1705-24

1705-26

قرار شد مصاحبه ای با خانم دکتر مونا وکیل تصادفات صورت بگیرد. داوطلب شدم که این گفتگو را انجام دهم، چون فکر کردم چه کسی بهتر از خودم او را می شناسد پدری که از آغاز تولد تا به امروز با او زندگی کرده است.
این تصمیم را با سردبیر و مدیر مجله در میان گذاشتم که او هم استقبال کرد. این حاصل گفتگوی پدر و دختر است که شاید کمتر در مطبوعات شاهدش بودید. مونا مادر سه کودک است، لیلی چهار ساله ، آیدین و باران دوپسر دوقلوی دوساله. در آخر سال گذشته انجمن یا کانون وکلای تصادفات کالیفرنیا او را جزو ده وکیل برتر کالیفرنیا در سال ۲۰‍۱۹ برگزید، باور آن برایم بسیار سخت بود مادر سه کودک نوپا و کار سنکین و پر از استرس وکالت، اما ظاهرا هیچکدام مانع از آن نشد که مونا از کوشش شبانه روزی غافل بماند. در لوحه اهدایی نوشته شده است او به دلیل خدمات دور از انتظار و فوق العاده به موکلین خود به این مقام دست یافته است.
اگر بخواهم به عنوان پدر در یک جمله دخترم مونا را توصیف کنم باید بگویم بسیار مهربان دلسوز، با پشتکار و صادق است و از دروغ بیزار.
در شروع مصاحبه می گویم: فکر نکن پدرت هستم من به عنوان مصاحبه گر سوال می کنم و شما هم پاسخ دهید.
• نخست میگویم از خودت برای ما بگو.
– با لبخند می‌گوید:چی بگم.خودتان بهتر میدانید‌ بعد از انقلاب والدین من به آمریکا مهاجرت کردند و من در شهر Mountan view بدنیا آمدم. بدلیل فعالیت های اجتماعی پدرم در جامعه ایرانی همواره با مردم کشورم از نزدیک همراه بوده ام. فدراسیون جهانی شنا رکورد من را گواهی کرد اما در ایران به ثبت نرسید.

1705-25

• میگویم در نوجوانی شناگر خوبی بودی چرا رها کردی؟
– من عاشق شنا بودم.روزی3 تا 4ساعت، 2 ساعت صبح و 2ساعت عصر قبل و بعد از مدرسه تمرین می‌کردم. عضو تیم سانتاکلارا بودم. در آن زمان تقریبا تمام رکورد های شنای نوجوانان آمریکا در اختیار شناگران تیم ما بود و اغلب این تیم بنام تیم ملی نوجوانان آمریکا در مسابقات با کشورهای خارجی شرکت میکرد، در آخرین تورنمنت بین‌المللی که در تورنتو کانادا برگزار شد من توانستم رکورد شنای 100 متر پشت بانوان ایران را بشکنم. پدرم گواهینامه رسمی فدراسیون جهانی شنا را برای ثبت در رکورد های ایران به تهران ارسال کرد و درخواست کرد که به عضویت تیم ملی ایران درآیم، اما آنها به این دلیل که رکورد را در یک مسابقه بین‌المللی همراه با تیم آمریکا بدست آورده‌ام نپذیرفتند و مرا یک شناگر آمریکایی فرض کردند نه ایرانی. در حالیکه من 16 ساله بودم و طبق قوانین بین‌المللی تا 20سالگی فرصت داشتم ملیت خود را اعلام کنم.
این برخورد شدیدا تو ذوق من زد. در آمریکا شناگران خوب بسیار بودند و هستند ومن میخواستم که شاید بتوانم برای سرزمین اجدادیم در میدان‌های بین‌المللی افتخار کسب کنم . این شد که شنا را کنار گذاشتم و به درس چسبیدم. تحصیلاتم را در همین بی اریا گذراندم.ابتدا به West valley college رفتم سپس لیسانس را از دانشگاه برکلی اخذ کردم و آنگاه از دانشکده حقوق دانشگاه سان فرانسیسکو مدرک وکالتم را گرفتم.
از همان دوران دانشجویی می‌دانستم در چه زمینه ای از حقوق میخواهم فعالیت کنم،بهمین دلیل در سالهای دانشجویی در یکی از دفاتر حقوقی سن حوزه که در امر تصادفات سابقه طولانی داشت مشغول کارآموزی شدم.
• وسط حرف خانم وکیل میپرم و میگویم پس بدین ترتیب وقتی رسماً وکیل ایالت کالیفرنیا و فدرال شدی عملا آشنا بکار بودی؟
پاسخ می‌دهد: همینطوره.نخست دفترم را در شمال کالیفرنیا در prunyard تاسیس کردم وبعد رفتم لس آنجلس و در willsher دفتر دوم را گشودم. خوشبختانه از همان ماه‌های نخست با استقبال هموطنان روبرو شدم تا جاییکه امروز دو وکیل دیگر هم بمن کمک میکنند و این غیر از تعدادی دستیار وکیل هستند که مشغول بکارند.
•می‌پرسم :چه نوع پرونده‌هایی را می پذیرید؟
-دکتر مونا دلدار پاسخ میدهد: هر نوع تصادفی را دنبال می‌کنیم. از تصادف ساده گرفته تا تصادفات خیلی شدید که منجر به جراحات جدی، نقص عضو شده و یا فوت.
نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم اینست که روی هر پرونده تصادفی حداقل دو وکیل کار می‌کنند و به دقت جزییات آنرا بررسی می کنند تا بتوانند بهترین راه کار قانونی را به اجرا بگذارند.
• سوال بعدی اینست که ارتباط شما با شرکتهای بیمه چگونه است؟
– می‌گوید تمام شرکتهای بیمه در کالیفرنیا دفتر وکالت ما را میشناسند و بخوبی دریافته‌اند که ما یک سر سوزن از حق موکل خودمان نمی‌گذریم و در این مورد خیلی مصمم هستیم. بارها شاهد بوده‌اند که اگر آنچه حق موکل خود می‌دانیم نپردازند پرونده را به دادگاه می‌بریم و سابقه ما را در دادگاه دارند که چقدر سرسختانه میجنگیم برای احقاق حق آسیب دیده و بهیچ وجه کوتاه نمی آییم با این سابقه که خدمتتان عرض کردم آنها سعی میکنند در همان آغاز کار با ما کنار بیابند.
لازم است یاد آوری کنم که در 15 سال گذشته توانسته ایم میلیونها دلار از شرکت‌های بیمه برای موکلان خود بگیریم .

1705-27