1431-44

باشگاه استقلال ( تاج)
و فروش غیر قانونی !

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ هفته گذشته 26 مهرماه 1393 بار دیگر اعضای شورای واگذاری استقلال و پرسپولیس دور یک میز نشستند تا تکلیف واگذاری استقلال و پرسپولیس را یک سره کنند. جلسه ای که پایانش این بود: واگذاری دو تیم تا پایان آبان ماه در فرابورس.
استقلال و پرسپولیس بر اساس اعلام پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با قیمت پایه ۱۰۰ میلیارد تومانی باید واگذار می شدند اما حالا شرایط کمی عوض شده. پوری حسینی می گوید برای فروش این دو تیم قیمت پایه اعلام نمی شود اما قرار است در اقساط ۵ ساله این باشگاه ها با همه دارایی های شان واگذار شوند. وزارت ورزش نگران فروش تیم ها با قیمت پایین است اما چاره ای غیر از تمکین ندارد چون قانون این حکم را داده و وزارت ورزش باید هرچه زودتر این دو تیم سربار را از سرش باز کند. اگرچه هر اتفاق ناگواری می تواند انگشت اتهام را به سوی وزارت ورزش برگرداند. اینکه کالای هزار میلیاردی را سازمان خصوصی سازی به چه قیمتی می فروشد مشخص نیست. آخرین خبر این است که این تیم هابا اقساط ۵ ساله به فروش می رسند. اینکه قیمت کارشناسی اولیه شان مشخص شده و فقط باید آخرین حسابرسی مالی شان اعلام شود. ابتدا استقلال فروخته می شود که اسناد مالی روشنتری دارد و بعد نوبت پرسپولیس می رسد.
استقلال البته اموال بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد که ارزش مضاعفی پیدا می کند. افشارزاده ارزش تیمی که در اختیار دارد را ۱۰۰۰ میلیارد تومان می داند. او می گوید:« تیم ما اموال زیادی مثل کمپ ، زمین تلو و ورزشگاه مرغوبکار را دارد .» این گفته های او را پندار توفیقی یکی از اعضای هیات مدیره تیم تائید می کند و می گوید:« اگر بدهی های تیم نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم ، برای تیمی که برایش ارزش ۱۰۰ میلیارد تومانی گذاشته اند ، فقط کافی است ۲۰ میلیارد تومان روی میز گذاشت. این یعنی اشتباه. ارزش تیمی مثل استقلال خیلی بیشتر از این حرف هاست. !

1431-45

در این میان اما نکته ای که مهم و قابل توجه وجود دارد که آن تاسیسات و امکانات باشگاه استقلال است که توسط تیمسار پرویز خسروانی ، موسئس باشگاه تاج به سازمان اوقاف واگذار کرده است و در وقف امکانات و تاسیسات باشگاه تاج ( استقلال ) به روشنی ذکر شده است که این تاسیسات قابل خرید و فروش نیست و برای همیشه به اوقاف سپرده شده است و حال چگونه است که تاسیسات در اختیار اوقاف می تواند واگذار شود و به لحاظ قانونی و حتی شرعی چنین معامله ای صد در صد خلاف بوده و نمی تواند به ثبت برسد !
نظر یک حقوقدان در ایران- به موجب عقد وقف عین مال موقوفه، یعنی مالی که قرار است وقف شود، اعم از منقول یا غیرمنقول به اصطلاح حبس می‌شود یعنی تا ابد و برای همیشه غیرقابل انتقال و متعلق به امر خیر و نیکوی مورد نظر واقف است و منافع آن نیز به منظوری که واقف قبل از وقف در نظر گرفته، هزینه می‌شود؛ بنابراین عین مال موقوفه غیرقابل نقل و انتقال، خرید و فروش است!
البته چنین خلافی اصلا تازگی ندارد می دانیم که در طول 36 سال گذشته هزاران زمین و بنای وقفی به یاران و خودی ها سپرده شده و برای هر خلافی هم یک کلاه شرعی ساخته شده و دریک لحظه حرام، حلال میشود و بالعکس!!

1431-46