1704-55

پنهان‌کاری فدراسیون فوتبال در فرصت طلایی فوتسال بانوان

1704-56

در حالی که فدراسیون فوتبال برزیل، تیم ملی فوتسال زنان ایران را به جام جهانی کوچک دعوت کرده بود، فدراسیون ایران با پنهان کاری در این زمینه باعث از دست رفتن فرصت حضور در این تورنمنت شد.
به گزارش ایسنا، فدراسیون فوتبال برزیل ۱۵ ژانویه در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران، تیم ملی فوتسال بانوان ایران را به تورنمنت برزیل که از آن به عنوان جام جهانی کوچک فوتسال زنان یاد می‌شود، دعوت کرد اما مسئولان فدراسیون هیچ خبری از این دعوت منتشر نکردند تا این فرصت در سکوت از دست برود. میزبان (برزیل) در این نامه اعلام کرد که کلیه هزینه‌های تیم‌ ایران شامل هزینه ۲۳ نفر (۱۴ بازیکن و ۹ کادر)، اسکان، تغذیه، نقل و انتقال داخلی و حتی پول خشکشویی البسه تیم ایران در طول این تورنمنت را پرداخت می‌کند و تنها هزینه تهیه بلیت برعهده ایران است. برزیل در این نامه عنوان کرده بود که ایران باید تا تاریخ ۳۰ ژانویه اعلام آمادگی کند و تا ۱۰ جون اسامی نفرات اعزامی خود را ارائه دهد اما این اتفاق نیفتاده است.
فدراسیون نه تنها دعوت از بانوان ایران برای حضور در این مسابقات را اعلام نکرده بلکه با پنهان کاری باعث شد تا زمان نیز بگذرد و امکان شرکت برای تیم ملی وجود نداشته باشد، در حالی که شرکت در این مسابقات باعث پیشرفت فوتسال زنان می‌شد و می‌توانست نقش مهمی در دیده شدن آنها داشته باشد. با پیگیری خبرنگار ایسنا، کادر فنی تیم ملی فوتسال زنان از چنین دعوتنامه‌ای ابراز بی‌طلاعی کرد. اما سوال اینجاست که چرا فدراسیون در شرایطی که بخش زیادی از هزینه‌ها بر عهده میزبان بوده پنهان کاری کرده است تا چنین فرصتی برای زنان فوتسال ایران از دست برود؟ آیا توجیهی برای این پنهان کاری وجود دارد؟ نقش لیلا صوفی زاده در حمایت از بانوان در این زمینه چه بوده است؟ لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال در واکنش به انتشار خبر دعوت فدراسیون برزیل از تیم ملی فوتسال بانوان ایران و عدم اطلاع‌رسانی در این مورد گفت: نامه‌هایی که برای دعوت و اعزام یک تیم به فدراسیون ارسال می‌شود باید به بخش بین‌المللی فدراسیون وارد شود… هر زمان نامه‌ای به صورت رسمی به فدراسیون وارد شود به کمیته‌های مربوطه ارجاع می‌دهند و این کمیته‌ها موضوع را از نظر فنی و مدیریتی بررسی می‌کنند تا تصمیم گیری شود.
این نامه می‌تواند از طرف یک ایجنت باشد. نامه برای آقای کفاشیان است اما آیا او در فدراسیون فعال است؟ صوفی زاده در پاسخ به این سوال که باید از آقای کفاشیان در مورد این نامه بپرسیم؟ گفت: خیر! مشخص نیست این نامه به چه شکلی ارسال شده است!!!

ویروس کورونا برای ستاره انگلیسی دردسرساز شد

1704-57

ورزش سه نوشت: ستاره تاتنهام به علت انتشار ویدئویی در فضای مجازی درباره کورونا از مردم کشور چین به صورت رسمی عذرخواهی کرد.
دِله آلی به خاطر منتشر کردن ویدئویی در اسنپ چت که با کورونا شوخی و خود را شبیه به یک مرد آسیای شرقی کرده بود، عذرخواهی کرد. هافبک انگلیسی تاتنهام شنبه به سرعت این ویدئو را پاک کرد و سپس از طریق شبکه اجتماعی چینی به نام ویبو درباره این رفتارش توضیح داد.
آلی در شرح ویدیو نوشته بود: «این ویروس برای این که مرا به خودش مبتلا کند، باید سریع‌تر از اینها باشد.» انتشار این ویدئو باعث شد تا سر و صدای اعتراض چینی‌ها بلند شده و آنها این ویدئو را توهین به مردم این کشور تلقی کنند. آلی در عذرخواهی خود از مردم چین گفت:« سلام. من دِله هستم. تنها می‌خواهم به خاطر ویدئویی که شنبه منتشر کردم عذرخواهی کنم. کار درستی نکردم. خیلی زود متوجه این موضوع شدم و آن را پاک کردم. خودم و باشگاه را سرخورده کردم. نمی‌خواهم نسبت به من فکر خاصی کنید چون آن کار سرگرم کننده نبود. من متوجه شدم و ویدئو را پاک کردم. نباید در رابطه با این موضوع شوخی می‌کردم. من تمام عشق خود را به چین می‌فرستم و برای مردم این کشور دعا می‌کنم.»
ویروس کورونا تاکنون جان بیش از 1000 نفر را در جهان گرفته و 40 هزار نفر در نقاط مختلف به این ویروس مبتلا شده‌اند.

گرفتن میزبانی بسکتبال نوجوانان آسیا از ایران

1704-58

در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود ایران میزبانی مسابقات بسکتبال نوجوانان آسیا را بر عهده خواهد داشت اما طبق اعلام کنفدراسیون بسکتبال آسیا میزبانی از ایران سلب و به کشور لبنان داده شد.
در همین خصوص مسعود عماری دبیر فدراسیون بسکتبال در گفتگو با خبرگزاری میزان، در واکنش به اینکه چه عواملی باعث شد تا میزبانی از ایران گرفته شود، گفت: ما هیچ مشکلی از بابت میزبانی نداشتیم و تمام کارهای مربوط به ترانسفر و … را انجام داده بودیم اما منتهی مراتب مشکلی که وجود داشت این بود که خانواده‌های ورزشکاران که باید تعهد کتبی بدهند تا فرزندانشان به ایران بیایند اجازه انجام این کار را به آنها ندادند تا بدین ترتیب میزبانی از ما گرفته شود. پیش از این، در پیامد شلیک دو موشک سپاه پاسداران و سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، حقوق میزبانی ایران برای رقابتهای لیگ فوتبال قهرمانان آسیا گرفته شده بود ‌. ژاپن، کره جنوبی، چین تایپه، چین، استرالیا، نیوزلند، سوریه، لبنان، اندونزی، فیلیپین، تایلند، هند، قزاقستان، عربستان، کویت و ایران ۱۶ تیم حاضر در این رقابتها هستند.
براین اساس رقابتهای پسران زیر ۱۶ سال آسیا از ۱۷ تا ۲۲ فروردین در شهر بیروت لبنان برگزار خواهد شد و ۴ تیم نخست جواز حضور در جام‌جهانی زیر ۱۷ سال که در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد را کسب می‌کنند.

علی دایی: من را رد صلاحیت کردند!

1704-59

دایی با بیان این که صلاحیتش برای حضور در رأس کادر فنی تیم ملی را وزارت ورزش رد کرده است، گفت: وقتی صلاحیت فردی مثل من را حراست رد می‌کند و نمی‌خواهند من در تیم ملی باشم، دیگر نمی‌دانم چه بگویم. البته دلایل این رد صلاحیت را خودم می‌دانم.
به گزارش تابناک، او در پاسخ به این سوال که آیا برای هدایت تیم ملی با فدراسیون فوتبال به توافق رسیده بود یا خیر، گفت: چند نفر از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال، با من صحبت کرده بودند اما توافقی نکردیم. البته مخالف اصلی حضور من در تیم ملی، وزارت ورزش بود. نهادهایی که باید صلاحیت من را تایید کنند، نهادهای اطلاعاتی رسمی کشور هستند که از فدراسیون فوتبال می‌خواهم از این نهادها صلاحیت من را بگیرند. این مسائل دخیل نیست بلکه مسائل پشت پرده وجود دارد.
دایی همچنین به عملکرد ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی از انتصاب‌ها، بعضی از آقازاده‌ها دخیل هستند. درباره ویلموتس هم یک نفر باید ورود کند که مشخص شود ویلموتسی که آخرین قراردادش ٧۵٠ یا ٨۵٠ هزار یورو بوده است، چطور به یکباره قرارداد ٢میلیون و ٧۵٠هزار یورویی برای یک سال منعقد می‌کند؟ این مربی با دستیارانش ٣میلیون یورو در این وضعیت اقتصادی، خرج روی دست فوتبال ایران گذاشت. ٣میلیون یورو حدود ۴۵ تا ۵٠ میلیارد تومان می‌شود. او به تازگی مبلغ ۶ میلیون یورو هم غرامت خواسته که اگر یک حساب ساده انجام بدهید متوجه می‌شوید برای ویلموتس فدراسیون فوتبال باید ١۴٠میلیارد تومان بپردازد. با این شرایط هیچکس هم پاسخگو نیست! البته مسائل دیگر هم در انتخابها دخیل است که واقعا «واویلا» است. آقایانی که خوردند و بردند، صلاحیت دارند اما، صلاحیت من را تایید نکردند. این موضوع است که آدم را ناراحت می‌کند. شاید اگر با فدراسیون فوتبال هم صحبتهای نهایی را هم انجام می‌دادم، به توافق نمی‌رسیدیم اما این که می‌گویند صلاحیتت تایید نشد، فشار به آدم می‌آورد. دایی با تاکید بر اینکه مربیان ایرانی زیادی توانایی نشستن روی نیمکت تیم ملی را داشتند، گفت: مربیان جوان و بزرگی داریم که خوب کار می‌کنند. وقتی اسکوچیچ به عنوان اولین بازی، دیدار سایپا و پارس جنوبی را تماشا می‌کند باید بفهمیم چه کسانی در انتخاب او نقش داشتند. در آینده خیلی مسائل اتفاق می‌افتد و گذشت زمان همه مسائل را روشن می‌کند. زمانی من را از تیم ملی کنار گذاشتند و از روز اول گفتم رئیس جمهور من را از تیم ملی کنار گذاشت. چون که او در بازی با عربستان می‌خواست به رختکن تیم ملی بیاید اما من اجازه ندادم. رییس جمهور چرا باید به رختکن تیم ملی بیاید. بعد از این اتفاق من را برکنار کردند. بعدها هم دوستان فدراسیون گفتند رئیس جمهور وقت، علی دایی را برکنار کرد. الان هم مشخص است چه اتفاقی رخ خواهد داد و زمان همه چیز را مشخص می‌کند.
بعد از اینکه علی دایی اعلام کرد وزارت ورزش و مشخصا حراست این وزارتخانه با حضور او در راس کادرفنی تیم ملی فوتبال مخالفت کرده، رییس مرکز حراست وزارت ورزش و جوانان این موضوع را رد کرد. دایی در هفته های پایانی فصل گذشته لیگ برتر، بعد از بروز اختلاف با مدیران باشگاه و کارخانه سایپا، از سمتش برکنار شد و در ادامه با حضور در یک نشست خبری افشاگری هایی علیه هویت اصلی مدیرعامل باشگاه سایپا انجام داد که خیلی ها آن را عبور از خطوط قرمز قلمداد کردند. اردیبهشت امسال، دایی پس از برکناری‌اش از باشگاه سایپا، از رسانه‌ها خواست تا در کنفرانس خبری او شرکت کنند تا پشت پرده اخراجش از سایپا را فاش کند.
دایی در ابتدای کنفرانس، پس از بیان مقدمه ای از فساد و تبانی در فوتبال و نقش سیاسیون، سراغ باشگاه فوتبال سایپا و مدیرعامل آن رفت و به صراحت گفت، کسی که به عنوان «مصطفی مدبر» در جایگاه مدیرعاملی سایپا قرار دارد، یک سردار سپاه با نام اصلی «غفور درجزی دولق» است.
دایی پس از افشای نام واقعی مدیرعامل سایپا، از رسانه‌ها خواست درباره او تحقیق کنند و دریابند که چرا او نام و نام خانوادگی‌اش را عوض کرده است. افشای نام واقعی مدیرعامل باشگاه سایپا و اشاره به «گذشته طلایی» او، بهای سنگینی برای دایی داشت. او پرونده‌ای را گشود که سه دهه قدمت داشت. به گزارش خبرگزاریها، غفور درجزی – که اکنون نام خود را به مصطفی مدبر تغییر داده، در سال 1368 با نام «امیر منصور بزرگیان اصل» در اروپا تردد می‌کرد. در آن زمان ماموریت او ارتباط چندانی با فوتبال نداشت. غفور درجزی در سال 1362 وظیفه انجام عملیات‌ برون‌مرزی سپاه در سوریه، لبنان، ترکیه و اروپای غربی را به عهده داشت. علی دایی از آن روز کنفرانس تا حالا با وجود مذاکره با تیمهای متعدد باشگاهی و این اواخر با تیم ملی فوتبال، موفق نشد هدایت تیمی را برعهده بگیرد. تیمهای تراکتور ، نفت آبادان، گل گهر، ذوب آهن و تیم ملی فوتبال ایران از این جمله اند که مذاکرات هیچکدام برای جذب علی دایی به دلایلی عجیب به نتیجه نهایی نرسید.