1466-75

بازهم نبوغ و خلاقیت بچه های ایرانی!

جام جهانی فوتبال ساحلی یک رقابت دو سالانه است که توسط فیفا و با حضور تیم‌های ملی فوتبال ساحلی کشورهای جهان برگزار می‌شود.
این مسابقات در سال ۱۹۹۵ میلادی راه‌انداری شد و به صورت سالانه برگزار میشد اما از سال ۲۰۰۹ برگزاری این مسابقات به دو سالانه تغییر یافت. برزیل با ۱۳ قهرمانی پرافتخارترین تیم در این مسابقات است.
در هیجدهمین دوره بازهم در یک صحنه جهانی تماشاگر ارزشها و استعداد های بچه های ایرانی بود و تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با پیروزی بر تیم های اسپانیا و مکزیک و باخت با اختلاف یگ گل به برزیل توانستند جوار صعود به دور یک چهارم نهایی هیجدهمین دوره جام جهانی ساحلی راه یابند.
درخششی فوق العاده و ستایش برانگیز که حکایت از توانایی ها و مهارت های چشمگیر بازیکنان ایرانی در فوتبال ساحلی داشت .
بچه های خوب ایران از گروهی به عنوان تیم دوم بالا آمدند که برزیل با 13 بار قهرمانی در جام جهانی فوتبال ساحلی و اسپانیا با سه نایب قهرمانی در این گروه حضور داشتند و براستی سخت ترین گروه در جمع گروه های چهارگانه به شمار می امد.
ساحلی بازهای ایران با آنکه از سابقه ای 9 ساله رقابت های قاره اسیا و و جام جهانی برخوردار هستند ، اما در همین دوران کوتاه نشان دادند که می توانند یکی از مدعیان در سطح اول دنیا باشند و براستی این قدرت نمایی فوق العاده را باید مهر تائیدی دانست بر نبوغ و خلایقت های بچه های ایرانی .
هر چند که با وجود این افتخار افرینی ها چشمگیر هنوز مسئولان ورزشی و فوتبال جمهوری اسلامی گوشه چشمی به این بازیکنان شایسته نشان ندانند و این عزیزان به لطف عشق و فداکاری، تمام سختی ها را به جان می خرند!

1466-76

نقل و انتقالات فوتبال
به اصطلاح حرفه ای !

در این روزهای نقل و انتقالات ، بازهم دو باشگاه پر طرفدار و قدیمی فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و استقلال از وضعیت ناخوشی برخوردار هستند که بدون شک از همین حالا می توان پیش بینی کرد که روزگار آنان در این فصل نیز ابری و ناگوار خواهد بود .
زیرا از همین پولهای دولتی نیز دیگر مثل پنج – شش سال پیش خبری نیست و دیده می شود که بدهکاری بابت قرارداد های حتی چهار – پنج سال پیش نیز روی میز است و شکایت های پر شمار پشت در پرسپولیس و استقلال در انتظار بسر می برند !
وقتی یک باشگاه که فقط نام باشگاه را یدک می کشد و در تمام زمینه ها ورشکسته است، بی گمان راهی جزقبول شکست ندارد و پرسپولیس واستقلال و بسیاری باشگاه های دیگر کاسه چکنم چکنم را سالهاست در دست دارند.
انچه که مسلم است کیفیت فوتبال در ایران تا انجا نزول و افت داشته که بازی در لیگ های عربی به ارزویی بزرگ برای خیلی از بازیکنان امروز ایران شده است .
حالا حضور در لیگ کشوری مثل قطر برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در بالاترین خواسته های حرفه ای قرار گرفته و همین امر به تنهایی می تواند گویای ان باشد که اوضاع و احوال فوتبال ما روز به روز لرزان تر و نا امید کننده تر می شود!
ضمن انکه وقتی کیفیت فوتبال در جمهوری اسلامی پائین تر از کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد ، باید که تماشاگر همیشگی برتری نمایندگان عربی در جام باشگاه های اسیا باشیم و کارمان به جایی برسد که صعود نفت به جمع 8 تیم برتر قاره را یک شاهکار تلقی کنیم .
با راه اندازی لیگ به اصطلاح حرفه ای پای بازیکنان در جه سه ، چهار افریقایی و اروپای شرقی به این فوتبال باز شد و در 15 سال گذشته به جز چهار و پنج بازیکن با کیفیت ، دیگران را فقط کلاهی گشاد بر سر فوتبال خود دیدیم و دهها میلیون دلار به جیب های واسطه ها و دلال های درشت و ریز در خارج و داخل ریخته شد که هیچ کس هم تا امروز جلو دار این بساط سراسر تقلب نبوده است .
در این پانزده سال بازیکنانی را به ایران آورده اند که هر کدام خواب بیست هزار دلار را نیز نمی توانستند ، بیبیند ، اما با قرار دادهای سیصد – چهارصد هزار دلاری انان را به فوتبال ایران قالب کردند و چه بلاها که به بار نیارورند.
از این قراردادها بیش از همان بیست هزار دلار نصیب این بازیکنان قلابی نشده و عمده دلار های سبز به حساب کار پرداز ها و بزرگ و کوچک در باشگاه ها شد.
هنگامی که هیچ حساب و کتابی نه تنها در فوتبال در هیچ کجا وجود نداشته باشد و هزاران میلیارد تومان و دهها میلیارد دلار مثل آب خوردن گم و گور شود ، دیگر تکلیف فوتبال روشن است !
حرف اخر اینکه …فوتبال پولکی مثل هر جای دیگر بلایی بر سر ارزشها آورده تا همه به دنبال پول باشند و دیگر هیچ نشانی از عشق، دلبستگی ، اخلاق و همبستگی باقی نماند.

[email protected]
amirbaradran.blogspot.com