1717-55

دوچرخه ‌سوار زن بر اثر تصادف حین تمرین در تهران درگذشت

1717-54

ونوس زرین‌خاک، دوچرخه‌سواری که برخی رسانه‌ها از او به عنوان عضو هیات دوچرخه‌سواری تهران نام برده‌اند، روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، هنگام رکا‌ب‌زنی بر اثر تصادف با ماشین جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، در تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله و حکیم، یک خودرو از پشت با او که در حال تمرین دوچرخه‌سواری بوده، برخورد می‌کند. این رکابزن بر اثر این تصادف دچار خونریزی مغزی می‌شود و پیش از رسیدن نیروهای امدادی فوت می‌کند. ایسنا از خانم زرین‌خاک به عنوان عضو هیئت دوچرخه ‌سواری تهران نام برده، اما فدراسیون دوچرخه ‌سواری ایران این امر را تکذیب کرده است. روابط عمومی فدراسیون دوچرخه‌سواری همچنین اظهارات امید سراجی رئیس هیأت دوچرخه سواری تهران را منتشر کرده است که می‌گوید «خانم زرین خاک هیچ گونه عضویت در هیات دوچرخه سواری استان تهران و حتی در غالب تیم ‌ باشگاهی تهران نداشته و فقط به عنوان یک شهروند آماتور در سطح شهر و اتوبان‌ها دوچرخه سواری می‌کرده است».
مدتی پیش نیز یک دوچرخه‌سوار نوجوان در یزد هنگام تمرین رکاب‌زنی بر اثر تصادف درگذشت.
خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران فاقد مسیر ویژه دوچرخه‌سواری هستند.
پس از این رویداد، رکاب‌زنان کمپینی برای درخواست از رانندگان خودروها راه‌اندازی کردند تا فاصله یک ‌ونیم متری خود را با دوچرخه ‌سوارها رعایت کنند.

لیگ ملی فوتبال آمریکا:
ما اشتباه کردیم، بازیکنان حق اعتراض دارند!

1717-56

به گزارش بی بی سی، لیگ ملی فوتبال آمریکا گفته است بازیکنان باید حق اعتراض در زمان پخش سرود ملی را داشته باشند.
با بالا گرفتن اعتراضها در آمریکا به ادامه تبعیض نژادی در این کشور، لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) که تاکنون حقی برای اعتراض بازیکنان قائل نبود در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و گفته است این افراد می‌توانند در هنگام پخش سرود ملی اعتراض خود را نشان دهند.
لیگ ملی فوتبال آمریکا دو سال پیش اعلام کرد اگر بازیکنان هنگام پخش سرود ملی زانو بزنند، برای تیمها جریمه در نظر گرفته خواهد شد. اما مدیر این لیگ اکنون می‌گوید “ما اشتباه می‌کردیم که زودتر به حرف بازیکنان NFL گوش ندادیم و دیگران را ترغیب نکردیم تا به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کنند.” NFL آن زمان گفته بود بازیکنانی که نمی خواهند به احترام سرود ملی بایستند، می توانند موقع پخش آن در رختکن بمانند.
بحث بر سر زانو زدن هنگام پخش سرود ملی در سال ۲۰۱۶ از زمانی شروع شد که کالین کپرنیک، بازیکن تیم “سان فرانسیسکو فورتی ناینرز”، از ایستادن خودداری کرد. آقای کپرنیک در آن زمان گفته بود “من نمی‌توانم بایستم و به پرچمی کشوری احترام بگذارم که به سیاهان و رنگین پوستان ظلم می‌کند”. بازیکنانی که هنگام سرود ملی زانو می‌زنند می‌گویند این کار، در اعتراض به خشونت پلیس با سیاهپوستان است.
به دنبال کشته شدن جورج فلوید که یک مامور پلیس با قرار دادن زانوی خود روی گردنش منجر به مرگ او شد، تظاهراتی در سراسر آمریکا روی داد. این اعتراضات گاهی به خشونت کشیده شد و پلیس با برخورد شدید خود با انتقادهای زیادی در داخل و خارج از آمریکا مواجه شد.
جورج فلوید هنگام بازداشت به دست پلیس، مسلح نبود. ماموری که زانویش را به مدت تقریبا ۹ دقیقه روی گردن او گذاشت، به قتل متهم شده و سه مامور دیگر نیز با اتهاماتی رو‌به‌رو هستند.

کرونا و گرما علیه فوتبال!

1717-57

شرایط برگزاری بازیهای لیگ برتر در شهرهای جنوب ایران به نظر چندان مساعد نیست.
عرفان حاج‌بابایی: زمزمه آغاز دوباره لیگ برتر در شرایطی که ویروس کرونا تمام ایران را درنوردیده است، نگرانیهایی را برای متولیان امر بهداشت و درمان در کشور ایجاد کرده است. نگرانی ای که حالا با لزوم برگزاری مسابقات فوتبال در بعضی مناطق قرمز که اوضاع کرونا در آن بدتر از حد معمول است، تشدید شده است.
رقابتهای لیگ نوزدهم قرار است از حدود دو هفته دیگر و با بازی عقب افتاده تیمهای فولاد خوزستان و استقلال تهران از سر گرفته شود. دیداری که طبق برنامه باید در ورزشگاه اختصاصی تیم فولاد در شهر اهواز برگزار شود اما نکته ای که در اینجا مطرح است این است که تیم های حاضر در مناطق جنوبی کشور می توانند در خانه خود از رقیبان پذیرایی کنند؟
مطابق اعلام وزارت بهداشت، وضعیت استان خوزستان در خصوص کرونا قرمز است و استان بوشهر هم وضعیت چندان بهتری نسبت به خوزستان ندارد. وضعیتی که شاید اجازه ندهد 4 تیم حاضر از این دو استان در رقابتهای لیگ برتر در ادامه لیگ نوزدهم بتوانند در خانه خود از رقیبان میزبانی کنند. چرا که هرگونه تردد و رفت وآمد در شهرهایی نظیر اهواز،آبادان، جم و بوشهر ممکن است به گسترش این بیماری کمک کند و باعث بروز خسارتهای جبران ناپذیری به اعضای تیم های مهمان و همچنین خود بازیکنان و سایر اعضای تیمهای فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، شاهین بوشهر و پارس جنوبی جم بشود.
وضعیت استان خوزستان در خصوص کرونا قرمز است و استان بوشهر هم وضعیت چندان بهتری نسبت به خوزستان ندارد.
جدای از بحث کرونا، گرمای این روزهای جنوب هم بیش از حد تحمل است. در شرایطی که هنوز خردادماه به پایان نرسیده دمای استان های خوزستان و بوشهر به حدود 40 درجه رسیده و این درجه حرارت قطعا تا روز 4 تیرماه که قرار است بازی های لیگ مجددا آغاز شود، قطعا بیشتر خواهد شد و اجازه برگزاری مسابقات فوتبال را در شرایطی استاندارد از لحاظ آب و هوایی نخواهد داد و بعید است حتی Cooling Break سه دقیقه ای هم در میان نیمه های مسابقه چندان موثر واقع شود.
به نظر می آید با توجه به شیوع کرونا و همچنین گرمای شدید جنوب کشور در روزهای ابتدایی تابستان، برگزاری لیگ در شهرهایی مثل اهواز و آبادان و بوشهر و جم چندان مشکلات خاص خودش را داشته باشد.
از آن جایی که بازیهای لیگ قرار است بدون تماشاگر برگزار شوند، سازمان لیگ با موافقت تیم های خوزستانی و بوشهری می تواند برگزاری بازی های این تیم ها را به شهرهایی نظیر کرج، تهران و یا حتی سنندج منتقل کند تا همه تیم ها حتی الامکان از مناطقی که درگیر کرونا و گرمای شدید است دور بمانند و بازی ها در شرایط بهتری برگزار شود.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال به طرح اخبار جعلی متهم شد

1717-58

اظهارات محمد دادکان در مورد لزوم بررسی “دلالی و فساد در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال” با واکنش تند کمیته ملی المپیک روبرو شده است. این کمیته دادکان را به طرح اخبار جعلی متهم می‌کند.
به گزارش دویچه وله فارسی، محمد دادکان که از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ در رأس فدراسیون فوتبال ایران قرار داشت، با اظهارات خود در مورد فساد مالی در ورزش ایران و همچنین تعلیق قریب‌الوقوع کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال سروصدای زیادی به پا کرده است.
دادکان چهارشنبه ۳ ژوئن در برنامه‌ای رادیویی گفته بود که “وزارت اطلاعات باید موضوع دلالی و فساد در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را بررسی کند”.
او همچنین از “تعلیق قریب‌الوقوع کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال ایران” و ارسال نامه‌ای از سوی کمیته بین‌المللی المپیک در این ارتباط خبر داده بود.
دادکان متذکر شده بود که این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به خاطر مسابقه‌ندادن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی اتخاذ شده است. به باور دادکان، “باید موضع خود را رسما اعلام کرده و دیگر نمی‌تواند با سیاست یک بام و دو هوا پیش برود”.
در این میان کمیته ملی المپیک ایران به اظهارات محمد دادکان واکنش نشان داده و “ادعاهای” رئیس اسبق فدراسیون فوتبال را “کذب و جنجالی و جعلی” خوانده است.
کمیته ملی المپیک همچنین در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های داخلی ایران بازنشر شده، اعلام کرده که نامه‌ای در ارتباط با تعلیق ورزش ایران دریافت نشده است.
در بیانیه کمیته ملی المپیک آمده که این کمیته “هیچ نامه و پیامی چه مکتوب و چه شفاهی مبنی بر تعلیق ورزش ایران از سوی کمیته بین‌المللی المپیک دریافت نکرده و اساسا دلیلی هم برای انجام این مکاتبه وجود ندارد و شکی نیست که اظهارات این پیشکسوت (محمد دادکان) به نوعی بازی در زمین بیگانگان است”.
کمیته ملی المپیک دادکان را فراخواند تا طی یک هفته مستندات و مدارک مربوط به ادعایش منبی بر تعلیق ورزش ایران را منتشر کند، اگر نه این کمیته “حق خود می‌داند که در راستای ایجاد فضایی آرام برای ورزش کشور در آستانه المپیک از طریق مراجع قضایی و حقوقی موضوع را پیگیری کند”.کمیته ملی المپیک در واکنش به اظهارات دادکان افزود که او سالهاست از اخبار داخلی و بین‌المللی دور بوده و با “طرح مسایل بیهوده، کذب، جنجالی و جعلی باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود”.
نکته بحث‌برانگیز دیگری که دادکان در جریان گفته‌های خود مطرح کرده، “اعمال نفوذ” وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با تنظیم اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است که به درخواست فیفا باید تا جمعه ۵ ژوئن اصلاح شود.
وزارت ورزش و جوانان نیز به این ادعای مطرح شده از سوی محمد دادکان واکنش نشان داده است.
به گفته مرتضی فلاح، مدیرکل امور حقوقی این وزارتخانه، تدوین مقررات و اساسنامه بر عهده هیات رئیسه و مجمع فدراسیون فوتبال بوده و خبر دخالت مدیران وزارت ورزش و جوانان “کذب محض” است.