1473-40

نام پرویز قلیچ خانی در ورزش ایران بی گمان یک نام استثنایی و بزرگ است که دامنه ان حتی به امور اجتماعی و مردمی نیز کشیده شده است.
در دهه چهل، نوجوانی ورزیده وبا اندامی شاخص گام به فوتبال ایران گذاشت و با پیراهن راه راه سفید و آبی کیان انچنان قدرت نمایی کرد که نگاه همه را به سوی خود جلب نمود.
قلیچ خانی از همان آغاز نشان داد که هرگز با قواره متوسط ها کاری ندارد و با همان سن و سال کم همیشه در میدان، بزرگی را می طلبد و جالب آنکه همه بزرگان آن روز فوتبال ایران به تحسین این پدیده پرداختند و او را پذیرفتند.
بچه تیر دو قلو که در “بیابون ذغالی”، روبرو برق ادیسون با فوتبال و توپ اشنا شده بود، آنقدر فاصله اولین بازی باشگاهی تا تیم ملی را به سرعت برق و باد پیمود که می توان گفت پرویز قلیچ خانی یکی از جوان ترین بازیکنانی است که پیراهن ملی را بر تن کرد و او در 17 سالگی به این افتخار بزرگ دست یافت.
روحیه قلیچ خانی در فوتبال ایران یک روحیه مثال زدنی به چشم می امد که حکایت از شخصیت وجودی او داشت و پرویز خان در هر میدان با جان ودل بازی می کرد و انگار او یک فدایی است برای پیروزی و موفقیت یارانش.
او درسالهای پایانی دهه چهل گل سرسبد فوتبال ایران بود. قلیچ خانی هر چقدر در فوتبال و میدانهای حساس به پیروزی و نام وری می رسید ، رفتار و گفتاری متواضع را بروز میداد تا در هر صحنه یک ورزشکار برجسته و کاملا از جنس مردمی به چشم بیاید. نگاهی به مسیرقلیچ خانی یاد آور این است که کوچ او از کیان به تاج شاید همچون جدایی از دلبستگی ها و وابستگی ها بوده وبچه های محل و مهمتر از همه منصور خان امیر اصفی را ترک گفته و گویا به تبعید رفته است. چراکه روحیه و مرام پرویز قلیچ خانی بیش از هر چیز وابسته به رفافت و پایبندی به نان و نمک بوده و کیان برای این اسطوره فوتبال ایران همواره همان پرچم دوستی ها به حساب آمده است.
هر گاه میزان سختی ها و دشواریها بالاتر رفته، قلیچ خانی نیز قدرت و استقامت بالا تری را به نمایش گذاشته تا در عمل بگوید که مبارزه را زندگی می داند و زندگی را مبارزه.
اینگونه بود که وقتی دنیای ورزش او را بایکوت کرده بود و حتی نام پرویز قلیچ خانی را در “لید” گزارش خود نمی نوشتند و تیم دارایی را ده نفره عنوان می کردند، پرویز خان پاسخ آنان را در میدان میداد و هر بازی بهتر و باز صلابت تر بازی می کرد تا به قول قدیمی های ورزش، همه را از رو ببرد.

1473-41

میدانداری و میل به نبرد از نوع نزدیک را باید ویژگی همیشگی در فوتبال پرویز خان دانست که سرانجام لقب “سردار قلیچ” را از طرف تماشاگران فوتبال پیشکش این بزرگترین کاپیتان تاریخ فوتبال ایران کرد.
در عمر نزدیک به بیست سال حضور درخشان قلیچ خانی در فوتبال ایران، روزهای تاریخی و گلهای ماندگار کم شمار نبوده اند و در میان ماندگارها، گل قلیچ خانی به اسرائیل و قهرمانی ایران در اسیا، یک جشن شبانه را به ملت هدیه کرد. همچنین قلیچ خانی در دیدار برگشت با استرالیا برای انتخابی 1974 جام جهانی المان یک روز فراموش نشدنی را به نمایش گذاشت و دو گل زیبای او این امید را به ایرانیها داد که می توان برای اولین بار به جام جهانی رفت و فقط هتریک سردار قلیچ این راه را باز می کرد.
حیف و افسوس که دو گل قلیچ خانی با هتریک همراه نشد و اگر این اتفاق رقم می خورد، شاهکار پرویز خان نه تنها در فوتبال ما که در فوتبال جهان ماندگار میشد.
کارنامه قلیچ خانی سراسر افتخار و اعتبار بوده و او دارای رکوردی بی نظیر برای حضور در سه قهرمانی پیاپی در جام ملتهای اسیا است که بازوبند کاپیتانی را نیز در آخرین قهرمانی ایران در سال 1976 با شایستگی بر بازو داشته است .
برنامه ورزش واندیشه در تلویزیون اندیشه گفتگویی مفصل و جالب با پرویز قلیچ خانی داشته که اولین قسمت آن شنبه پیش پخش شد و بخش دوم و پایانی این گفتگو شنبه 5 سپتامبر ساعت 11:00 صبح به وقت لس آنجلس از تلویزیون اندیشه پخش خواهد شد. تکرار این برنامه یکشنبه ساعت 10:00 شب به وقت لس آنجلس پخش می شود.
لازم به اشاره است که تهیه کننده و مجری برنامه ورزش واندیشه امیر برادران است.

[email protected]
amirbaradran.blogspot.com