1463-63

1463-59

“به شانه ام زده ای
که تنهایی ام را تکانده باشی
به چه دلخوش کرده ای؟
تکاندن برف ازشانه های آدم برفی؟”

به ساعت شما می شود یکشنبه 24 خرداد ساعت شش عصر و به زمان ما در این سر دنیا می شود یکشنبه 14 جون ساعت شش و نیم صبح. دوستانت در آن سر دنیا رونمایی می کنند اثرشان را. ترکیب شعر و موسیقی را. شاعری می خواند شعرش را در سایه لذت بخش موسیقیایی دوستانت و محصول کار می شود کاری ارزشمند و دوست داشتنی که می توانی وقت و بی وقت بعد از رونمایی به سراغش بروی و گوش کنی.
من نیز از این سر دنیا با شما رونمایی کردم “خرده های تاریکی “را . اینقدر خوشبخت و خوش سعادت هستم که همزمان با رونمایی این کار یک نسخه از این اثر را داشته باشم و صبر کنم تا زمان رونمایی به ساعت تهران و از خواب نوشین بامداد رحیل بزنم و گوش بسپارم به شعر و موسیقی و هزار خاطره خوب را در ذهنم تجسم کنم.
یادم می آید ترکیب صدای شاعر و موسیقی پیش از این نیز بارها توسط شاعران مختلف آزمون شده است. گاه پیش آمده که موسیقی به کمک شاعر آمده و در خدمت صدای شاعر در آمده و گاه بر عکس شاعر با صدای دلنشینش توانسته است کاستی موسیقی متن را بکاهد.
گاهی وقت ها هم مواردی بوده که شاعر ترجیح داده از چهره ای خوش صدا برای خوانش شعرش استفاده کند. در همه این سال ها صدای یک شاعر در کنار دو موسیقیدان و آهنگساز بزرگ بوده که توانسته شعر را با کیفیت بهتر و کادوپیچ شده تقدیم گوش جان مخاطب کند. ترکیب شاملو- شهبازیان در خوانش اشعار خیام و حافظ و ترکیب شاملو- بیات در خوانش اشعار مارگوت بیکل در کار شنیدنی «سکوت سرشار از ناگفته هاست» و «چیدن سپیده دم » و یک مورد دیگر ترکیب شاملو –اسفندیار زاده است در بازخوانی اشعار شاملو.
دو مورد موفق اول یعنی ترکیب های شاملو- شهبازیان و شاملو-بیات به مخاطب کمک کرده اند تا شعری از شاعران دیگر را خوب و تمیز و شسته رفته بشنوند.
اما مهمترین نمونه قابل مثال برای نمونه صوتی شعری با صدای شاعر هنوز هم متعلق به شاملو است با صدای خاصش و موسیقی زیبای منفرد زاده .
دهه هاست که این محصول فرهنگی خواهان دارد و بسیاری با صدای شاملو است که علاقمند شعرش شده اند و این بهره گرفتن شاعر از صدا و موسیقی برای معرفی شعرش توانسته مزیت نسبی خوبی برای معرفی شعرش در زمان حیات و بعد از حیاتش ایجاد کند.
مجموعه شعرهای گروس عبدالملکیان با موسیقی گروه نیوش را در واقع در » خرده های تاریکی « مجموعه تداوم همین خط می دانم .این مجموعه را همزمان با رونمایی در تهران در آمریکای شمالی گوش کردم . صدای شاعر دوباره به کمک آمده تا شعری خوب را با موسیقی خوب پیوند دهد و حاصل کار کادوپیچی شود. سهل الوصول برای مخاطب امروز شهری که می تواند هر وقت و هر جا حتی در هیاهو و شلوغی روز در خانه یا ماشین، روز یا شب این شعرها را بر بستر موسیقی بشنود و لذت ببرد.
نیوش موسیقی خاصی دارد. سال هاست که این گروه خوب موسیقیایی را می شناسم و از بدو تولد این گروه به خاطر ذوق و سلیقه و ابتکار اعضا با این گروه موسیقی زلف گره زده ام.
به کارگیری نوآوری های موسیقیایی این گروه در چند سال اخیر بازتاب های زیادی در رسانه های جهانی به همراه داشته است. خوشحالم که در مجموعه صوتی خرده های تاریکی رد پای اغلب نوآوری های گروه نیوش را شنیدم و یقین حاصل کردم این همکاری فراتر از یک اتفاق کاری معمول و شاید تجاری و بلکه مبتنی بر دوستی و مهر و علاقه متقابل شکل گرفته است و از این جهت است که من نیز از عصر رونمایی در تهران و صبح رونمایی در این سر دنیا، ترجیح می دهم خرده های تاریکی را جای خواندن، بشنوم .چون اینگونه لذت شعر در همراهی و تلفیق با موسیقی بیشتر می شود. خرده های تاریکی را بشنوید.
فرزاد حسنی

1463-60

1463-61

 

1463-62