1566-79

پنج توصیه برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه

“سنگ کلیه” از بیماری‌هایی است که چون در مراحل ابتدایی شکل‌گیری دردناک نیست، عمدتا در مراحل پیشرفته‌ تشخیص داده می‌شود. ولی پژوهشگران می‌گویند که با رعایت پنج توصیه می‌توان از ابتلا به این بیماری در امان ماند.
“سنگ کلیه” اصولا از نمک‌های اسیدی و املاح موجود در ادرار ساخته می‌شود. به عبارت دیگر ادرار غلیظ شده امکان کریستالی‌شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر را فراهم می‌سازد. این حالت رابطه‌ی مستقیم با میزان مصرف آب و مایعات در بدن دارد.
“سنگ کلیه” زمانی دردناک می‌شود که “سنگ‌ریزه‌‌ها” وارد ‌میزنای، یعنی لوله‌ی ارتباط دهنده‌ی کلیه و مثانه می‌شوند. در این حالت بیمار درد شدیدی در ناحیه‌ی پهلو و کمر احساس می‌کند یا به تهوع شدید دچار می‌آید. می‌گویند، مصرف دو لیتر آب در روز از غلظت بیمارکننده‌ی ادرار جلوگیری می‌کند.

1566-80

عوامل تشدید‌کننده
با این‌حال تنها کمبود مایعات در بدن، زمینه‌ی ایجاد سنگ در کلیه را فراهم نمی‌آورد. تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از بیماران به دلیل عدم رعایت چهار عامل، به “سنگ کلیه” دچار می‌شوند؛ عواملی که با رعایت آن‌ها به راحتی می‌توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد:
پژوهشگران دانشگاه رم و دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در جدیدترین تحقیقات خود بر روی ۱۹۰ هزار داوطلب به این نتیجه رسیده‌اند که با “تغذیه‌ی درست” اصولا می‌توان امکان بروز این بیماری را به صفر رساند. این پژوهش‌ها در سه مرحله و به مدت ۱۱ سال انجام گرفته است. در این چارچوب زمانی حدود ۶۵۰۰ نفر به سنگ کلیه مبتلا شده‌‌اند.
در واقع داوطلبانی که موارد زیر را رعایت کردند، احتمال ابتلا به بیماری را به صفر رساندند:
ـ کسانی که در روز ۲ لیتر مایعات نوشیدند.
ـ افرادی که از نوشیدن مایعات شیرین خودداری کردند.
ـ داوطلبانی که میوه، انواع سبزی و لبنیات کم‌چربی را در برنامه‌ی تغذیه‌ی خود گنجاندند.
ـ و افرادی که کلسیم کم مصرف کردند.
طبیعی است، کسانی که چنین رژیمی را رعایت می‌کنند، اضافه وزن هم ندارند.
در نتیجه افراد چاق، کسانی که کمتر از دو لیتر در روز مایعات می‌نوشند، افرادی که در هفته چهار بار مایعات شیرین مصرف می‌کنند، کسانی که لبنیات پرچربی و مواد کلسیم‌دار می‌خورند و کمتر سبزی و میوه‌ مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مصرف چه مقدار گوشت سالم است؟

میزان مصرف گوشت در کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است. مصرف گوشت در اروپا و آمریکا در حال کاهش است، اما در آسیا آشکارا افزایش یافته است. به عقیده کارشناسان، مصرف سرانه گوشت بسیار بالاست.
یکی از بزرگترین پژوهش‌ها در دنیا که در آن بیش از نیم میلیون نفر از ۱۰ کشور اروپایی شرکت دارند از ۱۸ سال پیش تا کنون در حال بررسی ارتباط میان تغذیه و بیماری‌های قلبی و دستگاه گردش خون، سرطان و دیابت (مرض قند) است.
از نتایجی که تاکنون در جریان این پژوهش به دست آمده این بوده که افزایش مصرف گوشت باعث بالا رفتن احتمال مرگ زودرس می‌شود. و برعکس، کاهش مصرف گوشت می‌تواند بر طول عمر بیفزاید.
پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که نه گیاهخواران، بلکه کسانی که کمی گوشت می‌خورند طولانی‌ترین مدت عمر را دارند. برای پژوهشگران این یافته عجیب نیست، چون گوشت دارای شماری از مواد است که برای سلامتی مفید هستند. بدن انسان از این مواد حیوانی بهتر از گیاهان بهره ‌می‌برد.
“انجمن تغذیه آلمان” و “صندوق جهانی تحقیقات سرطان” توصیه می‌کنند که مصرف گوشت یک نفر در هفته حدود ۵۰۰ گرم باشد.
گوشتی که برای نمونه در فرآیند تولید سوسیس و کالباس تغییر یافته و از جمله با ترکیبی از نمک خوراکی، پتاسیم نیتریت و سدیم نیتریت کنسرو شده ناسالم دانسته می‌شود.

با یک لیوان آب مغز خود را فریب دهید و کمتر بخورید

نوشیدن یک لیوان بزرگ آب مغز را فریب می‌دهد و در نتیجه شما زودتر احساس سیری می‌کنید.
با آنکه شاید ما این توصیه را از دوستان و اطرافیانمان شنیده باشیم که قبل از غذا آب بخوریم، اما حالا نتایج یک تحقیق علمی، برای نخستین بار، نشان داده است که وقتی قبل از غذا یک لیوان بزرگ پر از آب می‌نوشید، چه اتفاقی برای مغز می‌افتد.
به گزارش رادیو فردا به نقل از اکسپرس، گروهی از محققان هلندی از معده و مغز چند نفر، پیش و پس از نوشیدن آب و غذا خوردن از طریق ام. آر. آی تصویربرداری کردند. نتیجه این آزمایش نشان داد که معده افرادی که یک لیوان پر از آب نوشیده بودند، دوبرابر پرتر از معده گروهی است که یا آب ننوشیده بودند یا لیوان کوچکی آب نوشیده بودند. در همین حال گروه اول نسبت به دو گروه دیگر «سیرتر» بودند و کمتر احساس گرسنگی می‌کردند. به گزارش استاندارد،‌ بخشی از مغز میانی این افراد هم بعد از نوشیدن یک لیوان بزرگ آب فعال شده است.
این پژوهشگران عقیده دارند که نوشیدن آب زیاد در ابتدای وعده‌های غذا، اشتها را کم می‌کند و اگر افراد مایل به کم کردن وزن هستند این روشی ساده و کم‌هزینه‌ برایشان است.

چاقی می‌تواند به سرطان منجر شود

وزن زیاد از عوامل مهم ابتلا به سرطان است. افزایش سطح انسولین خون به سرطان‌های متفاوتی چون سرطان کلیه، کیسه صفرا و مری منجر می‌شود. زنان چاق علاوه بر این خطرات، با افزایش تولید هورمون‌های جنسی، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های رحم و پستان نیز هستند.