1475-26

بازیهای آسیایی تهران 1974
یاد آور بزرگترین رویداد تاریخی ورزش ایران زمین!

1475-27

شهریور ماه هر سال برای ورزش ایران یادآور بزرگترین رویداد تاریخی است که برگزاری بازیهای اسیایی 1974 تهران و میزبانی سرزمین ماست.
رویدادی که براستی نشان داد ورزش ایران همپا با دیگر زمینه های جامعه ان روز ما رشد و پیشرفت داشته تا این افتخار و اعتبار به یاد ماندنی را برای اولین بار بدست اورد تا میزبان بزرگترین آوردگاه ورزشی قاره اسیا باشد.
برای برگزاری هر چه با شکوهتر هفتمین دوره بازیهای اسیایی، تاسیسات و امکانات مجموعه ورزشی آریامهر با سرعتی خیره کننده حاضر و آماده شد و این نیز برگی زرین و به قولی بزرگترین شاهکار مدیریت و سازندگی در ورزش دیار ما را به یادگار گذاشت.
41 سال پیش پایتخت ایران با زیباترین و مجهزترین میدانهای ورزشی پذیرای نمایندگان کشورهای اسیایی شد و در این بازیها چین کمونیست برای اولین بار با کاروانی پر تعداد در بازیها حاضر شد که این نیز نشان از قدرت و احترام دیپلماسی کشور ما داشت.
علاوه بر این اسرائیل نیز قهرمانان ورزشی خود را روانه تهران کرد تا بازیهای آسیایی با کامل ترین شکل خود همراه شود و تمام کشورها با هر مشکل سیاسی و اختلاف دیپلماسی در تهران گرد هم آیند.
در کنار مجموعه ورزشی آریامهر، دهکده بازیها نیز با بهترین استانداردهای آن زمان بنا شده بود و راحت ترین امکانات را در اختیار ورزشکاران حاضر در پیکارها قرار دادند تا همگان از رضایت کامل در پذیرایی هفتمین دوره بگویند.
درخشش پسران و دختران ایرانی در بازیهای آسیایی تهران تا آنجا بود که در بسیاری از رشته ها صاحب برترین مدالها شدند و برای اولین و آخرین بار به لحاظ مجموع مدالها پس از ژاپنی ها در مکان دوم ایستادند و کشور هایی چون چین و کره جنوبی زیر نام بزرگ ایران قرار گرفتند.
در شهریور 53، تهران با زیباترین صحنه های ورزشی همراه شد و زنان و مردان اسیایی با امنیت واحترام همه جانبه در رقابت های قاره شرکت کردند و قشنگترین خاطرات را رقم زدند.

تیم ملی امید ایران در راه شکستن طلسم 40 ساله!

1475-28

با برگزاری مراسم قرعه کشی برای مسابقات انتخابی فوتبال بازیهای المپیک 2016 ریو، تیم ملی امید ایران با تیم های قطر – سوریه و چین همگروه شد تا 16 تیم اسیایی در ژانویه 2016 با میزبانی قطر پیکار کنند.
نگاهی به چهار گروه چهار تیمی در پیکار های انتخابی المپیک 2016 گویای ان است که تیم ایران در گروه چندان دشوار قرار نگرفته است چراکه تیم های ژاپن – کره جنوبی – استرالیا و عربستان را می توان تیم های درجه یک برای دریافت جواز بازیهای المپیک به شمار اورد وهیچکدام در گروه ایران حضور ندارند.
ضمن آنکه قطر به عنوان تیم سید اول در شرایطی با ایران همگروه شده که امتیاز میزبانی باعث بهره مندی قطر از سید اول بوده ونه قدرت و سابقه قطریها در راه بازیهای المپیک.
اما قطر را می توان حریف اول ایران در گروه دانست و قطریها با میزبانی جام جهانی 2022 از هم اکنون به دنبال ساختن و پرداختن تیمی هستند که در جام جهانی 2022 برای انان آبروداری کند .
در برنامه ریزی قطر تیم امید آنان که همگروه با ایران است، از اهمیت و ارزش ویژه ای بهره می گیرد که بسیاری از بازیکنان آن در سالهای گذشته در تیم های ملی نوجوانان و جوانان قطر توپ زده اند. از این رو تیم امید قطر با تداراک و آماده سازی بیشتری گام به دیدار های انتخابی المپیک 2016 می گذارد و بدون تردید تلاش می کند تا از میزبانی و حتی سوء استفاده را بکند تا جواز حضور در المپیک را بدست اورد و همین تیم را برای حضور احتمالی در جام جهانی 2018 روسیه آماده تر و توانمند تر سازد.
در گروه ایران چین نیز با ساز و برگ در قطر حاضر خواهد شد و چینی ها چندین سال است که راه ژاپن و کره جنوبی را در پیش گرفته اند و فوتبال پر جمیعت ترین کشور دنیا با سرمایه گذاری چشمگیر و استخدام مربیان و بازیکنان حرفه ای می خواهد که هر چه زودتر یکی از چهار قدرت برتر اسیا شود.
چین با این برنامه ریزی و سازمان حرفه ای می تواند حریفی سخت کوش برای تیم ملی امید ایران باشد و چه بسا سودای حضور در المپیک را در سر پرداخته باشد.
در ظاهر و روی کاغذ شاید سوریه را ضعیف ترین تیم گروه ببینم تیمی که از کشوری جنگزده و سراسر کشت و کشتار می اید و از این رو شانس چندانی برای رقابت نباید داشته باشد. سوریه اما با فوتبال ریشه دار و بازیکنانی شگفتی ساز همراه است که در همین سالها گذشته باعث حیرت شده اند و در همین دیدار مرحله اول در مقام نخست گروه خود ایستادند، کاری که تیم ایران از عهده آن بر نیامد و در جای دوم گروه خود ایستاد.
امید های ایران در صورت دست یابی به مقام اول و یا دوم گروه خود، در مرحله یک چهارم نهایی به احتمال بسیار با یکی از دوتیم ژاپن یا عربستان سعودی روبرو خواهد شد که در این مرحله اصلی بدون تردید یک بازی دشوارتر از پیش خواهند داشت که پیروزی در این دور بسیار اهمیت و حساسیت دارد.
زیرا از جمع چهار تیم حاضر در نیمه نهایی، سه تیم تیم می توانند سهمیه بازیهای المپیک ریو را بدست اوردند و تنها تیم بازنده در بازی رده بندی از صعود باز می ماند.
حالا واقعیت تلخ و انکار ناپذیر این است که کمترین همدلی میان ایرانیها وجود ندارد. در این احوال ناخوش فوتبال نیز با دشمنی ها و اختلاف های عجیب و غریب در جمع اهالی خود دست به گریبان است و خیلی وقت است که دو آدم فوتبالی نمی تواند برای لحظه ای با یک دیگر باشند و یک قدم با هم بر دارند.
حاشیه های هرروزی و سراسر دشمنی افرین و تفرقه انداز خوراک رسانه های ورزشی را شکل داده است واین بساط همه چیز درحاشیه و حرفهای جنجال افرین خلاصه شده است تا مردم و ویژه جوانان را از متن و اصل داستان دور را نگه دارند و همه را سرگرم بازیهای نقشه پردازها کنند.
تیم ملی فوتبال امید در اولین گام های تدارکات و اماده سازی برای مسابقات قطر به سر می برد که جنگ میان کارلوس کی روش و تیم امید مغلوبه شده و سر مربی پرتغالی می گوید که بازیکنان امید را به این تیم نمی دهد!
در چند ماهه گذشته بیشترین خبر پیرامون اختلاف و دعوا میان مسئولان تیم ملی بزرگسالان و تیم ملی امید بوده که انگار از دو سرزمین مختلف و دشمن می آیند و در این میان انچه که دیده نمی شود، همانان سازمان و برنامه روشن برای تدارک و اماده سازی امیدها است .
یادمان نرود که چند سال ورزشی نویسهای داخل ایران در باره کارلوس کی روش نوشتند که :
فوتبال توسعه نيافته ايران، با همه دردها و كمبودهايش، با همه مشكلات هولناك اقتصادي اش، دست نياز به سوي «خارجي»ها دراز مي كند تا اتمسفر تازه اي را تجربه كند. اما اگر قرار باشد مربيان خارجي هم در اين فوتبال، «بازتوليد مربيان ايراني» باشند، احساس نمي كنيد چه كلاه گشادي سر ما رفته است؟ وقتی کارلوس آمد تصور می کردیم با حرفه ای تمام عیاری روبرو هستیم! زمان سپری شد و سپری…. از اندیشه های خوش در تیم ملی نشانی نیامد و کارلوس حوصله کشف استعدادهای این مرز و بوم را هم به خود نداد!

[email protected]
amirbaradran.blogspot.com