1441-35

1441-36

«دکتر سام ابراهیمی» را در رادیو جوانان به یک گفتگوی شنیدنی دعوت کردیم، چون از دو سه هفته قبل که قرار بود، دکتر ابراهیمی درباره سیستم جدید ضد درد حرف بزند و بدلایلی به تعویق افتاد، شنوندگان رادیو از نقاط مختلف جهان، با کنجکاوی این مسئله را دنبال می کردند تا سرانجام با دکتر ابراهیمی به گفتگو نشستیم.

****

• آقای دکتر مسئله درد سن و سال نمی شناسد، از کودک چند ساله تا زن و مرد 90 و اینروزها صد ساله هم در جستجوی راهی برای تسکین دردهایشان هستند، خیلی ها می پرسند این سیستم و یا شیوه جدید ضد درد چگونه کار می کند.
دکتر ابراهیمی: قبل از وارد شدن به بحث ضد درد، باید به نکاتی اشاره کنم، اینکه چرا درد در بدن ایجاد میشود، اصولا دردها دو دسته هستند، دردهای مزمن که دردهای حاد، دردهای مزمن بدلایلی سالها در بدن مانده، بیشتر مورد بحث ماست، این دستگاه ضد درد در حقیقت از ترشحات داخل بدن بهره می گیرد تا درد را تسکین بخشد. سیستم عصبی بدن در دو بخش تقسسیم می شود، که درواقع فرمانده اصلی مغز است، یک سیستم مرکزی وجود دارد که اختیاری است مثلا وقتی من می خواهم لیوانی را از روی میز بردارم، تصمیم می گیرم، این تصمیم به مغز پیغام می دهد، مغز بلافاصله پیغام را به نخاع میدهد، بعد به ماهیچه ها بصورت گیرنده متصل میشود با انقباض ماهیچه ها، لیوان برداشته میشود، این سیستم مرکزی اختیارش در دست ماست و همه این عملیات که اشاره کردم، در عرض یک صدم ثانیه انجام میشود، یعنی سرعت انتقال این پیغام ها در بین سلول های عصبی تا تصمیم و اجرا در مدت کم و سرعت زیاد انجام میشود.
سیستم دوم که خیلی مهم تر است، سیستمی که خودبخود کار می کند و از اختیار ما خارج است، تپش قلب، سیستم تنفسی، گوارشی تحت کنترل سیستم مرکزی غیر ارادی ماست، این تصمیم به دو سیستم سیمپاتتیک و پاراسیمپاتتیک تقسیم می شود. اشخاصی که درد مزمن در بدن دارند، نسبت به درد بسیارحساس هستند، بخاطر اینکه توازن و تعادل بین دو سیستم بهم خورده، هرچه این توازن روی قسمت سیمپاتتیک سنگینی کند، درد شدیدتر میشود. مثلا زمانی که از کسی خون می گیرند در آن زمان، عده ای خیلی آرام می نشینند ولی بعضی از جا می پرند، این عده سیستم های تعادل خود را از دست داده اند. اگر خوب توجه کنید این گروه با یک صدا، یا حادثه، از جا می پرند، برعکس سیستم پاراسیمپاتتیک به ما آرامش می دهد، خواب ما را بیشتر می کند، یک نشئگی طبیعی به ما میدهد.

1441-37

• شما توضیحات جالبی در زمینه های مختلف دستگاههای عصبی بدن دادید، حالا همه می پرسند این سیستم یا دستگاه جدید چه نقشی در تسکین دردهایشان دارند؟
– این دستگاه بیست سالی است که در اروپا و امریکای جنوبی بکار میرفته، ولی FDA امریکا، که در این زمینه ها سختگیر است، اخیرا اجازه استفاده از این دستگاه را داده است یعنی صبر کرده تا عوارض وعواقب نداشته باشد.
این دستگاه توازن و تعادل میان دو سیستم سیمپاتتیک و پاراسیمپاتتیک ما را برقرار می کند، تا آنجا که می دانیم همه قرص های ضد درد، همراه با مواد مخدر که استفاده میشود چون کودئین وایکدووین مشتقاتی است از مواد شیمیایی که در سیستم نخایی در بدن ترشح می شود. مثلا کسانی که دو استقامت و ماراتن می کنند، بعد از ده تا 15کیلومتر اولیه، حالت نشئگی طبیعی می گیرند و این مواد ترشح شده وارد سیستم خون شان میشود و تمام بدن شان بحال ریلکس در می آید، این سیستم جدید هم آن مواد و ترشحات نخائی را فعال می کند، جالب اینکه نصب و استفاده از این دستگاه نیازی به جراحی ندارد، یک دستگاه باطری 6 X4 سانتیمتر است نصب آن با چسب پشت آن است این باطری را پشت گوش شخص نصب می کنیم، یک سری سیم با خود دارد که پشت لاله گوش می چسبد تا پیغام الکتریکی خفیفی به مغز میدهد، مثلا کسانی که درد سیاتیک، کمر، گردن، دست، میگرن، درد سرطانی دارند حتی بعضی ها شب نمی توانند بخوابند، با این دستگاه سیستم پاراسیمپاتتیک را فعال می کنند، خیلی کسانی بودند که احتیاج به خوردن قرص های خواب آورد داشتند کم کم قرص ها را کنار می گذارند، از نظر نصب کردن بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد باطری این دستگاه 4 روز کار می کند که درواقع 3 ساعت کار می کند و 3 ساعت می ایستد، بطور اتوماتیک عمل می کند با پیغامی که به مغز می فرستد می گوید که در فلان قسمت درد مرا اذیت می کند، این درد در هر قسمت که باشد، از مغز پیام به نخاع میبرد، سلولهای درون نخاع، همه آن مواد شیمیایی ضد درد را ترشح کرده و وارد خون میشود و همه بدن را می گیرد.
• این دستگاه باید چه مدتی با شخص باشد؟
– اتفاقا خیلی ها می پرسند که ما چگونه مراقب این دستگاه باشیم، آیا می توانیم حمام برویم؟ اصولا این دستگاه می تواند پشت گوش باشد. خصوصا با موهای خانم ها پوشانده شود، 4 روز به کار خود ادامه میدهد، روز پنجم باید بیایند باطری آنرا عوض کنند مسلما استفاده طولانی از آن کمک می کند که دردها را برای مدتها تسکین داده و حتی بمدت طولانی از هر دردی خلاص شوند. در این مدت یک مکانیزم دیگر سبب میشود مغز ما آموزش می بیند، و کلیدی که سبب ترشح مواد ضد درد میشود و برای چند سال دردها را کنترل کند.
یکی از دلایلی که می خواستم این مصاحبه عقب بیفتد، مدیکر درحال تغییراتی بود، من می خواستم مطمئن باشم این دستگاه تحت پوشش مدیکر است یا نه؟ در ضمن دستگاه جدیدی است که جایگزین این دستگاه میشود، که کاربرد بالاتری دارد، آن دستگاه را هم مدیکر زیرپوشش دارد.
دراین مدت، شخص فقط نباید به استخر برود ولی می تواند با پوشاندن آن به حمام برود.
من برای بکارگیری آن، پژوهش بسیار کردم، دوره هایی را گذراندم، دیدم که این سیستم چه اعجازی می کند. مثلا خانمی که بقول خودش 8 سال شب ها را با درد می خوابید، ولی با همین دستگاه، کاملا بهبود یافته و به گفته خودش بعد از سالها به راحتی می خوابد، خیلی ها دچار درد آرتروز هستند، سیاتیک دارند، دردهای سرطانی دارند، در همه موارد، شاهد نتایج درخشان آن بودم.
با مطب دکتر سام ابراهیمی با شماره زیر تماس بگیرید.

818-900-2700

1441-39