1601-9

1601-10

1601-11

از: فیروزه خطیبی
روز یکشنبه 11 مارچ 2018 ، بنیاد فرهنگ، برای دهمین سال پیاپی با کاروان جشن و شادی، با حضور استثنایی سیما بینا، هنرمند پر آوازه موسیقی قومی و محلی ایران در تالار باشکوه “رویس هال” و برنامه های رایگان درمحوطه دانشگاه لس آنجلس (یوسی ال ای)همراه با رژه لباس های محلی، چایخانه ایرانی، رقص ها و موسیقی اصیل و سرگرمی برای کودکان به پیشواز نوروز، این جشن باستانی ایرانیان می رود.
با فرارسیدن فصل بهار، یکبار دیگر فضای باز و دلپذیر محوطه “دیکسون کورت” دانشگاه لس آنجلس با حال و هوای نوروزی رنگارنگ تزئین خواهد شد. صدای طبل ودهل نوروزی، همه جا طنین می اندازد. ایرانیان ازسراسر کالیفرنیای جنوبی فرصتی پیدا می کنند تا با دوستان و فامیل دیده بوسی کرده و به این صورت پیام آور مژده رسیدن نوروز، این جشن سنتی ایرانیان باشند. جشنی که امسال هم به همت بنیاد فرهنگ یکبار دیگر با همان شکوه و عظمت، شادمانی وسرزندگی تاریخی گرامی داشته می شود.
آقای علیرضا اردکانی مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ می گوید: ” سال گذشته وقتی پس از 9 سال جشن های نوروزی بنیاد فرهنگ از موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) به محوطه وسیع و زیبای دانشگاه لس آنجلس نقل مکان کرد، استقبال بی سابقه شرکت کنندگان به ما ثابت کرد که این تصمیم درستی بوده است. جشن نوروزی پارسال با بیش از 25 هزار شرکت کننده نه تنها موفق ترین جشن 9 سال گذشته ما بود، بلکه بزرگ ترین جشن نوروزی در ایالات متحده آمریکا و شاید جهان نیز بشمار می رود. علاوه برآن تالار 1700 نفری رویس هال هم سالن به مراتب مناسبتری برای برگزاری کنسرتی با شرکت محسن نامجو بود. کنسرتی که با فروش همه بلیت های آن تبدیل به موفق ترین کنسرت تاریخ فعالیت های بنیاد فرهنگ شد. به این صورت تصمیم امسال برای بازگشت به محوطه دانشگاه “یوسی ال ای” کار مشکلی نبود و ما توانستیم امسال برنامه های بیشتر و گسترده تری هم تدارک ببینیم. “

جشنی باشکوه برای همه سنین
با ورودیه رایگان
شرکت کنندگان دربرنامه های نوروزی امسال بنیاد فرهنگ می توانند بطور رایگان در جشنی که برنامه های گوناگون آن همراه با جلوه های سمبلیکی از نوروز ایرانیان از ساعت 12 ظهر آغاز می شود و تا 5 عصر ادامه دارد شرکت کرده و به پیشواز بهار و آغاززندگی دوباره طبیعت بروند.
نوروز،هرسال همزمان با نقطه اعتدال بهاری در روز اول فروردین ماه با به نمایش گذاشتن جنبه های فرهنگی غنی و باستانی پارسیان توسط بیش از 75 میلیون نفر نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگری چون افغانستان، تاجیکستان، آلبانی، ایالات متحده آمریکا، هند وترکیه جشن گرفته می شود.
شور وهیجان های جشن نوروزی “بنیاد فرهنگ” معمولا از زمان انتخاب طرح پرچم نوروزی هرسال آغاز می شود. طرحی که امسال بر روی پرچم های نوروزی درخیابان های اصلی شهر لس آنجلس به معرض نمایش گذاشته شده است اثر”سارا اشرف زاده” طراح زاده ایران وساکن لس آنجلس است. طرحی با رنگ های شاد و زنده و تصاویری از جلوه ها و نمادهای ایرانی چون گل و بلبل که ضمن اعلام این رویداد شادی آفرین ایرانی، رنگ و بوی نوروزی خاصی هم به نواحی مختلف شهر لس آنجلس بخشیده است.

یک جشن اصیل ایرانی
جشن نوروزی امسال بنیاد فرهنگ مانند سال های گذشته سرشار از برنامه های اصیل ایرانی و هم چنین برنامه های هیجان انگیز تازه ای است که در طول روز در سراسر محوطه “دیکسون کورت” دانشگاه لس آنجلس جریان خواهد داشت. در این بزرگ ترین جشن ایرانی که سال گذشته بیش از 25 هزار نفر در آن شرکت داشتند، برنامه هایی چون اجرای موسیقی، کاردستی برای بچه ها، رژه بهاری، نمایشی از یک هفت سین سنتی و باشکوه در وسط محوطه و اجرای رقص های ایرانی درنظر گرفته شده است. درپایان روز هم مدعوین می توانند دریک کنسرت استثنایی سیما بینا، اسطوره موسیقی محلی و فولکوریک ایران، در تالار “رویس هال” شرکت کنند.
ورود به محوطه دانشگاه لس آنجلس و شرکت در کلیه برنامه های روز بجز برنامه کنسرت خانم سیما بینا که در راس ساعت 6 بعد از ظهر درتالار “رویس هال” دانشگاه اجرا خواهد شد رایگان و ورود به آن برای همگان آزاد است.
بلیت های کنسرت سیما بینا از 35 دلار شروع می شود و ازهم اکنون توسط وب سایت TicketMaster بفروش می رسد.

نگاهی به برنامه های نوروزی امسال
جشن نوروزی امسال از ساعت 12 نیمروز آغاز شده و برنامه های گوناگونی که دست اندرکاران بنیاد فرهنگ برای شرکت کنندگان در نظر گرفته اند، درطول روز بر روی دو صحنه در شمال و جنوب محوطه دیکسون کورت اجرا می شود. رژه بهاری نوروز راس ساعت 3 بعدازظهر از مقابل صحنه اصلی در شمال دیکسون کورت آغاز می شود. در این پنجمین رژه بهاری نوروز، از بچه ها و بزرگسالانی که با لباس های محلی و رنگارنگ از نواحی مختلف ایران در این جشن نوروزی حاضر شده اند دعوت می شود تا دریک راهپیمایی پرشور در حوالی محل برگزاری جشن شرکت کنند.

1601-13

1601-14

مامک خادم ؛ ارکستر زامبو آگوسف،
دف نوازی و نمایش عروسکی
امسال برروی صحنه بیرونی دیکسون کورت، مامک خادم خواننده ایرانی که لس آنجلس تایمز او را به عنوان “یکی از صداهای شگفت انگیز موسیقی جهانی ترنس” معرفی کرده است به همراه ارکستر سازهای بادی مقدونیه ای “زامبو آگوسف” برنامه موسیقی ویژه ای را اجرا خواهد کرد. مامک خادم توانسته با درهم آمیزی ریشه های خود در شعر و موسیقی سنتی و آثار استادان موسیقی ایرانی، نواهای جسورانه و تحول آمیزتازه ای را بوجود آورد. گروه نوازندگان سازهای بادی زامبو آگوسف به همراه مامک خادم موسیقی را ارائه می دهند که می توان آن را فیوژنی از موسیقی سنتی بالکان، موسیقی کولی های ناحیه، موسیقی ترکی و موسیقی تحت تاثیرموسیقی سوئینگ، جاز، پاپ و موسیقی فیلم خواند. این گروه به عنوان یکی از برجسته ترین ارکسترهای سازهای بادی بالکان شناخته می شود.
گروه دف نوازان لس آنجلس با همنوازی هفت نوازنده زن با رهبری آرزو کوچکان هم برروی صحنه دیکسون کورت برنامه جالبی شامل قطعات فولکلوریک از نواحی مختلف ایران ارائه خواهند داد.
اجرای تئاتر عروسکی امسال را یک بار دیگر نگار استخر، بازیگر، طراح و عروسک گردان مطرح ایران به همراه دخترش نارگل رشیدیان برعهده دارد. نگار که امسال تئاتر عروسکی کاملا تازه ای را برای برنامه نوروزی بنیاد فرهنگ طراحی کرده، بیش از هرچیز به خاطر فعالیت هایش در شوی معروف “کلاه قرمزی” – محبوب ترین شوی تلویزیونی ایران – شناخته می شود.
گروه رقصندگان باله جانبازیان که درسطح بین المللی اجراهای موفق و پرتماشاگری داشته اند بر روی صحنه شمالی، برنامه هایی شامل رقص های سنتی ایرانی و هم چنین رقص هایی با تم های مدرن تر اجرا خواهند کرد.
هنرمندان خردسال گروه دانشور به رهبری پریسا دانشور هم بر روی همین صحنه، برنامه ویژه نوروزی خود را برای بچه ها اجرا خواهند کرد.
امسال، درمرکز محوطه دیکسون کورت، یک بار دیگر هفت سین باشکوهی با همه جزئیات نفیس و دلپذیری که نشان از سلیقه و ابتکار ایرانی دارد چیده خواهد شد.سفره هفت سین بنیاد فرهنگ در لس آنجلس هر سال با زحمات خانم شیده شهرییس از Events by Shideh طراحی و اجرا می شود. هفت سین مهم ترین سمبل نوروزی و نقطه عطفی است که در میان خانواده های ایرانی بعنوان اولین نشانه های فرارسیدن نوروز باستانی شناخته می شود. این سفره سنتی با نمادهایی از عشق، زیبایی، باروری، باززیستی و تجدید حیات، سلامتی، نیکبختی و شکوفایی تزئین شده است.
چایخانه سنتی، یکی دیگر از مظاهر آداب و سنن ایرانی است که امسال در یک چادر بزرگ که تماما با لوازم و وسایل ایرانی تزئین شده برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند با صرف چای و شیرینی های سنتی نوروزی در این چایخانه، فرارسیدن سال نو را جشن بگیرند.
درطول روز رقصندگان گروه رقص “فیروزه” با لباس های سنتی ایرانی و با همراهی نوازندگان موسیقی سنتی در محوطه برگزاری جشن به اجرای رقص و موسیقی خواهند پرداخت تا به این شور و شعف نوروزی ابعاد بیشتری ببخشند.

حاجی فیروز و عمو نوروز چوب به پا!
روایت پیدایش نوروز ایرانیان درجشن امسال با حضور عمونوروز، حاجی فیروز و ننه سرما کامل می شود که در حول و حوش محل اجرای برنامه های هنری و فرهنگی به شرکت کنندگان از جمله کودکان خوش آمد می گویند. سه شخصیت سمبلیک و دوست داشتنی که در اطراف محوطه درحالی که چوب های مخصوص بپا دارند با قدهای برافراشته و باورنکردنی موجب حیرت و شادی شرکت کنندگان می شوند.
درجشن امسال هم محوطه مخصوصی برای بچه ها درنظرگرفته شده که در آن شرکت کنندگان خردسال می توانند بین ساعت 12 تا 5 عصر، ازطریق موسیقی، کاردستی، غرفه عکاسی، بازی های مختلف و بخصوص اجرای برنامه های خیمه شب بازی سرگرم بشوند.

1601-15

1601-17

سیما بینا تکخال جشن امسال روی صحنه «رویس هال»
امسال در بخش کنسرت جشن نوروزی بنیاد فرهنگ، سیما بینا، خواننده اسطوره ای موسیقی محلی ایرانی از ساعت 6 بعد از ظهر در تالار باشکوه “رویس هال” به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این هنرمند محبوب با بیش از نیم قرن سابقه خوانندگی، آهنگسازی و پژوهش های گسترده در زمینه موسیقی فولکلور و موسیقی محلی جایگاه ویژه ای در تاریخ موسیقی ایران زمین دارد. او هم چنین بخاطرخواندن ترانه های نوروزی شناخته می شود و یکی از نخستین زنان ایرانی است که با تلاش زیاد دراحیای موسیقی نواحی مختلف کشور و پاس داری ازآن کوشیده است. خانم بینا در طول چند دهه گذشته به عنوان نامی جاودانه و یکی ازپیشتازان موسیقی فولکلور شناخته می شود که با جمع آوری و ضبط نواهای مردمی نواحی مختلف از جمله مازندران، کردستان لرستان، ترکمن ، بلوچ، لر، شیرازی، بختیاری، موسیقی افغان و موسیقی شمال و جنوب خراسان روایت های تازه ای از میراث فرهنگی و بومی ایرانی را ارائه داده است.
آقای علیرضا اردکانی می گوید موفقیت کم نظیرکنسرت محسن نامجو درجشن نوروزی پارسال، باعث شد تا امسال هم هنرمندی را انتخاب کنیم که بتواند سطح بالای توقع تماشاگران را برآورده کند: “با این شرایط چه کسی بهتر از اسطوره ای چون خانم سیما بینا؟ هنرمندی بی همتا و مورد علاقه و احترام همه مردم با گنجینه ای از بهترین آثار موسیقی قومی و فولکلوریک ایرانی که خوشبختانه دعوت ما را قبول کردند و به آمریکا آمده اند تا هم در لس آنجلس و هم دراورنج کانتی دربرنامه های نوروزی بنیاد فرهنگ شرکت کنند. “
سیما بینا که از 40 سال پیش به دلیل وقوع انقلاب ازخوانندگی در ایران محروم است، نه تنها با این مسئله مقابله کرده است بلکه با پشتکار و ایستادگی کوشیده است تا صدای خود را به گوش همگان برساند. عشق و علاقه خانم بینا به موسیقی موجب شده است که موسیقی فولکلورایران یک بار دیگر احیا شده و درمرکزتوجه قراربگیردو برای این بانوی هنرمند عنوان “قلب موسیقی قومی” را به همراه بیاورد.

چالش های یک جشن موفق نوروزی
آقای اردکانی ضمن اشاره به چالش هایی که برگزاری یک جشن موفق نوروزی به همراه دارد می گوید: ” تنها ازطریق همکاری و انرژی مثبت همکاران است که ما توانسته ایم به موفقیت های روزافزون کنونی دست پیدا کنیم. برگزاری جشن های نوروزی فرهنگ نیاز به ساعت ها، هفته ها و ماه ها کار و برنامه ریزی دارد. اما بیش از هرچیز این گروه داوطلبان سخت کوش و وفادار و هم چنین اعضای کمیته جشن های نوروزی هستند که هرسال حتی پیش از پایان کار جشن نوروزی همان سال، کار بر روی برنامه های سال بعد را آغاز می کنند.”
خانم سیما بینا علاوه بر کنسرت ۱۱ مارچ در جشن نوروزی فرهنگ در یوسی ال ای، روز شنبه ۲۴ مارچ هم برنامه دیگری را در جشن نوروزی فرهنگ در اورنج کانتی در محل مدرسه هنرهای زیبای “کلر تروور” اجرا خواهد کرد.
برای تهیه بلیت های کنسرت سیما بینا در یو سی ال ای به وب سایت TicketMaster.com مراجعه کنید یا با تلفن زیر تماس بگیرید.

1-800-653-8000

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جشن نوروز بنیاد فرهنگ در دانشگاه یو سی ال ای و یو سی ارواین و تهیه بلیت کنسرت سیما بینا در اورنج کانتی لطفابه Farhang.org مراجعه کنید یا با شماره زیر تماس بگیرید:

310-666-1546

1601-18

1601-19

1601-16