1416-53

دکترصدرالدین الهی
کتاب «گذری بر زمان» کتابی است که میتوانی هرجایش را که بازکنی، بخوانی و بعد ول کنی و پی کارت بروی وهمینکه حوصله ات از کارهای معمولی سر رفت، آنرا بازکنی و دوباره  بخوانی و با آدمهایش دست بدهی و روبوسی کنی و به آنها بگوئی که از دیدارشان خرسندی. در کتاب پرویز ناظریان، آدم های معروف و سرشناسی مقابل تو می نشینند و وقتی حرف میرنند، قضاوت های تو را درباره خودشان، جامعه و معیارهای فکری و حقایق قلابی، عوض میکنند.

علیرضا میبدی
«گذری بر زمان» اثری است فوق العاده. نثر پرویر ناظریان بسیار شیواست. نثر مدرنی است. واژه ها را دقیقا می شناسد و میداند که در کجا، آنها را استفاده کند. گاهی مثل زرگر عمل می کند. نشاندن واژه ها در محل بجا. هر متفکری در هر گوشه جهان، کتاب پرویز ناظریان را بخواند، متوجه میشود با کسی روبروست که دنیا را می شناسد، ادبیات  امروز را، سیاست و اجتماع امروز و سینما وهنرهای امروز را، و این به نظر من کار او را منحصر به فرد میکند.

هماسرشار
احاطه پرویر ناظریان به گستره فرهنگ و هنر ایران و جهان، احترام برانگیز است ونگرشش به دستاوردهای هنرمندان جهان، از او یک شهروند جهانی ساخته است. پرویز ناظریان آزاده و نرم خوست. خردمند و پرکار است. پرشور و نشاط مینویسد، نماد انسان متعادلی است که بین احساس و عقل پل ظریفی زده است.

دکتر دانش فروغی
پیش از خواندن کتاب «گذری بر زمان» اثر پرویز ناظریان، با خود میاندیشم که انتخاب این عنوان، خود روانشناسی ویژه ای را به همراه می آورد. پرویر ناظریان واقعا آنچه را که واقع شده و با آن روبرو بوده است در «زمان» ضبط و در این کتاب فراهم آورده است می اندیشم که پرویز ناظریان با یادآوری آنچه اتفاق افتاده، در گذرگاهی حضور دارد که زمان را نه تنها دیده که با «گوش سوم» شنیده است.

بیژن خلیلی
پرویز ناطریان در «گذری برزمان» از بعد چهارمی گفتگو میکند که از دیروز تا امروز و تا فرداها ادامه دارد.

دکتر ناصر انقطاع
پرویز ناظریان در کتاب خود، دل ذره ذره خاطرات خود را شکافته و با قلم موشکاف خویش، آفتاب های درخشانی در برابر چشمان خواننده عیان کرده است. آنگاه پس از گذر از جانمایه های گفتاری جذاب در زمینه های گوناگون و بیطرفانه، کتاب خود را با شعری از سهراب سپهری پایان داده است که میگوید:

کار ما نیست شناسایی «راز» گل سرخ
کار ما شاید این است
که در «افسون» گل سرخ شناور باشیم

عباس پهلوان
پرویز ناظریان به زبان فارسی و چم و خم لغات و اصطلاحات و ترکیب های آن و اینکه همه آنها در کجا و چه جایی و چه موضوعی قابل استفاده است، احاطه کامل دارد. او کسی است که صاحب نثرهای متفاوت است و برای هر مطلب و موضوع نثر خاصی را بکار میبرد. ناظریان نویسنده ای است واقعا روشنفکر و وقتی کتابش را میخوانید این حالت را می بینید. او همیشه ماورای روشنفکری ایران، چه زمانی که در ایران و یا در اینجا بوده، قرار داشته است.

دکتر فرهنگ هلاکوئی
پرویز ناظریان پیام دهنده همه چیزهایی است که مهم واساسی واصلی است. از نقد سینمائی، تهیه کننده و نویسنده تئاتر، سردبیری روزنامه و مجله، ونقدهای ادبی و بدون تردید تنوع و توانایی های وی در زمینه های مختلف فوق العاده است. عمق دانش و تسلط او بر آنچه در جهان میگذرد، توانایی و قابلیت های فکر و ذهن او را نشان میدهد.

پرویز قاضی سعید
پرویز ناظریان در کتاب خود عجب نگاه قشنگی در تمام طول این سالهای گذشته داده است. وقتی کتاب «گذری بر زمان» را میخوانید، هر آن چیزهایی که سال های گذشته، رفته ، دوباره در ذهن آدم جا می گیرد و در قلب او میدرخشد. این کتاب غبار گرفته بر ذهن ما را در تمام طول این سالها پس میزند و هوای تازه ای را در برابر چشم زنده و تازه می نماید.

1416-51

گلاویژ معتمدی
من این شانس را داشتم که در نخستین رونمائی کتاب «گذری بر زمان» آثر پرویز ناظری، به چند برش مطبوع و اشتهابرانگیز این کتاب اشاره کنم، کتابی که میتوان آنرا برگزید و خواند و لذت برد. ناظریان از یک اعجوبه روزنامه نگاری نام  میبرد که بسیاری روز خود را  با آمدن خورشید با سخنان او آغاز می کنند و شب را با کسی سپری می کنند که ناظریان میگوید شعر و سیاست را بهم آمیخته است و اطمینان میدهد که ایران هرگز نخواهد مرد.

دکتر آزیتا سایان
من پرویز ناظریان را همچنین یک فعال برجسته اجتماعی دیده ام که با گامهای ثابت و همیشگی برای زندگی بهتر مردمان تلاش می کند. تلاش او صرفا اخلاقی و انسانی است. تلاش او آمخیته با تعصب و یا خصومت علیه کسی و یا عقیده و آرمانی نیست. خیلی جبران میکند بعضی ها کمی از انبوه آنچه را که دارند عرضه میکنند برای آنکه هوسهای پنهانی آنها ارضا شود. کسانی هم هستند که همه آنچه راکه اندک دارند، عرضه میکنند و پاداش آنها، تنها لذتی است که از این کار می برند. پرویز ناظریان از این گروه مردمان است.

شهلا جاودان
فدراسیون یهودیان ایرانی مقیم امریکا در نظردارد فرهنگ غنی ایران واین گنجینه زیبا را برای نسل های آینده ایرانیان نگاهداری کند و افتخار دارد که جشن گرامیداشت پرویز ناظریان را در سرآغاز این رشته فعالیت های فرهنگی خود برگزار کرده و از نویسنده ای عالیقدر و والا و یکی از ستارگان درخشان ادب ایران تجلیل میکند.

شهرام همایون
پرویز ناظریان نماد یک حرکت مترقی در ایران نوین است. از جمله کسانی است که کوشیده اند کشور ما را از حالت سنتی به یک حالت مدرن تبدیل کنند. با تجلیل از پرویز ناظریان به نسل های بعد از خودمان نشان میدهیم که میشود مانند ناظریان با حوادث و رویدادهای مختلف زندگی کنار آمد و ایستاده ایستاد.

ساسان کمالی
کتاب پرویز ناظریان بسیار متنوع است و بیش از هشتاد مقاله، یا داستان و سرگذشت و چکیده فکری در آن هست که آدم بعضی از آنها را باور نمی کند. از جمله من در این کتاب با کسی آشنا شدم بنام ساسان کمالی که از دید پرویز ناظریان بوده و من تازه فهمیدم چه میگویم، چه کسی و در کجا هستم. پرویز ناظریان بسیار نکته سنج و بسیار خستگی ناپذیر است.

دکتر رزمری کهن
«گذری بر زمان» به شیوه ای هم ساده و هم بسیارزیبا نگاشته شده بطوری که توجه خواننده را سریعا جلب می کند. این کتاب به شیوه داستان های کوتاه نوشته شده و هر داستان، حاوی اطلاعات خاص خویش است. این کتاب را میتوان به عنوان یک دیکسونر فرهنگی دانست که  علاقه خواننده به آن هیچگاه دچار زمان نخواهد شد.

دکتر مهدی آقازمانی
«گذری بر زمان» به روایت رهیافت های نویسنده از رخدادهایی می پردازد که چگونه یک اتفاق ساده در ذهن مردی که عاشق آموختن و دانستن است، به جرقه ای تبدیل میشود که خرمنی از دانسته های روشن و شعله ور را در نهایت به خانه چشم و ذهن مخاطبانش، رهسپار می کند.
پرویز ناظریان در این کتاب روش گزیده گویی را پیش کشیده و با طمانینه ای که زائیده شخصیت آرام اوست، به روایت داستان هایی می پردازد که  داستان نیستند بلکه شرح کامل بازشناسی فصول گوناگون زندگی بشری است.

دکتر بهمن مقصودلو (نیویورک)
پرویز ناظریان خواننده کتاب جدید خود «گذری بر زمان» را با جهان فرهنگ، ادب و هنر و سیاست واجتماع که خود طی 50 سال ناظر آن بوده، بسی عمیق ترو آگاهانه تر از آنچه خواننده او ممکن است مشاهده و تجربه کرده باشد، آگاه می کند و ناظریان بعضی از خاطرات شخصی خود را نیر در این  کتاب با قلمی سحرانگیز، چاشنی این بررسی وپژوهش ارزشمند کرده است.

دکتر فریدون وهمن (دانمارک)
کتاب ارزشمند شما مرا بسیار سپاسگزار کرد. کتاب را که ورق میزدم، چند مقاله بخصوص چشمم را گرفت. و تا پایان خواندم و لذت بردم. یکی درباره «آلبرکامو» که در ایران دوره ما، آثار او را با اشتیاق می خواندیم و علاقه ای که در غرب هم گسیخته نشد و با خواندن متون اصلی کتابهایش، آگاهی های بیشتری از افکار او یافتم. دو مقاله دیگر که خیلی به جانم نشست درباره طهران بود. طهرانی که زمانی همه همدیگر را می شناختند و در اتوبوس ها سلام وعلیک می کردند، زیبا بود و مخصوصا پائیزش که شما به بهترین وصف به قلم آورده اید و هوای شبهای روی پشت بام و پیک نیک های جوانان بهائی در روزهای جمعه در بلندی های البرز و حدیقه و اطراف آن و هوای پاکیزه و آب روشن پاک. کتاب شما و قلم روان شما مرا بسیار مجذوب خود ساخته است.

دکتر سپید دشتی (ونکوورکانادا)
و پژوهش دیگری درباره حافظ، رند خراباتی و نکته پرداز شیراز، یادی از سروده های بیاد ماندنی او در تاریخ ادبیات ایران و برگردان آن به گویش های جهانی و ذکری از بسی زیباترین و پرمعناترین اشعاراو و از جمله این قطعه:

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
که این عجوزه ، عروسی هزار داماد است
فقیه مدرسه ، دی مست بود و فتوا داد
که می حرام، ولی به ز مال اوقافست

پرویز ناظریان در مقوله سیاست از دکتر محمد مصدق به عنوان یکتا مرد تاریخ معاصر ایران یاد میکند و در چند پژوهش فرهنگی، آئینی، از سفر تاریخی عبدالبها، جانشین بهاءالله موسس دیانت بهایی به امریکای یکصد سال پیش ذکر میکند که در سخنرانی های پی در پی خود در دانشگاه های امریکایی و موسسات فرهنگی آن درباره برابری زن و مرد، رفع تعصبات نژادی، قومی و زبانی، وحدت ادیان و ضرورت برقراری صلح جهانی، سخن گفته است.

1416-52