1718-67

در پی حضور چند خانم در یک زورخانه‌،
مدیر و مرشد این زورخانه برکنار شدند

1718-68

یک روز پس از حضور چند زن در زورخانه‌ای در شهر قدس (قلعه حسن‌خان) در حومه تهران، مدیر این زورخانه روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که مسئولان ورزشی، وی و مرشد این زورخانه را برکنار کرده‌اند.
ولی‌الله کارگر، کلیددار این زورخانه که ضمنا سِمت دبیری هیأت ورزشهای زورخانه‌ای «شهر قدس» را هم برعهده داشت، به ایسنا گفت از چند ساعت بعد از حضور این چند زن و کودک در زورخانه، مسئولان ورزشی تماسهای متعددی با وی گرفتند. به گفته او، این مسئولان ورزشی با اشاره به اینکه «مورد بازخواست قرار گرفته‌اند» نهایتا او را از مقام دبیری و مرشد کیانی را از مرشدی برکنار کرده‌اند. روز جمعه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که سه زن و یک کودک را در گود یک زورخانه که ظاهرا خالی از جمعیت بود نشان میداد. به گفته ولی‌الله کارگر، این زنان پیش از حضور مردان ورزشکار به زورخانه آمدند و چند عکس گرفتند، و یکی از آنها نیز کباده‌کشی کرد که مرشد زورخانه به احترام او ضرب گرفت.
این زورخانه‌دار همچنین گفته است برای مشکل برق زورخانه «سراغ هر مسئولی رفتیم کاری انجام نشد و فایده‌ای نداشت، اما فقط چند ساعت بعد از حضور بانوان، خیلی از مسئولان تماس گرفتند و این موضوع را پیگیری کردند». در هفته‌های اخیر شماری از ورزشکاران مرد رشته زورخانه به همراه شماری از طلاب تجمعی در اعتراض به حضور زنان در زورخانه‌ها برگزار کرده و این اقدام را «لکه ننگ» خواندند.
پیرامون این خبر، رادیو فردا می افزاید: تعدادی از مخالفان حضور زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد در مقابل زورخانه «شهید عراقی» تهران تجمع کردند. خبرگزاری ایسنا نوشته است این افراد «جمعی از پیشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای و طلاب» بوده‌اند. تجمع‌کنندگان حضور زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای را «مذموم و ناپسند» و «لکه ننگ بر کارنامه مسئولان» فدارسیون ورزشهای زورخانه‌ای توصیف کرده‌اند. در بیانیه این افراد آمده است که اعضای «جامعه طلاب قم» و «نمایندگان نیروهای مسلح» نیز در این تجمع حضور داشته‌اند. پیش از این مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در گفتگو با خبرگزاری برنا با اشاره به پیگیری زنان برای راه‌اندازی این رشته، گفته بود این افراد: «از نظر شرعی هم فتوای مراجع را برای حضور در این رشته» گرفته‌اند. او در عین حال گفت برخی «معتقدند این ورزش مردانه است و گود زورخانه مکانی مقدس محسوب می‌شود، پس باید مردانه بماند». رایحه مظفریان، یکی از زنانی که در این زمینه فعال است نیز به خبرگزاری برنا گفته است با وجود مخالفت ها «تعداد بانوان باستانی‌کار دائما در حال افزایش است». خانم مظفریان گفته چند بار برای راه‌اندازی این رشته درخواست کرده‌اند ولی به دلیل مخالفت‌ها عملی نشده است. بحث ورود زنان به زورخانه سابقه‌ای حداقل حدودا ۲۸ ساله دارد. روزنامه اعتماد چاپ تهران در گزارشی که آذر ۸۶ منتشر کرد، نوشت نخستین تقاضای مجوز برای بازگشایی زورخانه زنان در سال ۷۱ توسط سیمین مویدی مطرح شد. در همان زمان، روزنامه اعتماد از دفتر ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید در دولت حاکم بر ایران، درباره مجوز شرعی این ورزش سوال کرده است. دفتر ناصر مکارم شیرازی در پاسخ گفته است که اگر به صورت «مختلط» ورزش نکنند، «مشکلی ندارد و اگر خانمها به تنهایی در زورخانه ورزش کنند، هیچ منع شرعی وجود ندارد.»

نظرسنجی تاریخی سایت کنفدراسیون فوتبال قاره
گل استیلی به آمریکا بین ۱۰لحظه برتر فوتبال آسیا

1718-69

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۰ تصویر از برترین گل‌های این قاره را برای انتخاب خاطره انگیزترین تصویر به نظرسنجی گذاشت که گل استیلی در نخستین دقایق رای گیری با 87درصد بالاتر از همه رقبا قرار گرفته است.
به گزارش تابناک، گل نخست تیم ملی ایران به آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه توسط حمید استیلی به عنوان یکی از ۱۰ گل خاطره انگیز آسیا انتخاب شد. گلی که اشکهای استیلی و یک ملت را بعد از آن گل تاریخی درآورده بود.
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار این گل به همراه ۹ تصویر دیگر از برترین گلهای تاریخ فوتبال آسیا از کاربران خواست ۵ تصویر محبوب را انتخاب کنند.
AFCخوشحالی گل حمید استیلی پس از گشودن دروازه آمریکا با عنوان «موفقیت» به در نظرسنجی قرار داده است.
لحظات تاریخی همچون ضربه سر مهاجم کره جنوبی به ایتالیا در جام جهانی 2002 ، گل جادویی و فردی سعیدالعویران عربستانی به تیم ملی بلژیک در جام جهانی 1994، گل قیچی برگردان المعز علی به ژاپن در فینال جام ملتهای 2019 ، گل کره شمالی به ایتالیا در جام جهانی 1966 ، گل تیم کیهیل استرالیایی به هلند در جام جهانی 2014 و گل یونس محمود عراقی در جام ملتهای آسیا 2007 مهمترین رقبای گل معروف حمید استیلی هستند. گلی که به « گل قرن» معروف شد.

کنایه جواد نکونام به وزیر ورزش درباره فوت پرویز ابوطالب

1718-70

جواد نکونام کاپیتان سابق تیم‌ملی و سرمربی فعلی فولاد خوزستان در خصوص اتفاقات اخیر پیرامون تیم‌ ملی صحبت کرد.
به گزارش خبرآنلاین؛ جواد نکونام سرمربی تیم فولاد خوزستان که روی خط برنامه ورزش و مردم آمده بود در خصوص حواشی پیرامون تیم‌ ملی ایران صحبت کرد. کاپیتان سابق تیم‌ ملی درباره اینکه مربی داخلی برای تیم‌ ملی بهتر است یا خارجی گفت: اگر قرار باشد مربی خارجی مانند کی‌روش یا بلاژوویچ بیاوریم، واقعا موافقم، مربی‌ بیاید و فوتبال ما را رو به جلو هدایت کند، نه این که موفقیت مقطعی داشته باشد. البته ما مربیان داخلی‌ای هم داریم که الان یا قبلا می‌توانستند سرمربی تیم ملی باشند. اما من حاضرم مربی بزرگ خارجی بیاوریم که به فوتبال ما کمک کند.
او همچنین در خصوص برخی رفتارها و اتفاقات زمان کارلوس کی‌روش نیز گفت: من خودم مخالف برخی رفتارها و اتفاقاتی که زمان کی‌روش افتاد بودم و حتی از تیم ملی جدا شدم، ولی با توجه به این شرایط شما باید قبل و بعد را ببینید. اگر مربی‌ای بیاوریم که دانش داشته باشد و ما هم مسائل را کنترل کنیم، شاهکار کرده‌ایم. اما الان نه مدیریت را داریم، نه قرارداد و نه آن مربی خوب را، متأسفانه همه چیز را با هم از دست دادیم.
نکونام همچنین در خصوص درگذشت پرویز ابوطالب پیشکسوت فوتبال ایران هم گفت: کوچک‌ترین شاگردش بودم، بزرگان زیادی شاگرد او بودند که همه چیزشان را مدیون آن مرحوم هستند. معتقدم روز خاکسپاری به او کم‌لطفی شد و گلایه دارم از عزیزان که چرا به مراسم خاکسپاری او نرفتند. من می‌دانم که چقدر پرویز خان ابوطالب برای آنها زحمت کشید و واقعا متاسفم چنین مردم از فوتبال ایران رفت. ما باید قدردان باشیم.
نکونام در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فوت پرویز ابوطالب گفت: فکر می‌کنم هر کس در این فوتبال یا شاگرد استاد مرحوم ابوطالب بوده یا اینکه از او تا حد زیادی شناخت دارد. اما برای مثال فردی مثل وزیر ورزش کشور ما تازه دیروز برای درگذشت این پیشکسوت پیام تسلیت فرستادند. به نظر من هرکسی می‌تواند جایگاه و رفتار خودش را داشته باشد.

شکایت ۹ میلیون دلاری فوتبالیستی
که در ایران دچار ضایعه نخاعی شد

1718-71

مهدی رستم‌پور: بین شکایات فراوان مربیان و بازیکنان خارجی از فوتبال ایران به مراجع بین‌المللی، سنگین‌ترین شکایت به لئاندرو پادووانی تعلق دارد.
مدافع برزیلی استقلال در هفدهمین دوره لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان با هم‌تیمی‌اش، آرمین سهرابیان، برخورد کرد. او دچار ضایعه نخاعی شد و توان حرکت را از دست داد. پادووانی با وجود چند عمل جراحی در ایران ویلچرنشین شد. مدتها پیگیر حقوق معوقه‌اش از باشگاه استقلال بود اما نتیجه‌ای نگرفت و سرانجام از ایران رفت. او هفت سال در ایران بازی کرده و به زبان فارسی تسلط دارد. فولاد خوزستان، نفت تهران، سپاهان اصفهان و استقلال تهران تیم‌هایی بودند که مدافع گلزن برزیلی در ترکیبشان به میدان رفت. پادووانی با فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر شد و با استقلال توانست روی سکوی قهرمانی جام حذفی بایستد. او تیر ۹۸ در اینستاگرام نوشت: «به پروب احتیاج دارم. وگرنه ادرار وارد کلیه‌ها می‌شود و می‌میرم. داروهایم گران است. باشگاه رهایم کرده. تماسهایم را جواب نمی‌دهند. برای پولی که حقم است باید التماس کنم». پادووانی حالا با شکایت به دادگاه داوری ورزش، خواستار غرامت ۹ میلیون دلاری بابت نقص عضو شده است. ورزش سه در گزارش خود از تیتر «پادووانی روی ویلموتس را سفید کرد» استفاده کرده. اما خبرگزاری ایسنا نوشته: «داستانی تلخ از برخورد صدباره ما با خارجی‌ها و ارائه تصویری زشت از ایران در ذهن مخاطب خارجی که برایش مهم نیست فتحی مدیرعامل است یا فتح‌الله‌زاده. از مهمان با چلوکباب پذیرایی می‌کنیم یا خرچنگ». اما باشگاه استقلال اعلام کرده‌است که رای فیفا، طلب ۱۰۰ هزار دلاری بوده و حاضریم بپردازیم. بنا بر اعلام این باشگاه «کم پیش می‌آید» دادگاه CAS رای فیفا را تغییر دهد و «خطری استقلال را تهدید نمی‌کند».
در این بین سفیر حکومت ایران در برزیل گفت: «پس از اینکه ویدیوی پادووانی را دیدم دعوتش کردیم به سفارت بیاید. وضعیتش خوب نیست و ضایعه نخاعی‌اش جدی است و کاملاً از کار افتاده. همسرش هم کار خود را ترک کرده تا به وضعیت او رسیدگی کند». حسین قریبی از ضرورت پرداخت مطالبات پادووانی صحبت کرد اما این بازیکن مصدوم دربارهٔ دیدارش با سفیر، به شبکه ورزش گفت: «ایشان جدید آمده. از من پرسید استقلال به شما کمک می‌کند یا نه و زندگیت چطور است، فقط همین». او با اشاره به اینکه بیش از دو سال از مصدومیتش گذشته و حقوقش را دریافت نکرده، گفت: ایران وطن دومم است اما مجبور شدم شکایت کنم.
امین حاج‌محمدی بازیکن سابق استقلال در حمایت از همبازی برزیلی خود گفته‌است از باشگاه می‌خواهم ۹۰۰ میلیون تومان طلبم را به پادووانی بدهند. وریا غفوری کاپیتان استقلال هم در اینستاگرام نوشت: «به فکر آبروی ایران باشید. کمترین حق پادوانی دریافت مطالباتش است». معاونت بین‌الملل استقلال دربارهٔ اینکه چرا همان یکصد هزار دلار نیز به پادووانی پرداخت نشده، گفت: برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهیم گفتیم این مبلغ را بگیرد. قرار شد پادووانی تائیدیه نهایی را بدهد اما گفت می‌خواهم در CAS موضوع را دنبال کنم و به همین خاطر پرداختی صورت نگرفت.

 1700-64