1728-59

بانوی فوتبالیست ایران به شارلوا پیوست

1728-61

یاسمن فرمانی با تیم فوتبال بانوان شارلوا بلژیک قرارداد بست.
به گزارش ایسنا، یاسمن فرمانی، فوتبالیست ایران که در بلژیک به سر می‌برد با تیم بانوان شارلوا قرارداد بست. شارلروا برای اولین بار در لیگ بانوان بلژیک تیمداری می‌کند و فوتبالیست ایرانی را هم به خدمت گرفته است.
علی قلی‌زاده، ملی‌پوش فوتبال مردان ایران و همسر فرمانی نیز در تیم مردان شارلوا بازی می‌کند. فرمانی پیش از این که در بلژیک زندگی کند، بازیکن تیم ملوان بندرانزلی بود.

حمله تند به مایلی کهن درباره اسرائیل

1728-62

به گزارش دویچه وله فارسی، محمد مایلی کهن سرمربی پیشین تیمهای ملی فوتبال و فوتسال ایران ۱۸ اوت در یک شوی ورزشی گفت: «ما اگر سازمان ملل را قبول داریم، نمیتوانیم بگوییم فلان کشور نابود شود.» او در این برنامه دو بار تکرار کرد ما «نمی‌توانیم در دنیا تنها زندگی کنیم» و چند بار از حاضران پرسید «سازمان ملل را قبول داریم یا نداریم؟»
بسیج ورزشکاران مایلی کهن را “مهره سوخته فوتبال” نامیده که هر چند وقت یکبار «برای از انزوا درآمدن و غلبه بر سرخوردگی ناشی از فراموشی در فضای ورزش، سخنانی مطرح می‌کند تا به نوعی برای جلب توجه دیگران گدایی کند».
نویسندگان بیانیه بسیج ورزشکاران به محمد مایلی کهن گفته‌اند: «شرم بر این‌ تفکر که اشک پدران و مادران کودکان شهید یمنی، فلسطینی، افغانی، لبنانی و سوری را نبیند» و از او خواسته‌اند «با عذرخواهی اندکی از آلام و اندوه آنان» بکاهد.
اما این اولین باری نبود که مایلی کهن سخنی برخلاف میل تندروها می‌زد. او را که بسیج ورزشکاران “مهره سوخته” نامیده، در کارنامه ورزشی خود مربی‌گری‌ تیم‌های فوتبال مختلفی از جمله سایپا، فولاد خوزستان، ملوان بندرانزلی دارد. کاپیتان سابق تیم فوتبال پرسپولیس در گذشته نیز در مقاطع مختلف مواضعی انتقادی نسبت به حکومت ایران داشته است.
او در جریان اعتراض‌های آبان گذشته و سرکوب خونین مردم در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشت: «یک روز می‌گوییم خس و خاشاک و یک روز می‌گوییم اغتشاشگران عددی نیستند؛ آیا این افراد هموطن ما نیستند؟».
صدها نفر از تظاهرکنندگان و نیز رهگذران در جریان اعتراضات آن دوره کشته شدند. مایلی کهن در نامه‌اش به این موضوع نیز اشاره کرده و گفته بود: «در ناآرامی‌های اخیر به هر طرف که آسیب وارد شد و یا خدای ناکرده جان هر کسی به مخاطره افتاد و یا از دست رفت، هموطن ماست.»
محمد مایلی کهن در تابستان ۹۶ نیز هنگامی که مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، دو عضو یک باشگاه یونانی به نام پانیونیوس در مسابقه‌ای در آتن در برابر تیم «مکابی تل‌آویو» بازی کردند، از آنها حمایت کرد و در گفتگو با روزنامه شهروند گفت: «این دو نفر مجبور بوده‌اند، باز هم تأکید می‌کنم مجبور بوده‌اند به خاطر تعهد رسمی که به باشگاه خود داشته‌اند». او آن زمان نیز روی این مسئله تاکید کرد که «قبول کنیم فوتبال حرفه‌ای دنیا با مباحث سیاسی و اعتقادی ما ارتباطی ندارد و آنجا قوانین سفت و محکمی وجود دارد. در آنجا همه چیز سر جای خودش است و مسائل سیاسی را با فوتبال قاطی نمی‌کنند.» مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران به خاطر این بازی از حضور در تیم ملی محروم شد. با این حال او نپذیرفت توبه‌نامه‌ای منتشر کند.
یکی از تندترین مواضع علیه سیاست دولتی را رسول خادم گرفت. رئیس مستعفی فدراسیون کشتی ایران اسفند ۹۶ در بیانیه‌ای از مسئولان خواست تا در موضوع مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی موضع آشکاری بگیرند، دست از پنهان کاری بردارند و بیش از این قهرمانان ملی را جلو نیندازند. رسول خادم انتقاد کرد که برخلاف ادعاها، از ورزشکار ایرانی خواسته می‌شود پیش از مواجهه با ورزشکار اسرائیلی، ببازد یا مریض شود. او این رفتار را جلو انداختن “منفعلانه” و “مظلومانه” قهرمان ملی بدون هیچ حمایت دیپلماتیک خواند و آنرا «بسیار ناجوانمردانه» دانست.
رسول خادم آن زمان گفت: «می‌دانید این گم بودن شما چه معنایی دارد؟ یعنی حسن رحیمی، سعید عبدولی، کمیل قاسمی، حسن یزدانی، علی گرایی، حسین نوری و… پس از مواجه شدن با قرعه (اسرائیل)، با توجه به حساسیت‌ها و محرومیت‌ها بپذیرند که خودشان محروم شوند، مربی‌‌شان هم محروم شود، کشتی ایران تعلیق شود، افکار عمومی داخل و خارج کشور بعضاً آنها را ترسو، بزدل و مزدور بخوانند، و تا تاریخ پابرجاست، حرکت‌شان را عامل محرومیت کشتی ایران معرفی کنند و ازهمه جالب‌تر اینکه، در زمان تحلیل موضوع، شما هم در کنار سایرین می‌ایستید و قهرمانان ملی، مربیان و فدراسیون‌های آنها را، متهم به بی‌عرضگی می‌کنید که نتوانسته‌اند مدیریت کنند.»
خادم پرسیده بود، چرا کسی مسئولیت شعار عدم مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی را نمی‌پذیرد: «اینکه پشت سر، تلاش می‌کنید ورزشکاران ایرانی از طریق گواهی پزشکی و یا به حریف قبلی باختن، به گونه‌ای تدبیر کنند که کسی متوجه عدم رویارویی آنها، با (اسرائیل) نشود، آدمی را به این نتیجه می‌رساند که، شما به آنچه می‌گویید اعتقاد ندارید.»

واکنش تاج به پرداخت غرامت ویلموتس از جیب!

1728-63

بعد از صدور حکم محکومیت 165 میلیاردی فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس برخی مقامات پارلمانی کشور در کنار چند کارشناس فوتبال تاکید داشتند که این مبلغ نجومی باید از جیب تاج که مقصر اصلی این پرونده است، پرداخت شود.
به گزارش تابناک، مهدی تاج در نخستین واکنش بعد از صدور این حکم از سوی فیفا به این موضوع که قرار است اموال وی و هیات رئیسه برای تسویه این بدهی مصادره شود؟ واکنش نشان داد.
تاج گفت: «اولا اینکه به نظرم باید در CAS و همینطور دادگاه عالی سوئیس وکیل خوب بگیریم. هر دو جا باید برویم و ایران هم برنده می‌شود. چون من فکر نمی‌کنم این رای، رای درستی باشد. عادلانه هم نیست. ولی اگر فقط بقیه بند‌ها نبود و ایشان به سر کار برنگشته بود و این پول را در ترکیه نگرفته بود، من هم به شما می‌گفتم بازنده این پرونده هستیم.»
رییس سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد: « این همه راجع به این قرارداد حرف زدند. ۲۰ برنامه تلویزیونی. آن مجری که حسابش جداست، ولی بقیه مجریان محترم هم هر روز در این مورد حرف می‌زدند. فیفا می‌گوید یک بند. حتی به یک تیکه قرارداد ما هم اشاره نکرده است. این قرارداد را افراد زیادی دیدند. این قرارداد را آقای بیگلری دیده است و پرسنل ما هم دیده و نظرشان را داده اند. چیزی که در قانون فیفا و AFC است، همه شرکت‌ها و موسسات و فدراسیون‌ها، درآمدهای شان متضمن بدهی‌های شان است؛ عوایدشان متضمن بدهی‌های شان است و یک قانون است. یعنی اگر ما عواید ده‌ها میلیون دلاری که به واسطه همین هیات مدیره پول کسب شده و وارد فدراسیون شده را خودمان برداریم، درست و ما هم حالا باید بدهی‌هایی که وجود دارد را بدهیم!»
تاج در ادامه درباره اینکه یعنی باید درآمد‌های ۲۰ میلیونی دلاری که از حضور در دو جام جهانی به دست آمده با این حساب به اعضای هیات رئیسه و فدراسیون وقت بدهند؟ گفت: «ما بیشتر و نزدیک ۳۰ میلیون دلار درآمد از حضور در دو جام جهانی به دست آوردیم. بعد هم تازه شما از یک دوره جام جهانی به دوره بعد بروید، منبع مالی دیگری می‌آید و همینطور مدام بیشتر می‌شود. اگر این‌ها را حساب کنید، مبلغ زیادی می‌شود. من خودم ۳۰-۴۰ میلیون دلار برای طرح‌های عمرانی گرفتم. کی روش آمده بود می‌گفت این‌ها چمن ندارند. ما یک چمن نداشتیم، ولی الان ۴زمین تمرینی داریم. الان هتل داریم. کمپ داریم. پک داریم. پک هم با فشار کی روش و پول فیفا ساخته شد و سال‌ها فوتبال کشور از آن بهره خواهد برد. بعد هم هر پنج تیم ما به جام جهانی رفت و بابت هر کدام شان پول گرفتیم. اگر این پول‌ها را به هیأت رئیسه بدهند که عوایدش است، مضراتش را هم باید هیات مدیره بپذیرد.