1322-41

يك ديدگاه

هستند کسانی از اهل جدل که خیام را را خانه زاد 1347-115شرابخانه می دانند که تمام زندگی مفید خود را در کنار پرورش یافتگان می خانه ها و ساقیان گذرانده و همیشه هستی را کم ارج و نیستی را والا و پرارج جلوه داده اند و در مواردی نیز لذت های عقلانی را کمتر از لذات شهوانی دانسته و در بیان علت ها معلول را نادیده گرفته است- و با آنکه زندگی را بی چارگی می داند وهمه آن را لحظه  ای می داند که پایانی زودرس دارد گاهی به ناچار با آفریدگار هم در می افتد یا از او التماس دارد و در همین چهارچوب ناچاری پاسخ مستقیم می طلبد در شعری که «منسوب» به خیام است می خوانیم «من بد کنم و تو بد مجازات دهی- پس فرق میان من و تو چیست بگو» در این جا «بگو»همان خواستن پاسخ از وجود بی نیاز است- اما اگر خیام هستی را نمی داند و به نیستی  توجه بیشتر دارد بدلیل نبود پاسخ هاست که بشر از دانستنش عاجز است و از بی چارگی به ابداع تخیلات واهی می پردازد. خیام می گوید انسان تمام عمر بدنبال آرزو است دائم نگران آینده است امنیت و آسایش فکری ندارد و هرگاه به آرزوی خود می رسد باز هم بدنبال یک آرزوی دیگر می رود و این کار دائم او را در یک حالت و وضع نگرانی و دسیسه ها قرار می دهد تا آن که عمر به پایان می رسد از این نظر خیام هستی را کم ارج می شناسد و در مقایسه تطبیقی نیستی را ارج می دهد- در دیدگاه خیام شاید بتوان گفت او به حکم عقل و دوران تجربه زندگی اهمیت می دهد و خواهان شناسایی واقعیت هاست اما چون تجربه «زمان» می باشد عمر بزودی بپایان می رسد و انسان بی پاسخ همان ره چند هزارسالگان را می پیماید
«برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم      زان پیش که از زمانه تابی بخوریم»
خیام در این ناشناختی زندگی شدیدا از مردم شکایت دارد که واقعیت ها را در اجتماع نمی توانند شناسایی کنند در خیام دوران زندگی خود بخوبی توانسته است آنهایی را که با هر رویدادی رنگ عوض می کنند و پوستی نو می اندازند شناسایی کند ضمن آنکه از بی خبرانی که باورمند هستند و صادقانه خدمت می کنند نیز اشاراتی دارد- جوامع هنگامی که خادمانی داشته باشد که تنها به خود  ارادت داشته باشند هیچگاه آسوده نخواهند بود و سیاهی روزگار گریبان گیر ابدی آنها خواهد بود-  چند ماه دگر انتخابات ریاست جمهوری ایران است و جملگی نامزدان اتنخاباتی از یک پاره تن هستند و تفاوتی عمیق در میان نمی باشد هیچکدام خیر و یا شر محض نیستند وهیچکدام با برخورد مسائل پایه ای شرطی عمل نمی کنند سخت واجب می باشد که حداقل کسانی به خدمت ملت در آیند که همه مشکلات مملکت را به گردن خدا نیازندازند  که می خواهد ملت را آزمایش کند این گونه آزمایشات که برخی از ارباب دیانت به آن اشاره می کنند سابقه ای بس بلند در تاریخ ایران دارد وملت بارها در این گونه آزمون ها شرکت کرده و امروز دیگر به نقطه ای رسیده ایم که باید از آن پرهیز کنیم. امروز وضعیت دگرگون شده و تعالیم سیاسی «حیاتی» جداگانه برای مردم ایران پیدا کرده است واساس پایداری جامعه بیش از هر زمان دیگر نیاز به نظامی دارد که بتواند تولید کار کند و مشکلات پایه ای اقتصادی را برطرف کند با هشیاری به کسی رای دهیم که به حکم عقل و تجربه بتواند تحریم های شکننده را برطرف کند تا مردم نفسی آسوده بکشند- نامزدهای ریاست جمهوری نیز باید بیاد داشته باشند که مهره هایی هستند که وظیفه آنها با ید خدمت به خلق باشد و بس آنها نه قهرمان ملی هستند نه پدیده های اعجاز  سیاسی از بخت زمانه این فرصت مناسب به آنها داده می شود که با رای مردم به جایگاه خدمت برسند لذا نباید غرق مقام و منزلت و مرتب اداری شوند- رای مردم از هر نیرو وقدرت اجرایی والاتر است حالا چه این رای درست و یا نادرست باشد باید تابع آن بود.
***
• روز 28مارچ نیروهای مخالفت دولت بشار اسد در یک اعلامیه نظامی خبر دادند که هواپیمایی که متعلق به دولت ایران می باشد و اسلحه ومهمات حمل می کرده در آسمان دمشق  مورد اصابت موشک قرار داده اند- ظاهرا هواپیما توانسته در فرودگاه فرود آید اما پس از چند دقیقه آتش گرفته است – از هفته پیش نیروهای مخالف بشار اسد از ضد هوایی نوع SU – 23  استفاده می کنند، احتمال داده می شود این ضد هوایی یا از سعودی تحویل داده شده است یا جزو غنائمی  است که پس از آنکه نیروهای مخالف اسد چند فرودگاه را  که معتلق به دولت داشت تسخیر کرده اند بدست آمده است.
• مقامات امنیتی  فرانسه گفتند بخشی از اسلحه و مهمات ای که ازسوی دنیای عرب به سوریه فرستاده می شود نهایتا دوباره به گروه های وابسته به القاعده و جهادهای اسلامی فروخته می شود.
• روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در شماره 23 مارچ خود نوشت آقای جان کری که فعلا در سفر است- کشوری نوین ابداع کرد، داستان از این قرار است که ایشان در یک سخنرانی از چند نماینده سیاسی امریکا که در آسیای مرکز خدمت می کنند ستایش کرد و نام کشور یاد شده را «کیرزاخستان» نامید که چنین کشوری وجود ندارد.
• در چین مردی با کارد آشپزخانه دو جوان را دریک مدرسه چینی کشت- لابد از این پس «کارد» آشپزخانه جزو اسلحه محسوب خواهد شد و دولت به جمع آوری آن خواهد پرداخت؟
• اعتراض دانشجویان در شیلی علیه نظام جدید آموزشی به زدو خورد میان نیروهای انتظامی و دانشجویان منجر شد  در این درگیری ها بیش از یکصد نفر زخمی شدند.
• بدستور ستاد ارتش روسیه وتشویق رئیس جمهور فدراسیون روسیه پوتین نیروهای سه گانه ارتش روسیه در ناحیه دریای سیاه اقدام به تمرینات رزمی و مانور هماهنگی زده اند که در ضمن می تواند هشداری به ترکیه و هم پیمانان ترکیه باشد.
• امریکا با فرستادن دو هواپیما بمب افکن که قادر به حمل بمب های اتمی هستند از نوع 2-B به کره جنوبی و به پرواز در آوردن آنها در آسمان کره جنوبی نشان داد که در صورت لزوم به کمک کره جنوبی خواهد آمد- 2-B می تواند 16 بمب اتمی را در آن واحد به 16نقطه متفاوت هدایت کند- آنچه ناظران نظامی و متخصصان امور به آن اشاره می کنند بی اهمیت بودن «اهداف حساس» کره شمالی است لذا به علت کمبود یا نبود هدف های حساس در کره شمالی در صورت بروز جنگ بین دو کره آسیب اصلی نصیب کره جنوبی خواهد گردید هر چند هم که کره شمالی در این جدل بازنده گردد.
• حال مزاجی نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق افریقای جنوبی زیاد خوب نمی باشد و با آنکه در وضع عمومی او کمی از بهبودی نشانه هایی دیده می شود اما عمر او را زیاد طولانی نمی بینند.
• اگر مشکلات مالی قبرس تا یک ماه دیگر بهبود نیابد- در مدتی کوتاه مشکلات مالی مشابه در برخی دیگر ازکشورهای اروپا شاهد خواهیم بود.
• عربستان سعودی مستقلا اسلحه و مهمات نظامی به برخی از گروه های طرفدار سعودی که با بشار اسد مبارزه می کنند فرستاده است و ظاهرا این کار به دلیل ارتباط مقامات امنیتی  قطر با مخالفانی از گروه های مبارز با اسد می باشد که آنها را در چهارچوب القاعده و افراطی شناسایی می کنند- در کنفرانس ملل عرب نمایندگان قطر و سعودی به جان هم افتادند اما دخالت برخی از نمایندگان دول عرب درکنفرانس مانع کتک کاری گردیدند.
• اندرو پارکر رئیس جدید سازمان اطلاعات داخلی انگلستان  MI5گردید- پیش از این به مدت شش سال معاونت این تشکیلات را عهده دار بوده است- او 50 سال سن دارد و به مدت 30 سال در تشکیلات اطلاعات و امنیتی خدمت کرده است.
•رئیس جمهور فرانسه حالا قصد دارد سقف پرداخت مالیات برای شرکت ها را در فرانسه به 75درصد برساند- پیش از این در مورد درآمد سرمایه داران این کار را انجام داده بود که خسارات جبران ناپذیر به فرانسه و ساختار اقتصادی فرانسه وارد شد حالا هم ظاهرا بدون شناخت خطر ورشکستگی اقتصادی می خواهد شرکت ها از سهم درآمد خود 75درصدپرداخت کنند. ایشان ذره ای از اقتصاد اطلاع ندارند.
• جیورجیو- ناپولیتانو رئیس جمهور ایتالیا روز 28مارچ در بیانیه ای اعلام کرد که نمی تواند در شرایط بحرانی فعلی دولت تشکیل دهد- دلیل اصلی مشکلات موجود بحران اقتصادی ایتالیا می باشد که اگر راه حلی مناسب پیدا نشود ایتالیا را بسوی ورشکستگی سوق خواهد داد.
• در جنوب سودان بحران و تنش میان گروه های مخالف هم چنان ادامه دارد- نیروهای دولتی یک فرودگاه مهم متعلق به بخش جنوب سودان را از دست جنگجویان سودان جنوبی در آوردند دراین درگیری 162 نفر کشته شدند.
• وزیرخارجه مصر گفت درحل مشکل سیاسی سوریه، ایران باید در گروه کشورهایی که قصد حل و فصل مسئله سوریه را دارند شرکت کند برخی از سایت های خبری به وزیر خارجه مصر اعتراض کردند.
• دولت عربستان سعودی ایران را متهم کرد که یک تیم جاسوسی که جمعا 18 نفر عضو داشته هدایت می کرده است تا علیه عربستان سعودی اطلاعات جمع آوری کند- این 18 نفر هم زمان در چهار استان فعالیت داشتند و دستگیری آنها نیز در چهار استان صورت گرفته است.
• نیروهای حبشه در جنگ با واحدهای «شباب» که زیرساختار افراطی مذهبی اسلام دارند شکست خورده و عقب نشینی کرده اند- ال – شباب در حبشه در چندین مورد توانسته به نیروهای حبشه آسیب برساند.
• واحدهای عملیاتی سپاه قدس در کنیا به فعالیت بیشتری پرداخته اند و اسرائیل نیز با فرستادن ماموران امنیتی که بیشتر مهاجران افریقایی هستند این عملیات را زیر نظر دارند.