1451-56

تاریخ مصرف کارلوس کی روش
در جمهوری اسلامی به پایان رسید !

سرانجام آنچه که از ماه ها قبل یعنی پس از جام جهانی 2014 برزیل از آن حرف و سخن بود ، این روزها در استانه واقعیت قرار دارد و پرونده کی روش در فوتبال ایران میرود تا بسته شود.
کارلوس کی روش چهار سال پیش – فرودین -1390 -خورشیدی- توسط فرستاده های دولتی و در سفارت جمهوری اسلامی در لیسبون پرتغال با قراردادی چهار ساله و رقمی بالاتر از 10 میلیون دلار – حدود 40 میلیارد تومان امروز – برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران استخدام شد.
پس از زمانی تقربیا طولانی که بیشتر اوقات کی روش با بیکاری و زندگی در خارج ایران سپری شد ، سرانجام دوران آزمایش جدی فرا رسید و کارلوس کی روش به دیدار های مقدماتی و انتخابی جام جهانی 2014 برزیل قدم گذاشت .
در مسابقات ابتدایی که همان دور اول باشد ، حریفان درجه دو و سه اسیایی نمی توانستند میدانی سخت و محکی جدی را برای کارلوس کی روش مهیا سازند و تیم ملی ایران به شکلی نه چندان دشوار روانه دور دوم و دیدار با تیم های مدعی شد .
در اولین دیدار های مرحله دوم و انتخابی جام جهانی 2014 برزیل نتایجی بدست آمد که نمی توانست مهر قبولی بر کارنامه کی روش بزند و شکست در برابر ازبکستان ولبنان ، گویای آن بود که اوضاع و احوال تیم کی روش بسیار لرزان و شکننده است و اگر اشتباه فاحش داور و لطف اودر بازی با ازبکستان نبود ، شاید حذف زود هنگام ایران در همین نخستین بازیها اتفاق می افتاد!
فضای آن روزهای تیم ملی به اندازه ای ناگوار و تیره بود که از یک سو سخن از برکناری کی روش و حضور امیر قلعه نویی بود و از سوی دیگر درگیری چند بازیکن مطرح و به اصطلاح بزرگتر مثل مهدی رحتمی ، هادی عقیلی، مجتبی جباری نیز سخت ترین روزها را برای این مربی پرتفالی بوجود اورده بود .
جدول رده بندی در گروه ایران در حالی که 5 بازی را پشت سر گذاشته بودیم ، حکایت از ان داشت که در سه بازی باقی مانده نباید حتی یک بازی را ببازیم و برای صعود به جام جهانی باید که 7 امتیاز از 9 امتیاز را بدست اوریم . نگاه واقع بین نشانگر آن است که نهایت خوش شانسی در سه بازی آخر ایران با ما همراه بود و اگر جز این بود ، بعید می دانم که صاحب بلیط بزریل می شدیم !
• آن گل تصادفی به قطر را در نظر بیاوریم که هیچ کار تاکتیکی در کار نبود و قوچان نژاد با یک اشتباه دفاع حریف صاحب توپ شد و چند فرصت بزرگ میزبان را که از دست آنان رفت .
• لبنان پیش از بازی با ایران در آخرین دقیقه پیروزی را با تساوی در برابرکره عوض کرد تا به این ترتیب هیچ امیدی برای صعود نداشته باشد و در حالی به تهران بیاید که تنها دلخوش به گلهای کمتر خورده باشد .
• ایران در دیدار با کره جنوبی نیز از بالاترین شانس ممکن برخوردار بود و اگر در دقیقه 40 داور آن اشتباه بزرگ را مرتکب نمی شد(متاسفانه بسیاری از کارشناس های احساسی، خیلی ساده از آن عبور کردند) و به دروازه بان ایران کارت قرمز را نشان میداد و پس از آن دفاع کره جنوبی آن سوتی تاریخی را نکرده بود، آیا می توانستیم به این شکل در پرواز برزیل حضور داشته باشیم ؟
تیم کارلوس کی روش در دو دیدار مقابل قطر و کره جنوبی با این بخت همراه شد تا کی روش در اوج ناباوری در قالب یک سردار و منجی برای فوتبال ملی ایران مورد پذیرایی از سوی ملتی تشنه برای شادی قرار گیرد!
صعود فوتبال ایران با کارلوس کی روش که براستی چاشنی بخت و شانس ان بالاتر از هر چیز دیگر بود، همزمان شد با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی و اینجا بود که بار دیگر فوتبال را وسیله ای دیدیم برای تبلیغات که نشان میداد همیشه باید هرشکست بنام ایران نوشته شود و هر پیروزی بنام جمهوری اسلامی و بچه های ایران پس از 36 سال باید توجه داشته باشند بعضی رسانه به هنگام هر پیروزی و هر شکست چگونه این بازی را به اجرا در می اورند!
هفته ها و ماه ها با همان حرف و حدیث های آشنا در فوتبال سپری شد تا تیم ملی فوتبال ایران به دیدار تیم ملی نیجریه ، ارژانتین و بوسنی هرزه گوبین در جام جهانی برزیل برود. تساوی بدون گل در مصاف با نیجریه همان چیزی بود که انتظار آن میرفت و حریفی بزرگ و نام آشنا بنام ارژانتین در دومین دیدار باید با ایران رخ به رخ میشد که بزرگترین تفکر برای این بازی آن بود که پیروزی در هر چه گل کمتر خوردن است . کی روش بر اساس همین تفکر و با شدت هر چه بیشتر نسبت به بازی با نیجریه همه یاران ایران را در زمین خودی صف آرایی کرد تا دروازه را تا حد ممکن با توپ های کمتری اشنا کند. یک دفاع اتوبوسی که در پاره ای اوقات بیشتر شیبه به قطار بود تمام واگن هایش را در مقابل دروازه خوابانده است . وقتی آرژانتین درواپسیبن دقایق با تگ کل بزرگترین ستاره اش بلاخره این دفاع اتوبوسی یا همان قطاری را از سر راه برداشت . ملت ایران دست به خلق یک شاهکار در تاریخ ورزش جهان زد و پس از شکست 1-0 در بازی با ارژانتین جوانان ایرانی به خیابانها ریختند و رقص و پایکوبی به مردم دنیا اعلام کردن که با شکست هم می توان خوش و بود و رقصید، براستی وقتی یک ملت ده ها سال گرفتار افسردگی و سرخوردگی باشد شاید هم این حق را پیدا کند تا در پی شکست به خیابان بیاید و با شکست به شادی بپردازد!
در جام جهانی 2014 برزیل آنقدر در این قالب دفاعی گرفتار شده و فرو رفته بودیم که در دیدار پایانی که تنها پیروزی بر بوسنی می توانست امیدی برای صعود به دور بعد در بر داشته باشد ، نیز ما را رها نکرد و پنداری دیگر خلاقیت و نبوغ چند بازیکن ما نمی توانست در خدمت باشد . نکته ای بسیار مهم که پیامد تاکتیک سرپا دفاعی کارلوس کی روش در طول یکی دو سال گذشته است و آن را باید ضربه ای به طراوت ، خلاقیت ، مهارت و در یک کلام هنر های ذاتی شماری از ملی پوشان فوتبال ایران تلقی کرد.
آنان که با تمام قوا می کوشیدند تا کی روش را بزرگترین و پر افتخارتیم مربی تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ جا بیاندازند ، همه امید خود را به جام ملتهای اسیا در استرا لیا بسته بودند و خیال می کردند قهرمانی 2015 این قاره همان جایی است که می تواند ادعای انان را به اثبات برساند و کارلوس کی روش با دست یابی به مقام قهرمانی مشت محکمی به دهان دشمنان بزنند!
سه تیم عربی بحرین، قطر، امارات آن حریفانی بودند که ایران در گروه خود به مصاف آنان رفت و با سه پیروزی در صدر گروه قرار گرفت تا با تیم دوم گروه دیگر یعنی عراق در مرحله یک چهارم نهایی دیدار کند . هنوز پشتیبانان و دارودسته کی روش بر طبل قهرمانی در آسیا پس از نزدیک به چهل سال می کوبیدند و عراق را پلی می دانستند برای دست یابی به این ارزوی بزرگ، عراق اما در این دیدار نشان داد که در هر بزنگاه با تمام جان و دل مقابل ایران می ایستد تا اعراب خوشحال شوند و چه چیزی بالاتر از این برای آنان که همیشه با خودشان درگیری دارند و فقط نام ایران است که عرب ها را در هر لحظه لازم کنار یکدیگر به صف میکند .
در یک بازی پر تلاطم و پر از حادثه، عراق بر تیم کی روش پیروز شد تا بازهم جمهوری اسلامی با دست خالی از جام آسیایی بیرون بیاید و کی روش به همان نتیجه ای دست یابد که افشین قطبی و امیر قلعه نویی در دوره های قبل به جا گذاشته بودند . حیرت انگیز انکه هواداران و حامیان درشت و ریزدر رسانه های جمهوری اسلامی و رسانه های اصطلاح طلب خارج از کشوربازهم مدعی بودند که کی روش بزرگترین و پر افتخارترین مربی در تمام تاریخ تیم ملی فوتبال ایران است وداوراسترالیایی ماموریت داشته تا ما را حذف کند و علاوه بر آن کاسه و کوزه ها بر سر مهرداد پولادی شکستند تا از این طریق مسئولیت را از گردن مربی سفارشی ساقط کنند .
پرده ای که با معرفی یک مربی تازه برای تیم ملی و همراه با ان تغییر رئیس فدارسیون فوتبال آغاز خواهد شد تا بازار دلال ها کماکان داغ تر و داغ تر شود !…

1451-57

1451-58