمی بگیرند و برای همکاری به شبکه‌ای بروند که عنادش با مردم ایران روشن و آشکار است. کسی که می‌خواهد تفکر وهابیت و عربستان سعودی را در چنین شرایطی ترویج کند، به نظرم از فهم کم سیاسی اش ناشی می‌شود؛ البته آقای میرزایی هم اصلاً آدم سیاسی نبودند. ما هم علاقه‌مند هستیم که برگردند و در جایگاه خود قرار بگیرند؛ شرایط کار برای ایشان فراهم است.»
معاون سیمای رسانه ملی درباره شایعه انتقال آرشیو صدا و سیما توسط مزدک میرزایی به خارج از کشور، اظهار کرد: «آقای میرزایی هیچ چیز را با خود نبردند؛ ایشان قرار بود برنامه‌ای بسازند و برای این کار از مستندهایی استفاده کردند. اگر در نظر بگیریم که آرشیو ما در صدا و سیما هزار باشد، ایشان تنها یک هزارم درصد آن را با خود برده اند.»