1716-80

اعتراض‌ها در آمریکا
ترامپ آنتی فا را سازمان تروریستی خواند

1716-81

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا “گروه‌های چپ گرای افراطی و ضدفاشیست” به نام آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض های خشونت آمیز در شهرهای آمریکا متهم کرده و آن را “سازمان تروریستی” خوانده است.
آقای ترامپ یکشنبه در واکنش به ناآرامی های شب های گذشته در تعدادی از شهرهای آمریکا که با آشوب، تخریب و غارت فروشگاه ها و اموال عمومی همراه بود، در توییتر نوشت:‌ “ایالات متحده آنتی‌فا را یک سازمان تروریستی خواهد نامید.”
آقای ترامپ و ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا پیش از این نیز آنتی‌فا و گروه های “آنارشیست” را به دست داشتن در ناآرامی ها شب های گذشته متهم کرده بودند.
تظاهرات روزهای گذشته در شهرهای آمریکا که گاه با خشونت همراه شده است، پس از آن آغاز شد که یک مرد سیاه پوست به نام جورج فلوید حین بازداشت در شهر مینیاپولیس جانش را از دست داد. تصاویر منتشر شده از مرگ آقای فلوید، یک مامور پلیس را نشان می دهد که حین بازداشت زانویش را بر روی گردن او فشار می دهد. در این فیلم صدای آقای فلوید شنیده می شود که فریاد می زند:‌ “نمی توانم نفس بکشم.”
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز آنتیفا را به دست داشتن در اعتراض های خشونت آمیز متهم کرده است. آقای اوبراین یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی ان ان نیروهای تندرو را متهم کرد که با سفر از ایالتی به ایالت دیگر، شهرها را به آتش کشانده اند. آقای اوبراین خواهان اقدام پلیس فدرال آمریکا علیه آنتی فا شد. به گفته آقای اوبراین، وزیر دادگستری آمریکا با رییس اف بی آی درباره مقابله با این گروه در تماس بوده است.
همزمان، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه و کفیل ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس سنا، خواهان مقابله با اقدام های گروه های تندرو ضدفاشیستی و همین طور یک گروه راست گرای افراطی شد.
گروه بوگالو که یک گروه راست افراطی است به دست داشتن در آشوب های شب های گذشته متهم شده است. این گروه متهم است که خواهان به راه انداختن جنگ داخلی نژادی در آمریکاست. آقای روبیو گفت: “آن چه مورد توجه قرار نگرفته است، این است که مجموعه ای از تروریست ها، از آنتی‌فا گرفته تا گروه بوگالو مشغول خشونت و گسترش آن هستند.” او در ادامه گفت: “این دو گروه ممکن است که از نظر تفکر یکی نباشند ولی در تنفر از دولت و پلیس و سو استفاده از تظاهرات وجه مشترک آنهاست.”
آقای روبیو گفت:‌ “این افراد می خواهند کل نظام را پایین بکشند حتی اگر به قیمت یک جنگ داخلی جدید تمام شود.”

گسترش اعتراض ها

1716-82

انتشار تصاویر جان دادن آقای فلوید در روز دوشنبه با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به “خشونت پلیس علیه سیاه پوستان” همراه بوده است.
در دست کم ۳۰ شهر آمریکا از جمله واشنگتن، لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و آتلانتا، اعتراضاتی برگزار شد. این در حالی است که مقررات منع تردد در شهرهای مختلف آمریکا نتوانسته جلوی اعتراضات خشونت آمیز را بگیرد و ۵۰۰۰ سرباز گارد ملی در واشنگتن و ۱۵ ایالت مستقر شده اند. درک شووین که به خاطر مرگ جورج فلوید به قتل غیر عمد متهم شده، در بازداشت است و قرار است دوشنبه تفهیم اتهام شود. یکی از وکلای خانواده فلوید، درک شووین، مامور پلیس را به قتل عمد متهم کرده است.
به گفته بنجامین کرامپ، آقای شووین حین بازداشت به مدت ۹ دقیقه زانویش را روی گردن آقای فلوید فشار داده، در حالی که او برای نجات جانش التماس می کرد.
انتشار تصاویر جان دادن آقای فلوید در روز دوشنبه با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به “خشونت پلیس علیه سیاه پوستان” همراه بوده است. در این تصاویر جورج فلوید دیده می شود که روی زمین خوابانده شده و درک شویین زانویش را روی گردن او گذاشته تا بی حرکت بماند. آقای فلوید در این فیلم بارها فریاد می زند که “نمی تواند نفس بکشد.” علت بازداشت آقای فلوید شکایت یک مغازه دار درباره دریافت یک ۲۰ دلاری تقلبی از او عنوان شده است.
بنجامین کرامپ که با شبکه سی بی اس مصاحبه می کرد، گفت: “بر این باوریم که عمدی در کار بوده است… شووین تقریبا به مدت نه دقیقه زانویش را روی گردن مردی فشار می داد که برای این که بتواند نفس بکشد، التماس می کرد.” دادستان شهر مینیاپولیس، آقای شووین را به قتل غیر عمد متهم کرده است. او دوشنبه در دادگاه تفهیم اتهام شد.
آقای کرامپ ادامه داد:‌ “مامور پلیس سه دقیقه پس از بیهوش شدن آقای فلوید همچنان زانویش را روی گردن او فشار می داد. ما نمی فهمیم چطور این اقدام قتل عمد حساب نشده است؟‌ ما نمی فهمیم که چطور مأموران دیگر حاضر در محل بازداشت نشده اند؟”
سه مامور دیگری که در محل بازداشت آقای فلوید حضور داشتند، از پلیس مینیاپولیس اخراج شده اند ولی برخلاف درک شووین در بازداشت نیستند.
مرگ آقای فلوید خاطره موارد مشابه مانند کشته شدن مایکل براون در شهر فرگاسن و اریک گارنر را زنده کرده و منجر به اعتراض های گسترده علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا شده است.

اتحادیه اروپا از مرگ جورج فلوید
بهت زده و منزجر شده است

1716-83

ژوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته مردم اروپا از مرگ جورج فلوید “بهت زده و منزجر” شده‌اند.
آقای بورل در سخنرانی خود در بروکسل گفت که کشورها باید اطمینان حاصل کنند که “افرادی که مسئولیت مراقبت از دیگران را بر عهده دارند ، از مقام و موقعیت خود به شکلی که در مرگ بسیار بسیار ناگوار جورج فلوید استفاده شد، استفاده نمی‌کنند.”
عالی‌ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتفاق نمونه “سوءاستفاده از قدرت” است و باید با آن در همه ایالات‌ها و هر جایی مبارزه شود.
در برخی شهرهای اروپا، از جمله آمستردام و برلین تظاهرات بزرگی در اعتراض به مرگ جورج فلوید برگزار شد.

مجمع روسای جمهوری پیشین آفریقا
مرگ جورج فلوید را محکوم کردند

1716-84

آنها از دولت‌های آفریقایی خواستند تا اعتراض شدید خود را به این “قتل” نشان دهند و همزمان خواستار مجازات شدید عامل این جنایت و جنایت‌هایی از این دست شدند.
در بیانیه‌ای که نیکفور سوگل، رئیس جمهوری بنین منتشر کرده، نوشته شده که “به چه سطحی از شقاوت باید رسید تا سرانجام مردم دنیا برپا خیزند و خشم خود را نشان دهند”.‌

تقاضای طلاق همسرافسری که سبب مرگ فلویدشد

 1716-94

در شرایطی که درک چاوین افسر عامل مرگ جورج فلوید درزندان است و اتهام او قتل به حساب می آید همسرش تقاضای طلاق کرد.
کلی چاوین که به شدت ازماجرای فلوید ناراحت وغمگین است، با خانواده فلوید همدردی کرد و گفت درانتظارمحاکمه همسرسابق خود است.
خانواده کلی نیزبا او همصدا اقدام درک را محکوم کرده و ازخانواده فلوید حمایت نمودند.

رئیس اجرایی هنگ کنگ:
آمریکا استاندارهای دوگانه دارد

1716-85

لری کم، رئیس اجرایی هنگ کنگ در واکنش به اعتراضات این هفته در هنگ کنگ آمریکا را متهم کرد که استانداردهای دوگانه دارد.
او گفت “ببینید که دولت‌های محلی آمریکا چگونه به شورش‌های این کشور پاسخ می‌دهند و همزمان وقتی اتفاق مشابهی در هنگ می‌افتد چه موضعی اتخاذ می‌کنند”.
رئیس اجرایی هنگ کنگ، در واقع از لایحه جنجال برانگیز دولت چین برای اعمال قوانین امنیتی جدید در این منطقه خودمختار دفاع کرده که به اعتراضات در این منطقه دامن زده بود. دولت چین در اقدامی جنجالی پیش نویس یک قانون امنیتی را مد نظر قرار داده که هرگونه اعتراضی که بتواند “فتنه، براندازی یا تجزیه‌طلبی” تعبیر شود را ممنوع می‌کند. منتقدان می‌گویند این لایحه خودمختاری هنگ کنگ را از بین می‌برد.