1461-45

فیفا و بازیهای سیاسی !

در تاریخ 111 ساله فدارسیون جهانی فوتبال – فیفا – اتفاقات درشت و ریز کم نبوده و در گذر زمان و به ویژه در چهل – پنجاه سال گذشته فوتبال همپای دگرگونی های گسترده در دنیا روز به روز بزرگتر و فراگیرتر شد.
اما آنچه که ده روز پیش در دنیای فوتبال اتفاق افتاد با تمام حوادث و رخداد های پیشین این ورزش کاملا فرق داشت تا بدانیم که فصل تازه ای در اداره فوتبال جهان آغاز شده است.
همان فصلی که در تمام زمینه ها در این سالهای نزدیک به وقوع پیوسته و حالا نوبت به فوتبال رسیده است.
فوتبالی که نه فقط در ورزش جهان حرف اول را میزند، بلکه قدرت اقتصادی در فوتبال با دامنه ای همراه گشته تا در اقتصاد دنیا یکی از ده مقام اول بشمار آید !
دو هفته پیش ودر آستانه انتخابات بهتر است بگویم انتصابات – ریاست فدارسیون جهانی فوتبال و دو روز پیش از رای گیری، صبح هنگام پلیس سویس به هتل محل اقامت سران فیفا یورش برد و در کمترین زمان سوای «سپ بلاتر» رئیس فیفا، اغلب دانه درشت های این فدراسیون جهانی را بازداشت کرد و به زندان فرستاد. چهارده نفر به فساد مالی متهم شده‌اند که نه نفر از این افراد از مقامات فیفا و پنج نفر دیگر مدیران شرکت‌ها هستند.
اتهامات گزارش شده مربوط به موارد گسترده فساد در این نهاد ورزشی بین‌المللی از جمله اتهام 150 میلیون دلار رشوه، درخواستهای میزبانی جام‌جهانی و همچنین حق پخش بازیهای فوتبال در طول 20 سال گذشته است.
سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در این ارتباط گفته‌ است که متهمان تمام اتهامات خود را پذیرفته‌اند. همین دستگیری سران فیفا بی درنگ خبر اول در رسانه های جهانی شد تا برای اولین بار و به شکل رسمی مردم دنیا بدانند که در فوتبال نیز همان بساطی پهن است که در دیگر محافل و مجامع بین المللی کم و بیش گسترده شده است.
خیلی وقت بود که بسیاری از کارشناسان پاک و سالم در فوتبال جهان می نوشتند و می گفتند که فیفا یعنی مافیا و با این حال مسئولان این فدراسیون جهانی همه چیز را انکار می کردند و جمع خود را خدمتگذار به فوتبال دنیا بر می شمردند .
نخستین زمزمه ها از فساد در فیفا در زمان ژائو هاولانژ برزیلی و در دهه های 70 و 80 میلادی به گوش رسید و حتی پله – ستاره جاودانه فوتبال جهان و برزیل از نقش فاسد و آلوده هاولانژ و پسرش در فوتبال برزیل و جهان گفت، اما قدرت فیفا در همان زمان بقدری بود که فریادها و شکایت پله نیز به جایی نرسید.
17 سال پیش ژائو هاولانژ برزیلی پس از 24 سال حکومت در فیفا به شکلی رفت که بوی فساد های او به لحاظ مالی همه را کلافه کرده بود و شاید اگر هاولانژ از ارتباط های هزار تو در سطح جهان برخودار نبود، به این سادگی از مخمصه قانون فرار نمی کرد!
سپ بلاتر سوئیسی در ماه جون 98 جانشین هاولانژ شد و از قضا بلاتر از زمانی ریاست فیفا را به عهده گرفت که اقتصاد در فوتبال روز به روز با رونق بیشتر و گستردگی بالاتری همراه شد و فوتبال حرفه ای در قاره های افریقا و اروپا نیز پیاده گشت تا پول و سرمایه از هر کجا به فوتبال دنیا سرازیر شود.
سرمایه ای که با سود باور نکردنی به سوی سرمایه گذاران باز می گشت و از آغاز قرن بیست و یکم میلادی فوتبال در جمع اقتصاد های اول جهان ایستاد.
گفته اند که هر کجا پولهای باور نکردنی پیدا شود، خود به خود فساد و آلودگی از راه می رسد و در فوتبال نیز براستی چنین بوده و هراز چندی خبر از فساد مالی و تبانی های میلیونی از این سو و ان سو پخش می شد! پیش از اینکه فوتبال جهان تا این اندازه با پول و سرمایه و اقتصاد همراه شود، سیاست های جهانی به شکلی پنهان در اداره فوتبال و تصمیم گیرهای بزرگ آن دخالت مستقیم داشت و برای نمونه اشاره ای می کنیم به آنچه که در مورد کشورمان ایران بوده است:
پیش از برگزاری جام جهانی 1978 آرژانتین، یکی از نامزدهای میزبانی جام جهانی 1990 ما بودیم که بسیاری باور داشتند نام ایران برای جام 90 برگزیده خواهد شد. اما در حالی که هیچ خبری از وقوع انقلاب اسلامی در ایران نبود؛ ناگهان نام ایران از جمع چند متقاضی میزبانی کنار گذاشته شد که اسباب حیرت و تعجب فدراسیون موفق آتابای بود، در آن هنگام ما نمی دانستیم که قرار است در کشور چه اتفاقی بیافتد، اما سیاست جهانی این را می دانست و به مسئولان فوتبال جهان خبر داد که ایران نمی تواند دارای شرایط مطمئن و قابل قبول در سال های آینده باشد. در همین رهگذر اما می بینیم که در میان ناباوری همگان کشور قطر برای برگزاری جام جهانی 2022 از همین حالا انتخاب می شود تا امیر قطر بداند که حکومت او حداقل تا 2022 پا بر جا خواهد بود. آیا باز هم می توان گفت که سیاست جهانی هیچ نقشی در اداره فوتبال ندارد؟!

1461-46

1461-47

در ده – پانزده سال گذشته می توان گفت که حوادث و اتفاقات بزرگی در جهان رخ داده و شکل و شمایل زندگی در همه جا بقدری دگرگون شده تا دیگر هر کسی به خوبی میداند که بیشتر درگیری ها در اینجا و آنجا ریشه در امور اقتصادی دارد و بر خلاف آن گفته تاریخی از سوی بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی که اقتصاد را مال خر دانست، اقتصاد حتی در سیاست نیز سایه انداخته و حرف اول و آخر را می زند!
فوتبال در همین سالها تا آنجا پولدارشد که اگر روزی سیاست در آن حاکم بود و اجازه نداد تا تقاضای میزبانی جام جهانی به ایران و در زمان شاه داده نشود، حالا اقتصاد در فوتبال می گوید برنامه چیست!
سپ بلاتر در طول ریاست بر فیفا دارای موقعیت و مقامی شد که به واقع در اداره جهان نیز نقشی قابل توجه دست یافت و در هر فرصت مناسب با بالاترین مقام های سیاسی جهان ملاقات کرد و گاهی نیز پیام های سیاسی را از یکی تحویل گرفت و به دیگری انتقال داد.
وسعت و قدرت فوتبال در این سالها نشان داد که حتی بسیاری از گره های سیاسی و نظامی را نیز می توان با نمایش های فوتبالی باز کرد تا بعضی پنهان کاری ها، مورد ملاحظه واقع شود و خیلی ها سر از اصل ماجرا درنیاورند .
در این عالم اما هیچ کس و هیچ چیز همیشگی نخواهد بود و ریاست فیفا نیز برای هر رئیس با وجود عمر غیر طبیعی روز، به سر خواهد آمد و وقتی ده روز پیش قدرت های اول جهان تمام دست و بال و یار و غار های سپ بلاتر را در کوتاه ترین زمان در زوریخ قطع کردند، زنگ تغییر ریاست فیفا در عمل به صدا درآمد.
بلاتر با آنکه بر اساس یک برنامه حساب شده برای چهار سال دیگر انتخاب یا همان انتصاب شد اما او دیگر کاملا گیج و منگ بود و ریاست بر فیفا را تمام شده تلقی می کرد.
گمان نمی رفت که تنها در فاصله چهار روز پس از انتخاب یا همان انتصاب مجدد بلاتر برای ریاست فیفا او ناگزیر شود تا استعفای خود را با این سرعت اعلام کند و برای همیشه از صحنه بیرون برود.
آنچه که مسلم است زیر و رو شدن ساختار فدراسیون جهانی فوتبال خواهد بود که از این پس شکل تازه ای در فیفا پیاده می شود و بر خلاف گذشته کشورهای اول جهان یعنی امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه حضوری همه جانبه در راس بالاترین تشکیلات ورزشی جهان خواهند داشت.
در این فصل امریکا و انگلیس مثل خیلی زمینه های دیگر حرف اول را خواهند زد و در فوتبال نیز گروه 5+1 به پا خواهد شد. فراموش نباید کرد که انگلیسیها ازچهار – پنج سال پیش به شکلی حرفه ای و همه جانبه به دنبال مچ گیری و دست یابی به اسناد و مدارک انکار ناپذیر در ارتباط با فساد در فیفا بودند که بدون شک از این پس نیز برنامه ریز اول در اداره فوتبال خواهند بود! همین پیش بینی می گوید که به احتمال فراوان میزبانی جام جهانی 2018 از روسیه و 2022 از قطر به دلیل پرداخت رشوه های میلیون دلاری برای رای گرفته خواهد شد تا در این میان ضربه کاری بر پوتین و قدرت طلبی های او وارد شود و قطر را نیز از باد پولهای نفتی بیرون آورد. چراکه این قصه تازه آغاز شده و پرداخت میلیونها رشوه به مقامات بلند مرتبه فیفا حکایت از خریداری میزبانی برای جام جهانی دارد و خیلی ها در این بزرگترین پرونده فساد مالی در ورزش دیده می شوند و جناب سپ بلاتر نیز خود بهتر از دیگران می داند که چه سهمی در این فساد هفده ساله ریاست خود داشته است. هر چند که او نیز مثل تمام مجرمان تاریخ خود را بی خبر از همه فساد های دور و برش معرفی میکند و حتی در یک جلسه سه نفره و با حضور او ده میلیون دلار از افریقای جنوبی میزبان جام جهانی 2010 گرفته می شود و بازهم بلاتر می گوید که بی اطلاع است!
این نمایشی است همیشگی و از آغاز این دنیا تا پایان تکرار می شود تا هر گناه کاری به خود نیز دروغ بگوید چه رسد به مردم!
حرف آخر این که فوتبال جهان نیز با سیاست های اقتصادی کلان دنیا همراه و همگام گشت تا همه چیز بیش از پیش یک پارچه و یکدست به اجرا درآید ….

1461-48