1706-40

نامه جدید فیفا: ورود زنان درهمه بازیهای لیگ و آسیا

1706-41

فیفا در نامه‌ای جدید از فدراسیون بدون رییس ایران خواسته است که به زودی شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در مسابقات باشگاهی آسیا و لیگ داخلی فراهم کند.
پس از حضور علنی و همراه با بلیت فروشی بانوان در دیدار تیم ملی ایران مقابل کامبوج در مقدماتی جام جهانی که یک اتفاق تاریخی به شمار میرفت، مشخص بود فیفا برنامه خود برای مهیا شدن شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را کلید زده و آن را در آینده وارد مراحل جدیدتری می‌کند. در این راستا روزنامه همشهری چاپ ۲۸ بهمن مطلبی منتشر کرده و خبر از نامه فیفا به منزله فاز‌های بعدی این پروسه داده است. در گزارش همشهری آمده است:
«یک منبع آگاه در وزارت ورزش گفت: فیفا در نامه‌ای که بتازگی به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، تأکیده کرده که این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در استادیومهای فوتبال را برای تماشای ۳ رویداد مهم فراهم کند. گفته می‌شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم‌کردن حضور زنان در استادیوم‌ها تمجید کرده، ولی این قدردانی، مقدمه‌ای است برای مطرح‌کردن موضوعات دیگر. زنان ایران در ۲ سال گذشته ۳ بار اجازه حضور در استادیوم پیدا کرده‌اند؛ بازی پرسپولیس‌– کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیمهای ملی ایران-بولیوی و بازی تیمهای ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام‌جهانی‌۲۰۲۲.
حالا گفته می‌شود فیفا در آخرین نامه‌اش به ایران، به‌طور رسمی خواسته که زنان باید در همه بازیها در ورزشگاه حضور داشته باشند. در نامه فیفا ۳ بند وجود دارد و این بند‌ها شفاف توضیح داده است که زنان باید تماشاگر کدام بازیها باشند:
۱- در مسابقات انتخابی جام‌جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند. ۲- در بازیهایی که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند. ۳- شرایطی فراهم شود که از ماه ژوئن (خرداد-تیر) در لیگ داخلی هم زنان بتوانند بازیهای تیم‌های مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه ببینید. در لیگ قهرمانان آسیا هر چند ۲ فصل پیش زنان به استادیوم رفتند، ولی این حضور تنها در بازی فینال اتفاق افتاد. فصل پیش در هیچیک از بازیهای این لیگ صحبتی درباره تماشاگران زن نشده بود. با این تأکید فیفا، زنان در مسابقات گروهی هم باید بتوانند بازیها را تماشا کنند. طبق برنامه تا ۱۸ فروردین هیچ تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان نیست. در این روز شهرخودرو میزبان شباب الاهلی امارات است و یک روز بعد استقلال میزبان الوحده امارات. اول اردیبهشت هم پرسپولیس در تهران با الدحیل قطر بازی دارد و سپاهان میزبان العین امارات است.
اگر طبق نامه فیفا، فدراسیون فوتبال ایران خودش را موظف بداند تا شرایط را برای حضور تماشاگران زن فراهم کند، این بازیها نخستین بازیهایی خواهند بود که در شهر‌هایی غیر از تهران میزبان تماشاگران زن هستند. بازیهای استقلال و پرسپولیس در تهران، بازی‌های شهرخودرو در مشهد و بازی‌های سپاهان در اصفهان برگزار می‌شود. سؤال بزرگ این است که در شهر مذهبی مشهد، این اجازه به زنان داده می‌شود که به ورزشگاه بروند؟ آخرین روز‌های سال ۲۰۱۹ بود که رویترز خبر داد فدراسیون ایران برای فراهم‌کردن شرایط حضور تماشاگران زن در لیگ‌ داخلی به فیفا تعهد کتبی داده است. رویترز از زبان یک منبع آگاه نوشته بود فیفا برای عملی‌شدن این خواسته، برای فدراسیون ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است. مسئولان نزدیک به وزارت ورزش در گفتگو با همشهری و در واکنش به خبر رویترز، حضور تماشاگران زن در لیگ‌ داخلی را رد کردند. نظر آنها این بود که بازیهای لیگ با بازیهایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، متفاوت است و ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازیهای لیگ موافقت کند. گفته می‌شد فیفا شرایط ایران را درک کرده و پذیرفته است که فقط به حضور زنان در بازی‌های ملی رضایت دهد. اما با توجه به آخرین نامه این نهاد بین‌المللی، فدراسیون ایران برنامه خاصی برای لیگ دارد؟ این سؤالی است که مسئولان فدراسیون باید به آن جواب بدهند، ولی تماسهای این رسانه با مدیران فدراسیون فوتبال بی‌نتیجه ماند. سؤالهای دیگری هم مطرح است، اینکه در لیگهای دسته‌های پایین‌تر هم زنان می‌توانند به ورزشگاه بروند؟ در بازیهای آینده حضور زنان گزینشی است یا بلیت‌فروشی می‌شود و این بلیت‌فروشی به چه تعداد است؟»

افشاگری درباره حذف فغانی از لیست داوران ایران

1706-42

به گزارش تابناک، علیرضا فغانی طی سالهای گذشته یکی از داوران برجسته نه فقط فوتبال ایران که آسیا و جهان بوده است. او به واسطه قضاوت در تورنمنت‌های مهم بین المللی که سرآمد‌ترین آنها فینال المپیک و دو جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بوده است، توانسته نام بزرگی برای خودش در فوتبال دنیا دست وپا کند. از این رو او افتخارات زیادی هم برای فوتبال ایران به دست آورده که شاید تا سالهای سال کسی نتواند به آنها برسد.
فغانی، اما طی ماههای گذشته به واسطه مهاجرتش به کشور استرالیا حواشی زیادی را تجربه کرده است. او از روزی که ایران را ترک کرد، بار‌ها در مصاحبه هایش گفته که در بازیهای بین المللی از طرف ایران شرکت می‌کند و این مساله به تایید هیأت رئیسه فدراسیون و شخص مهدی تاج هم رسیده بود. حتی فغانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز زیر نام ایران شرکت کرد و به نظر می‌رسید این مساله کاملا حل شده است. او حالا نماینده داوری ایران در رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز خواهد بود و در سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی قبل از این مسابقات نیز از طرف ایران شرکت می‌کند.
در چنین شرایطی، اما مساله افشا شده که جای تعجب دارد. اینکه قبل از معرفی فغانی به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از طرف فدراسیون برای رقابتهای جام جهانی مخالفت‌هایی از طرف برخی اعضای هیات رییسه وجود داشته است. در این باره گفته می‌شود هدایت ممبینی و فاطمه صوفی زاده دو عضو هیات رییسه فدراسیون در جلسه مربوط به انتخاب داور ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صراحتا اعلام کردند که نباید فغانی معرفی شود و مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. مساله‌ای که فغانی نیز آنها را تایید می‌کند.
وقتی با داور برجسته فوتبال ایران تماس گرفته شد، در واکنش به اینکه برخی افراد از داخل فدراسیون به دنبال حذف او از فهرست جام جهانی بودند، گفت: «من هم این موضوع را شنیدم. اینکه آقای ممبینی و خانم صوفی زاده بعد از مهاجرتم به استرالیا در جلسه هیات رییسه خواسته اند که نام از لیست داوران الیت ایران در بیاید. این در حالی است که آقایان تاج، ساکت و ممبینی به طور کامل در جریان مهاجرت من به کشور استرالیا بودند و می‌دانستند که من مشکلی برای انجام قضاوتهای بین المللی زیر پرچم ایران ندارم.»
وی افزود: «حالا که من نامزد حضور در جام جهانی هستم، خوشحالم از طرف ایران این اتفاق افتاده و تا زمانی هم که دوستان در فدراسیون فوتبال بخواهند با عشق و علاقه این کار را می‌کنم. اگر هم نخواهند که بحث فرق می‌کند. البته این را هم بگویم که اگر دوستان به این نتیجه می‌رسیدند که نام مرا از فهرست بین المللی حذف کنند، شانس قضاوت در جام جهانی به تیم داوری ایران هم داده نمیشد».

فرهاد مجیدی از امیرآبادی شکایت کرد

1706-43

وکیل فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال در مصاحبه ای از شکایت موکلش علیه مهدی امیرآبادی خبر داد.
مهدی امیر آبادی بازیکنی است که تجربه ۹ سال حضور در استقلال را در کارنامه دارد و با بازیکنان بزرگی مثل مجتبی جباری، آندو تیموریان، جواد نکونام، فرهاد مجیدی، مهدی رحمتی، پژمان منتظری و آرش برهانی هم بازی بوده است، اما مصاحبه چند روز پیش او حسابی جنجالی شد، جایی که او در مصاحبه‌ای در مورد دربی جنجالی جام حذفی در لیگ یازدهم صحبت کرد، بازی که در نهایت با نتیجه سه بر صفر به نفع استقلال به پایان رسید. در پایان آن بازی که با برتری قاطع استقلال همراه بود شایعه شد تعدادی از بازیکنان استقلال از ماده ممنوعه Jack3D استفاده کردند هرچند که این موضوع به رغم کشیده شدن به سازمان لیگ و کمیته پزشکی هرگز به صورت رسمی تایید نشد. حالا مهدی امیرآبادی ۸ سال بعد از آن اتفاق در گفتگویی این مساله را تایید کرده است: «اصلا چیز خاصی نبود، یک پودر‌هایی از دوبی آورده بودند آقا فرهاد به ما گفت این را بخورید خوب است، ولی نمی‌دانست که یک ماده‌ای در آن است که به تازگی ممنوع شده و ما هم نمی‌دانستیم و خوردیم.»
البته مهدی امیرآبادی یکی دو روز بعد از این مصاحبه در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی مدعی شد حرفهایش بد منتقل شده است، اما کار از کار گذشته بود و صحبت‌های او جنجالی بزرگ در فوتبال ایران به پا کرده بود. فرهاد مجیدی به دلیل اینکه در زمان انتشار این خبر درگیر بازی تیمش برابر الاهلی عربستان بود نسبت به این موضوع واکنشی نشان داد، اما ساعاتی بعد از بازگشت استقلال از کویت تصمیم گرفت از مهدی امیرآبادی شکایت کند تا حالا مدافع راست سابق استقلال مجبور باشد به خاطر اظهاراتش به دادگاه برود و در مورد حرفهایی که زده سند رو کند.
بکتاش منوچهری، وکیل فرهاد مجیدی در این باره گفت: «به دلیل اظهارات کذب و انتشار اخبار خلاف واقع توسط آقای مهدی امیرآبادی در مصاحبه با خبرآنلاین، شکایت کیفری با موضوع نشر اکاذیب تقدیم مراجع قضایی خواهد شد.»

تصویر هفته: اشکهای  مایکل جردن در سوگ کوبی برایانت

1706-44

سالن استیپلس سنتر که میزبان مراسم خاکسپاری کوبی برایانت و جیانا (دخترش) بود غم‌انگیزترین روز خود را سپری کرد. ۳۳۶۴۳ هزار گل رز به جای بازیکنان زمین بازی را پر کرده بود تا یادآور تمام امتیازهای ثبت شده ستاره سابق لیکرز در بسکتبال NBA باشند. ۲۰هزار نفر با حضور چهره‌های بزرگ جهان ورزش و سلبریتی‌های هالیوود با اسطوره بسکتبال جهان خداحافظی کردند.