1374-78

تهیه از علیرضا نژاد دهقان

1374-91

سهیل سعادتمندی-جام جم

 فوتبالیست ها عموما از درآمد مناسبی برخوردار هستند. حداقل 450 بازیکن در لیگ برتر فوتبال ایران مشغول هستند که قراردادهای سالانه بین 60 میلیون تا 5/1 میلیارد تومان را منعقد کرده اند.
خیلی‌ها می‌گویند با این رقم‌هایی که بازیکنان فوتبال در چند سال اخیر گرفته‌اند آینده خود و چند نسل بعدشان را تامین کرده‌اند و اگر از همین امروز در خانه بنشینند و کاری نکنند دیگر نگران مسائل مالی نخواهند بود اما اگر با خود بازیکنان صحبت کنید، می‌گویند که این پول کفاف همه عمرشان را نمی‌دهد و نمی‌توان تنها به درآمد فوتبال دل خوش کرد.

******

1374-79

جالب است بدانید که یک بازیکن ۲۰ ساله تیم راه‌آهن تهران که سال گذشته به پرسپولیس پیوسته ۱۲۰ میلیون تومان قرارداد سالانه بسته است.
این جدا از حقوق ماهیانه حدود یک میلیون تومانی است. در همین تیم مبلغ قرارداد کریم انصاری فر ۵/۱ میلیارد تومان برآورد شده است. بازیکنان معمولی تیم‌های شهرستانی پول‌هایی بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان – در مورد تیم‌های متمولی مثل سپاهان و تراکتورسازی – در سال دریافتی دارند. خوبی این شغل این است که جوانان مستعد بلافاصله از بهره‌وری خوبی به لحاظ مالی برخوردار می‌شوند که برای جوانان مشابه با مدرک دیپلم به یک آرزو شبیه است.

1374-80

آنها حتی اگر با تیم‌های لیگ یک و دو شروع کنند می‌توانند به درآمد سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان دلخوش باشند که با پیوستن به تیم‌های لیگ برتر این رقم به سادگی به ۱۰۰ میلیون تومان در سال می‌رسد اما از آن سو مشکل دیگر محدود بودن سن بهره‌وری این بازیکنان است.
فوتبالیست‌ها معمولاً حداکثر تا ۳۵ سالگی می‌توانند به عنوان بازیکن بدرخشند در حالی که مثلاً یک بازیگر، پزشک، وکیل و یک مهندس بهره‌وری مالی اصلی شان تازه از این سن آغاز خواهد شد. این همان پاشنه آشیل این حرفه است؛ همان نکته‌ای که موجب شده فوتبالیست‌ها همیشه با تکیه بر درآمد هنگفت دوران فوتبالشان در پی یک کسب و کار دیگر هم باشند. شاید این یکی از دلایلی باشد که بازیکنان فوتبال ترجیح می‌دهند بخشی از درآمدشان را در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند تا با سود آن، موجودی حساب بانکی‌شان به مراتب بیشتر از قبل شود.
از سال‌ها پیش فوتبالیست‌ها وارد دنیای بیزینس شده‌اند که شاید موفق‌ترین‌شان علی دایی باشد، ورزشکاری که درآمد خود از فوتبال را در تولیدی پوشاکش هزینه کرد و آنقدر در کارش خوب بوده که وی را نماد یک بیزینس موفق می‌دانند.
دایی یک بار اعلام کرد در دوران دانشجویی دستفروشی می‌کرد و با کارگری به اینجا رسیده است ولی دوستان نزدیک دایی که سال‌ها است با وی ارتباط نزدیکی دارند می‌گویند وی هیچگاه دستفروشی نکرده چون وضع مالی خانواده‌اش بد نبوده است. در ضمن علی دایی در یک سال گذشته شرکت بیمه‌ای را بانام «نورا تدبیر ایرانیان» تاسیس کرد که صاحب این شرکت بیمه نورا دختر خردسال علی دایی است.
به جز وی خیلی از فوتبالیست‌های جدید و قدیم دیگر نیز شانس شان را در بیرون زمین فوتبال امتحان کرده‌اند. گزارش زیر نگاهی است به فعالیت اقتصادی یا به عبارت بهتر شغل دوم فوتبالیست ها.

امیر قلعه‌نویی

1374-81

ژنرال استقلالی‌ها آنقدر درگیر مربیگری در لیگ برتر است که وقت سر خاراندن ندارد با این همه گفته می‌شود وی بعد از تجربه رستوران‌داری در اکباتان درآمد قابل قبولش از مربیگری را در یک مبل فروشی در خیابان ولی عصر سرمایه‌گذاری کرد.قلعه‌نویی جزو فوتبالی‌هایی است که ساخت و ساز را نیز حوزه خوبی برای کارش می‌داند و دوستان او ناظر پروژه هایش هستند. خبر دیگری که در مورد بیزینس امیرخان آبی‌ها وجود دارد استخر و سونای ژنرال است.

علی کریمی

1374-82

علی کریمی شماره هشت تاریخی فوتبال ایران سال‌ها پیش از آن‌که ردای جادوگری بر تن کند در کرج مسافرکشی می‌کرد. وی یک پیکان گوجه‌ای داشت؛ دورانی که به عنوان یک پدیده در فتح تهران بازی می‌کرد. او وقتی به پرسپولیس هم پیوست قبل و بعد از تمرین با خودرویش کار می‌کرد تا خرج خود را دربیاورد.
 نقل است زمانی که وی به دفتر یکی از روزنامه‌های ورزشی رفته بود، برای آن‌که نشان دهد وضع مالی بسیار بدی دارد همه دارایی‌اش را رو کرد که یک اسکناس هزار تومانی بود.اوضاع جادوگر البته از سال‌ها پیش تغییر کرده است. او سال‌ها در دبی در تیم الاهلی بازی کرد و درآمدی میلیاردی کسب کرد. سپس به بایرن مونیخ رفت و دو سال هم آنجا پول پارو کرد و بعد نیز در قطر بازی کرد. این بنیه قوی مالی دست وی را برای انواع بیزینس باز گذاشته است. تجارت اصلی وی ساخت و ساز است که اگر خودش وقت سر زدن به پروژه هایش را پیدا نکند قطعاً فرشید کریمی هوای برادرش را خواهد داشت.
در مقطعی این شایعه به وجود آمده بود که کریمی قصد دارد قید فوتبال بازی کردن را بزند و به تجارتش بپردازد؛ شایعه‌ای که هیچ وقت تبدیل به واقعیت نشد. کریمی زمانی با حامد کاویانپور در ساخت و ساز شراکت می‌کرد اما اتفاقاتی که در این قضیه افتاد راه دو دوست قدیمی را از هم جدا کرد.
کریمی جدا از ساخت و ساز در کار لوازم ورزشی نیز دستی بر آتش دارد و از سال‌ها پیش به همراه خداداد عزیزی یکی از سهامداران پوشاک ورزشی مجید – که متعلق به دکتر مجید ساعدی فر پزشک سابق تیم ملی است – محسوب می‌شود.

کریم باقری

1374-83

کریم باقری هم جدا از ساخت و ساز، بخش دیگری از درآمدش را صرف خرید کامیون و تریلی کرده تا در حوزه ترانزیت هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. از چندی پیش هم آقا کریم وارد دنیای رستوران‌داری شده و گفته می‌شود یکی از رستوران‌های جدیدالتاسیس روبه‌روی پارک ملت که نام معروفی دارد متعلق به کاپیتان سابق پرسپولیس است که نزدیکانش آنجا را اداره می‌کنند.

مجتبی جباری

1374-84

هافبک کلیدی، جنجالی و اکثراً مصدوم استقلالی‌ها از سال‌ها پیش به لطف علی انصاری صاحب مغازه‌ای در بازار تلفن همراه ایران شده است. هنوز معلوم نیست که این مغازه کادوی استقلالی‌ها به وی بوده یا این‌که خود مجتبی به واسطه هوش بالایش تصمیم به سرمایه‌گذاری در خرید و فروش گوشی موبایل کرده است.

مهدی مهدوی‌کیا

1374-85

مهدوی‌کیا اما یکی از بازیکنانی است که در آلمان نیز خانه‌ای برای خود دارد و کلاً به داشتن ملک علاقه زیادی نشان داده است. گفته می‌شود وی در تهران نیز چندین خانه دارد و پول‌هایش را نیز در کار واردات و صادرات تزریق کرده است.
مهدی پیش از تبدیل شدن به یک فوتبالیست معروف در مزرعه پدرش در روستای چشمه اراک کار می‌کرد. دوستان نزدیک کیا می‌گویند وی حتی زمانی که در آلمان بازی می‌کرد، در زمان تعطیلات به مزرعه پدرش سر می‌زد تا به وی کمک کند.

غلام پیروانی

1374-86

شاغلام برخلاف چهره و خلق و خوی سنتی‌اش، یکی از پولدارترین ورزشی‌های ایرانی به شمار می‌رود. ارث بجا مانده از خانواده پدری برای برادران پیروانی خوش یمن بود و در این بین فقط شاغلام بود که علاوه بر حضوری فعال در کار خرید و فروش زمین، شغل پدر را ادامه داد و گاوداری مدرنی که یادگار پدرش بود را حفظ کرد و سرپا نگه داشت. البته به دلیل مشغله شدید کاری، مدیریت این گاوداری را به عهده یکی از نزدیکانش گذاشته و خود فقط گاه‌گداری به آنجا سر می‌زند تا خیالش از بابت تنها یادگار پدرش، راحت باشد.

علیرضا منصوریان

1374-87

جدا از رستورانی که در خیابان گلبرگ دارد زمانی علاوه بر حضور فعال در بازار بورس، یک مغازه بزرگ تلفن همراه و لوازم رایانه‌ای داشت که بازیکنان استقلال جزو مشتریان پر و پا قرص مغازه‌اش بودند و عده زیادی از هواداران استقلال هم فقط به عشق خود علی منصوریان ، خریدهای‌شان را از مغازه وی انجام می‌دادند.

یحیی گل محمدی

1374-88

رستوران‌داری و کافی شاپ یکی از محبوب‌ترین شغل‌های جنبی فوتبالیست‌ها است و خیلی از آن‌ها حضور فعالی در این حوزه دارند. یحیی گل محمدی قهوه خانه سنتی دارد – گفته می‌شود آرایشگاهی به نام هنر پرشیا هم متعلق به سرمربی سابق سرخپوشان است.

فرهاد مجیدی

1374-89

کاپیتان محبوب آبی‌ها سرمایه گذاری‌های زیادی انجام داده که می‌توان به‌طور نمونه به مشارکت در شهرک‌سازی در دبی و همچنین شمال کشور اشاره کرد.

جواد نکونام

1374-90

هافبک ایرانی اوساسونای اسپانیا نیز یکی از بازیکنانی است که پول‌هایش را در کارهای تجاری هزینه کرده است تا پس از دوران فوتبالش بتواند با خیالی آسوده روزگار را سپری کند. جواد نکونام به اتفاق چند نفر از دوستانش یک شرکت تولید پوشاک و لوازم ورزشی تاسیس کرده بود اما تنها به آن اکتفا نکرده و طبق شنیده‌ها در شمال کشور یکی از کسانی است که مشغول شهرک‌سازی است.البته این را نیز باید در نظر گرفت که کاپیتان محبوب تیم ملی کشورمان هرازگاهی با حضور در موسسه خیریه محک و بهنام دهشپور از بیماران عیادت می‌کند و کمک‌هایی را هم در حد توان انجام می‌دهد.