1712-81

ورزش زنان ایران در سالی که گذشت

1712-82

به گزارش ایسنا، ورزش زنان در سال ۹۸ شاهد اتفاقات تلخ و شیرین گوناگونی بود که شاید تا مدتها در ذهن اهالی ورزش باقی بماند. در شرایطی که کل ورزش ایران به المپیک ۲۰۲۰ چشم دوخته بود، نجمه خدمتی اولین سهمیه را کسب کرد تا زودتر از هر ورزشکاری دیگری حضور خود در توکیو را قطعی کند. در ادامه سه بانوی تیرانداز دیگر سهمیه خود را قطعی کردند و مسافر توکیو شدند. علاوه بر این در بسکتبال و کشتی مدال‌هایی تاریخی به دست آمد و یک مربی فوتبال زن ایرانی برای اولین بار کاندیدای برترین مربی سال آسیا ش.

در ادامه مرور مهمترین اتفاقات ورزش زنان در سال ۹۸:

زنان فوتبالیست ایران که برای دومین بار در تاریخ به مرحله دوم انتخابی المپیک صعود کرده بودند، فروردین ماه با دو شکست و یک پیروزی از صعود به مرحله نهایی بازماندند تا رویای حضور در المپیک برای آنها خیلی زود به پایان برسد. تیم فوتبال دختران جوان نیز در اردیبهشت ماه با یک تساوی، یک شکست و پیروزی در سه بازی و به دلیل کارت زرد بیشتر از صعود به مرحله نهایی قهرمانی آسیا بازماندند. کتایون خسرویار(سرمربی وقت تیم دختران) پس از این مسابقات به آمریکا بازگشت و هدایت تیم پایه باشگاهی آمریکایی را برعهده گرفت.

لیگ برتر فوتبال بانوان هم در سال گذشته شاهد حواشی و اتفاقات گوناگونی چون زد و خوردهای لیگ، محرومیت چند هفته‌ای ۳۰ داور زن به دلیل اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها و شکسته شدن رکورد گل نخوردن فوتبال ایران توسط زهرا خواجوی بود. علاوه بر این کتایون خسرویار کاندیدای برترین مربی زن در آسیا شد اما در نهایت این عنوان را کسب نکرد. این اولین بار بود که یک مربی زن ایرانی کاندیدای چنین عنوانی می‌شد. تیم زیر ۲۳ سال نیز در تورنمنت آسیای مرکزی موسوم به کافا نایب قهرمان شد.

سال ۹۸ برای فوتسال بانوان با چند اتفاق خوشایند به پایان رسید. تیم جوانان در اولین دوره تورنمت کافا قهرمان شد و گلاره ناظمی، فرزانه توسلی و سارا شیربیگی به ترتیب در بخش داور، دروازه‌بان و بازیکن بین برترینهای سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند.
بسکتبال بانوان در سال ۹۸ مدالهای گوناگونی را به دست آورد. نقره گروه بهمن در غرب آسیا، اعزام تاریخی تیم ملی پنج نفره به غرب آسیا و کسب برنز تیمی، برنز شادی عبدالوند در بخش مهارتهای انفرادی جام جهانی سه نفره، برنز تیم سه نفره دانشگاه آزاد در رقابتهای دانشجویان جهان و نایب قهرمانی این تیم در رقابتهای دانشجویان آسیا عناوین و مدالهایی بود که در کارنامه بانوان بسکتبالیست ثبت شد. البته برای بسکتبال بانوان در این سال شکست‌هایی هم چون حذف تیم سه نفره بزرگسالان در پایان مرحله گروهی کاپ آسیا و جام جهانی و حذف تیم سه نفره زیر ۲۳ سال در دور اول جام جهانی رقم خورد.

علاوه بر این بانوان در بخش سه نفره شانس المپیکی شدن داشت اما تنها چهار تیم برتر رنکینگ به صورت مستقیم به المیپک ۲۰۲۰ صعود کردند و تیم ایران در جایگاه ششم قرار گرفت. البته دو تورنمنت دیگر برای رسیدن به المپیک وجود دارد که فعلا به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. فینال لیگ برتر هم به دلیل شیوع کرونا لغو و به سال ۹۹ موکول شد.

نجمه خدمتی اولین سهمیه تیراندازی المپیک ایران را کسب کرد و مسافر توکیو شد. پس از او آرمینا صادقیان، فاطمه کرم زاده و هانیه رستمیان هم المپیکی شدند اما الهه احمدی که سابقه حضور در دو المپیک را دارد، موفق نشد از طریق مسابقات سهمیه کسب کند و امیدوار است که از طریق رنکینگ به توکیو برسد هر چند که شانس کمی دارد.

با انتخاب علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی شائبه تعلیق کشتی بانوان به گوش رسید و در ادامه کم توجهی به این بخش، عدم اعزام به بازیهای هنرهای رزمی، عدم برگزاری مسابقات داخلی و استعفای مریم منظمی(نایب رئیس وقت بانوان) این شائبه را پررنگتر کرد اما تیم ملی آلیش دی ماه در قهرمانی جهان شرکت کرد و با طلای هانیه عاشوری، نقره فاطمه فتاحی و برنز زهرا یزدانی برای اولین بار در تاریخ قهرمان این رقابتها شد. گفتنی است که طلای عاشوری اولین طلای جهانی تاریخ آلیش‌ بانوان ایران بود.

تاریخ جدید ۴بازی ایران درانتخابی جام جهانی۲۰۲۰

1712-83

 

فدراسیون فوتبال بحرین رسما از نامه فیفا مبنی بر تعویق بازی با ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

فدراسیون فوتبال بحرین اعلام کرد که نامه‌ای از فیفا دریافت کرده که ۳ بازی آینده اش در انتخابی جام جهانی به تعویق افتاده است. بحرین یکی از رقبای ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. در این نامه فیفا، تاریخ جدید برگزاری ۳ مسابقه آینده این تیم مشخص شده است.

در این نامه، فیفا به قطعیت از تعویق تمام دیدار‌ها از ماه مارچ و ژوئن به اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) خبر داد. بنا به اعلام فدراسیون بحرین، دیدار این تیم با ایران که قرار بود ۱۵ خرداد و در تهران برگزار شود، به ۲۲ آبان موکول شد.

با این نامه رسمی فدراسیون جهانی به بحرین، مشخص شد دیدار‌های ایران مقابل کامبوج و هنگ کنگ که قرار بود ۷ و ۱۳ فروردین برگزار شود هم به تعویق افتاده است. حتی بازی آخر با عراق نیز به زمان دیگر موکول شده است. با این تفاسیر، تمام مسابقات شاگردان اسکوچیچ در ماه‌های مهر و آبان سال آینده برگزار می‌شود.

بنا به زمان بندی اعلام شده به فدراسیون بحرین، رقابت این تیم قرار بود با کامبوج در تاریخ ۷ فروردین ۹۹ برگزار شود که به ۱۷ مهر افتاد. این بازی همزمان با دیدار ایران و هنگ کنگ بود که بنا به اعلام فیفا، روی کاغذ بازی شاگردان اسکوچیچ هم به ۱۷ مهر منتقل می‌شود. دیدار بحرین با هنگ کنگ که قرار بود ۲۰ خرداد برگزار شود و همزمان با بازی آخر ایران با عراق بود، به ۲۷ آبان موکول شده است. یعنی احتمال زیادی دارد که رقابت ایران با عراق نیز به این تاریخ منتقل شده باشد.

پاسخ علی کفاشیان به حمله وحید هاشمیان!

1712-84

به گزارش خبرآنلاین؛ وحید هاشمیان در تازه ترین گفتگوی علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال را نشانه رفت و گفت: «یکبار که برای رای پرونده ام با پرسپولیس به فدراسیون رفته بودم کفاشیان گفت: «وحید، در هر کدام از تیم های پایه که تمایل داری با ما همکاری کن!» که آنهم به نظرم یک تعارف بود.فوتبال ایران الان هنوز چوب دورانی را می خورد که ایشان در راس بودند و آن خنده ها را تحویل مردم می دادند. من با آقای «صفایی فراهانی» مشکل داشتم و ضربات زیادی در دوره ایشان خوردم اما در دوره این مدیر برای فوتبال اقدامات خوبی هم صورت گرفت اما در زمان آقای «کفاشیان» فوتبال کشور خیلی آسیب دید.»

کفاشیان اما در پاسخ به این اظهارات هاشمیان به خبرآنلاین می گوید: «من همیشه رابطه خوبی با هاشمیان داشته ام. نمی دانم چرا این حرفها را زده ولی او شخصیتی جدی دارد و با این پشتکار خوبش به نظرم در آینده خیلی موفق خواهد شد.»

رئیس سابق فدراسیون فوتبال اضافه می کند: «نمی شود که فقط جدی باشیم و حرص بخوریم. باید گاهی هم بخندیم. اصلا ورزش برای شادی و نشاط و شادابی است. نمی دانم نظر هاشمیان درباره من چه بوده ولی کارنامه بنده مشخص است. خیلی ها به من می گویند عملکرد شما در فدراسیون خوب بود و با آوردن کی روش باعث تحول در فوتبال شدید. در رده پایه ، فوتسال و فوتبال ساحلی هم به موفقیت‌هایی رسیدیم. من برای هاشمیان احترام زیادی قایل هستم ولی خیلی ذهنم را درگیر این بحثها نمی کنم.»

وحید هاشمیان درباره وضعیتش در تیم ملی فوتبال ایران و اینکه آیا به همکاری با این تیم ادامه می‌دهد، گفت: برای تیم ملی هم باید بگویم تقریبا از ۹ ماه پیش که فدراسیون و ویلموتس از من دعوت به همکاری کردند، کار را شروع کردم. کار کردن در باشگاه تعهد کاری و قرارداد مالی است، ولی قرارداد با تیم ملی قلبی و معنوی است. پیروز کردن تیم ملی می‌تواند باعث خوشحالی بسیاری از مردم ایران و غرور کشور شود. به همین خاطر کار کردن در تیم ملی را دوست داشتم و دوست دارم.

مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: در گذشته از تیمهای لیگ برتر پیشنهادات خوبی داشتم. تیم جوانان در زمان ریاست مهدی تاج هم پیشنهاد شد که قبول نکردم. اما در این مقطع احساس کردم تیم ملی جایگاهی است که می‌توانم تجربه بیش از یک دهه بازی در بوندس لیگا بعد از گرفتن مدارک معتبر مربیگری در آلمان را به جوانان کشورم بدهم. همانطور که می‌دانید مسائل حاشیه‌ای برای پول ویلموتس ایجاد شد و باعث شد به تیم ملی لطمه بزند و در نهایت منجر به جدایی این مربی شد.

هاشمیان درباره پرداخت ۲ میلیون یورو به ویلموتس و اینکه خودش پولی نگرفت، تاکید کرد: نمی‌خواستم این موضوع را مطرح کنم. از طرف فدراسیون هم چیزی اعلام نشد. فقط گفتند پول تمام اعضای کادر فنی به یورو پرداخت شد. در صورتی که قرارداد من با فدراسیون به ریال بود. الان ۹ ماه گذشته و ریالی نگرفته ام. شاید از فدراسیون بابت وسایلی هم که خریدم طلب دارم. اما شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنم. به خاطر علاقه به تیم ملی کشورم صحبتی درباره حقوقم نداشتم. همانطور که به مربی خارجی اهمیت می‌دهند باید به مربی داخلی و مربیان پایه اهمیت بدهند. یک مقدار از پول ایران در فیفا وجود دارد که به خاطر تحریم‌ها قابل برداشت نیست. چون بحث مالی و توانایی پولی بحثی نیست که من در آن دخالت کنم.

رویدادهای ورزشی‌ای که به خاطر ویروس کرونا لغو شده‌اند

1712-85

سازمان بهداشت جهانی سرانجام قبول کرد که برای کرونا از اصطلاح ” وبای جهانی” استفاده کند تا نشان دهد که این ویروس بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرگزاریها؛ ویروس کرونا مسابقات ورزشی بسیاری را هم در نقاط مختلف جهان تعطیل کرده. مسابقات حساسی که از فوتبال تا تنیس تا بسکتبال را در بر گرفته و مشخص نیست که در چه زمانی این رقابتها مجددا از سر گرفته شود.

بر اساس تازه ترین اخبار درباره برگزاری یورو 2020، رئیس فدراسیون نروژ اعلام کرد که این مسابقات یک سال به تعویق افتاده است و بدین ترتیب یوفا این مسابقات را در 11 ژوئن تا 11 جولای برگزار خواهد کرد. دلیل این موضوع هم عدم تداخل با رقابتهای لیگهایی که تعلیق شده‌اند است.

لیگهای پنج کشور معتبر اروپا (آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا) به دلیل شیوع ویروس کرونا تعلیق شده است. لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا هم که زیر نظر یوفا برگزار می‌شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا برگزار نمی‌شوند.

پس از اینکه یورو یک سال به تعویق افتاد
(کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) Conmebol

تصمیم مشابهی گرفت و مهمترین رقابتهای ملی در قاره آمریکای جنوبی را به خاطر شیوع ویروس کرونا تا سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخت.

کوپا آمه‌ریکا به میزبانی دو کشور آرژانتین و کلمبیا، قرار بود یازدهم ژوئن سال ۲۰۲۰ آغاز شود و یازدهم جولای به پایان برسد. با این حال شیوع ویروس کرونا اجازه نداد این اتفاق رخ دهد.

به گزارش الخلیج ۳۶۵،

باوجود تعطیلی رقابتهای ورزشی به خاطر کرونا، هنوز لیگهای بعضی از کشورها برگزار می شود.

فوتبال در هفت کشور در سراسر جهان هنوز به صورت طبیعی و با حضور هواداران ادامه دارد و لیگهای این کشورها تعطیل نشده است. این درحالی است که در آنها هم ویروس کرونا دیده شده است.

این هفت لیگ عبارتند از لیگ تونس، لیگ سودان، لیگ روسیه، لیگ ترکیه، لیگ پاکستان، لیگ آرژانتین و لیگ آفریقای جنوبی.