1345-37

1345-38

نام دکتر عطا منتظری بعلت کشف اولیه ویروس HPV که عامل بروز سرطان دهانه رحم است ، در دهه هشتاد سر زبان ها افتاد و اهدای جایزه نوبل پزشکی به او نیز این روزها بحث روز جامعه پزشکی امریکا شده است.
دکتر عطا منتظری متخصص جراحی زنان و زایمان و استادیار سابق دانشکده داریوش کبیر در تهران، در سال 1976 به دعوت دانشگاه یوتا بعنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا به امریکا آمد و مشغول تدریس و تحقیق در رشته Gynecology زیرنظر دکتر Charles Smart پرزیدنت American Notional Cancer Societyو دکتر Gary Thomson Chief Of The Gynecology در یونیورسیتی یوتا شد .
در سال 1981 به لوس آنجلس آمد و مدت دو سال در دانشگاه UCLA و USC در همین رشته مشغول بکار شد. در سال 1984 بطور مستقل با ایجاد چند مرکز پزشکی، مشغول به ادامه تحقیق علت سرطان در همین رشته شد. دکتر منتظری در فاصله سالهای 1976 تا 1981 که استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا بود موفق به دریافت درجه PHD در مدیریت تعلیمات عالیه Higher Education Administration شد و رساله او درباره Health Man Power Planning بعنوان نمونه و مدل برای سایر محققین این رشته سرمشق انتخاب شد و در حال حاضر در 23 کشور دنیا از تحقیقات او برای رفع کمبود و تربیتPlanning Health Man Power بکار گرفته شده و به زبانهای متعدد ترجمه شده است.
در ایران هم اکنون براساس این تحقیق برنامه های کمبود کار درمانی بکار گرفته اند بطوری که اکنون ایران صادرکننده طبیب به کشورهای همسایه و مورد نیاز میباشد.
دکتر منتظری از طرف President of Columbia University بعنوان Truce انتخاب شده و به مدت چندین سال عضو Board Encyclopedia Iranica از طرف Trustee انتخاب شده وهم به دعوتEducation Secretary of در کابینه Ronald Regan Presidentمورد مشورت قرار گرفته است.
در این دوره در سالهای 1990 – 1984 دکتر منتظری برای اولین بار از طریق Colposcopy دریافت بیمارانی که حتیSmear Pap نورمال دارند، ویروس HPV هم در تعدادی از آنها در معاینه Colposcopy مشهود است. و با پیگیری آنها در معاینات سالانه علامت سرطان دهانه رحم به درجات مختلف را اعلام کرد و گفت می توان با درمان این ویروس (HPV) در سالهای اولیه از وقوع سرطان دهانه رحم و رحم جلوگیری کرد.
درسالهای 1993 مدیکال بورد کالیفرنیا بدلیل اینکه هنوز متخصصین دیگر این کشف را قبول نداشتند و معتقد بودند که ویروس HPV ربطی به ایجاد سرطان ندارد، دکتر منتظری را وادار کرد که این تشخیص و درمان را متوقف سازد و شرکت های بیمه هم از پرداخت درمان HPV که متضمن هزینه برای آنها بود سر باز زدند.
در آن سالها بیشترین علت مرگ و میر زنان سرطان دهانه رحم بود در سال 2006 جواز پزشکی دکتر منتظری را مشروط به آن کردند که از درمان HPV صرف نظر کند و همه مریض هایی را که دکتر منتظری می بیند هر ماه یک دکتر دیگر هم بازدید کند که مبادا HPV را درمان کرده باشد.
با علم به اینکه برای دکتر منتظری شکی باقی نمانده بود که این ویروس عامل سرطان دهانه رحم است، علیرغم توصیه مدیکال بورد هر وقت که معاینات Colposcopy همراه با پاتولوژی علائم اولیه ظهور سرطان را نشان میداد دکتر منتظری با توجه به اینکه برای بیمار هم هزینه ندارد آنها را درمان میکرد.
این کارچون برخلاف دستور مدیکال بورد کالیفرنیا بود در سال 2008 فقط بدلیل اینکه چرا دکتر منتظری خلاف دستور مدیکال بورد HPV را درمان کرده، جواز پزشکی او را لغو کردند.
مخالفت شدید و مبارزه او که هزینه چند میلیون دلار داشت منجر به تعطیل کردن مراکز درمانی دکتر منتظری شد.
در همین سال 2008 جایزه نوبل پزشکی به یک Pathologist آلمانی برای کشف اینکه ویروس HPV علت سرطان دهانه رحم است داده شد. و بدنبال آن شرکت های بیمه که مدت 23 سال بود از پرداخت های آن خودداری کرده بودند در سال 2112 شروع به پرداخت آن به دکتر منتظری کردند.
در شرایطی که اکنون پیش آمده دولت امریکا خود مدعی است که این تحقیق بیست سال قبل از این در امریکا شده و جایزه باید به امریکا و به دانشمند امریکایی یعنی دکتر عطا منتظری داده شود.
اگر زمان گالیله بود حتما دکتر منتظری را اعدام هم کرده بودند.

1345-39

بنیاد فرهنگی کیان
بنیانگذار بنیاد کیان دکتر عطا منتظری است که در دهه هشتاد به همت دکتر منتظری ایجاد گشت و نام دختر دکتر منتظری که کیانا است برآن نهاده شد.
دکتر منتظری را بجرات همه دست اندرکاران فرهنگ و هنر خوب می شناسند.
آنهایی که بنیاد فرهنگی دارند وداشتند، آنها که نشریات فرهنگی و هنری و مجموعه های کتاب ها نوارهای فرهنگی ادبی و هنری و تهیه و ارائه میدادند و میدهند اورا خوب می شناسند مردی که همیشه لبخندی بلب دارد و با وجود احاطه به فرهنگ به ادب وشعر با فروتنی خود را پسر عباسقلی معرفی میکند که در پشت این نام پر از طنز هزاران قصه خوابیده است.
دکتر منتظری سالهاست که با هیچ رسانه ای حرف نزده ، عکسی نگرفته و از شهرت گریخته است. در حالیکه بایستی به خاطر ایجاد دهها کتابخانه که فقط در دهات ایران بنا کرده، سوژه داغ مطبوعات باشد، و با حمایتی که از بزرگان شعر و ادب و فرهنگ کرده باید نامش سرلوحه بسیاری از نشریات معتبر فرهنگی باشد و دهها کتاب درباره اش نوشته شود. ولی خودش فروتنانه می گوید من هنوز دارم یاد می گیرم. دکتر منتظری می گویا اگر خدا هست زن است همانگونه که خورشید خانم هم زن است و نورش را بر تمام ستارگان و اقمار دور و برش یکسان میدهد ومانند مادری مهربان هیچ وقت فرزندان خود را خوب و بد خلق نمیکند و یکسان مهربانی می کند و شاید کلمه «مهر» هم که نام شناسنامه اش هست از همین جاست که به او «مهر» یا خورشید میگویند.
وقتی کارنامه دکتر منتظری را ورق می زنیم می بینیم او پشت 90درصد از بنیادها وسازمان ها و انجمن ها- انتشارات فرهنگی سالها است که ایستاده است.
در میان نامه هایش نامه های پرفسور احسان یارشاطر را می خوانیم که بابت کمک های بی دریغ دکتر منتظری به ایرانیکا از سالهای 1991- تا سالهای آغازین 2000 سپاس گفته است و نوشته سرمایه و همتی که شما وقف پشتیبانی از میراث ادبی و هنری ایرانیکا کرده اید فراموش نشدنی است.
نامه سید محمد جمال زاده را می خوانیم که در سالهای دور دکتر منتظری را بخاطر خدماتش ستوده است.
در سال 2003 توسط وال استریت جورنال بعنوان پزشک سال امریکا انتخاب شد.
او بیش از ده ها کتابخانه در دهات ایران بنا کرده و از سال 1985 با نام بنیاد کیان به نشریات ادبی و فرهنگی معتبر زیر کمک کرده است:
ماهنامه ی امید در لوس آنجلس -مجله پویشگران در کلورادو –مجله ایران شناسی در مریلند-فصل کتاب در لندن – مجله کاوه در آلمان – مجله سنک در سوئد-مجله هستی در ایران – سمرقند،کلک و بخارا در ایران-زاینده رود در اصفهان -تاتر و کتابخانه در اصفهان زیر نظر ارحام صدر-کتابخانه سعدی در لوس آنجلس
شرح خدمات دکتر منتظری به فرهنگ و ادب و هنر و بقول خودش نگهبان جواهرات فرهنگی ایران و بزرگداشت هایی که از بزرگان زنده وآنهائی که فرمان گرفته و رفته اند آنقدر زیاد است که خود یک لیست کتاب می شود.
دکتر منتظری بانام بنیاد کیان بیش از صدها کتاب وواژه نامه انتشار داده است سالها در یک آپارتمان یک اتاق خوابه زندگی میکرد ولی برای پاسداران فرهنگ وهنر وادب و شعر خانه هائی برپا ساخته بود و آنها را زیر یک سقف می آورد.
و همه بیماران ایرانی را رایگان درمان میکرد و هم چنین بیمارانی که قادر به پرداخت مخارج درمان نبودند از هر ملیتی از خدمات رایگان مراکز درمانی زیرنظر دکتر منتظری بهره مند بودند.