1359-28

ایسنا: ر- اعتمادی روزنامه نگار برجسته و قصه نویس جاودانه، بدنبال در گذشت فهیمه رحیمی نویسنده معروف گفت اطلاق عنوان عامه پسند به این سبک توهین است و اگر فهیمه رحیمی عامه پسند باشد، حافظ هم عامه پسند است.
استاد اعتمادی درباره ی جایگاه فهیمه رحیمی در میان نویسندگان بعد از انقلاب، عنوان کرد: من هیچ وقت از نزدیک فهیمه رحیمی را ندیدم، اما او این بخت را داشت که در دوره ای که شدیدا رمان از نظرها افتاده بودند – در دوره ی آقای میرسلیم که به رمان اجازه ی چاپ نمی دادند – آثارش پرفروش شود و اجازه ی چاپ بگیرد.
رحیمی دنباله رو سبک رمان نویسی قبل از انقلاب بود و چون جای این نوع رمان ها بعد از انقلاب خالی بود، رمان هایش مورد استقبال قرار گرفتند و این استقبال تا مدت ها ادامه یافت. من اعتقادم بر این است وقتی کار نویسنده ای از جانب طبقات گسترده ی مردم مورد استقبال قرار می گیرد، مطمئنا کاری ماندگار است و ایشان موفق شدند گروه خوانندگان خاص خودشان را داشته  باشند و بعد از انقلاب راهی را برای این سبک از داستان نویسی باز کرد.
اعتمادی همچنین عنوان کرد: در مجله ی جوانان برای یادگیری خبرنگاری، کلاس هایی برگزار می شد که ایشان هم به این کلاس ها می آمد و تحت تاثیر آثار آن دوره قرار داشت.
این نویسنده همچنین درباره ی دلیل ناشناخته بودن فهیمه رحیمی و اینکه چرا با افراد مختلف دیدار نمی کرد، گفت: از نظر من این یک سلیقه ی شخصی است و او مخاطبان خود را پیدا کرده بود. آن ها را می شناخت و برای آن ها می نوشت. اما شاید فرصت این را پیدا نکرده بود که رودررو با آن ها آشنا شود.
اعتمادی همچنین درباره ی این که چرا نویسندگان این سبک بیش از سایر نویسندگان ناشناخته به نظر می رسند و گاه از اسم های مستعار استفاده می کنند، گفت: این موضوع تنها به نویسندگان این سبک برنمی گردد،  اگر به رمان های دنیای غرب هم نگاه کنید، اغلب نویسندگان اسم های خودشان را کوچک می کنند تا راحت تر در یاد بمانند، چه نویسندگان روس و چه نویسندگان آمریکایی از این موضوع استفاده کردند.
این نویسنده همچنین درباره ی اطلاق عنوان عامه پسند به آثار پرمخاطب گفت: عامه پسند عنوان غلطی است که به رمان نویسی اطلاق شده است، رمان، رمان است. هر کسی می تواند مطابق ذوق خود آن  را انتخاب کند، من این تقسیم بندی را که در مملکت ما باب شده نمی پسندم. هر کسی می تواند کاری را به وجود بیاورد و اگر جامعه آن را پسندید، ارزشمند است. اگر قرار است انتخاب مردم از یک نویسنده، مانند فهیمه رحیمی، عامه پسند عنوان بگیرد، پس حافظ هم عامه پسند است. چون دیوانش در هر خانه ای هست و این عنوان نوعی توهین به ذوق و سلیقه ی گروهی است که به این آثار علاقه نشان می دهند. از نظر من تنها یک تقسیم بندی بین نویسندگان هست و آن تقسیم بندی حرفه یی و غیرحرفه یی بودن است.
فهیمه رحیمی از نویسندگان سبک موسوم به عامه پسند هفته گذشته در سن 61 سالگی در بیمارستان مهر تهران به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

1359-26