1432-53

تصویری از دوران درخشان فوتبال ایران !

تیم ملی فوتبال جوانان ایران ناکامی های فوتبال پایه ایران را تکمیل کرد و با شکست مقابل یمن، از مرحله گروهی رقابت های قهرمانی زیر 19 سال آسیا حذف شد و باید گفت پس از این ناکامی، طلسم قهرمانی تیم جوانان کشورمان در آسیا به 38 سال رسید!
این تصویری است از آخرین دوره ای که تیم ملی جوانان ایران در سال 1976 به کاپیتانی حسن نظری در مسابقات جوانان آسیا در تایلند تیم ایران در فینال با کره شمالی بدون گل مساوی کرد و مشترکا قهرمان آسیا شد.
در آن زمان فدراسيون فوتبال کامبیز آتابای که پرافتخارترین فدارسیون تاریخ فوتبال ایران می باشد، اقدام به استفاده از فرانک اوفارل سرمربي ايرلندي تيم فوتبال منچستريونايتد( نه دستیار) در راس هرم فني تيم ملي کرد!
اوفارل از کشوری می آمد که تقویم فوتبال داشت و این باعث شد که فوتبال ما نظم بیشتری بگیرد. در آن دهه با حضور حشمت مهاجراني به عنوان سرمربي تيم ملي جوانان براي اولين بار قهرمان آسيا شديم و این قهرمانی بطور مداوم تا پیش از انقلاب اسلامی همواره ادامه داشت!
حشمت مهاجراني قبل از آن هم دستیار جورج اسکینر انگلیسی در تیم ملی جوانان بود و در واقع با آمدن فرانک اوفارل مربیان دیگری هم چون حسن حبیبی،اصغر شرفی،صالح نیا و حشمت مهاجرانی در کنار او بسیار آموختند و در نهایت تیم ملی فوتبال در حالیکه سهمیه کل آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم بود موفق شد با مربی ایرانی در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور داشته باشد!

1432-54

رفتن به جام جهانی یک اتفاق نبود، نتیجه کار و برنامه ریزی درست در فوتبال بود!
مسابقات قهرمانی جوانان سراسر کشور یکی از اقدامات مهم آن زمان بود که باعث شد استعدادهای بسیاری چون حسن روشن از تهران، ابراهیم قاسم پور و حسن نظری از آبادان، مجید سلیم پور و علیرضا قشقائیان از شیراز و ……کشف شوند!
در آن روز های روشن که بزرگترین و بهترین افتخارات فوتبال ایران به دست مردانی عاشق و محترم رقم خورد!
در دهه آخرحکومت پهلوی بزرگترین اتفاق همراه با دیگر زمینه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در فوتبال نیز افتاد و فدراسیون فوتبال ایران همزمان با بهره گیری از علم و دانش روز توانست به شکلی هنرمندانه از فوتبال سنتی نیز کماکان بیشترین بهره را ببرد و باید گفت که پیوند مدرننیته با سنت توانست فوتبال سرزمین ما را آقای قاره آسیا سازد.
وقتی شرایط و امکانات آن زمان در نظر میاوریم، با تمام وجود باید به آن سازمان و تشکیلات اداره کننده فوتبال ایران آفرین گفت و آن مجموعه به اندازه ای هماهنگ و منسجم عمل کرد که تمام افتخارات فوتبال آسیا را به نام ایران نوشت و کاری کرد که همه حریفان آرزوی همگامی با فوتبال ما را داشتند .
اگر امروز می بینیم که فوتبال ایران در سیاه ترین دوران خود گرفتار شده است، این مصیبت بدست آدمهای ناآگاه به فوتبال ما تحمیل شده است.
یعنی اگر قرار است یک مملکت با بزرگی یا کوچکی همراه گردد، بدون شک نقش اول را آدمهای آن مملکت دارند و بر همین اساس باید بدانیم که بزرگی دیروز ما با آدمهای بزرگ به بار نشست.
فوتبال امروز در دست کوچکترین آدمهای این دیار است که در روزگار بزرگی در آخر صف نیز جایی نداشتند.

1432-55