1595-88

1595-80

1595-81

تجمع پراکنده در ششمین روز اعتراضات گسترده مردم در ایران

با وجود حضور پرشمار ماموران امنیتی

از صدای آمریکا -VOA
در حالیکه شاهدان عینی در ایران از حضور پرشمار ماموران پلیس در شهرهای مختلف برای جلوگیری از برگزاری تجمع خبردادند، تصاویر ارسالی شهروندان از برخی شهرها حاکی از برگزاری تجمع پراکنده در مناطق مختلف ایران در ششمین روز اعتراض‌ها است.

موج دستگیری معترضان در ایران؛ دست‌کم هزار نفر تا سه‌شنبه بازداشت شدند
پس از گذشت شش روز از آغاز اعتراض‌های مردمی در ایران هنوز آمار کامل و دقیقی از بازداشت شدگان این ناآرامی ها منتشر نشده است اما بنا به اظهارنظر برخی مقام‌های شهرهای مختلف، بیش از هزار نفر نفر در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.
علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی امنیتی فرماندار تهران روز سه شنبه ۱۲ دی از بازداشت دست کم ۴۵۰ نفر در حوادث اخیر در شهر تهران خبر داد. در مشهد نیز سرپرست دادسرای انقلاب اعلام کرد که ۱۳۲ نفر در جریان اعتراضات دستگیر شدند. گزارشها از دستگیری حدود ۹۰ نفر در تبریز پیش از برگزاری تجمع اعتراضی در این شهر حکایت دارد.

1595-82

1595-83

همچنین گزارش شده که در شهرهای مختلف استان اصفهان بیش از یکصد نفر بازداشت شدند. این شهرها در پنجمین روز اعتراض‌ها شاهد بیشترین ناآرامی‌ها بود که چند کشته به جای گذاشت.
از سوی دیگر، دادستان کرج نیز اعلام کرد که تا کنون ۲۰ نفر در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند. فرماندار همدان نیز بازداشت شدگان را حدود ۱۵۰ نفر اعلام کرد. گزارش‌هایی هم از بازداشت دهها نفر در شهرهای قم، اردبیل، تاکستان، شادگان و ایذه حکایت دارد. این بازداشت‌ها در حالیست که رئیس جمهوری ایران در سخنان دو روز پیش خود اعتراض را حق طبیعی مردم دانسته بود.

اعترا‌ض‌های گسترده در ایران در تاکنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته است

از روز پنجشنبه ۷ دیماه، اعتراض های گسترده در شهرهای ایران آغاز شد. ابتدا این اعتراض ها شعارهای اقتصادی داشت اما به تدریج از مشهد، به کرمانشاه و سایر شهرهای ایران کشیده شد. در اعتراض های گسترده در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، مردم معترض شعارهایی علیه نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.
مقام های ایران اختلاف در اینترنت و شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند، موضوعی که با انتقاد شدید دولت آمریکا روبرو شده است. دولت آمریکا از روز دوم این اعتراض ها بیانیه هایی در حمایت از مردم ایران و مطالبات شان صادر کرد. چهره های سرشناس کنگره آمریکا هم اعلام کردند که ایالات متحده باید در کنار مردم ایران بایستد. همچنین رهبران دیگر کشورهای جهان، به اعتراض گسترده در ایران واکنش نشان دادند.

1595-84

1595-85

مخالفان جمهوری اسلامی از اعتراض گسترده مردم ایران استقبال کرده اند. شهبانو فرح پهلوی ابراز امیدواری کرده مردم ایران در اعتراضات خود پیروز شوند. ملکه سابق ایران در دومین واکنش به اعتراض‌های گسترده در ایران، در بیانیه جدیدی با قربانیان سرکوب اعتراضات ابراز همدردی کرد. شهبانو فرح پهلوی در بیانیه خود گفته است، با دل نگرانی شاهد اتفاقات این روزها و اعتراض شما عزیزان هستم. با نهایت تاسف، در این واقعا ایرانیانی جان باختند، عده دیگری زخمی یا زندانی شدند. آیا درخواست مردمی رنجیده برای زندگی بهتر در مملکتی غنی، در خور چنین واکنشی از طرف گردانندگان آن است؟ همسر آخرین شاه ایران، همچنین نوشت: اطمینان دارم اکثر ایرانیان چون من، با همه صدمه دیدگان و بازماندگان هم میهنانی که جان باختند، هم درد هستند. غیر از شهبانو فرح پهلوی، شاهزاده رضا پهلوی نیز در روزهای اخیر موضع گیری کرد. وی روز دوشنبه ۱۱ دی نوشت «فداکاری» معترضان ایرانی که هزینه هایی زیادی بر آنها تحمیل کرده، «شایسته ستایش ملی است». شاهزاده پهلوی روز ۹ دی هم ضمن اعلام اینکه رژیم فعلی ایران را اصلاح‌پذیر نمی داند، گفت وجود این رژیم خسارات جبران ناپذیری به ایرانیان وارد کرده است.

نیکی هیلی: درخواست جلسه اضطراری شورای امنیت

درباره سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی داریم

1595-86

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل می گوید پرونده سرکوب مردم در ایران توسط جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت و حقوق بشر سازمان ملل مطرح می کند. نیکی هیلی عصر سه شنبه ۱۲ دی در یک کنفرانس خبری کوتاه در مقر سازمان ملل گفت دولت ترامپ اشتباه دولت قبل را تکرار نمی کند. او گفت: جامعه جهانی در سال ۲۰۰۹ اشتباه کرد و از مردم ایران حمایت نکرد. خانم هیلی در کنفرانس خبری با اشاره به شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «زندانی سیاسی، آزاد باید گردد»، گفت: اینها کلمات من نیست، و همینطور کلمات آمریکا نیست. این شعارهای مردم بزرگ ایران در روزهای گذشته است. وی با اشاره به اتهام مقام های ایران، که «دشمن» را پشت اعتراضات اخیر معرفی کردند، گفت این ادعا غیر منطقی است و دنیا تصاویر واقعی مردم ایران را دیده است. مردم ایران به دنبال آزادی هستند. این جدیدترین موضع گیری دولت ترامپ در قبال اعتراض های گسترده در ایران است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد: در حال ارزیابی اوضاع در ایران هستیم

1595-87

در ششمین روز از اعتراضات ایران، سازمان ملل متحد اعلام کرد دبیرکل آن نهاد بین المللی اخبار تظاهرات ایران را پیگیری و این موضوع را ارزیابی می‌کند که آیا باید با دولت یا هر فرد دیگری در این ارتباط تماس بگیرد یا خیر.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرهان حق معاون سخنگوی آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، سازمان ملل متحد «در حال ارزیابی اوضاع است و سعی می‌کند ببیند چه تماس‌هایی می‌تواند بیشتر کمک کننده باشد.» او اضافه کرد سازمان ملل متحد امیدار است از خشونت‌های بیشتر در ایران پرهیز شود و حق مردم ایران برای تجمع مسالمت آمیز و بیان نظراتشان محترم شمرده شود.