1669-11

• دکترمسعودی، لطفا خودتان را معرفی کنید:
– دکتر رامتین مسعودی هستم، دارای دو بورد تخصصی در Vein & Lymphatic Medicine و Cosmetic & Anti-Aging می باشم، با سابقه بیش از 19 سال و هزاران جراحی موفق.
-Vein & Lymphatic Medicine شاخه ای از پزشکی است که درجهت تشخیص و درمان بیماریهای سیاهرگی، سیستم لنفاوی و زخم پا به کار برده می شود.
درمراکز تخصصی جراحی لیزری آلونا، ما در تلاشیم تا یک محیط آرامش بخش را با استفاده از بهترین تجارب پزشکی و آخرین متدهای روز ایجاد کنیم. من مراکز لیزر سرجری آلونا را در سال 2003 با هدف درمان جراحی سرپائی با ایجاد حداقل محدودیت های روزانه و حداقل ناراحتی بعد از درمان بنا نهادم و اکنون با اضافه کردن دو پزشک متخصص در زمینه عروق به تیم پزشکی مراکز ما، نه تنها می توانیم رگهای واریس رادرمان کنیم بلکه جراحیهای سرپایی تمام عروق از جمله (سرخرگ و سیاهرگ) زیر یک سقف با سرپرستی من انجام میشود.
خوشحالم که به اطلاع برسانم که در حال حاضر ما قادر به نجات و پیشگیری از «از دست دادن پا» با دلیل بیماریهای سیستم گردش خون می باشیم، و از بوجود آمدن یا پیشرفت زخمهای پا جلوگیری می کنیم.
• واریس چیست و چه علائمی دارد؟
– به رگهای برجسته و طنابی که در اثر دریچه های معیوب رگ بوجود می آیند و باعث ناراحتی و درد می شوند واریس می گویند، به طور طبیعی خون از اندام تحتانی به قلب باز می گردد و دریچه های سالم از بازگشت خون به سمت پائین براثر جاذبه زمین جلوگیری کرده و خون بازگشتی براحتی به قلب باز می گردد. اگر دریچه ها به خوبی بسته نشوند، خون به رگها فشار آورده و باعث بزرگ و برجسته شدن رگ می شوند واریس تقریبا در چهل درصد خانمها و بیست و پنج درصد آقایان دیده میشود. عوامل ایجاد کننده واریس به قرار زیر می باشد:
– ارث – سن- جنسیت – حاملگی – عدم تعادل هورمون جنسی – اضافه وزن – ایستادن و نشستن طولانی- ضربه های فیزیکی.
• نشانه های واریس چیست و آیا ممکن است بدتر شوند؟
از علائم آن ظاهر آبی مایل به بنفش و گره خورده رگها می باشد و ممکن است با علائم دیگری نیز ظهور کند:
– درد یا احساس گرفتگی، سنگینی یا خستگی پا،احساس سوزن سوزن شدن و سوزش پا، تورم یا ضربان داربودن رگ و حساس بودن ناحیه اطراف رگ.
واریسی شدن رگها شش مرحله مختلف دارد: ابتدا ظهور رگهای عنکبوتی است، بعد رگها بزرگتر شده و تورم پا ایجاد می گردد، به تدریج سطح پوست جنسش عوض میشود، خستگی، اگزما، زخمهای روی قوزک پا و در تمام این مراحل شانس لختگی خون همیشه بیشتر می شود. به همین دلیل ما معمولا به بیماران مرحله یا Stage بیماری آنها را توضیح داده، بعد به توافق می رسیم که بهترین درمان چه می تواند باشد، درمان می تواند از پوشیدن جوراب واریس و استفاده از داروهای گیاهی باشد تا انجام لیزر و در آوردن رگها و یا تزریق.

1669-12

• چه تغییرات و پیشرفتهایی در این مدت اتفاق افتاده؟
– از بیست سال گذشته به این طرف، تکنولوژی التراسوند پیشرفت کرده و این امکان را به ما داده تا دقیق تر بتوانیم علت اصلی مشکل را پیدا کنیم و بتوانیم سیاهرگها را بدون جراحی درمان کنیم. ما هدفمان بهبود بیمار است، برای شروع و تشخیص بیماری اولا با معاینه کامل شروع می کنیم. که شامل گرفتن تاریخچه کامل بیمار، داروهای مصرفی و آزمایشات می باشد و درصورت نیاز با انجام التراسوند تمام عروق و سیستم گردش خون می توانیم تشخیص دقیق تری از مشکل شخص بدهیم.
• چه راههای درمان برای واریس وجود دارد؟
– در واریسهای شدید، بعد از گرفتنHistory و کشیدن Map از تمام عروق بوسیله التراسوند رگهای بزرگ را از بین می بریم. اول لیزر، بعد رگهای بزرگی را که نمی شود لیزر کرد را در می آوریم و رگهایی که کوچک هستند و نمیشود لیزر کرد را با تزریق می بندیم.
انرژی لیزر یا رادیو فرکوئنسی اوج پیشرفت در درمان رگهای واریسی میباشد که درحال حاضر استاندارد طلایی Gold Standardدرمان رگهای واریسی خوانده می شود.
الف : با این روش به همراهی التراسوند، یک فایبر لیزر باریک را با شکاف بسیار ریز وارد رگ مورد نظر کرده و با عبور اشعه لیزر از همان ناحیه، باعث بسته شدن مسیر رگ می شویم.
مزایای این روش:
• مدت زمان 30 دقیقه برای درمان هر رگ واریسی در مطب
• استفاده از بی حسی موضعی
• موفقیت بالای 98-93 درصد در درمان
• بدون اسکار (جای زخم)
• بدون نیاز به بستری شدن
• کمترین احتمال عوارض جانبی
• بازگشت به زندگی عادی معمولا بعد از یک تا دو روز
ب: بهترین مکمل درمان سیاهرگهای عنکبوتی (Spider Vein) یا رگهای واریسی کوچکتر بعد از لیزر، فوم اسکروتراپی می باشد. با این روش محلولی خاص به نام Sotradecol یا Asclera را با استفاده از چراغهای مخصوص، مستقیما درون رگ تزریق می کنیم تا رگ مورد نظر مسدود شود. این رگ، در ابتدا سفت شده و به مرور زمان جذب بدن میشود. بعد از تزریق، لکه های پوستی یا خارش در ناحیه تزریق ممکن است دیده شود که با پوشیدن جوراب واریس از بروز آن می توان جلوگیری کرد.
ج: لیزرهای سطحی پوست وجود دارد که برای رگهای عنکبوتی کوچکتر از یک میلیمتر درصورت و بدن استفاده می شود.
چند روش دیگر مثل چسب داغ (Hot Glue) به بازار آمده که ده درصد بیماران واکنش آلرژیک به آن می دهند. من اصلا این روش را توصیه نمی کنم. به همین دلیل Hot Glue را که نام دیگر آن Vena seal هست را توصیه نمی کنم.

1669-13

• میشود لطفا درباره مراحل درمانی زخم قوزک پا توضیح دهید؟
بعد از گرفتن شرح حال و معاینه و التراسوند ممکن است سه حالت وجود داشته باشد:
• مشکلات سیاهرگی: با درمان بیماری سیاهرگ. می توانیم علت اصلی بوجود آمدن زخم را ترمیم کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.
• مشکلات سرخرگی: با بازکردن سرخرگهای گرفته، از طریق آنژیوپلاستی و و گذاشتن Stent میتوان جریان خون را در آن منطقه بازسازی کرد.
• مشکلات سیستم لنفاوی: ابتدا باید علت اصلی بوجود آورنده را پیدا کرد که می توان از طریق گرفتن شرح حال و معاینه و تشخیصهای رادیولوژی باشد، و بعد با استفاده از دارو، جوراب و پمپهای مخصوص از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
• سئوالات که مکررا از شما پرسیده می شود چیست؟
من این رگ را لازم دارم یا نه؟
– اگر رگی واریسی شده دیگر نمی توان از آن برای منظور دیگر هم استفاده کرد. ولی اگر واریسی نیست می تواند در صورت نیاز در عمل جراحی قلب از آن استفاده شود.
• جراحی لیزر Laser Surgery چگونه عمل می کند؟
– انرژی لیزر دیواره رگ را خراب کرده و رگ معیوب بسته میشود. بنابراین خون نمی تواند در آن رگ جریان داشته باشد.
• از دست دادن این رگ آیا باعث مشکل می شود؟
– بطور طبیعی ما دارای رگهای بیشماری در ناحیه پا می باشیم که بعد از مسدود شدن رگ معیوب خون به سمت رگهای سالم اطراف سرازیر میشود.
• مشکلات روش درمانی لیزر چیست؟
– تنها مشکلی که عده کمی بعد از جراحی لیزر Laser Surgery تجربه کرده اند احساس بی حسی درناحیه لیزر شده میباشد که به سرعت بر طرف می شود.
• مراقبتهای بعد از درمان واریس چیست؟
– بیماران مجاز به استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب مثل Motrin, Tylenol هر 6-4 ساعت میباشند. همچنین برای بهبود کبودی می توانند از آب آناناس یا آرنیکر Arnicareاستفاده کنند بیماران بعد از لیزر باید به مدت یک هفته شبانه روز و به مدت دو ماه فقط روزانه و بعد از اسکروتراپی به مدت دو تا سه هفته شبانه روز از جوراب واریس استفاده کنند و همچنین بیماران باید سه تا هفت روز بعد از لیزر و دو هفته بعد از اسکروتراپی برای معاینه به مطب مراجعه کنند. بیماران می توانند بعد از لیزر و اسکروتراپی به برنامه عادی روزانه خود بلافاصله برگردند و با پیاده روی و دوچرخه سواری به استحکام سیستم گردش خون خود کمک کنند.

***

تماس با کلینیکهای دکتر مسعودی
در بورلی هیلز، انسینو و گلندل

Beverly Hills: 310.855.7171
8500 Wilshire Blvd. Suite #518
Encino: 818.887.7272
16661 Ventura Blvd. Suite#824
Glendale: 818.887.7273
1511 West Glenoaks Blvd.