1561-55

با دکتر ندا مهربانی متخصص طب سوزنی، ماساژتراپی، کایروپراکتیک در جوانان رادیو و مجله جوانان گفتگویی بسیار آگاهی دهنده داشتیم

1561-56

دکترندا مهربانی یک پزشک متخصص و پرانرژی است که در مطب اش گاه تا ساعت 11 شب نیز باز است. دکتر مهربانی در رشته های مختلف: طب سوزنی، کایروپراکتیک، ماساژتراپی و بادکش تخصصی و تجربه ای 19 ساله دارد.
• از دکتر مهربانی ابتدا درباره طب سوزنی می پرسیم، که یک طب چند هزارساله است، طبی که با داروهای شیمیایی کاری ندارد و در سالهای اخیر گستره درمانی آن به سراسر جهان کشیده و جامعه ایرانی که معمولا از سوزن تا حدی واهمه داشت امروزه طب سوزنی را بعنوان یک شیوه درمانی بدون هیچ عوارض و تاثیرات منفی پذیرفته است شما بعنوان یک متخصص در این باره نظرتان نسبت به جامعه ایرانی و اصولا نتایج درمان آن چیست؟
دکترمهربانی می گوید: خوشبختانه در طی سالها آگاهی و دانش ایرانیان نسبت به طب سوزنی بالا رفته است طب سوزنی در زمینه تنظیم هورمون ها، نازایی، دردهای مختلف کاربرد بالایی دارد، این طب در اصل 8 هزارساله است وهنوز چینی ها همه اسرار این طب را برای همه بازگو نمی کنند، خیلی ها برای تعلیم و آگاهی بیشتر به چین و ژاپن سفر می کنند همانگونه من برای دوره های تعلیماتی به هر دو کشور سفر کردم، مدتها به تحقیق و بررسی پرداختم به مراکز علمی و تحقیقی به بیمارستان ها رفتم، از نزدیک با این رشته آشنا شدم و آنرا آموختم.
مسئله مهمی که طب سوزنی در آن نقش دارد، بالانس بدن انسانهاست، وقتی بدن توازن و بالانس خود را ازدست میدهد دچار ناراحتی های گوناگون میشود، دل درد می گیرد، بی خوابی به سراغ شان می آید، مشکل نازایی، بهم خوردن هورمون ها و چاقی گریبان شان را می گیرد واین طب در این زمینه اعجاز می کند و برطول عمر و برپایداری جوانی کمک می کند.
• می دانیم که هنوزبا خیلی از ایرانیان در مورد طب سوزنی شما مشکل دارید، آیا عکس العمل های عجیب هم به چشم می بینید؟
– خیلی ها را باید ابتدا برایشان توضیح داد دلایل و فواید این طب را روشن کرد و اینکه چرا این سوزن ها را در نقطه های خاصی در بدنشان جای میدهیم و چرا دردی که فکر می کردند احساس نمی کنند وهمین سبب اعتماد بیمار میشود و من اینک سالهاست شاهدم خیلی ها که در ابتدا مقاومت نشان می دادند اینک می خواهند مرتب بیایند و از اعجاز آن با من حرف میزنند، از اینکه چگونه دردها و ناراحتی هایشان تسکین یافته است. نکته جالب اینکه ما با طب سوزنی، بادکش هم انجام میدهیم، که خیلی از ایرانیان درباره اش از زبان مادربزرگ های خود شنیده اند و من خوشحالم که تقریبا همه بیمارانم بعد از یکی دو جلسه به این سیستم ها عادت می کنند و اصرار دارند حتی جلسات بیشتری بیابند.
 طب سوزنی در درمان دردهای مختلف چه نقشی دارند؟
– بسیار تاثیرگذار است بخصوص دردهایی که روی عصب قرار دارند، آنهایی که دست و پایشان دچار خواب رفتگی میشود یا بی حس میشود، با این شیوه کاملا تسکین و درمان میشوند. همین چندی پیش یک خانم امریکایی 85 ساله به مطب من آمده بود، که دو باردچار سرطان شده بود، شوهرش هم با او می آمد چون دستهایش قدرت حرکت نداشت و می گفت شوهرم مرا درخانه غذا می دهد، حمام می کند ووقتی هم به مطب می آمدند، لباس هایش را شوهرش در می آورد و می پوشاند اما بعد از 20 جلسه درمان طب سوزنی، این خانم 80درصد حرکت دستهایش بهتر شد. و حتی بعد از مدتها شروع به نوشتن کرد وعقیده داشت طب سوزنی برای او یک معجزه بوده است.
• درمورد لاغری و بقولی کسر وزن هم چنین نقش کارسازی دارد؟
– ما در مورد لاغری ابتدا باید بدانیم کدامیک از اعضای بدن به درستی کار نمی کند، بعضی ها می گویند ما شبها تا صبح خواب نمی رویم این مشکل از دیدگاه طب سوزنی به قلب ارتباط مستقیمی دارد و ما باید روی قلب بیمار کار کنیم، مثلا شخصی که شبها مرتب به توالت میرود شب ادراری دارد این مورد به کلیه هایش مربوط است، یا خانمی که همیشه عصبی است و نمی داند که به هورمون هایش ارتباط دارد و بهم خوردن هورمون ها سبب چاقی میشود، به همین جهت وقتی کسی درباره لاغری می پرسد من درجواب می گویم باید من ابتدا مشکل شما را بدانم بعد دستورالعمل لاغری بدهم.
بعضی از دوستان ایرانی فکر می کنند هر دارویی که آنها مصرف می کنند یا هر شیوه ای که بکار می گیرند، بروی خانواده ودوستان شان کارساز است درحالیکه چنین نیست هر شخصی با توجه به مشکلات جسمی خودش، درمان خاص خود را دارد.
• بنظر می آید شما همه نوع داروی گیاهی در مطب تان دارید، اصولا این داروهایی که در مغازه های چینی بفروش میرسد همه دردرمان نقش دارند؟
– اولا همه داروهای گیاهی مطب را من خودم فرمول هایش را با توجه به 19 سال تجربه و تعلیم و تحصیل در لابراتوار تهیه و درست کردم، از کیفیت بالایی برخوردار است و مسلما چنین داروهایی را نمی توان از مغازه های چینی و ژاپنی تهیه کرد، چون اغلب آن داروها باید با سیستم بدن شما، با توجه به ناراحتی شما، هماهنگ باشد وگرنه دردسرساز است چرا که آنها هیچکدام پزشک، متخصص، داروساز و آشنا به این علم نیستند، آنها مثل هرکالای دیگری این داروها را می فروشند.
در مطب ما بیش از 100 نوع دارو داریم، که برای سنین مختلف و سیستم بدنی خاصی تهیه شده، از ناراحتی پوستی، ریزش مو، بی خوابی، تنظیم هورمون ها، دردهای عضلانی و استخوانی و سردردها وغیره ساخته شده است.

1561-57

1561-58

• آنها که برای درمان فشارخون و کلسترول با تجویز پزشک معالج خود داروهایی مصرف می کنند، اگر آن داروها را مصرف نکنند دچار عارضه و مشکلی میشوند؟ شما برای اینگونه بیماران چه راهی را پیشنهاد می دهید.
– ما به آنها توصیه می کنیم داروهای خود را مصرف کنند چون عیب این داروها این است که همیشگی است، بدن با آن عادت می کند و بیمار نمی تواند ناگهان آنرا کنار بگذارد گاه عوارض آن ده برابر از مصرف کردن است. من شخصی را می شناسم که بعد از مصرف داروهای فشارخون، این ناراحتی اش درمان شده بود، به همین جهت داروها را کنار گذاشت و درست 6 ماه بعد دچار تپش قلب شدید وناراحتی بزرگی شد ولی ما میتوانیم با داروهای گیاهی، مقدار مصرف این داروهای شیمیایی را کم کنیم ولی توصیه نمی کنیم آنها را به کلی قطع کنند همین مسئله در مورد بیماری قند هم صدق می کند.
• از زبان بیماران شما شنیدیم که دردهای سیاتیک، کمر و گردن، شانه و میگرن شان شما با شیوه های درمانی خود تسکین داده اید.
– اتفاقا امروز خانمی زنگ زد و گفت من برای تسکین دردهایم به هر دری زدم، ولی از روزی که به مطب شما آمدم، بدون هیچ دردسری دردهایم آرام شد و این تشکر، همه خستگی مرا از تنم به درکرد.
• افسردگی و اضطراب در جامعه ایرانی زیاد به چشم می آید، درمان شما از طریق طب سوزنی چگونه است؟
– همانطور که اشاره کردم در طب چینی ابتدا به دنبال ریشه و پایه یک بیماری میروند، در این دو مورد روی جگر و معده بیماران کار می کنیم و با ریشه یابی آن، با طب سوزنی بروی همان نقاط خاص تمرکز می کنیم.
• در میان ایرانیان بخصوص خانم ها، مسئله زیبایی و طراوت پوست، از بین بردن چین و چروک و جوان سازی پوست مورد توجه است در این زمینه چه سرویس هایی دارید؟
من برای پوست مدرک تخصصی گرفتم چون مسئله پوست، زیبایی، چین وچروک و طراوت پوست یک مورد خاص دیگری است و در مطب ما دکتر مرجان، در این زمینه تخصص و تجربه دارند و با هم کار می کنیم. در طب سوزنی وقتی ما روی پوست کار می کنیم، سوزن هایش با دیگر نقاط بدن تفاوت دارد، بسیار کوچکتر و ظریف تر هستند و همانگونه که میدانید، سوزن ها درنقاط خاص تعیین شده گذاشته میشود که بتواند بلافاصله تاثیر خود را نشان بدهد جالب اینکه طب سوزنی برای چین و چروک ها و اصولا جوان سازی پوست اعجاز می کنند. این شیوه درمانی به مرور روی ناخن، حتی اعضای درون بدن نیز تاثیر دارند خیلی ها که برای پوست و زیبایی و چین و چروک می آیند بعد از مدتی می گویند ما دیگر عصبی نیز نیستیم. اصولا درمان ها بستگی به سیستم بدنی و سن و سال بیماران دارد گاه در چند جلسه، گاه تا 30 جلسه نیاز به پیگیری است.
• بعد از 19 سال کار با بیماران ایرانی آیا اصولا بیماران هموطن دردسر هم دارند که غر میزنند؟
– من بعد از 18 سال کار با جامعه امریکایی، یکسال و اندی است که با ایرانیان کار می کنم می بینم چقدر باهوش و آگاه هستند، همه شان تحصیلکرده، همه شان اصیل و مهربان و مودب هستند حالا اگر یکی دو نفر هم گاه گله ای میکنند طبیعی است. ولی بالای 95 درصدشان دعاگو و سپاسگزارند.
• در مورد بادکش که به عنوان یک شیوه قدیمی و سنتی معروف است توضیح بیشتری بدهید.
– بادکش یک طب قدیمی است که تقریبا بیشتر مردم با آن آشنایی دارند، معمولا برای بخش هایی از بدن، که عضلات دچار گرفتگی شده یا مفصل ها درد می کنند، بادکش بهترین وسیله برای چنین گرفتگی ها بجای دارو و تزریق است وقتی بادکش را انجام میدهیم، بعضی از نقاط بدن سیاه و کبود می شود، چون در آن نقطه گرفتگی شدید بوده است، و بعد از انجام آن همه می گویند سبک شدند، دردهایشان تسکین یافت.
جالب اینکه جوان ترها خیلی استقبال کردند، امریکایی ها بسیار آنرا مفید و موثر می دانند و خیلی هایشان با این طب قدیمی آشنایی کامل دارند، من طی حدود 18 سال کار با امریکایی ها، متوجه شدم که آنها چه توجهی به بادکش نشان میدهند و چه باوری روی آن دارند بادکش برای همه سنین است، من حتی پسر 9 ساله ام را مرتب بادکش می کنم چون با این وسیله خستگی از تن در می کند، عضلاتش آرام میشود.
• ماساژ در مطب شما معنی و مفهوم پزشکی و درمانی دارد، درحالیکه گاه در جامعه ایرانی ماساژ را بعنوان یک نوازش و رفع خستگی به حساب می آورند.
– ماساژ در مطب ما نوعی تراپی و درمان است، توسط دکترها انجام میشود، بسیار حرفه ای و تکنیکی و پزشکی برای درمان و برای آرام کردن عضلات، تسکین دردها بکار گرفته میشود.
در مجموع 90درصد از افرادی که برای ماساژ به مطب ما می آیند، برای تسکین دردهایشان، گرفتگی عضلات شان و مفاصل شان است و گاه این ماساژها بسیار سخت است و باید با دستهای قوی انجام شود ما معمولا در مطب مان هفته ای یکبار طب سوزنی، یک بار ماساژ انجام میدهیم.
• درواقع کلینیک شما برای درمان دردها و دادن آرامش به بیماران است، نظرتان درمورد تخصص دیگرتان کایروپراکتیک چیست، خصوصا برای تنظیم کردن سیستم Adjust کردن پشت و گردن، که معمولا با چه وسیله ای انجام میشود.
– بجز آنهایی که پوکی استخوان دارند و برای Adjust تنظیم کردن مهره ها و گردن و پشت شان باید از یک وسیله ویژه بهره بگیریم، بقیه را با دست انجام میدهیم و من شخصا این کار را انجام میدهم و همان لحظه اثر معجزه آسایش را شاهد هستند.
• در مورد بی حسی دست و پا چه درمانی را توصیه می کنید؟
– من طب سوزنی را بهترین شیوه درمانی می دانم، بعضی بی حسی ها از گردن می آید، از بیماری های مختلف چون بیماری قند می آید، بعضی ها زیاد روی کامپیوتر کار می کنند. در این مورد طب سوزنی اعجاز می کند، ضمن اینکه ماساژ هم انجام شود بعد به مرحله کایروپراکتیک میرسد، که همه اینها با هم درمان را کامل می کنند.
• در مورد تنظیم هورمون ها در خانم ها چه نظری دارید؟
– خیلی از خانم ها می آیند و می گویند هورمون هایشان بالانس نیست. بعضی ها نمی توانند حامله شوند که هرکدام درمان خاص خود را دارند یا خیلی ها بالای 48 سال یائسه میشوند یا خانم هایی که انرژی ندارند همه اینها با شیوه خاص طب سوزنی، ماساژتراپی، بادکش و کایروپراکتیک قابل درمان هستند.
با سپاس از دکتر ندا مهربانی گرامی شماره تلفن و آدرس ایشان را اعلام می کنیم.

Office: 818- 990-5321
Cell: 818-606-0017
17337 Ventura Blvd # 203 Encino, CA