1460-95

در روزهای گذشته دختران و زنان نازنین و زیبای ایرانی توانستند در میدانهای بین الملی خوش بدرخشند تا بار دیگر از ارزش ها و استعداد های دلنشین خود بگویند.
بنظر می آید طی سی وهفت سال گذشته بالاترین و سخت ترین تنگناها به دختران ایران تحمیل شده و همواره به دنبال آن بوده اند تا زیبایی را برای نیمی از جمعیت ایران از میان بردارند.
حجاب اجباری از همان نخستین روزهای انقلاب بر زنان ایران تا آنجا عرصه را تنگ کرده که براحتی نتواند در کنار زنان دنیا حرکت کنند و در صحنه های جهانی خوش بدرخشند.
با این شرایط بسیار سنگین و نفس گیر از جمله حجاب، دختران ایران در هر فرصت مناسب بهره گرفته تا دریچه های امید به فردا را باز نگه دارند. این بساط غیر انسانی در طول سه ده گذشته بسیاری از استعداد ها و نبوغ های دختران ایرانی را اجازه نداده تا جلوه گر شوند و در تمام زمینه های اجتماعی – به ویژه ورزشی و هنری – سه نسل دختران ایران ناگزیر به دوری از صحنه بوده اند و فقط شماری اندک توانسته اند خودی نشان دهند.
تیم والیبال دختران زیر 23 سال ایران در همین روزهای اخیر در رقابت های قهرمانی اسیا حضور پیدا کرد و در اولین پیکار فیلیپین میزبان را شکست داد و در دیدار دوم و در رقابتی تماشایی توانست دختران قزاقستان را با حساب 3-2 از سر راه بردارد.
چهرهای دوست داشتنی و سرشار از طراوت و جوانی آنچنان در تیم دختران ایران بر دلها می نشست که همگان را وادار به تحسین می کرد تا به فرزندان امروز ایران به خود ببالند!
بازی دیدنی و حرکات ماهرانه دختران ایرانی با وجود همه کمبود های تحمیلی به اندازه ای پیروزی ساز بود که قزاقستان به دنبال رقابتی فشرده و سایه به سایه سرانجام دست ها را به نشانه تسلیم بالا برده به برتری دختران ما گردن نهاد.

1460-96

حیرت آور این است که با آنکه دختران والیبالیست ایرانی حجاب داشتند، اما لحظه ای از بازیهای آنان با حریفان اجازه پخش در تلویزیون جمهوری اسلامی داده نشد!
آنچه که واقعیت انکار ناپذیر است، اینکه بسیاری از ورزشهای پایه و زیر بنایی مثل شنا، ژیمناستیک و دومیدانی هیچگاه نمی تواند با حال و هوای همین نیم بند نیز همراه شود و محکوم به نابودی هستند.
بدین ترتیب ورزش زنان محال است که با شکل و شمایل جهانی همراه گردد و پایه های ورزش بیش از مردان بر زنان سست و لرزان خواهد بود.
در همین احوال هفته پیش باز هم دختران توانمند و خلاق ایرانی دست به نمایش ستایش برانگیز زدند و تکواندو کار ایرانی موفق شد اولین مدال جهانی در این رشته را پیشکش زنان قهرمان و مقاوم ایرانی کند.
جمهوری اسلامی در اولین سالهای حاکمیت خود با تعطیلی بسیاری از رشته های ورزش و بنابر شرایط جنگی با عراق، ورزش های موسوم به رزمی را بال و پر داد و رونقی فراتر از دیگر رشته ها بخشید.
آن سالهای جنگ و آن بساط گسترده برای گسترش ورزش ها در خدمت نبردهای تن به تن فرصتی فراهم آورد تا شماری از نو جوانان و جوانان به تکواندو اشتیاق و علاقه نشان بدهند.
استعداد و نبوغ ایرانی در این رشته تازه وارد که کره جنوبی زادگاه آن است، خیلی زود به نمایش در آمد و پس از یکی دو حضور در صحنه های جهانی و بین المللی درهای افتخار به روی بچه های ایران در تکواندو باز شد.
تکواندو ایران با همه موفقعیت هایش، اما هنوز چشم به اولین مدال جهانی برای زنان سرزمین ما داشت و این انتظار در هفته پیش و در مسابقات جهانی در کشور روسیه بسر آمد و کیمیا علیزاده موفق شد با شایستگی نام خود را به عنوان اولین دارنده مدال جهانی در تکواندو ایران به ثبت برساند.
در خششی بزرگ و راهگشا که بی گمان مدال های بعدی را در فردا برای زنان ایران به ارمغان خواهد آورد، تا بدانیم که این زنان افتخار افرین همیشه جانانه مبارزه کردند که براستی باید ما مردان به نشانه ستایش آنان، کلاه را از سر برداریم…

1460-97