1656-52

از دکتر محمدعلی شمعی – روانپزشک و متخصص اعصاب و روان -روانکاو

M. Ali Shamie, M.D.
Psychiatrist

مطالعات اخیر در زمینه نقش مصرف الکل در طول زندگی به مقادیر بیش از معمول نشان داده است که مصرف الکل بمقادیر زیاد و مکرر در دوران جوانی و بزرگسالی می تواند زوال عقل (Dementia) دوران کهنسالی را تشدید کند.
عده ای که در دنیا از زوال عقل پیری (Dementia) رنج می برند در مدت 30 سال آینده به 3 برابر اضافه خواهد شد. پیش بینی می شود که این تعداد در سال 2050 به 135 میلیون برسد و با توجه به اینکه مردم جهان با پیشرف های علم پزشکی زندگی طولانی تری در سالهای آینده خواهند داشت، رقم افرادی که در سنین کهولت دچار زوال عقل پیری خواهند شد به درجه اپیدمیک یا فراوانی شدیدی در قرن21 خواهد رسید.
در این تحقیقات علمی که در تعداد زیادی افراد، در طول 23 سال انجام شده است، نشان داده شده که مصرف کنندگان الکل به مقدار1 تا 14 واحد در هفته (یعنی مصرف الکل یک تا 14 پیمانه و یا گلاس شراب در هفته) داشته اند تعداد کمتری ابتلا به زوال عقل پیری یا (Dementia) در سنین بالاتر شده اند.
این عارضه در مورد کسانی که در سنین نوجوانی و بزرگسالی مصرف بالاتر از 14 واحد در هفته داشته اند و بخصوص در سنین 60 تا 70 سالگی بیشتر در معرض خطر (Dementia) زوال عقل پیری می باشند.
کسانی که مصرف الکل چندانی ندارند و یا الکل مصرف نمی کنند در صورت ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، خطر ابتلا به (Dementia) زوال عقل پیری در آنها زیادتر است.
در ادامه این تحقیقات و بررسی ها تعداد 10 مطالعه تحقیقاتی دیگر در این زمینه که در فرانسه انجام گرفته نتیجه آن در مورد مصرف شراب در مقایسه با مشربات دیگر چنین بوده است:
کسانی که شراب را بطور متعادل مصرف میکنند کمتر دچار زوال عقل پیری (Dementia) می شوند در مقایسه با کسانی که از مشروبات دیگر استفاده می کنند.
در مطالعات اخیر انگلستان نیز درباره تاثیر مصرف زیاد از حد مشروبات الکلی (بیش از 1 تا 14 واحد در هر هفته) می تواند خطر ابتلا به (Dementia) زوال عقل پیری را تا 50% بیشتر کند.
در بررسی آماری اخیر در کشور انگلستان نشان داده است که افرادی که بعلت مصرف فراوان مواد الکلی در معرض خطر زوال عقل پیری زودرس قرار می گیرند (Dementia) اغلب دچار ناراحتی های تغذیه ای شده و در طول زندگی خود چندین بار بعلت اثرات سمی الکل در بیمارستان بستری می شوند. هم چنین بطور غیرمستقیم در ایجاد بیماریهای دیابت (بیماری قند)، فشار خون و یا خونریزی های مغزی (Stroke) دخالت دارد.
نتیجه گیری از این مقاله با توجه به اینکه زوال عقل در سنین بزرگسالی و پیری درآینده رو به افزایش میباشد و درمان موثری برای این بیماری تا سال 2050 پیش بینی نمیشود، لازم است که برای پیش گیری این بیماری هر اقدام و یا راه موثری که وجود دارد بکار گرفته شود. این مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد متعادل الکل ممکن است در ازدیاد موارد زوال عقل پیری (Dementia) دخالت داشته باشد. همچنین این تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف الکل و مواد الکلی بخصوص شراب در حدود متعادل در دوران بزرگسالی افراد می تواند موجب سلامت بیشتر فعالیت های مغزی در رابطه با ادراکات هوشی بشود و زوال عقل پیری را به تعویق بیاندازد.
مأخذ: این ترجمه چکیده و خلاصه ای است از مقاله ای که در اگست 2018 درBMJ به چاپ رسیده است.

برای اطلاعات بیشتر و یا پرسش با تلفن های زیر تماس بگیرید:

310- 863-7889 310- 405-770