1667-15

 

پیش از این با دکتر سام ابراهیمی فوق تخصص در جراحی قلب و عروق و درمان بیقراری پا و گرفتگی عضلات گفتگو کرده بودیم ولی همچنان این ناراحتی ها سخت مورد توجه خوانندگان مجله جوانان است به همین منظور این بار با سئوالات تازه ای به دیدار دکتر ابراهیمی میرویم.
• می پرسیم شما درباره بستن بعضی رگهای پا برای جلوگیری بیقراری پا و خواب رفتگی توضیح دادید بسیاری می پرسند برداشتن و بستن آنها صدمه ای به سیستم گردش خون و روند رگها نمی زند؟
می گوید: قبل ازاینکه راجع به معالجات حرف بزنیم باید ببینیم اشکال عروقی چیست و مشکل بسته شدن آنها چه معنایی دارد. یکی اینکه رگهایی مسئول گردش خون در پاها هستند، برای اینکه بتوانند کارشان را درست انجام دهند دریچه هایی که در این رگها هستند، تا زمانی که استحکام و توانایی باز و بسته شدن کامل دارند، میتوانند پمپاژ را ایجاد کنند و خون را به جلو حرکت بدهند مشکلی نیست با توجه به اینکه قطر رگها 2 تا 3 میلیمتر است در مورد عدم انجام این مسئولیت ها، کم کم دریچه ها از بین میروند، قدرت پمپاژ ندارند و باعث میشوند این رگها بجای اینکه خون را به جریان بیاندازند، خون را ذخیره کنند و در خود نگه دارند. این دریچه ها اگر به اندازه کافی عمر سرپا داشته باشیم مثلا بالای 60 تا 70 سال، این حالت کشی مانند، به مرور شل میشود و بقولی در میرود، دیگر آن حالت استحکام را نمی بینیم در این حالت خونی که به جریان می افتد، در آنجا جمع می شود و هرچه بیشتر بشود فشار داخلی رگها بیشتر میشود و بصورت مزمن در آمده و رگها بزرگتر میشوند و رگهای داخلی، حالت واریسی پیدا می کنند و همچنان به انبارکردن خون ادامه میدهند.
بسته شدن این نیست که رگ ها را براستی ببندیم، این درحقیت رگی است که کارش را انجام نمی دهد، خون برگشتی در قسمت پائین پا، قوزک پا و بخش تحتانی به حجم زیادی جمع می شود، قبلا معالجه این بود که رگهای خراب را در می آوردیم، چون برای سلامتی خوب نبود و یا بدلیل برگشت دادن سبب به خطر افتادن رگهای پا می شد، خطر خون لختگی ایجاد می کرد، آمبولی مغزی، قلبی و ریوی ایجاد می کرد درحقیقت عامل مخربی که سلامت پا را به خطر می اندازد این تنها معالجه ای است که بدون جراحی انجام میشود و رگها را از سایز بزرگ شده 10 تا 15 میلیمتر به سایز 2 تا 3 میلیمتری بر می گرداند چون خون را به جریان می اندازد و رگ خراب شده در خود بدن جذب می شود این عمل صد درصد به جریان خون کمک می کند تا از فشارهای عروقی جلوگیری کند.
خیلی ها سئوال می کنند اگر این رگها بسته شود برای افرادی که در آینده برای جراحی قلب باز نیاز به رگهای پا دارند مشکلی ایجاد نمی کند؟ من خودم جراح قلب هستم و می دانم تا زمانی که رگها سالم میباشد می تواند در چنین مواردی بکار گرفته شود، متاسفانه رگهای قطور شده قابل استفاده نیستند، ولی جای نگرانی نیست چون رگهای دیگر و شریان های دیگر در چنین مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد.

1667-14

• بسیاری درشب، دچار گرفتگی عضلات میشوند این گرفتگی حتی در ناحیه انگشتان پا و گاه بالای زانو پیش می آید دردهای کشنده ای که شخص از خواب می پرد آیا آن لحظه برای تسکین درد نظری دارید؟ این گرفتگی ها از کجا و چرا پیش می آید و درمان قطعی آن چیست؟
– نارسائی های عروقی و ناهنجاری های رگی از عوامل مهم ایجاد گرفتگی عضلات پا میشود این گرفتگی می تواند درناحیه پنجه ها، کف، قوزک، ساق پا و کشاله ران خود را نشان بدهد و گاه این گرفتگی ها در شب با درد شدید، بیمار را از خواب می پراند، اصولا فشارهایی که در روز روی پاها ایجاد میشود بطور مستقیم بروی ماهیچه ها اثرمی گذارد کمبود اکسیژن که در این ماهیچه ها هست بصورت استرس زیاد روی ماهیچه ها، بصورت عکس العمل های گرفتگی عضلات را نشان میدهد. وقتی ما چند جلسه سریع رگهای خراب را با معالجات بدون جراحی معالجه می کنیم این فشارها از روی ماهیچه ها برداشته میشود و کم کم شخص احساس می کند تعداد گرفتگی عضلات کم شده، مگر اینکه عامل دیگری سبب این گرفتگی باشد، از عوامل دیگر باعث تشدید عضلات یا کمبود منیزیوم و کلسیم است، که خیلی از پزشکان قرصهای مکمل را می دهند، شاید کمی گرفتگی عضلات را آرام کند ولی متاسفانه معالجه نیست و عوارض داروها هم بدنبال می آید و همچنان اشکالات گرفتگی ادامه می یابد. یکی از عوامل مهم برای پائین آوردن مدت گرفتگی عضلات، مصرف مایعات بیشتر در روز است. از نظر معالجات بستگی به این دارد که چند رگ نیاز به معالجه دارد. در سونوگرافی در مطب، این اشکالات را می بینیم و بدلیل مزمن چند ساله یک مقدار از نظر ترمیمی و کمبود تحلیل علائم، ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد و بمرور شخص متوجه سلامتی پای خود میشود.
• برای افرادی که دچار خارش شدید درناحیه پا میشوند و کار به جراحت می کشد چه درمانی توصیه میکنید؟ چه عاملی سبب آن میشود؟ چقدر درمان طول می کشد؟ آیا بعد از درمان جای زخم میماند؟
– اکثر قریب به اتفاق مراجعه کنندگان به کلینیک ما، از خیلی از علائم در پاهای خود شکایت دارند از جمله خارش درناحیه پا یکی از علائم ناراحتی پوستی است، که خارش یکی از آن علائم است.
این اشکالات پوستی نه تنها خارش، بلکه در بعضی تغییرات رنگ پوستی در قسمت پائین و قوزک پا بصورت لکه های کمرنگ قهوه ای کرم رنگ خود را نشان میدهد و به مرور این رگها شروع به پررنگ تر و ضخیم شدن پوست و زیاد شدن بعد هم پیوستن به هم میکنند و در ناحیه قوزک پا و همه ناحیه را می پوشانند این مسائل پوستی یکی از عواملی است که سلامتی پای شخص در طولانی مدت به خطر می اندازد چون اشکالات پوستی باعث عفونت های پوستی میشود و پستی و بلندیهایی را بدنبال دارد کم کم داخل شان چاک می خورد و سبب ایجاد زخم های کوچک اولیه میشود خصوصا در مورد افرادی که دچار دیابت هستند عفونت ایجاد می کند چون اشکالات عروقی در نهایت سبب میشود این زخم ها به صورت معمولی و نرمال ترمیم نشوند و بصورت زخم های مزمن در پای شخص بمانند که باید بلافاصله چند روزی با پانسمان های مخصوص در مراکز مخصوص رو به بهبودی برود ولی تا زمانی که اشکالات عروقی که سبب التهابات پوستی شده معالجه نشود، این فشار روی پوست جراحات جدیدی را سبب می گردد و سلامت شخص را به خطر می اندازد.
درمورد معالجه عروقی که در حقیقت سبب اصلی اشکالات پوستی، خارش و زخم، سرپائی در چند جلسه راحت انجام میشود. قبلا از عروق شخص سونوگرافی میشود که تمام رگهای شخص را بررسی کنیم و آنها را معالجه می کنیم. چون این مسائل سابقه طولانی دارد تا زمانی که به ما مراجعه می کنند زمان طولانی را طلب می کند. مشکلات پا که معمولا بیقراری، ورم مزمن، گرفتگی، و…است، البته با بالا رفتن سن، جواب سریع و دائمی برای درمان وجود ندارد و بستگی به شخص و ناراحتی هایش دارد ولی آنچه محرز است اگر این مشکلات عروقی معالجه نشود، رگهای دیگر هم از بین میروند و جریان خون هر روز بدتر میشود وجان شخص را به خطر می اندازد.

****************************

تماس با دکتر سام ابراهیمی:

818-900-2700
IncredibleVeins.com