1731-11

با بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت به‌خاطر سبک زندگی امروزی، بازار جستجو برای مواد غذایی و دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت داغ شده‌است. از این‌رو در این نوشتار ۱۲ دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت را به شما معرفی می‌کنیم.
طبق آخرین آمار انجمن دیابت امریکا بیش از ۳۰ میلیون امریکایی از انواع دیابت رنج می‌برند. در این میان، حدود ۱/۲۵ میلیون نفر به دیابت نوع ۱، و ۲۸ میلیون نفر باقی مانده به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. و اگرچه دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خودایمنی چاره‌ناپذیر محسوب می‌شود، ولی دیابت نوع ۲ به سبک زندگی آدم‌ها مربوط است و می‌توان به آسانی از بروز آن پیشگیری کرد. و با این‌که شدت این بیماری‌ها نیز با هم متفاوت است، همه‌ی افراد مبتلا به دیابت برای مقابله‌ی مناسب با این بیماری لازم است از برنامه‌های رژیمی سفت و سخت پیروی کنند. هر یک از مبتلایان می‌داند یافتن دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت که هم خوشمزه و هم مناسب باشند، کاری است بسیار دشوار؛ ولی به این معنی نیست که چنین غذاهایی وجود ندارند.
چه بخواهید غذاهای روزانه‌تان را درست کنید و چه خود را برای مهمانی آخر هفته آماده کنید، این ۱۲ دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت و مناسب برای بیماران دیابتی همه‌ی طیف‌های غذایی را، از پیش‌غذا گرفته تا دسر در بر می‌گیرند، و همه چیز به شکلی کاملا متعادل در آنها رعایت شده‌اند:

۱. کاسِرول لوبیا سبز
کاسرول لوبیا سبز داغ که از روی آن بخار بلند می‌شود، آدم را به یاد روزهای جشن می‌اندازد، و هیچ دلیل ندارد که فقط افراد مبتلا به دیابت از این غذای درجه یک استفاده کنند. اگر به جای سس سفید خامه‌ای از سس خامه‌ای کم‌چرب‌تر استفاده کنید، می‌توانید غذایی مناسب بیماری‌تان درست کنید؛ با این حال حتما در مورد میزان سدیم و چربی که در پخت این غذا به کار می‌برید، دقت کنید. این غذای کم‌کربوهیدرات با قارچ‌های آبدار و تازه و پنیر کم‌چرب، گزینه‌ای فوق‌العاده است که هر شخص می‌تواند آن را به رژیم غذایی‌اش اضافه کند. اگر هنگام پخت از افزودن مواد پرچرب خودداری کنید، این خوراک خامه‌ای وسوسه‌انگیز هیچ تاثیری بر میزان قند خون‌تان نمی‌گذارد، یا تاثیر آن بسیار اندک خواهد بود.

۲. پنیر خامه‌ای، زیره‌ و نان چاودار
این غذای فرانسوی از آب‌لیمو، آووکادو، زیره، و پنیر نوفشاتل، پنیر مرطوب و ترد فرانسوی، درست شده است که می‌توانید آن را از برخی فروشگاه‌ها تهیه کنید. این ترکیب سالم از پنیر، سبزیجات، و پروتئین و نان تُست چاودار می‌تواند برای بیماران دیابتی فعال و پرتکاپو صبحانه‌ای فوق‌العاده لذیذ باشد. البته می‌توانید پنیر نوفشاتل را با پنیر خامه‌ای کم‌چرب جایگزین کنید. این خوراکی سالم و مناسب برای بیماران دیابتی می‌تواند به صورت یک وعده‌ی غذایی نیز مصرف شود، و با کمی نمک و فلفل بسیار خوشمزه می‌شود.
۳. خردل، آووکادو، شوید، و تخم‌مرغ آب‌پز روی نان مافین با گندم کامل
صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی برای همه‌ی آدم‌ها است، به ویژه برای مبتلایان به دیابت. و فقط با صرف ۵ دقیقه در صبح می‌توانید صبحانه‌ای سالم و مملو از مواد مغذی نوش جان کنید. این صبحانه بدون زحمت آماده می‌شود، و تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک برش آووکادوی تازه، شوید خرد شده، و یک تخم‌مرغ آب‌پز را روی یک عدد نان مافین با گندم کامل قرار دهید و میل نمایید. تقریبا هر غذایی با افزودن کمی آووکادو سالم‌تر می‌شود، و تخم‌مرغ آب‌پز آن را مغذی می‌کند. می‌توانید نان مافین‌تان را با کمی خردل میل کنید تا خوشمزه‌تر شود.

۴. سالاد سالم مرغ (گوجه‌فرنگی، کلم‌پیچ، خیار، پیازچه و پسته)
سالاد بخشی مهم از رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت است، ولی اگر شما نیز از مصرف سالادها و سبزیجات تکراری و قدیمی خسته شده‌اید، می‌توانید این سالاد سالم مرغ را امتحان کنید. این سالاد مرغ خوشمزه که مملو از کلم‌پیچ تازه است، می‌تواند بخشی از وعده‌ی غذایی یا یک وعده‌ی غذایی کامل باشد. مقداری خیار، گوجه‌فرنگی، پیازچه، مرغ و پسته را با روغن زیتون، سرکه و کمی نمک و فلفل ترکیب و نوش جان کنید.

۵. ماهی سالمون، پیاز کباب‌شده، به همراه سس جعفری و بلغور گندم
سالمون غذایی عالی برای مبتلایان به دیابت و سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳ است. ولی در این دستورالعمل، برای آن‌که غذایی خوشمزه و دلپذیر درست کنید نیاز نیست حتی ماهی سالمون را بریان کنید. قطعات ماهی سالمون، پیاز، و رازیانه‌ی تازه را در سیخ‌های چوبی قرار دهید و در فر بگذارید تا سالمون کمی تغییر رنگ دهد و سبزیجات نیز برشته شوند؛ بدین ترتیب در چند دقیقه می‌توانید این غذای آسان را درست کنید. این غذا را می‌توانید به شکل ساده یا به همراه سس خوش‌طعم جعفری و غلات ترد نظیر بلغور گندم مصرف کنید.

1731-12

۶. نان گردو با کرنبری و قطعات شکلات
اگر مجبور به رعایت رژیم غذایی دیابتی هستید یا اگر در مورد میزان مصرف کربوهیدرات نگران هستید، دستورالعمل‌های بدون غله یکی بهترین گزینه‌ها هستند. این دستورالعمل خوشمزه دارای طعم کیک‌های میوه‌ای است، ولی به هیچ عنوان از شکر در پخت آن استفاده نمی‌شود. این دستورالعمل سالم حاوی کرنبری، تخم کتان، آرد نارگیل، و انواع مختلف آجیل است که نانی بسیار مغذی را برای‌تان فراهم می‌کند. اگر به اندازه‌ی کافی فعالیت و تحرک دارید و میزان کربوهیدرات مصرفی‌تان تحت کنترل است، می‌توانید اندکی قطعات شکلای نیز به این نان خوشمزه اضافه کنید.

۷. قارچ، ماهی هالیبوت، پیازچه‌ی کباب شده به همراه سس گشنیز و برنج قهوه‌ای
ماهی هالیبوت که به عنوان یکی از غذاهای دریایی مناسب دیابتی‌ها شناخته می‌شود، به دلیل طعم دلپذیر و میزان بالای پروتئین بسیار محبوب است. ترکیب آن به همراه قارچ و پیازچه غذایی فوق‌العاده خوشمزه برای‌تان مهیا می‌کند که آب دهان از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی جاری می‌سازد. فقط کافی است همه چیز را قطعه‌قطعه کنید و در سیخ چوبی کباب کنید و به همراه سس گشنیز و برنج قهوه‌ای پخته شده نوش جان نمایید.

۸. مک‌اند چیز با بروکلی و گوجه‌فرنگی
هیچ وقت فکر نمی‌کردید دستور پخت مک‌اند چیز را در فهرست غذاهای مناسب برای بیماران دیابتی ببینید؟ تمام چیزی که برای تبدیل این غذای کلاسیک و خوش‌مزه به خوراکی مناسب حال بیماران دیابتی نیاز دارید، استفاده از شیر بدون چربی و پنیر کم‌چرب در پخت آن است. با افزودن بروکلی یا کلم کبابی، و سس سالم گوجه‌فرنگی ارزش غذایی این غذای خوش‌مزه را افزایش دهید. این نوع سالم از مک‌اند چیز با مرغ بریان نیز بسیار می‌چسبد!

۹. حمص با فلفل دلمه‌ای تنوری شیرین و تند
حُمُص جزء اصلی رژیم غذایی بیشتر کشورهای خاورمیانه و مدیترانه است؛ که می‌توانید با ترکیب کردن پوره‌ی نخود، ارده، سیر، آب‌لیمو، مقداری نمک، فلفل تند، و زیره‌ی سبز در مخلوط‌کن، این غذای مناسب حال دیابتی‌ها را درست کنید. این غذا در چند دقیقه آماده می‌شود؛ ولی باید آن قدر مواد آن را در مخلوط‌کن به هم بزنید که خمیری غلیظ، خامه‌ای و نرم به‌دست آید. اگر حداقل یک ساعت آن را در یخچال بگذارید، طعم‌اش بسیار بهتر می‌شود. حمص را می‌توانید با نان پیتا یا نان تست مثلثی میل کنید. خوردن آن با نان برشته نیز خیلی می‌چسبد!

۱۰. سیب‌زمینی شیرین تند پخته‌شده به شکل سیب زمینی سرخ‌شده
از دیگر غذاهای آسان و مناسب حال بیماران دیابتی می‌توانن به این غذا اشاره کرد؛ سیب‌زمینی شیرین تند جایگزینی عالی برای بیماران دیابتی است که دائما سیب‌زمینی سرخ‌ شده هوس می‌کنند. به آسانی تکه‌های سیب‌زمینی شیرین، روغن زیتون، فلفل و چاشنی‌های دلخواه‌تان را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بریزید و اجازه دهید یک ساعت بماند تا کاملا به یکدیگر آغشته شوند. سپس این مواد را روی سینی فر بریزید و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید؛ سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید. به همین راحتی و به همین سرعت سیب‌زمینی‌های شیرین و ترد خواهید داشت که از سیب‌زمینی سرخ‌شده هم خوش‌مزه‌تر است. به علاوه، به یاد داشته باشید هر چه تکه‌های سیب‌زمینی کوچک‌تر و نازک‌تر باشند، برای پخته شدن‌شان زمانی کم‌تر لازم است.

۱۱. کیک شکلاتی بدون آرد
اکنون که با مجموعه‌ای از پیش‌غذاها، سالادها و غذاهای اصلی مناسب حال بیماران دیابتی آشنا شده‌اید، نوبت به آن رسیده است که به برخی دسرها نیز بپردازیم. حق با شما است، این‌که به دیابت مبتلا هستید دلیل نمی‌شود از دسرهای شیرین نیز محروم باشید. برای این‌که این کیک را با شرایط خود سازگار کنید می‌توانید بدون استفاده از شکر و آرد، برای پخت آن از تکه‌های آلو بخارا استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر از طعم تلخ و شیرین خوش‌تان می‌آید، می‌توانید کاکائو را جایگزین شکلات کنید.

۱۲. چیزکیک کدو تنبل بدون شکر و گلوتن
اگر عاشق چیزکیک هستید ولی نمی‌خواهید خودتان را به خطر بیندازید، این دسر مغذی و بدون شکر بسیار مناسب حال شما است. دستور پخت این چیزکیک مثل همه‌ی چیزکیک‌های سنتی دیگر است؛ فقط باید به جای شکر از شکر برگ (استویا) استفاده کنید. و در پوسته‌ی ترد این کیک نیز به جای تکه‌های بیسکوییت از بادام خرد شده و روغن نارگیل استفاده کنید.
امیدواریم از این ۱۲ دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت نهایت استفاده را ببرید.