1541-57

در کنفرانس«قاچاق انسان» که باحضور روانشناسان ایرانی و امریکایی در لانگ بیچ برگزار شد،
دکتر فرحناز خالقی درباره بردگی جنسی سخن گفت

دکتر فرحناز خالقی را از دیرگاه می شناسم. او در ایران سرآمد همکلاسان در رشته روانشناسی بود او پس از ادامه آموزش در رشته روانشناسی از امریکا سرجوش پژوهشگرانی شد که می خواستند از دانش خود راهی به سوی یاری رسانی به جامعه بیایند. به همین دلیل نیاز به آگاهی بیشتر و خدمات آموزشی – روانی – اجتماعی سبب شد که او در سه رشته متفاوت در روانشناسی و مدیریت در آموزش و پرورش از دانشگاههای معتبر امریکا دکترا دریافت کند. تخصص کم نظیر او سبب شد که در سال 1999 به مدیریت جامعه سازمان پیشرفت های چند منطقه ای Long Beach Community Improvement League در لانگ بیچ کالیفرنیا برگزیده شود. LBCIL قدیم ترین سازمان مبارزه با فقر در ایالت کالیفرنیاست و در مدت هفده سالی که دکتر خالقی مدیریت عامل این سازمان اجتماعی – آموزشی را پذیرفته است توانسته است با گسترش این خدمات از سوی مقامات کشوری و ایالتی مورد تشویق و سپاس بسیار باشد و بیش از هشتاد لوحه تقدیر و گواهی سپاس و افتخار و جوایز دیگر که ذکر همه ی آنها در این مختصر میسر نیست از نمایندگان مجلس فدرال و ایالتی و شهرداران و قانونگزاران ایالتی دیگر دریافت کند.
حضور دکتر خالقی در هیئت مدیره سازمان جلوگیری از خشونت و فعالیت های ضد اجتماعی و سخنرانی های متعدد او در نشست های متفاوت در دادگاهها به ویژه درباره سیاست های برنامه ریزی های اجتماعی همواره با استقبال بسیار روبروبوده است.
باید اشاره کنم که دکتر فرحناز خالقی چندی پیش سمینار بزرگی با همکاری انجمن روانشناسان ایرانی در امریکا IPAA و انجمن روانشناسان لوس آنجلس LACPA و اداره پلیس لانگ بیچ کنفرانسی درباره «قاچاق انسان» که به منظور سودجویی های مادی و جنسی انجام می گیرد در مرکز LBCIL انجام داد که من نظیر آن را در هیچیک از سمینارهای آموزشی روانشناسان در امریکا ندیده بودم. دکتر خالقی عضو فعال انجمن روانشناسان ایرانی در امریکا I.P.A.A است و نقش بسیار مهم و کارساز او در بخش هیئت امنا و اجرائی همواره مورد سپاس همکاران و اداره کنندگان این انجمن بوده است. مقاله ای را که اینک درپیش رو دارید گوشه بسیار کوچکی از فعالیت های این بانوی ارزشمند و دانشمند را نشان میدهد و روشن می کند که با مدیریت و برنامه ریزی دکتر خالقی و شرکت دکتر Reuben Vaisman و سارجنت هوکر و بانوی بدام افتاده ناشناس و دکتر Raja چگونه یک سمینار بزرگ و با ارزش پی ریزی شده است. اینک گوشه ای از این کوشش ارزنده را با هم می خوانیم.

دکتر دانش فروغی

***

سمینار با سخنرانی دکترخالقی آغاز شد: امروزه قاچاق انسان به ویژه کودکان و زنان جوان و نوجوان به منظور سودجویی های جنسی و مادی است و چنین پدیده ای با توجه به نوع و روش انجام این جرم باید به عنوان یک جنایت کاملا سازمان یافته فراملتی مورد بررسی قرار گیرد. معمولا اینگونه فعالیت های غیرقانونی سازمان یافته توسط گروههای جنایتکار با سلسله مراتب، وحدت فرماندهی، نظم و انضباط شدید، روابط پیچیده و هدفهای کاملا مادی و استثماری شکل می گیرند و ثمرات ضد اقتصادی، ضد بهداشتی، ضد اجتماعی و ضد انسانی به بار می آورند.
هر ساله صدها هزار کودک در سطح جهان از طریق قاچاق انسان مورد تعرض و سوءاستفاده های جنسی قرار می گیرند و وادار به ارتکاب انواع اعمال غیر اخلاقی و غیرقانونی می شوند.

1541-58

1541-59

1541-60

پدیده قاچاق انسان با انگیزه بهره کشی جنسی و یا بردگی اجباری… امروزه به یک معضل جهانی تبدیل شده است. این مسئله باعث شده که بسیاری از کشورهای جهان اقدام به تصویب قوانین و اتخاذ تدابیری کنند که در راه مبارزه با این پدیده ناهنجار جهانی مؤثر واقع شوند. هم چنین به دلیل آنکه بسیاری از کشورها، با چنین مشکلی روبرو هستند، به تشکیل کنفرانس های جهانی و ایجاد قوانین و تدابیر مشترک برای پیش گیری از جرم و قاچاق انسان پرداخته اند، به حدی که حتی سازمان ملل نیز نقش فعالی در مبارزه با این مسئله به عهده گرفته است که تاحد امکان باعث کاهش و جلوگیری این مسئله، به ویژه در سطح بین المللی شود.
اصولا قاچاق انسان مرکب از اعمالی است که طی آن مجرمین قربانیان را با روش های اجباری، فریبنده و یا روابط استثمارگرانه تحت کنترل خود در می آورند. قربانیان خردسال و زنان و دخترکان جوان و نوجوان محتاج به علت عدم قدرت و ناتوانی مالی و روانی بسیار آسیب پذیر هستند و به آسانی به دام قاچاقچیان انسان می افتند. قاچاق انسان امروزه هم تراز با قاچاق مواد مخدر و اسلحه قرار گرفته و بازار آن اگر پررونق تر از این دو نوع قاچاق نباشد بی شک کم رونق تر نیست.
برده داری مدرن، امروزه از لحاظ مادی برای گروه های مافیایی قاچاق انسان بسیار پرسود است. براساس آمار رسمس سوداگران برده فروش سالانه مبلغی بالای هفت میلیارد دلار از این گونه فعالیت ها به دست می آورند.
آگاهی توام با نگرانی در خصوص رشد فزاینده بازارجهان برده داری جنسی در سراسر جهان سبب شده است که و رسانه های دیداری- شنیداری و اجتماعی در جهان درباره ی ظلم و بی عدالتی های قاچاق انسان و فحشای اجباری در جهان سخن بگویند و هشدار بدهند. متاسفانه باید گفت که امریکا و کشور ما ایران نیز از این پدیده غیرانسانی مستثنا نیستند و قاچاق انسان در این دو کشور چون بسیاری از کشورهای دیگر درحال رشد می باشد.
به دلیل اهمیت این جنایت و خطری که در نتیجه آن متوجه افراد و جامعه بین المللی می شود قوانین و مقررات کیفری از سوی جامعه بین المللی و هم از سوی قانون گزاران داخلی کشورها برای حمایت و کمک به قربانیان این جنایت و مجازات مجرمین آن به مورد اجرا گذاشته شده است.
پس از سخنان دکتر خالقی، قسمت بعدی کنفرانس با شهادت یکی از قربانیان جوان قاچاق انسان آغاز شد. شاید به جرات بتوان گفت که موثرترین، پرقدرت ترین و دردناک ترین بخش این کنفرانس، سخنرانی این قربانی جنایت دهشتناک قاچاق انسان برای شرکت کنندگان در سمینار بود. این بانوی جوان سی ساله داستان زندگی پر فراز و نشیب خود را که با کودک آزاری جنسی از سن 5 سالگی تا 12 سالگی توسط یکی از افراد نزدیک خانواده شروع شده بود، آغاز کرد. این بانوی جوان سپس از خانه گریخت و با فجایع مهیب دیگری چون افتادن به دام قاچاقچیان انسان، تجاوزهای جنسی گروهی روبرو شد و به زندان افتاد، آزارهای شدید جسمی و روانی دید و بالاخره اقدام ناموفق به خودکشی کرد ولی خود را با شجاعت از این مهلکه نجات داد. این بانوی شجاع با زبانی بسیار رسا و بیانی برنده و پر احساس برای حاضران توضیح داد و اشاره کرد که چگونه همت و کمک دستگاه قضایی و شرکت کردن دربرنامه های بهزیستی و آموزشی دولت برای این قربانیان بی صدای برده داری مدرن توانسته است خود را از دست این جنایتکاران رهایی بخشد و به خود کمک کند تا بتواند به عنوان شخصی مفید به جامعه برگشته و از آنچه بر او گذشته و درسهایی که آموخته است با دیگران درمیان بگذارد. اوبانوی جوان از سخنگوی بعدی کنفرانس Sergeant Erik Hooker سارجنت هوکر تشکر کرد که در رهایی و کمک به او بسیار موثر بوده است.

1541-61

یکی از جالب ترین قسمت های این کنفرانس سخنرانی مستند (دیداری – شنیداری) رئیس بخش مبارزه با قاچاق انسان اداره پلیس شهر Long Beach، سارجنت اریک هوکر بود، ایشان و تیم کارآگاهان تحت نظارتش بارها در سطح شهری و ایالتی و کشوری به دلیل عملیات نجات و کمک رسانی به زنان و دختران جوان در بند قاچاق انسان و توانبخشی آنان در سازمان های نجات مورد تشویق قرار گرفته اند.
آقای Hooker و تیم زیرنظر ایشان به عنوان یکی از بهترین تیم های مبارزه با قاچاق انسان شناخته شدند. اطلاعات آماری و نمونه های ارائه شده در سخنرانی آقای Hooker بسیار تکان دهنده بود. اشاره او به ویژه پائین بودن سن قربانیان، بالا بودن تعداد آنها، و شدت آزارهای جنسی، جسمی و روحی بر آنها باعث تاثر شدید و شگفتی حاضران شد.
سخنگوی بعدی کنفرانس دکتر روبن وایزمن (Dr. Reuben Vaisman) یکی از روانشناسان برجسته عضو I.P.A.A انجمن روانشناسان ایرانی در امریکا و لوس آنجلس L.A.C.P.A. و از محققان شناخته شده در زمینه ی قاچاق انسان بود که با U.S Homeland Security نیز همکاری دارد.
دکتر Vaisman در ارائه دیداری – شنیداری خود تحت عنوان ارزیابی روانی در خواستنامه پناهندگی قربانیان قاچاق جنسی اطلاعات بسیار جالب و مستندی عرضه کرد. او ازگسترش روزافزون و عظمت چند بعدی و چند لایه ای مسئله قاچاق انسان صحبت کرد و با ذکر ارقام و آمار جهانی در این زمینه، کنفرانس بسیار مستندی ارائه داد. گزارش جامع و مستند که بسیار مورد توجه روانشناسان و شرک کنندگان حاضر درکنفرانس قرار گرفت.
آخرین سخنران جلسه، دکتر Indhushree Rajan یکی از اعضای برجسته انجمن روانشناسان کانتی لس آنجلس L.A.C.P.A بود. او در سخنرانی و ارائه دیداری – شنیداری خود به موضوعات و معضلات فرهنگی و بالینی قاچاق انسان در سطح جهانی تکیه کرد. دکتر Rajan هم چنین به تعریف قاچاق انسان از دیدگاه سازمان ملل پرداخت و آماری جهانی عرضه کرد. دکتر راجان هم چنین به مسئله چگونگی منجر شدن قاچاق اهنسان به بهره برداری و آزاررسانی جنسی، جسمی و روانی از زنان وکودکان اشاره داشت و از تجربیات ارزنده روانشناسی و تخصصی خود دراین زمینه در کشور هند وامریکا سخن گفت.
دکتر Rajan نیز با ارائه مثال های زنده منتخب از مراجعان خود و با تغییر نام و نشان های شخصی آنها، به تجزیه و تحلیل این مسئله و اثرات منفی روانی، اجتماعی و اقتصادی آن و هم چنین راه های کمک به قربانیان این پدیده فاجعه بار به منظور بهره گیری جنسی پرداخت.
در پایان دکتر دانش فروغی رئیس هیئت امنا و دکتر علی مدرسی رئیس انجمن روانشناسان ایرانی در امریکا IPAA از خدمات هموند گرامی خود دکتر فرحناز خالقی و اعضای IPAA و LACPA سپاسگذاری کردند و یاد آور شدند که این همکاری در زمینه آگاهی رسانی به جامعه سشناسان و مشاوران خانواده بسیار اثر گذار خواهد بود. در لحظه ی پایانی دکتر پیمان رئوفی معاون اجرائی IPAA گواهینامه ی شرکت کننده در سمینار را به روانشناسان و درمانگران خانواده حاضر در جلسه توزیع کرد و جلسه پس از 5 ساعت سخنرانی و تبادل افکار پایان یافت.