1736-22

دستگیری دختر دوچرخه‌سوار در نجف‌آباد اصفهان

1736-23

به گزارش نجف آباد نیوز، به گفته فرماندار نجف آباد، دختری که بدون روسری سوار بر دوچرخه خیابانهای مرکز شهر نجف آباد را طی کرده و فیلم این حرکت او در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، دستگیر شد. انگیزه این فرد از این کار در دست بررسی است. کسانی که از این دختر فیلم گرفته و آن را منتشر کرده بودند نیز بازداشت شده‌اند.
دراین راستا، سایت بی بی سی فارسی مینویسد: مطابق قانون مجازات در ایران، زنانی که بدون “حجاب شرعی” در مکانهای عمومی حضور یابند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.
ویدئو منتشر شده از داخل یک خودروی در حال حرکت گرفته شده و فردی که ویدئو را ضبط کرده، خطاب به زن دوچرخه‌سوار می‌گوید: “خانم آزادی آمده؟ شاه برگشته؟” و سپس با گفتن “دمت گرم”، زن دوچرخه سوار را تشویق می‌کند.
بحث اعتراض به حجاب اجباری در سالهای اخیر در قالب حرکتهای مختلف مدنی تشدید شده است. حرکت اعتراضی “دختران خیابان انقلاب” که از سال ۱۳۹۶ در ایران شروع شد، موضوع حجاب اجباری را به یکی از موضوعات اصلی فضای سیاسی و اجتماعی ایران بدل کرد. عفو بین الملل گزارش داده است که سال ۱۳۹۷ حداقل ۳۹ نفر در ارتباط با اعتراض به حجاب اجباری در ایران دستگیر و به زندان محکوم شدند.
فرماندار نجف‌آباد همچنین از برگزاری “یک تجمع خودجوش” در اعتراض به دوچرخه سواری بدون حجاب این زن خبر داد.
مصطفی حسناتی امام جمعه نجف آباد در این تجمع اعتراضی که در این شهر برگزار شد، این دوچرخه سوار را “انسان زن‌نما” نامید و انتشار فیلم این زن را اقدامی برنامه‌ریزی شده خواند و گفت: “ما در امر قضا دخالت نمی‌کنیم اما اعلام می‌کنیم جرم افرادی که او را برنامه‌ریزی کردند و منتشر کردند بیشتر است.”

کارزار برای تحریم ورزش ایران

دویچه وله فارسی مینویسد:در پی اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی از سوی قوه قضائیه ایران، برخی از مخالفان این اقدام، کارزاری به منظور تحریم حضور ایران در میدانهای ورزشی جهانی راه­‌اندازی کردند.
طرفداران کارزار “اتحاد برای نوید” تاکید می‌کنند که جامعه جهانی، کمیته بین‌­المللی المپیک و فدراسیو­‌های جهانی ورزشی باید از حضور ورزش ایران درصحنه مسابقات قاره ای، جهانی و المپیک جلوگیری کنند. این گروه معتقد است که از این طریق جمهوری اسلامی زیر فشار قرار خواهد گرفت تا سیاست خود پیرامون رفتارهای خشن و مجازاتهایی همانند اعدام را به پایان برساند. پس از گذشت یک هفته، تعداد قابل توجهی از چهره‌های سیاسی، حقوق‌بشری و ورزشی به کارزار تحریم حضور ایران در میدانهای ورزشی بین­‌المللی پیوسته‌اند. به عنوان مثال شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، محمدرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال، وحید سرلک قهرمان سابق جودو ایران و مربی جودو در آلمان، تونیا ولی‌­اوغلی ملی‌­پوش پیشین شنای زنان ایران، سردار پاشایی قهرمان سابق کشتی فرنگی جوانان جهان از جمله اشخاصی هستند که به این کارزار ملحق شده‌­اند.
اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ورزﺷﮑﺎران نیز با ﺑﯿﺶ از ۸۵ هزار ﻋﻀﻮ ورزﺷﮑﺎر از سراسر جهان، ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﺗﺤﺮﯾﻢ ورزش اﯾﺮان شده است. مدیریت این کمپین به عهده ﻣﺴﯿﺢ ﻋﻠﯽﻧﮋاد، ﻓﻌﺎل ﺣﻘﻮق زﻧﺎن و روزنامه­‌نگار است.
احسان رجبی عضو سابق تیم ملی جودو، مجید فلاح کاپیتان سابق و صاحب مدال تیم موی‌تای و کیک‌بوکسینگ، سوده لشکری، ملی­‌پوش پیشین کریکت زنان ایران، شیوا امینی عضو سابق تیم ملی فوتسال زنان و امیر کمالی دونده سابق تیم ملی ایران و فعلی بریتانیا از دیگر چهره‌های ورزشی هستند که با ضبط و انتشار ویدیوهایی، به پشتیبانی از این کارزار پرداخته­‌اند. شیوا امینی به محدودیت‌های زنان در ایران اشاره می‌کند و می­‌گوید: «ورزشکاران یا در تبعید هستند، یا در زندان و یا مانند نوید بالای دار .»
وحید سرلک در گفت‌­و­گو با دویچه­‌وله فارسی می­‌گوید که از این کارزار استقبال خوبی شده است و با حمایت از سوی قهرمانان جهان، المپیک، نهادهای سیاسی و ورزشی و رسانه­‌ها همراه بوده است. سرلک اشاره می­‌کند که “ورزشکاران ایران بخشی از مردم ایران هستند”. وی اضافه می­‌کند: «من به این خاطر مخالف هستم که ورزشکاران و مردم ایران لطمه بخورند. اما مسئولان ورزش ایران باید تحریم شوند.»
سوده لشکری، بازیکن سابق تیم ملی کریکت زنان ایران اشاره می­‌کند: «من و ما می‌توانستیم جای نوید افکاری باشیم. ما ورزشکاران باید متحد باشیم تا جنایت دیگری رخ ندهد.»
سردار پاشایی و مجید فلاح به موضوع­‌های ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، اعمال تبعیض علیه ورزشکاران اقلیت قومی، حجاب اجباری زنان ورزشکار،‌جلوگیری از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی و اجبار ورزشکاران به شرکت در مراسم دینی، به عنوان دلایل ضرورت برای اجرای تحریم ورزش ایران، اشاره کرده‌اند.

1736-24

بهمن قبادی، فیلمساز سرشناس ایرانی که سابقه فعالیت در رشته کشتی را نیز دارد، با انتشار پیام ویدیویی، از سازمانهای جهانی ورزشی خواستار محرومیت دولت حاکم بر ایران از حضور در عرصه مسابقات ورزشی شد.
حمایت­‌کنندگان از کارزار تحریم ورزش ایران، آن را به عنوان “دادخواهی” برای نوید افکاری و مقابله با تبعیض سیستماتیک در ورزش این کشور توصیف می­‌کنند. فاطمه سپهری، زندانی سیاسی سابق و از امضاکنندگان نامه استعفای علی خامنه‌ای، نیز همچنین از موافقان این کارزار است که آن را مقابله با “حکومت غیرقانونی ایران” دانسته است. اما چرا جامعه ورزش در داخل ایران در زمینه کارزار “اتحاد برای نوید” حضور گسترده­‌ای ندارد؟ تونیا ولی­‌اوغلی‌، عضو سابق تیم ملی شنای زنان ایران در گفتگو با دویچه‌­وله فارسی در این باره تاکید می­‌کند که خیلی از ورزشکاران در داخل ایران با وجود پشتیبانی خود از کارزار تحریم ورزش ایران، “علنی موضع­‌گیری نمی­‌کنند و می­‌گویند که نمی­‌خواهند خانواده خود را در خطر بیاندازند.” تونیا ولی­‌اوغلی می­‌افزاید: «به این دلیل فیلم­‌های کمتری از طرف آنها ارسال می­‌شود.»
از سوی دیگر، برخی از کاربران، فعالان مدنی و چهره­‌های ورزشی با این کارزار مخالفت کرده‌اند. محسن میلانی،‌استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی در ایالات متحده آمریکا، ورزش را “ابزار شادی” مردم دانسته و تحریم آن را “بدتر کردن وضعیت” عنوان می­‌کند. غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران در انتقاد از کارزار تحریم ورزش ایران می­‌گوید: «اینها افرادی ضعیف‌النفس هستند که برای دریافت پول، عریان می‌شوند.» سالار غلامی، کاپیتان سابق تیم ملی بوکس ایران نیز با تحريم ورزش ايران مخالف است و معتقد است که تحريم ورزش ايران در عرصه بين‌المللی “راه‌حل” نيست و نبايد “اميدها و آرزوهای ورزشكاران داخل ايران را سوزاند”.
حميد درخشان، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و تیم پرسپوليس تهران نیز با کارزار تحریم ورزش ایران موافق نیست. این پیسکشوت ورزش ایران معتقد است: «ورزش موجب دلخوشی مردم است. اگر ورزش را از جامعه‌ای كه با آن عجين شده، بگيريد، آن جامعه فرسوده می‌شود.»

پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران کرونا گرفت

1736-25

تست کرونای نایب رئیس فدارسیون کشتی و دارنده ۷ طلای جهان و المپیک مثبت شد.
به گزارش تابناک، آزمایش کرونای حمید سوریان نایب رئیس فدراسیون کشتی و دارنده شش مدال طلای جهان و یک مدال طلای المپیک مثبت شد و وی راهی قرنطینه شد.
شرایط عمومی حمید سوریان هم اکنون خوب است و باید تحت نظر پزشکان دوره درمانی خود را طی کند. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی نیز که چند روز قبل آزمایش کرونایش منفی شده بود مجددا اقدام به انجام آزمایش کرونا کرد که نتیجه این آزمایش منفی بود.