1646-32

1646-34

1646-35

1646-36

1646-37

دکتر نازی مرزبان میگوید: تحصیلات خود را در ایران در رشته علوم ارتباطات با درجه لیسانس پایان دادم، چون این رشته با معلمین و شیوه امریکایی اداره می شد، در سفر به امریکا با تسهیلات و امکانات خوبی روبرو شدم. البته در ایران فوق لیسانس علوم مدیریت و اقتصاد را دریافت کردم در امریکا رشته حقوق اینترنشنال را گذراندم و جالب اینکه کاندالیزا رایس پشت تز دانشنامه مرا امضا کرد. چون در زمینه حقوق زنان و کودکان در جهان سوم تز نوشته بودم. بعد در یک کمپانی بزرگ مدیریت امریکایی استخدام شدم که برای ماموریت به خاوردور و خاورمیانه رفتم و هدف جلب سرمایه برای جنوب کالیفرنیا، لس آنجلس بود. در آغاز سالهای 90 به زمینه خرید و فروش املاک در نقاط مختلف خاورمیانه و خاوردور پرداختم در دبی چند کمپانی بزرگ دایر کردم ولی با پیش آمدن طوفان اقتصادی در آن منطقه کلی از سرمایه گذاری های خودم بر باد رفت ولی به آن ضرب المثل عربی عمل کردم اگر زمین خوردی دستت را روی همان زمین بگذار و بلند شو.
با کوچ دوباره به امریکا، باز هم به همین میدان خرید و فروش املاک جذب شدم، چون هنوز امریکا بخصوص ایالت کالیفرنیا و لس آنجلس جذابیت و کارآیی زیادی در رشته املاک دارد.
• می پرسم شما که در زمینه خرید و فروش ساختمان های بلند، شاپینگ سنترها، جزیره ها، قصرها و زمین ها در نقاط مختلف جهان تجربه دارید به راستی چه زمانی برای خرید خانه و ملک مناسب است؟ خانه یا آپارتمان کدامیک به صرفه است؟
– اگر بگویم اینروزها بهترین زمان خرید خانه و ملک است، باور کنید، چون در آغاز سال، مردم جدی ترهستند، برنامه ریزی برای آینده می کنند ملک همیشه یک سرمایه است، اگر حتی فراز ونشیب هایی نیز پیش آید، هنوز ملک ارزش خود را از دست نمی دهد.
اگر یک زوج جوان دانشجو در آغاز زندگی، بدون سرمایه زیاد هستند مسلما خرید کاندومینیوم بهترین است، چون بعدا می توانند آنرا تبدیل به یک خانه بزرگ کنند ولی آنها که امکان خرید خانه را دارند، بهتر است بلافاصله اقدام کنند، 80درصد امریکاییها در پی خرید خانه هستند تا زمان بازنشستگی روی آن وام بگیرند و به سفر بروند و استراحت کنند و یا فرزندان خود را در آنجا بزرگ کنند و بعنوان یک سرمایه بزرگ مطمئن تا سالها آنرا نگهدارند.
• بعضی ها که بدون مشورت با یک متخصص و یا با یک ایجنت کم تجربه اقدام به خرید خانه و آپارتمان می کنند، مثلا بدون اطلاع از یک محل و موقعیت آن خانه ای می خرند و بعد متوجه اشتباه خود میشوند چه باید بکنند؟ چگونه از آغاز آگاهی پیدا کنند؟
– متاسفانه بعضی ایجنت ها برای پرکردن جیب خود بدون احساس مسئولیت، خانه هایی را در برخی محلات به مشتریان بی اطلاع می فروشند که آینده آنها و بچه هایشان را به خطر می اندازند، من از همان زمان که در دبی کار می کردم همه این مسائل را رعایت می کردم. یادم هست آقایی برای خرید یک ملک آمده بود، که ایجنت همه مقدمات را فراهم ساخته بود، ولی من از آن آقا پرسیدم شما خبردارید در ابوظبی ملک خریدن، درواقع یک قرارداد 99 ساله است؟ گفت بله بعدا به بچه هایم می بخشم! گفتم چگونه پولش را می پردازید؟ گفت 20درصد دادم، بقیه اش هم خدا بزرگ است یک زمین دارم می فروشم، گفتم خبر دارید ماه بعدی باید 20درصد دیگر بپردازید؟ فهمیدم هیچ در این زمینه نمی داند و مطمئن بودم همه پولش به هدر می رود. من بکلی قرارداد خرید را بهم زدم در اینجا هم بارها با مشتری به خانه ای رفتم که همه چیزش ظاهرا خوب و کامل بود، ولی من بلافاصله همسایه ها را بازرسی کردم و موقعیت محل را زیرنظر گرفتم و دیدم افراد مشکوکی در اطراف زندگی می کنند، مدرسه محل امن نیست، بهمین جهت آن شخص را پشیمان کردم، برایش توضیح کامل دادم. چون مهمترین مسئله مدرسه بچه هاست، که نزدیک باشد، مدرسه خوب و امن باشد، همسایه ها آدم های خوب، سربراه و شاغل و تحصیلکرده و اصیل باشند چرا که درآینده آن خانواده اثر دارد. باید به فروش خانه های اطراف و علت آن؛ و سوابق و رویدادها، درگیریها، حوادث گذشته آن محله توجه کرد، باید بروی سوابق آن محل رفت و درصورتی که کسی خانه ای را بدون مطالعه خریده و ایجنت به او توضیح نداده و ناگهان خود را با یک محله پرخطر و همسایه های مشکوک و مدرسه نا امن روبرو می بیند، حق شکایت دارد.
• خیلی ها می پرسند چگونه می توانند خانه و ملک را بدون اوراق مالیاتی و کردیتی بخرند؟
– تابع شرایط خاصی است، اگر کسانی قادر به پرداخت 50درصد نقد برای خرید هستند نیازی به اوراق مالیاتی و چک کردن کردیت ندارند راستش در سالهای قبل، خرید خانه خیلی بنظر آسان بود، چون همه با تهیه مدارک استخدامی قلابی، مدارک مالیاتی قلابی، اقدام می کردند، ولی اینروزها همه سوابق آدمها به راحتی چک میشود و امروز شما با داشتن 20درصد پول خانه، نیاز به مدارک استخدامی، مالیاتی و کردیت خوب هم دارید. ولی همانطور که گفتم اخیرا خریداران تازه ای وارد میدان شده اند که حتی با پرداخت 70درصد اقدام به خرید خانه می کنند که چینی ها بیشترین آنها هستند، فقط کافی است ثابت کنند این پول از کجا آمده، حداقل 3ماه در بانک بوده وهنوز هم در بانک اندوخته دارند.
با توجه به سئوالات خوانندگان مجله جوانان در هفته های آینده با دکتر مرزبان گفتگوها را ادامه میدهیم.

1646-38