1480-19

با دکتر روبن ابرامز درجوانان رادیو گفتگویی تازه داشتیم و بدلیل تقاضای خوانندگان مجله جوانان، این مصاحبه را ضمن پخش در رادیو، در مجله جوانان و در سایت جوانان و همچنین در فیس بوک های جوانان منعکس می کنیم تا همه علاقمندان به این گونه مسائل براحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

******

• از دکتر روبن می پرسم خیلی ها اینروزها برای جراحی بینی خانم ها و حتی آقایان در ایران کنجکاو شده اند، چون اخیرا بیشتر خانمهایی که وارد یک مجلس و محفل میشوند، حاضرین بخوبی می فهمند که بینی آنها در ایران عمل شده، چون بیشتر فرم واستایل شان شبیه بهم است، انگار همه از یک قالب در آمده اند. براستی این همه شباهت از کجا می آید؟
دکتر روبن می گوید: سئوال جالبی است، راستش جراحی زیبایی ، یک جراحی بسیار حساس و قابل تاملی است. فلسفه من همیشه این بوده که جراحی بینی باید نه تنها بینی بلکه صورت را زیباتر کند و اگر کسی وارد مجلسی میشود، حتی اگر یک جراح بفهمد که روی بینی این شخص جراحی شده، از دیدگاه من آن جراحی کامل نبوده است، چون هیچکس حتی جراح هم نباید تشخیص بدهد با وجود اینکه چند جراح برجسته و متخصص در این زمینه در ایران وجود دارد، من درحیرتم که اینگونه خانمها به چه جراحی مراجعه کرده و بینی خود را به آنها سپرده اند؟ من گاهی جراحی هایی را می بینم که اگر ما دراینجا انجام بدهیم کارمان به دادگاه و بورد پزشکی و جراحی می کشد. من به صورت هایی توجه کردم، که ابروی خانمی را بکلی تراشیده اند و بصورت یک خط نه حتی کمانی تتو کرده اند، یا لب هایی را دیدم که بکلی از فرم خارج شده اند.
• چرا چنین اتفاقاتی می افتد؟
– چون اغلب در ایران متاسفانه از موادی برای تزریق استفاده می کنند که غیرقانونی است مثلا با تزریق سلیکان، که یک ماده ساده صنعتی است و در هوم دیپو بفروش میرود، لب ها و گونه ها را برجسته می کنند و این مواد بروی انساج بدن کاملا مضر وخطرناک است، ما نمی توانیم این مواد را بیرون بیاوریم. من خودم بیماری داشتم که مواد سلیکان به باسن اش تزریق کرده بودند و حالا اگر بخواهم آنرا بیرون بیاوریم، یک حفره بزرگی در آن ناحیه بوجود می آید ضمن اینکه با خطرهایی نیز همراه است. یا خانمی که بروی گونه اش این مواد را تزریق کرده بودند و این مواد با انساج صورت آمیخته شده و جداسازی آن امکان پذیر نیست یک عمل خطرناک بحساب می آید.
متاسفانه این مواد جذب نمی شود و با هیچ وسیله ای نمیتوان آنها را از بدن خارج نمود.
• آیا مواد دیگری وجود دارد که چنین دردسری را نداشته باشند؟
– مسلما مواد زیادی چون رسلین وجوویدرم هستند، که بمرور جذب بدن میشوند. و خارج کردن شان هم آسان است. این مواد برای چنین مواردی ساخته شده و از سوی FDA تائید شده است. ولی یادتان باشد همه موادی که برای چنین عمل هایی بکار میروند، باید به دست یک جراح ماهر و با تجربه باشد، وگرنه همین مواد در دست یک شخص بدون تجربه می تواند دردسرساز باشد. جراح با تجربه و متخصص می داند چه ماده ای را برای چه بدن و چه شخصی بکارببرد و در چه نقاطی نیز قابل استفاده باشد.

1480-23

1480-20

1480-21

1480-22

• اینروزها صحبت از لیزر است، براستی بکاربرد لیزر در جراحی ها و بروی پوست چگونه است؟
– لیزر استفاده های متعددی دارد، یک وسیله معجزه آسا نیست، ولی یک تکمیل کننده است. لیزر در جوان سازی و سفت کردن پوست کارساز است بشرط اینکه در دست یک متخصص با تجربه باشد مثلا برای چین و چروک پلک پائین چشم ها، قبلا جراحی می کردیم، اینک با بهره از لیزر جراحی را تکمیل می کنیم.
یا لیزر لایپو، برای همه بدن مناسب نیست، محدودیت خاص دارد مثلا برای بخشی از بدن که نیاز به 500 سی سی لایپو دارد، لیزر کارساز نیست، ولی میتواند بعدا برای سفت کردن پوست بکار آید.
لیزر در زمینه افتادگی و چربی غبغب می تواند نقش مهمی داشته باشد، حتی پوست را سفت کند، ولی نه برای همه صورت ها و غبغب ها، لیزر اگر بدست یک فرد غیرمتخصص و بدون تجربه طولانی در جراحی پلاستیک بیفتد، می تواند خطرناک باشد.
• برگردیم به مسئله بینی، خیلی ها که از ایران می آیند، می خواهند بینی خود را ترمیم کنند، زیباتر کنند، آیا بازسازی و ترمیم بینی تا چه حد امکان پذیر است؟
– همانطور که قبلا اشاره کردید، خیلی ها که از ایران می آیند، بینی هایشان شبیه به هم است و بعضی بینی های جراحی شده به صورت ها نمیآید، خود بخود خیلی ها به سراغ ما می آیند 50درصد از این بینی ها آمادگی عمل جراحی تازه دارند، این جراحی ها بیشتر از 3 بار امکان ندارد، چرا که بعضی ها دو بار تن به عمل جراحی داده اند و سومین بار، آخرین بار است وگرنه با خطراتی روبرو میشوند. متاسفانه بعضی از این بینی ها بدلایل مختلف از جمله از بین رفتن استخوان وغضروف، جای عمل تازه ای را باقی نگذاشته اند.
• برای مسئله محدودیت عمل دخترها و پسرهای زیر 18 سال، که بینی های بزرگ و غیرمطلوبی دارند و بیشترشان در مدرسه با عکس العمل هایی روبرو میشوند، حتی دچار ضربه های روحی میشوند، چه می توانید بکنید؟
– من شخصا ترجیح میدهم بعد از 18سالگی، بینی نوجوانان را عمل کنم، چون بدلیل تغییرات جسمی و بدنی شان، مسائلی را پیش می آورد، ولی برایم پیش آمده که مثلا دخترخانمی بدلیل بینی ناهنجار، دچار ناراحتی عصبی شده و در آن شرایط می توان ریسک ها را پذیرفت و عمل جراحی را انجام داد، که من دو مورد داشتم، که خوشبختانه با هیچ مشکلی روبرو نشد ولی متاسفانه چنین مواردی را داریم و باید با احتیاط عمل کنیم، این مسئله هم مسلما نیاز به جراح با تجربه و متخصص و در عین حال آشنا به روانشناسی دارد.
• اخیرا خیلی از ایرانیان برای عمل جراحی و بوتاکس و غیره به مکزیک می روند و میگویند درآنجا هزینه ها خیلی پائین است و شاهد بودیم چند نفری با دردسرهای بزرگی هم روبرو شدند حتی یک خانم ایرانی در فلوریدا جان خود را گذاشت.
– این مسئله جراحی آنهم در مکزیک، در دست یک سری پزشکان داخلی بدون تخصص و تجربه، با جان آدم ها ارتباط دارد، ما در اینجا با مجوز رسمی کالیفرنیا و فدرال، سالها تخصص و تجربه، در انجام هر عمل همیشه مطالعه می کنیم، بهترین متخصص اتاق بیهوشی و بهترین نرس و آسیستان را بر می گزینیم، من تعجب می کنم که چگونه یک خانم ایرانی جرات می کند، جان خود را بدست یک پزشک بی تجربه بدهد و بخاطر چندرغاز زندگیش را ببازد.
باید مرتب به جامعه هشدار داد و خطرات اینگونه عمل ها را گوشزد کرد.
تماس با دکتر روبن آبرامز:

800-7-ABRAMS
310-276-7777
www.RuberAbrams.com